Vlastní VST kompresor

Ostatní audio software, obecná diskuse
Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Dik. No chápu, budu se muset ještě zamyslet, jestli z toho nenasekat třeba čtyři hodně simplified verze pro nějaké konkrétní použití:) Ale mě na tom zatim baví ta komplexnost a variabilita. Rozhodně přibudou ještě presety, které trochu pomůžou. A pak snad i nějaké tutoriály.

Zkusim teda popsat, jak to celé funguje.

Sonicrusher má v zásadě tři části: kompresor, crush (barvítko/zkreslení), výstup
1) kompresor
DRIVE - nastavuje vstupní úroveň v dB. ovlivňuje jak silný signál jde do detektoru a zároveň do Crush části, takže má vliv na následné zkreslení a výstup
THRESHOLD - úroveň signálu na které pracuje detektor kompresoru (když ji signál překročí, tak je ztlumován - attack fáze, když se dostane pod ní, tak se může zase vracet na normální úroveň - release fáze). Nemá jednotky, protože je různě kalibrovaný podle dalších přepínačů.
RATIO - poměr v jakém je signál ztlumen po uplynutí attack fáze.
ATTACK - délka attack fáze v ms - za jak dlouho se signál ztlumí po překročení thresholdu.
RELEASE - délka release fáze v ms - za jak dlouho se signál dostane na původní úroveň pokud klesne pod threshold.
HOLD - čas, po který nemůže nastat release i když je signál pod thresholdem - tedy oddálení release fáze. Dá se tim např. nastavit rytmické pumpování

HI-PASS - hi-pass filtr na řídícím signálu - čim výš, tim měně budou kompresi ovlivňovat basy - tim více budou propouštěny.
LO-PASS - obdobně jako hi-pass, ale na výškách

KNEE - zaoblení kolena kompresoru - tedy jak rychle nastoupí komprese. Hard knee znamená, že do dosažení thresholdu se nekomprimuje, nad ním ihned podle ratio. Soft je zaoblená křivka, která interpoluje mezi 1:1 a ratio v okolí thresholdu. Znamená to tedy, že soft knee nastupuje měkčeji a s menším zkreslením. Nicméně většnou to neni moc výrazný rozdíl.
RMS - udává z jak dlouhého intervalu se průměruje hodnota vstupního signálu. Když je na nule, tak se detekujou přímo peaky signálu. Čim delší RMS, tim více energie je potřeba ke kompresi. V praxi, čim menší RMS, tim rychlejší a jehličkovější komprese, čim delší RMS, tim výrazněji proleze např. úder bicích.

FAT/TIGHT - ovlivňuje křivku kompresoru a threshold. Tight je výraznější komprese a víc snappy, FAT je tlustší a stabilnější.
FAST/SLOW - ovlivňuje rychlost reakce, fast navíc expanduje řídící signál. Ve výsledku FAST je výraznejší a víc pumpující komprese, SLOW je pomalejší a stabilnější. Asi ještě přejmenuju na PUMPING/SOLID.

HF SPLIT - při zapnutém stavu se kompresor přepne do multiband modu - na dvě pásma, která jsou komprimována zvlášť s různými časy a ratio. Horní pásmo je nastavené lehce nad 10 kHz. 1 a 2 se liší lehce dělicí frekvencí a časy. Na méně výškových signálech to vytáhne výškový hřebínek, na více dynamických výškach to naopak výšky zažehlí. Výsledný efekt závisí i na Thresholdu a jak moc to komprimuje.

MODERN/VINTAGE - přepíná zda se kompresor řídí signálem před úpravou hlasitosti - feed-forward (Modern) a nebo po úpravě hlasitosti - feed-back (Vintage). Dost zásadně ovlivňuje charakter komprese. Modern je zpravidla rychlejší, výraznější, Vintage je hladší a tlustší.

2) Crush
CRUSH - přidává band-pass nebo hi-pass zkomprimovaného signálu, který prožene nelineárnim zkreslením a přimíchá zpátky. Zkreslení je závislé i na síle vstupního signálu a na DRIVE. Dá se použít jako eq nebo pro nasycení úderu, zkreslení atd.
CRUSH FREQ - frekvence filtru crushe
CRUSH Q - šířka filtru crushe
HP/BP - přepíná hi-pass a band-pass
ENV ON/OFF - v zapnutém stavu je crush řízený tim jak zabírá kompresor - tedy čim víc komprimuje, tim víc přidává crush. Tzn. například na úderech bicích. Při env off je crush konstantní.

