Subwoofer v domacim studiu
Subwoofer v domacim studiu
Jake mohou nastat problemy pri pouziti subwooferu v domacim studiu, krome nastvanych sousedu? Jak je tezke dobre ho nastavit? Jak moc je nutne mit skvele akusticky upravenou mistnost? Co vsechno muze byt spatne? Zvlast, pokud pouziva clovek referencni nahravky a svoje podle nich porovnava?
imho hlavne treba davat bacha a "neprehulit" subfoower - pracovat s nim jemne.. ja mam napr. skusenost ze u vacsiny 2+1, 4+1, 5+1 domacich systemov je zvuk najlepsi ked je subwoofer nastaveny tak na 1/4 maximalnej hlasitosti - akonahle sa da viac uz to duni a skresluje basy (resp. pridava basy tam kde v skutocnosti nie su).. cize predpokladam ze aj pri kombinacii studiove monitory + studiovy woofer bude treba hlasitost woofera nastavit velmi citlivo a neprehanat to..
ja ked som si porovnaval Truthy 2030A co som mal doma s Creative Inspire 2+1 tak najlepsie (resp. najmenej zle;)) creativy zneli ked bol woofer nastaveny na cca 1/4 (resp. jemne pod 1/4) skaly ... plus situacia samozrejme satelity po bokoch a woofer presne medzi nimi na stole (nie pod stolom - skusenost mam ze ked je woofer na zemi pod stolom tak chyta rezonancie a kresli basy ovela viac)
Cyril: Nuz ja doporucujem Ono jedna vec je, ja tomu hovorim "audiofilna onania" - hnanie sa za tym aby na zaklade zlozitych matematicko/fyzikalnych vypoctov pokusov a optimalizacie miestnosti bol zvuk ultra-maxi-super-extra dokonaly a duha vec je ze s trochou experimentovania a pocuvania vies aj na pomerne low-end ozvuceni, ked ho mas poriadne napocuvane, naladit skvelo znejuce tracky ...
takze, kasli na teoreticke-audiofilno-onanisticke debaty o tom ako "hen tie monitory skresluju o 1.23232dB na 1345.34Hz, tamtie skresluju o -2.4dB na 4332.12Hz a tamtu skrinku v rohu premiestni o 2.34 metra dolava inak sa ti tam budu lamat basy okolo 34.4Hz a podobne...)
prax je niekedy trosku nieco ine ako teoria ... takze ak to s wooferom neprezenies a poriadne sa naucis pocuvat ho a poznat silne aj slabe stranky toho ako ti to hra ako celok (pocuvanim referencnej hudby), moze ti dobre posluzit ...
takze, kasli na teoreticke-audiofilno-onanisticke debaty o tom ako "hen tie monitory skresluju o 1.23232dB na 1345.34Hz, tamtie skresluju o -2.4dB na 4332.12Hz a tamtu skrinku v rohu premiestni o 2.34 metra dolava inak sa ti tam budu lamat basy okolo 34.4Hz a podobne...)
prax je niekedy trosku nieco ine ako teoria ... takze ak to s wooferom neprezenies a poriadne sa naucis pocuvat ho a poznat silne aj slabe stranky toho ako ti to hra ako celok (pocuvanim referencnej hudby), moze ti dobre posluzit ...
rozhodne skorej to druhe - opravit v mixe podla rady - skuseny clovek s dobrym odposluchom ti vie pri relativne slusnom mixe velmi presne vyspecifikovat co je zle a kopa veci, ked clovek presne vie co robi, sa da upravit a fixnut aj bez toho aby clovek mal dobry odposluch, pokial presne vie co robi...
- ECSON WALDES
- Profesionál
- Příspěvky: 1859
- Registrován: 16 zář 2002 14:52
Subwoofer naopak dost casto resi nedokonalost mistnosti.
Ne vzdy clovek dostane idealne proporcni mistnost, cimz je zakonite dany i to jakej pomer basu bude v miste poslechu. Zvlast pokud mistnost neni nijak velka a uprostred rezie je mixpult kterej predem definuje misto poslechu a v drtivym pripade i znemozni jakejkoliv posun v mistnosti a experimentovani s vhodnym "umistneni". To si muzou dovolit jen hobbysti s malejma nearfieldama a jednim pocitacem ktery nejsou narocny na misto. Pokud se v miste poslechu (pred mixpultem) odecitaji basy tzn vraceji se od steny s casovym posunem a otocenou fazi, je jich pak min nez by danej reprak v normalnim stavu vyzaril. Potom je subwoofer jediny reseni. Samozrejme inteligentne serizenej na danou mistnost a pro danej poslech.
.
Ne vzdy clovek dostane idealne proporcni mistnost, cimz je zakonite dany i to jakej pomer basu bude v miste poslechu. Zvlast pokud mistnost neni nijak velka a uprostred rezie je mixpult kterej predem definuje misto poslechu a v drtivym pripade i znemozni jakejkoliv posun v mistnosti a experimentovani s vhodnym "umistneni". To si muzou dovolit jen hobbysti s malejma nearfieldama a jednim pocitacem ktery nejsou narocny na misto. Pokud se v miste poslechu (pred mixpultem) odecitaji basy tzn vraceji se od steny s casovym posunem a otocenou fazi, je jich pak min nez by danej reprak v normalnim stavu vyzaril. Potom je subwoofer jediny reseni. Samozrejme inteligentne serizenej na danou mistnost a pro danej poslech.
.
nie je velky problem prepisknut si aparaturu na nejaku slusnejsiu tuzku a podla toho nastavit zosilnenie na subwooferi... a idealne je ked maka na co najnizsej deliacej frekvencii, povedzme od 100-150Hz nadol, aby boli vyssie basy konzistentne so stredmi, co nie je v consumer triede pravidlo (nehovorim teraz o systeme pre 5.1 mix, ale na bezne stereo). inak ma ecson uplnu pravdu, jeden zdroj najnizsich basov v malej miestnosti je velka bzunda, v porovnani s dvoma.
otazka na odbornika. budem sa stahovat a v novom byte budem mat miestnost cca 4.3 x 2.3 metra na "Studio".. co poradis - mam si dat repro k tej dlhsej stene, alebo k tej kratsej ? pytam sa koli odrazom - ci je vacsie zlo odrazy od vzialenejsej steny ked budem mat za chrbtom alebo od blizsej.. na tych stenach nebude nic - budu hole (max. nejaky obraz alebo plachta psy:))ECSON WALDES píše:To si muzou dovolit jen hobbysti s malejma nearfieldama a jednim pocitacem ktery nejsou narocny na misto. Pokud se v miste poslechu (pred mixpultem) odecitaji basy tzn vraceji se od steny s casovym posunem a otocenou fazi,...
.