Kalibrace monitorů - SPL
Kalibrace monitorů - SPL
Ahoj,
narazil jsem na tohle téma a nikdy jsem se s ním popravdě v praxi nezabýval.
Kalibrujete své monitory na doporučené SPL na monitoring?
Četl jsem o tom nějaké zahraniční blogy, ale zajímala by mě praxe a zkušenost profíků tady na foru.
Díky!
narazil jsem na tohle téma a nikdy jsem se s ním popravdě v praxi nezabýval.
Kalibrujete své monitory na doporučené SPL na monitoring?
Četl jsem o tom nějaké zahraniční blogy, ale zajímala by mě praxe a zkušenost profíků tady na foru.
Díky!
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Ano mame monitory nakalibrovane a robime na referencnej urovni ..
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Taky mám nakalibrováno...bez toho bych ani nemohl dělat svoji práci.
audio::video::postprodukce
Studio ATLAS
Studio ATLAS
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Ja jsem slysel, ze je to dulezite kvuli lepsimu "prekladu" mixu a taky lepsi moznosti, ze kdyz se pohybujes ve vice studiich, tak je pak stejna uroven.
No a pak je tedy otazka, jestli ta kalibrace slouzi hlavne pro praci s audiem pro video a pocitacove hry apod. a nebo jestli se tim zabyvat i v pripade skladani hudby. Co jsem tak cetl, tak ta kalibrace byla prave kvuli TV, hry atp.
No a pak je tedy otazka, jestli ta kalibrace slouzi hlavne pro praci s audiem pro video a pocitacove hry apod. a nebo jestli se tim zabyvat i v pripade skladani hudby. Co jsem tak cetl, tak ta kalibrace byla prave kvuli TV, hry atp.
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Okej, mnozi se mnou nemusi souhlasit, ale kalibrace, v pravem smyslu slova, je nutna jedine u vicekanalovych systemu, kde je pritomen i subwoofer, popr. musi byt nastaveny spozdovace. Zahrnuje to i akustiku mistnosti, frekvencni odezvu, pozici monitoru atp. Pro cloveka co micha hudbu do sterea je kalibrace ve vysledku spise na obtiz, resp. zbytecna a muze zpusobit vice skody nez uzitku. Kalibrace neni potreba ani teoreticky, protoze digitalni i analogova nula je jasne definovana a clovek nemuze analyzerum verit slepe, i kdyz zaroven merice jsou neco, diky cemu prave kalibrace neni potreba. Michani pro tv a hry je podobne jako u hudby o vztazich mezi zvuky a predevsim cilovem mediu, zase film nemuzes michat a finalizovat stejne jako dnb. Taky treba dodat ze dva zvuky muzou z hlediska ruznych metod mereni vypadat skoro stejne, ale znit hlasitostne dost jinak. Profici co delaji do TV a filmu se ve vykalibrovanem studiu mohou spolehnout na to co slysi a kdyz je posles do jineho studia, ktere je taky vykalibrovane, tak nebudou mit problem s odhadovanim hlasitostii a zbyde jim vice casu na praci. Je tady ale zase druha vec, pokud by na takovem systemu meli zvucit aplikaci pro tablety, tak zvuky ktere chteli jako tiche nebudou na tom tabletu skoro slyset a zvuky ktere mely byt co nejhlasitejsi ti rozvibruji cely pristroj a babicce budes volat ambulanci. Takze pouzivat usi, rozum, analyzer a myslet na cilove medium a profikum co delaji porad ten stejny typ prace doprat vykalibrovane pracovni prostredi. Ezonakum co tvori, mixujou a masterererujou doporucit dobre monitory a poresit akustiku mistnosti. Jestli se mnou nekdo nesouhlasi, tak at si po sobe na sluchatka pusti dnb track, multimedialni aplikaci, televizni reklamu, radiovou reklamu, AAA hru s orchestrem a nejaky klasicky film. Co vidim jako zavazny problem jsou automaticke hlidace/menice/upravovace hlasitosti na nekterych zarizenich, z hlediska umeleckeho zameru, pri sound designu, je toto uplna demence, to se uz rovnou muze navrhnout nejaka matrice pro vykalibrovane vysledky a diktovat nam jak to ma byt "nahlas" 

Re: Kalibrace monitorů - SPL
Mam to teda chapat tak, ze Boris Carloff, Ivo, Ecson atd., co delaj hudbu, tak kalibraci vubec neresi? A ze je to domena prave pro broadcast a hry? Ja jen, jestli se tim zabyvat, pokud chci resit veci jako efektovani videi a animaci a trailery pro hry?
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Cely princip spociva v tom aby 0dBVU odpovidalo urcite akusticke urovni v mistnosti. Kalibrace tedy nastaveni referencniho levelu na dejme tomu 85db je dulezita ( a to pri stereo mixu ) jelikoz na tomto levelu ma sluch velmi vyrovnany poslech frkvenci(viz Fletcher-Munson equal loudnes curves), 85db je uvadeno jako standard ale hraje zde roli i objem mistnosti v m3 ( mensi mistnost nizsi uroven SPL ) a samozrejme vyrovnanost poslechu je ovlivnena i akustikou.
Cetl jsem toho dost ale nikde jsem nenarazil na to ze kalibrace SPL monitoru neni pro stereo mix dulezita ci zbytecna jen pro to ze dnes je vse digilani. Nastaveni zakladniho SPL je o pokudmozno vyrovnanem poslechu v realnem prostredi a nasem sluchu. To nic nemeni na tom ze dost lidi mixuje zaklad na velmi nizkych urovnich a to ma take svoje opodstatneni. NIkde neni psano ze MUSIS poslouchat na referencni urovni ale je to doporuceni zalozene na fyzickych moznostech naseho sluchu.
