Nahrávání, mixáž, mastering

Harmonické postupy, rytmické grify,...
Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Nahrávání, mixáž, mastering

Příspěvek od syncro » 27 srp 2004 09:49

Zdar všem,

zdá se, že spousta nováčků nemá úplně jasno, co je vlastně co. Zkusím to stručně popsat, další wisdom je samozřejmě vítán...

NAHRÁVÁNÍ (recording, tracking) - nahrávání zdrojového zvuku do stop. Každej inženýr nahrává jinak, někdo s EQ a kompresí, někdo bez. Obecně je možná lepší začínat s nahráváním bez procesorů, aby se potom dalo na zvuku pracovat do alelújá. S rostoucí zkušeností je možno začít formovat zvuk už v týhle fázi. Pro digitální záznam se šikne nějaký limiter, protože špička v digitálu je fakt zvukově neúnosná a hlavně později těžko odstranitelná... Bez limiteru je potřeba držet úroveň níž a nechat si rezervu.

MIXÁŽ (mixing) - po nahrání do stop obvykle prostým smícháním vznikne první nástin (rough mix), kterej slouží pro orientaci v písničce a ke kontrole nahraných stop. Po odsouhlasení rough mixu se začne míchat naostro. Základní princip je do omezeného prostoru vměstnat zvuk tak, aby byl co nejkonkrétnější a zároveň nejkompaktnější. Co inženýr, to jinej přístup. Já můžu mluvit jenom za sebe a dělám to takhle:

1. Celkovej zvuk už mám v hlavě na začátku, pak se k němu přibližuju. Je to něco jako obraz namalovanej zvukovejma barvama.

2. Celej prostor si představím jako krychli, do níž se musí všechno vejít (headroom). Přední hrana je panorama, výšková hrana frekvence a hloubka krychle je hlasitost.

3. Každá stopa je krůzně velká koule (podle charakteru zvuku), která zabírá nějakej prostor v krychli. Tyhle koule jsou jakože pružný, takže se můžou mačkat jedna na druhou.

4. Krychli se snažím vyplnit koulema, aby se co nejmíň mačkaly. Když mám dvě na stejným místě, musím s některou pohnout v aspoň jednom ze tří možných směrů - frekvence (EQ), hlasitost, panorama. Když se kulička začne ztrácet (je příliš řídká), dohustím kompresorem...

5. Při vyplňování headroomu ctím elementární estetickou symetrii, největší a nejhustší koule jsou na středu dole od těžiště, nejesoteričtější vyplňují vrchní rohy.

6. Efekty můžou zásadně pozměnit atributy koulí - reverb je nafoukne a rozvlní povrch, delay je přinutí poskakovat, modulace s nimi hýbe v osách, atd. Je potřeba i pro tenhle pohyb vytvářet místo...

7. Krychle nemusí být vůbec plná, ale měla by být zaplněná esteticky (viz. 5).

Jak už jsem řek, každej to dělá jinak a já můžu nabídnout jenom tuhle metaforu. Další metafora, kterou používám, je představa zvuku jako látky, tkaniny. Čím čistší zvuk, tím jemnější tkanina (hedvábí, satén), čím špinavější (lampy, pásy, jiná zkreslení), tím hrubší a chlupatější vlákno (vlněný úplet). Jako si každý šaty žádaj jinou látku, tak každá písnička svojí atmosférou vyžaduje jinou hrubost.

Při mixu jsou důležitý pauzy - uši se rychle unavujou. Taky je dobrý netavit furt systém naplno, ale spíš na příjemnou voltáž a jednou za čas si dát jeden poslech nahlas a kontrolovat dynamiku. Písnička by měla žít, takže ta výplň krychle by měla v průběhu pulsovat a gradovat jako srdce při sportu. Nemam rád úplně nahuštěný a zarovnaný hrany, i když i to je věc individuálního vkusu.

Vyplatí se mít v režii aspoň dvoje odposlechy - detailnější na umís?ování kuliček a dynamičtější na kontrolu pulzu. Přepínáním mezi nima se dá aspoň trochu zabránit tendenci ušisek přizpůsobit se jedněm bednám. Oba systémy musí inženýr dobře znát. Třeba já jsem stará konzerva a s novejma bednama jsem se sžíval půl roku. Znát svý bedny znamená slyšet na nich udělaný tracky na bezpočtu jinejch systémů a ukládat si do paměti, co udělá tohle a co tamhleto.

