
V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
-
- Profesionál
- Příspěvky: 1080
- Registrován: 17 čer 2002 17:39
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Ti mi přijde naprosto v pořádku. 

Freelance film scoring engineer, producer, senior sound engineer & editor, Wwise apprentice
vitekkral.com | IMDb | ALLMUSIC
vitekkral.com | IMDb | ALLMUSIC
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
To mi prijde prave zvlastni ze to tak je. Clovek, kterej ma nadrcenou hudebni teorii, hraje kvalitni dila vazne hudby a neni schopen nic odpozorovat a pouzit to do vyrazne jednodussi hudby popularni.
Ale jasny, jejich uloha je hrat a ne vymyslet
Ale jasny, jejich uloha je hrat a ne vymyslet
Výroba reklam, jingles a prom pro síť rádií Media Club.
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
To totiz musej pak byt lidi od jazzu nebo nekdo kdo fakt hraje v kapelach. Jinak jsou to fakt jen prehravace notovyho zaznamu (a me to popravde taky hlava moc nebere, jak je to mozny, ale prijal jsem to jako fakt). Kazdopadne je vzdycky skvely pracovat s lidma co maj od teorie, pres skvelou multiinstrumentalitu po pohotovy improvizacni schopnosti.
Me bavi tu a tam kouknout na tutorialy tohodle cloveka: a doplnit si mezery a obrousit rezavosti
Me bavi tu a tam kouknout na tutorialy tohodle cloveka: a doplnit si mezery a obrousit rezavosti

Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Když tak pročítám toto vlákno, přestávám si připadat jako exot, jakžto mě občas nějaký profi hudebník označil 
Absolutní sluchař, 8 let na lidušce (piano), přes 10 let aktivně skládám (WHAM, FT2, kde jsou ty časy), hrál jsem ve čtyřech kapelách (od křesťanského worshipu přes barového šanson/jazz/kabaretového hráče až po smooth jazz), nějakej ten mix+mastering, ale dodnes vlastně umím jenom noty houslového klíče a to ještě blbě
(ale je legrační vyprávět hudebníkům, že jsem 8 let chodil na hodiny klavíru, neuměl zahrát z listu vůbec nic a těžil z toho, že mi to učitelka na začátku jednou zahrála a já si to nahrál celý do palice a průšvih nastával až v okamžiku, kdy do těch not začala čmárat)
Teorie? No něco mi to říká.. mlhavě. Absolutní sluchaři si často umí harmonie a věci jinak často "teoreticky" řešitelné virtualizujou v hlavě a ono to nějak zarezonuje, naťukat do piano rollu, jo, dobrý
V kapelách byl obrovskej problém, když jsme se naučili skladbu a pak bylo potřeba ji transponovat nebo zásadněji změnit tempo (u kytarového sóla už jsem se nikdy nepřekalibroval..).
V jazzu jsem občas tu teorii postrádal. Většinu jazzového feelingu jsem nasáknul z naposlouchaných standardů a dalších kvalitních uznávaných nahrávek..
EDIT: znalost teorie zvukařiny při mixu a masteringu považuju ale za nezbytnou - mám však pocit, že tohle vlákno je víc o teorii hudební. (zvukařskou teorii mám celkem zmáklou, dost pomůže i slaboproudé elektro jako koníček a pár let zkušenosti jako asistent zvukaře)

Absolutní sluchař, 8 let na lidušce (piano), přes 10 let aktivně skládám (WHAM, FT2, kde jsou ty časy), hrál jsem ve čtyřech kapelách (od křesťanského worshipu přes barového šanson/jazz/kabaretového hráče až po smooth jazz), nějakej ten mix+mastering, ale dodnes vlastně umím jenom noty houslového klíče a to ještě blbě

(ale je legrační vyprávět hudebníkům, že jsem 8 let chodil na hodiny klavíru, neuměl zahrát z listu vůbec nic a těžil z toho, že mi to učitelka na začátku jednou zahrála a já si to nahrál celý do palice a průšvih nastával až v okamžiku, kdy do těch not začala čmárat)
Teorie? No něco mi to říká.. mlhavě. Absolutní sluchaři si často umí harmonie a věci jinak často "teoreticky" řešitelné virtualizujou v hlavě a ono to nějak zarezonuje, naťukat do piano rollu, jo, dobrý