To je pouze muj pohled na vec.
Cetl jsem toho dost ale nikde jsem nenarazil na to ze kalibrace SPL monitoru neni pro stereo mix dulezita ci zbytecna jen pro to ze dnes je vse digilani. Nastaveni zakladniho SPL je o pokudmozno vyrovnanem poslechu v realnem prostredi a nasem sluchu. To nic nemeni na tom ze dost lidi mixuje zaklad na velmi nizkych urovnich a to ma take svoje opodstatneni. NIkde neni psano ze MUSIS poslouchat na referencni urovni ale je to doporuceni zalozene na fyzickych moznostech naseho sluchu.
To je pouze muj pohled na vec.
Naposledy upravil(a) Stan dne 03 lis 2016 18:40, celkem upraveno 1 x.
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Záleží co si pod pojmem kalibrace představíš, pokud se bavíme čistě jenom o SPL tak silně pochybuju že to masteringová a vůbec hudební studia řeší, protože by je to defacto omezovalo
Re: Kalibrace monitorů - SPL
podle me, je nejdulezitejsi vedet, ze hlasitost poslechu ovlivnuje vnimani spektra, ruzne unavuje sluch a podle me ma vliv i na vnimani transientu i dynamiky jako takove. neni myslim takovej problem pouhym sluchem tu spravnou "hladinu" jednoduse najit a pracovat v ni. samozrejme priblizne, ale podle me to na par dB nestoji. navic stejne podle typu hudby (dynamika symfonaku vs. edm) to bude trochu rozdilny a nejaky cislo je jen matouci... nevim, cely mi to prijde jako bublina. dulezitejsi nez nejaky cislo je aby to byla uroven prijemna, bylo zretelene vsechno slyset a zbytecne to nenamahalo ucho a hlavu 

- Jirka Štolfa
- Příspěvky: 814
- Registrován: 11 kvě 2013 09:16
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Ještě je tu pak rozdílná frekvenční odezva prostoru při různých dynamických úrovních. Nejenom různá frekvenční odezva našeho ucha, ale taky různá frekvenční odezva samotného prostoru. Akustické úpravy se pak dělají s ohledem na určitý SPL. Ale to je myslím jasné.
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Tohle mě zajímá... neměl bys k tomu nějaké zdroje? Při návrhu difuzorů a porézních absorbérů nevidím důvod zohledňovat SPL. V případě rezonátorů je to asi trochu složitější, ale nepamatuju si, že bych viděl návrhové postupy, které by zohledňovaly cílovou hladinu akustického tlaku.Akustické úpravy se pak dělají s ohledem na určitý SPL
Omlouvám se, pokud je to příliš mimo téma.
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Tak je otazka jak moc to resit no. A mereni / kalibrace spl na to ti staci spl meter, mistnost a bedny a noise / sinus ne? Mereni logicky ve sweetspotu, kde sedis. O krivce vnimani spektra v zavislosti na hkasitosti samozrejme vim a to je taky jeden z duvodu proc me to zajima.
Re: Kalibrace monitorů - SPL
Delej jak myslis, cti, poslouchej a udelej si svuj vlastni nazor. Jak vidis tak jedni kalibraci pouzivaji jini ne. IMO mit nastaveny referencni level ke kteremu se vzdy muzes zmacknutim knofliku vratit je zakladem. Navic jednotne vychozi nastaveni ocenis nejen u jednoho monitorovaciho paru.
Jak jsi psal nastaveni je jednoduche a nic nestoji. Nastaveni referencni urovne (kalibrace) neni zadny marketingovy hype pro prodej nejakeho produktu. Bud si referencni uroven nastavis nebo ne a nevidim zadny duvod proc by te v necem mela omezovat. Mix vyzaduje obcasny poslech na vyssich ci nizzsich urovnich a nastaveni vychoziho bodu ke kteremu by jsi mel mit rychly pristup (nebo s nim zacinat) je pro tvuj benefit a ne naopak.
Jak jsi psal nastaveni je jednoduche a nic nestoji. Nastaveni referencni urovne (kalibrace) neni zadny marketingovy hype pro prodej nejakeho produktu. Bud si referencni uroven nastavis nebo ne a nevidim zadny duvod proc by te v necem mela omezovat. Mix vyzaduje obcasny poslech na vyssich ci nizzsich urovnich a nastaveni vychoziho bodu ke kteremu by jsi mel mit rychly pristup (nebo s nim zacinat) je pro tvuj benefit a ne naopak.
-
- Profesionál
- Příspěvky: 3559
- Registrován: 06 úno 2005 01:03
Re: Kalibrace monitorů - SPL
ja kalibruju, resp. to mam jako kontrolu 'plizivyho zvysovani' SPL behem casu. obcas kouknu na merak a vratim se tam, kde bych mel bejt. svoje hodnoty idealnich SPL jsem si urcil sam na zaklade N=1 experimentu ve svym studiu a v souvislosti s hudbou, co vetsinou delam (hraje se na vyssich SPL a funguje tam jinej fletcher-munson nez treba pri radiovejch hlasitostech). dulezitejsi je to treba pro michani pro kina, kvuli 'headroomu', resp. kvuli spravnymu nastaveni pomeru pri michani. mimochodem ty doporuceny SPL v michacich kinech jsou brutalni!
http://www.acousticfrontiers.com/201331 ... nce-level/
http://www.acousticfrontiers.com/201331 ... nce-level/