Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Zdravím všechny,
narazili jsme s přáteli na problém při živém nahrávání kontrabasu na koncertu:
Přirozená dynamika pizzicatového tónu kontrabasu, kterou muzikanti v jazzu při hře zohledňují, je postupné zesílení a pak zeslabování. Takže samotné drnknutí prstem o strunu není nejvýraznější - basa se rozezní až za chvilku. Tento efekt zaznamená mikrofon, ale protože kontrabas je tichý nástroj, na koncertu bývá často v mikrofonním výstupu víc přeslechů od ostatních nástrojů než samotné basy. Takže se používají snímače, které sice naberou čistě jenom kontrabas, ale bohužel neslyší onu počáteční zesilující dynamiku. Kontrabas pak zní nechtěně trochu jako baskytara, tzn. silný dynamický atak na začátku a pak pokles.
Nenašel by se třeba nějaký plug-in, který dokáže simulovat žádaný dynamický průběh kontrabasu?
Díky!
narazili jsme s přáteli na problém při živém nahrávání kontrabasu na koncertu:
Přirozená dynamika pizzicatového tónu kontrabasu, kterou muzikanti v jazzu při hře zohledňují, je postupné zesílení a pak zeslabování. Takže samotné drnknutí prstem o strunu není nejvýraznější - basa se rozezní až za chvilku. Tento efekt zaznamená mikrofon, ale protože kontrabas je tichý nástroj, na koncertu bývá často v mikrofonním výstupu víc přeslechů od ostatních nástrojů než samotné basy. Takže se používají snímače, které sice naberou čistě jenom kontrabas, ale bohužel neslyší onu počáteční zesilující dynamiku. Kontrabas pak zní nechtěně trochu jako baskytara, tzn. silný dynamický atak na začátku a pak pokles.
Nenašel by se třeba nějaký plug-in, který dokáže simulovat žádaný dynamický průběh kontrabasu?
Díky!
- ReaktoplazmAR
- Příspěvky: 2413
- Registrován: 04 srp 2008 14:25
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
možeš skúsit Dominion http://www.digitalfishphones.com/main.p ... &subItem=4 ale uspech nezaručujem.. na syntaky to zvykne fungovat ale ked som to skúšal na takú dynamicky pestrejšiu basgitaru to bol trapas. s nahrávkou kontrabasu z živého vystupenia mám nula skúseností takže neviem, ale či by nebolo najlepšie "len" automatizovat volume krivku ?
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Automatizace volume křivky nás taky napadla, ale to by asi znamenalo každý tón ručně zesílit a pak zeslabit...
Teď mě napadlo šílené hypotetické řešení za pomoci MIDI a Sidechainingu. Tzn. nějak namodelovat ideální dynamiku basy do MIDI, toto MIDI aktivovat signálem basy (zdrojová basa, která by spouštěla MIDI, by asi musela být zduplikována a samozřejmě zamutována). A nakonec tu MIDI dynamiku vnutit přes sidechaining cílové basové lince. Se sidechainingem a akustickým spouštěním MIDI ale nemám zkušenost a nevím jakou kombinaci a konkrétně kterých plug-inů použít.
Teď mě napadlo šílené hypotetické řešení za pomoci MIDI a Sidechainingu. Tzn. nějak namodelovat ideální dynamiku basy do MIDI, toto MIDI aktivovat signálem basy (zdrojová basa, která by spouštěla MIDI, by asi musela být zduplikována a samozřejmě zamutována). A nakonec tu MIDI dynamiku vnutit přes sidechaining cílové basové lince. Se sidechainingem a akustickým spouštěním MIDI ale nemám zkušenost a nevím jakou kombinaci a konkrétně kterých plug-inů použít.
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
no ale to řešíš dynamickej průběh jednoho tónu ale naopak celková dynamika hry tim asi bude uplně zabitá. Myslim že kombinace snímač pod kobylku a mikrofon musí fungovat.
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
celkovou dynamiku by asi určovala ta zamutovaná basa, která má spouštět MIDI, ale jestli se dojde k tomu, že to teoreticky může fungovat, tak nevím, pomocí jakých nástrojů...
Jinak, praxe říká, že kombinace mikrofonu a snímače občas funguje, ale většinou nefunguje, protože v klubech bývá celá kapela blízko u sebe. Jedině, když má basa sólo a kapela moc neřve, dá se přimíchat mikrofon, ale zase se trochu změní zvuk celkového ambientu. Ať tak nebo onak, bohužel při live stejně nakonec musí jít nejvíc zvuku ze snímače pod kobylkou a mají s tím problém i rozhlasáci, když natáčí. Je to detail a basáci ho vždycky zmíní. Možná, že nejde vyřešit...
Jinak, praxe říká, že kombinace mikrofonu a snímače občas funguje, ale většinou nefunguje, protože v klubech bývá celá kapela blízko u sebe. Jedině, když má basa sólo a kapela moc neřve, dá se přimíchat mikrofon, ale zase se trochu změní zvuk celkového ambientu. Ať tak nebo onak, bohužel při live stejně nakonec musí jít nejvíc zvuku ze snímače pod kobylkou a mají s tím problém i rozhlasáci, když natáčí. Je to detail a basáci ho vždycky zmíní. Možná, že nejde vyřešit...
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Teď jsem prozkoumal ten program Dominion a je zajímavý, neumím ho sice extrahovat ze souboru *.sit a vyzkoušet, ale v popisu je funkce "attack" a kdyby to umělo oddálit dynamický nástup akustického impulsu, tak je to asi ono...ReaktoplazmAR píše:možeš skúsit Dominion http://www.digitalfishphones.com/main.p ... &subItem=4 ale uspech nezaručujem.. na syntaky to zvykne fungovat ale ked som to skúšal na takú dynamicky pestrejšiu basgitaru to bol trapas. s nahrávkou kontrabasu z živého vystupenia mám nula skúseností takže neviem, ale či by nebolo najlepšie "len" automatizovat volume krivku ?
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
hihi, možná je to blbost, ale já (mluvím za sebe..), bych to určitě aspoň zkusil: napadlo mě použít úzce směrový mikrofon, z jaké vzdálenosti, to bych asi chvíli laboroval, ale nebál bych se vyzkoušet ani filmovou "pušku". Zúžená charakteristika má za výsledek právě zvýšení basové složky, ikdyž za cenu nepatrné ztráty přirozeného zvuku nástroje. Tenhle signál, nekomprimovaný, na výškách ořezaný, bych přimíchal ke komprimovanému zvuku snímače.
jen nápad.. 



Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Mozna nakonec nezbyde nic jineho nez nastroj tuzka a pekne si to namalovat.
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
jednoznacne transient designer - mozna primo i ten plugin, kterej se tak opravdu i jmenuje - od spl
dominion je taky transient designer 

- ReaktoplazmAR
- Příspěvky: 2413
- Registrován: 04 srp 2008 14:25
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
to si stiahol verziu pre mac, toto je link pre win http://www.digitalfishphones.com/binari ... 1.2_PC.zipJazzUp píše:Teď jsem prozkoumal ten program Dominion a je zajímavý, neumím ho sice extrahovat ze souboru *.sit a vyzkoušet, ale v popisu je funkce "attack" a kdyby to umělo oddálit dynamický nástup akustického impulsu, tak je to asi ono...
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
co takto nejake DPA rovno na kobylku??? taky ten malo citlivy typ s vacsim SPL? ten imo moc presluchy nepobere
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
OK, zítra otestujeme Dominion a Transient Designer - jestli se nám to podaří úspěšně nainstalovat, pošlu zvukové ukázky.
Balzar, Honzák, Petr Dvorský, všichni mají na koncertech vlastní snímač pod kobylkou a pak mikrofon od místního zvukaře. Bohužel na výsledku se vždycky podepíše místní akustika. Ideální by byly paravány nebo studiová kukaň
Zeptám se zítra, které všechny mikrofony už jsme na base v klubu zkoušeli a dám vědět. Mimochodem basisté říkají, že naprosto ideální studiová vzdálenost mikrofonu od basy je někde půl metru až metr před kontrabasem a záleží i na samotném nástroji, jak vyzařuje.
Balzar, Honzák, Petr Dvorský, všichni mají na koncertech vlastní snímač pod kobylkou a pak mikrofon od místního zvukaře. Bohužel na výsledku se vždycky podepíše místní akustika. Ideální by byly paravány nebo studiová kukaň

Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Mhm - a co naznačené DPA - konkrétně třeba DPA 4099?
P.
P.
Re: Dynamika kontrabasu vs. snímač - softwarové řešení?
Tak jsme na to asi přišli. Nejdostupnější alternativu pro simulaci basové dynamiky jsme našli v klasickém efektu Gate ovšem s rozšířenými možnostmi, kde jsme jen zpozdili attack na cca 225 ms.