V kapelách byl obrovskej problém, když jsme se naučili skladbu a pak bylo potřeba ji transponovat nebo zásadněji změnit tempo (u kytarového sóla už jsem se nikdy nepřekalibroval..).
V jazzu jsem občas tu teorii postrádal. Většinu jazzového feelingu jsem nasáknul z naposlouchaných standardů a dalších kvalitních uznávaných nahrávek..
EDIT: znalost teorie zvukařiny při mixu a masteringu považuju ale za nezbytnou - mám však pocit, že tohle vlákno je víc o teorii hudební. (zvukařskou teorii mám celkem zmáklou, dost pomůže i slaboproudé elektro jako koníček a pár let zkušenosti jako asistent zvukaře)
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
tak to uz je extrem, 8 let na klavir a neumet poradne noty.
oni jsou ale an druhe strane lidi, co se bez not ani nevyserou. Treba Hejduk, co hral kdysi v Olympiku na bici, vyzadoval ke vsemu noty (ke skopkum, skoncili jsme jasna zprava....!!!!). Pritom si pamatuju, kdyz mi bylo 18, hral jsem v takove black/speed metalove kapele, vypadnul nam bubenik a misto nej primo na podium na akci prisel uplne cizi clovek, ktery to nikdy slysel, hral nejake blues nebo co.....bez vetsich problemu pul hodiny odehral a pasovalo to.
oni jsou ale an druhe strane lidi, co se bez not ani nevyserou. Treba Hejduk, co hral kdysi v Olympiku na bici, vyzadoval ke vsemu noty (ke skopkum, skoncili jsme jasna zprava....!!!!). Pritom si pamatuju, kdyz mi bylo 18, hral jsem v takove black/speed metalove kapele, vypadnul nam bubenik a misto nej primo na podium na akci prisel uplne cizi clovek, ktery to nikdy slysel, hral nejake blues nebo co.....bez vetsich problemu pul hodiny odehral a pasovalo to.
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Zdravím, doporučuju ze všeho nejvíc si projít ABC hudební nauky od Zenkla. Tam najdeš veškery nutný základ, který budeš potřebovat dále. Bez toho se v teorii nehneš. Až si prostuduješ skrz na skrz Zenkla, tak pak můžeš jít teprve dále. Jen upozorním nic co najdeš v Zenklovi nepodcenuj. Jak nebudeš umět pořádně stupnice, tak nemůžeš jít na intervaly a jak nebudeš umět dobře intervaly, nemůžeš jít zase na akordy atd..... Je třeba jít postupně a opravdu důkladně pak nebudeš mít problém třeba s učením Harmonie. U Harmonie doporučuju první základy a ty najdeš třeba u Kofroně. Je třeba si trochu osahat přísnou harmonii atd. Já se učím momentálně z Kofroně i od Milana Svobody jazz praktickou harmonii, ale tady je třeba už mít opravdu zmáknutou celou nauku a trochu vědět i o té harmonii základní.
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Kofroň je dobrý na to, aby zájemce o studium hudební teorie dokonale odradil... sorry, nedalo mi to si nerýpnout. Ale narazil jsem třeba na tohle: http://download.kjj.cz/pub/vyuka/2012/kl/(skripta z "Ježkárny"). Vypadá to napsané docela lidsky (a česky
). Nedejte se zmást podtitulem, že jde o hru na klavír. Je to obecná učebnice.

Blog http://milpal.cz, Bandzone: http://bandzone.cz/milanpalicka
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Ahoj, no klidně si rýpni mě je to fuk. Já používám z Kofroně spíš ten pracovní sešit, ale to je takový dvoutáborová kniha o harmonii. Někdo na to nadává a někdo zase né. Já nevím mě příjde normální. Slyšel jsem, že je dobrá třeba i na harmonii Vladimir Tichý asi si ji pořídím. Ten tvůj odkaz je nefunkční, tak ho kus zprovoznit at se na to můžem mrknout
. Serus bratm :.).

Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Já nikomu nic nevnucuju a nemám patent na pravdu. Ať se učí každý podle toho co mu vyhovuje. Ale třeba na tom Kofroňovi mě udivuje že se hned někde kolem stránky 12 (přesně nevím, nemám ji teď u sebe) začne zabývat církevními mody, aniž by se obtěžoval vysvětlit, jak se k nim vůbec došlo... (například).
Odkaz přímo na soubor, ten by měl fungovat:http://download.kjj.cz/pub/vyuka/2010/kl/skripta_kl.pdf
Odkaz přímo na soubor, ten by měl fungovat:http://download.kjj.cz/pub/vyuka/2010/kl/skripta_kl.pdf
Blog http://milpal.cz, Bandzone: http://bandzone.cz/milanpalicka
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Proč by měla učebnice Harmonie obsahovat detajlně popsanou látku nauky??? Kofron tam napsal aspon něco já bych to klidně vynechal uplně a rovnou řešil prostě jen Harmonii. Učebnice Harmonie rovná se Harmonie. Na nauku mám doma samostatnou knížku, která mi to co zminuješ vysvětluje dostatečně. A doufám, že jsem jen něco špatně pochopil, ale ty skripta nechceš porovnávat se samostatnou knížkou o harmonii že ne. Ty skripta jsou v pohodě, ale vesměs jde o nauku, to co tam zmíní o harmonii a ještě to míchá rovnou s harmonii jazzovou v pár větách bych rozhodně někomu koho zajmá harmonie nedoporučil. Doporučil bych pouze tomu koho zajmá čistě nauka a jak vlastně začít. Já bych, ale raději než skripta rovnou doporučil již zmíněného Zenkla ABC hudební nauky. Na Harmonii bud toho Kofroně a k tomu třeba i toho Vladimíra Tichého, který je prý dobrý, na jazz pak Milana Svobodu. Ale opět dodám Svobodu si člověk nemůže koupit pokud nemá zmáklou nauku a aspon trochu něco z klasické harmonie.
Edit: oprava vlastně učebnici od Milana Svobody je povinnost a dokud je volně na trhu k mání doporučuju minimálně do sbírky i když jste na začátku
.
Edit: oprava vlastně učebnici od Milana Svobody je povinnost a dokud je volně na trhu k mání doporučuju minimálně do sbírky i když jste na začátku

Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Projíždím ted hodně Kofroně a musím říct, že přicházím na to proč tohle není moc dobrá učebnice. Jsem teprv na začátku, ale třeba moc dobře nerozumím tomu proč mě v kapitole učí o paralelních kvintách a oktávách a pak tam strčí do cvičení národní písně kde nemáte jinou možnost než tyto paralelní postupy udělat, nebo také např. synkopování funkcí............ na druhou stranu zase je to tam možná kvůli toho aby si to žák poslechl jak to zní.....
.

Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
trošku staršia téma, ale hádam nebude vadiť oživenie...
narazil som na niečo podobné na inom fóre, akú literatúru, software, hardware, appky a pod. používate na rozvoj svojich hudobných "skills", hlavne tým myslím hráčskych zručností.
Pomerne dobrú teóriu som na šiel tu: http://www.outsideshore.com/music/a-jaz ... on-primer/
samozrejme je to použiteľné aj mimo jazzu, ide tam hlavne o to aby človek trocha poznal terminológiu a keď sa niekým baví o hraní aby vedel o čom sa bavia
, no a sú tam tie pravidlá ktoré treba porušovať aby bol jeden originálny
čo sa týka iných pomôcok na cvičenie tak používam iOS app Drumgenius (rytmika na cvičenie, bicie loopy, celkom dobrý metronóm) a iOS app Octavian (stupnice, akordy, osobne som väčší, objemnejší prehľad nenašiel) no a samozrejme iOS app iRealPro - štandardy s možnosťou zmeny tempa, tóniny, štýlu, rytmiky
Tak dajte, čo používate na osobný hudobný rozvoj...
narazil som na niečo podobné na inom fóre, akú literatúru, software, hardware, appky a pod. používate na rozvoj svojich hudobných "skills", hlavne tým myslím hráčskych zručností.
Pomerne dobrú teóriu som na šiel tu: http://www.outsideshore.com/music/a-jaz ... on-primer/
samozrejme je to použiteľné aj mimo jazzu, ide tam hlavne o to aby človek trocha poznal terminológiu a keď sa niekým baví o hraní aby vedel o čom sa bavia

čo sa týka iných pomôcok na cvičenie tak používam iOS app Drumgenius (rytmika na cvičenie, bicie loopy, celkom dobrý metronóm) a iOS app Octavian (stupnice, akordy, osobne som väčší, objemnejší prehľad nenašiel) no a samozrejme iOS app iRealPro - štandardy s možnosťou zmeny tempa, tóniny, štýlu, rytmiky
Tak dajte, čo používate na osobný hudobný rozvoj...
Re: V cem nebo jak se ucit hudebni teoriii
Náš slavný Janáček má tuším taky nějaké teoretické spisy, ale asi myslíš Karla Janečka a jeho učebnice harmonie a kontrapunktu, jest tak?TAP píše:...klasické teoretické bichle od Janáčka sice máme v knihovně, ale nikdy jsem se nepřinutil je pročíst...