Poté, co vznikne finální mix je dobrý mu dát nějakej čas a poslechy na prověření. Mix už by měl znít hodně podobně tomu, jak si představujeme finále, akorát je potišejc a nemá úplně tolik š?ávy. Já míchám rovnou do kompresoru, tj. mám v master insertu na pultu pořád zapnutej kompresor s relativně jemnou, ale dostatečnou kompresí. Nevím jestli je to dobře nebo ne, ale mě to vyhovuje. Občas ho samozřejmě pro kontrolu vypínám, ale zvuky usazuju rovnou do komprese. O to míň komprimuju jednotlivý tracky, vlastně jenom bicí, basu, vokály a občas některou z kuliček co je moc roztřesená a řídká.

MASTERING - správně udělanej mix už hraje vyrovnaně a "pořádně" sám o sobě. Při masteringu je čas a prostor na drobné frekvenční korektury, kompresi a celkové nafouknutí. V případě, že jde o více tracků na jeden nosič, je tohle i místo na vzájemné přizpůsobení celkového zvuku (hlavně hlasitosti) jednotlivých pecek... Čím míň se při masteringu opravuje, tím lepší je výsledek. V případě zásadních nedostatků je lepší se vrátit k mixu a nedohánět.

Zasejc platí, že co masteringovej inženýr, to jinej sound. Mě se osvědčilo dělat s lidma, který znám a nosit si referenční céda, ke kterejm se zvuk má přiblížit. Chce to ale trochu víc času a práce. Hlavní je, aby už ten mix měl správnej zvuk!!!

Když tohle všechno klapne, máte v ruce parádní nahrávku. Nestresujte se, když to neklapne pokaždý, radujte se, když těch dobrejch věcí je čím dál víc. Žádnej učenej z nebe nespad´ a i tohle je jenom řemeslo, který se dá naučit.

Přeju hodně štěstí,

Saša

Uživatelský avatar
Pavel Vantuch
Příspěvky: 1278
Registrován: 23 úno 2003 12:07

Příspěvek od Pavel Vantuch » 27 srp 2004 10:26

Hodne slusny poctenicko a rozhodne je to napsano lidsky a je to uzitecna informace pro novacky :wink:
Jen doplnim, resp. to patrne definuji jinak - na zadnou vec neexistuje zadnej algoritmus nebo presne stanoveny postup a kazdy slagr vyzaduje vylozene inividualni pristup

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 27 srp 2004 11:05

Poté, co vznikne finální mix je dobrý mu dát nějakej čas a poslechy na prověření. Mix už by měl znít hodně podobně tomu, jak si představujeme finále, akorát je potišejc a nemá úplně tolik š?ávy. Já míchám rovnou do kompresoru, tj. mám v master insertu na pultu pořád zapnutej kompresor s relativně jemnou, ale dostatečnou kompresí. Nevím jestli je to dobře nebo ne, ale mě to vyhovuje. Občas ho samozřejmě pro kontrolu vypínám, ale zvuky usazuju rovnou do komprese. O to míň komprimuju jednotlivý tracky, vlastně jenom bicí, basu, vokály a občas některou z kuliček co je moc roztřesená a řídká.
Vec, kterou strasne dlouho mnozi nedoporucovali a dnes znovunachazej... tady plati, cokoli funguje - vyuzijte.

Uživatelský avatar
eGen
Příspěvky: 327
Registrován: 05 čer 2002 10:00

Příspěvek od eGen » 27 srp 2004 13:17

Hura, ja uz ty F.A.Q.y pohrbival, ze se tu nenajde nikdo, kdo by rozumne prispel.

Tenhle minoclanek ma konecne koule :o) a jeste k tomu elasticky v krychli :o)

DJDave
Příspěvky: 382
Registrován: 31 kvě 2005 17:48

Příspěvek od DJDave » 02 čer 2005 12:26

Super prispevek a vysvetleni dlouho sem se po tom badal az sem se dobadal.
....:::: DJ Dave ::::....

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 02 čer 2005 16:25

komprese. O to míň komprimuju jednotlivý tracky, vlastně jenom bicí, basu, vokály a občas některou z kuliček co je moc roztřesená a řídká.
... tybrdo to je bomba tahle Synchrova "Krychlokulickova teorie" ;-)) to me nidky nenapadlo. Az budu neco michat zkusim to ;-))
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 14 bře 2006 14:33

Syncro: muzu se te zeptat, jak a podle ceho nastavujes ten kompresor na master savli? To mas nejaky univerzalni nastaveni, ktery porad pouzivas? Neumim si predstavit, ze si sednu, chci smichat pisnicku a prvni co udelam je, ze povesim na master kompresor a "nejak" ho nastavim... cim se ridit pri nastavovani? Diky!

Mimochodem je uplna blbost pouzit na master savli Uli TUBE COMPOSER T1952? Jen malinko a hlavne vytocit to WARMTH kolecko ,)
Naposledy upravil(a) Cyril dne 14 bře 2006 19:46, celkem upraveno 1 x.
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 14 bře 2006 14:43

Neodpustím si malej crosspost.
Syncro to napsal fakt pěkně!
Vzpomněl jsem si, že cca před 2 rokama jsem chtěl od týhle firmy demo jejich software. Slíbili, ale zatím nic. Tak nevím, zda to je jen teorie, nebo zda jim to funguje. Je to ale krásný:
http://www.globerecording.com/virt/faq.html
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 15 bře 2006 09:31

Cyril: Jasně, pokaždé se to sice liší v nuancích, ale skutečně používám něco jako "univerzální nastavení", od kterého začínám. Stejná "univerzální nastavení" používám na basu a na bicí. Jsou to lety ověřené "presety" o kterých vím, že jsou pro daný účel optimální. Nejdůležitějším parametrem se pak stává sledování gain reduction, protože časy, poměr, knee a všechno ostatní je obvykle stejné....

velvet: Kouknul jsem na tu stránku, ale vzhledem k tomu, že s počítačem nejsem úplně kamarád, tak radši zůstanu u fyzického tahání za fadery a kroucení potenciometry. Na druhou stranu mi tenhle směr vývoje přijde lepší, než otrocké napodobování reálného ovládání krabiček na obrazovce.

Saša

Uživatelský avatar
Venti
Příspěvky: 798
Registrován: 20 dub 2003 10:50

Příspěvek od Venti » 15 bře 2006 10:09

Velmi pekny FAQ synchro... sam som chcel nieco napisat pre mojich nahravacov.. ktori hned po nahravani oznamia.. a kolko ti bude trvat mastering.. :)

wir
Příspěvky: 186
Registrován: 24 led 2005 11:12

Příspěvek od wir » 15 bře 2006 11:23

inak v jednom z ebookov bola tato gulova teoria aj s obrazkami a umiestnenim najpouzivanejsim pre rozne styly.
super praca syncro..
Apple MacPro 2x2,66Ghz,LogicStudio 8,RME Fireface 800,Dynaudio BM6A,EMU Xboard49,Oram Sonicomp,Roland R880,Lexicon PCM91,Soundtracs CM4400, Crysonic Plugs,Effectrix,Discovery Pro,Soundtoys Native,AbbeyRoad Brillance EQs,StillwellAudio TheRocket

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 15 bře 2006 11:33

Díky 8-)

wir: Nevzpoměl by sis ve kterém ebooku, případně kdybys sem pastnul link, tak by to bylo super. Já to totiž kdysi v takové značně zrychlené zkratce (prakticky jen představu headroomu s osami a koulemi) slyšel od jednoho známého, ale z přímého zdroje jsem to nikdy nečetl. Takže jsem si to nejspíš trošku pozkomolil... Ale i po dvou letech od napsání tohoto FAQ to dělám prakticky pořád stejně.

Saša

wir
Příspěvky: 186
Registrován: 24 led 2005 11:12

Příspěvek od wir » 15 bře 2006 11:38

syncro: myslim ze si to vystihol presne ako vtom ebooku...
tento link http://www.globerecording.com/virt/faq.html
toto vyzera presne jak ten ebook co som myslel, bude to asi ten
art of mixing book co maju na webe...
Apple MacPro 2x2,66Ghz,LogicStudio 8,RME Fireface 800,Dynaudio BM6A,EMU Xboard49,Oram Sonicomp,Roland R880,Lexicon PCM91,Soundtracs CM4400, Crysonic Plugs,Effectrix,Discovery Pro,Soundtoys Native,AbbeyRoad Brillance EQs,StillwellAudio TheRocket

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 15 bře 2006 12:03

kdyz nepouzivate multiband na master, jaky nastavujete casy? ja nechavam kompresor na masteru to jen tak liznout a nastavuju attack ne min nez 30ms a release ruzne, ale zpravidla ne min nez 200ms. pouzivate nekdo treba spitatejsi koleno? ja na masteru vzdycky soft (tak 12dB).
zajima me to proto, ze by me zajimalo, jestli nekdo nechava na kompresoru na masteru vic prace nez ja - a jak to dela...
diky

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 15 bře 2006 12:18

wir: Je to tam, viz. http://books.google.com/books?ie=UTF-8& ... J4zlxS8zJM

Nemáte tu knihu někdo?

Díky, Saša

Odpovědět