WARM - přidává další harmonické zkreslení, je závislé i na síle vstupního signálu a na DRIVE.

COLOR - tilt eqalizér (tedy ne zcela, je to lo-shelf a hi-shelf se širokým Q různě posouvané), který umožňuje ztmavit/zesvětlit výstupní signál.

3) výstup
ST. LINK - vlastně patří ke kompresoru (ale tam se mi nějak nevešel:), přpíná jestli řídící signál je pro každý kanál zvlášť a nebo jestli řídí oba dohromady jejich průměr.

CLIP - zapíná clipper - všechno co je nad clip thresh je oříznuto na tuto úroveň. Někdy se hodí ořezat příliš dynamické peaky, které prolezou attackem. Dá se použít jako další zkreslení.
CLIP THRESH - úroveň nad kterou se ořezává výstupní signál.

OUTPUT - nastavuje výstupní hlasitost v dB

DRY/WET - poměr čistého a procesovaného signálu. Dry signál není ovlivněný Drive, ale je ovlivněný Outputem.

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Tady je ještě pár zvukových ukázek
sonicrusher41-bass-dry.mp3
(315.04 KiB) Staženo 7 x
sonicrusher41-bass-wet3.mp3
(315.04 KiB) Staženo 4 x
sonicrusher41-bass-wet4.mp3
(315.04 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop1-dry.mp3
(376.21 KiB) Staženo 3 x
sonicrusher41-loop1-wet1.mp3
(376.21 KiB) Staženo 3 x
sonicrusher41-loop1-wet2.mp3
(376.21 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop1-wet3.mp3
(376.21 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop1-wet4.mp3
(376.21 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop1-wet5.mp3
(376.21 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop1-wet6.mp3
(376.21 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop1-wet7.mp3
(376.21 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop2-dry.mp3
(207.98 KiB) Staženo 2 x
sonicrusher41-loop2-wet1.mp3
(207.98 KiB) Staženo 2 x
sonicrusher41-loop2-wet2.mp3
(207.98 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop2-wet3.mp3
(207.98 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop2-wet4.mp3
(207.98 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop2-wet5.mp3
(207.98 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop3-dry.mp3
(315.04 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-loop3-wet1.mp3
(315.04 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-synth2-dry.mp3
(159.05 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-synth2-wet1.mp3
(159.05 KiB) Staženo 1 x
sonicrusher41-synth-dry.mp3
(159.05 KiB) Staženo 2 x
sonicrusher41-synth-wet1.mp3
(159.05 KiB) Staženo 2 x
sonicrusher41-synth-wet2.mp3
(159.05 KiB) Staženo 1 x

vasek
Příspěvky: 2192
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od vasek »

Super, díky. Určitě bude skvělý, když v rámci nějakého tutoriálu budou i nějaký tipy (např. máš-li tupé bubny, zkus to a to...). Vím, že to je opruz, ale strašně to pomůže.
Věřím, že ses během práce na tom strašně moc o kompresi naučil a mohl bys dělat tutoriály i bez pluginu ;-)

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Jo, to že jsem se naučil jak funguje komprese je přidaná hodnota, která je možná důležitější než celej plugin:)

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Předělal jsem ještě metering. Metry jsou teď tři - ledkové. Input (včetně drive), gain reduction a output. Asi se to někdy hodí vidět:)

https://www.dropbox.com/s/ou3m188hnfgkn ... r.dll?dl=0

Sonicrusher47-screen.png

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Tak asi začínám mít pocit, že je to víceméně hotové. Ještě jsem přidal display zobrazující aktuální hodnotu vybraného parametru, trochu jsem ještě poladil chování hf-split, color a pár detailů. U metrů jsem ještě nechal dvě vteřiny svítit maximální hodnoty. Teď asi ještě natočit nějaké demo video:)

https://www.dropbox.com/s/ou3m188hnfgkn ... r.dll?dl=0

Sonicrusher49-screen.png

Uživatelský avatar
nixx
Příspěvky: 780
Registrován: 25 led 2008 23:18

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od nixx »

Respekt a klobouk dolů!
Co by bylo potřeba pro macOS verzi? Je to o vlastnění macu nebo je nějaká použítá technologie/framework/knihovna jenom pro Windows a přes to nejede vlak?

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Dik. Mel by stacit Mac. Je to delane pomoci iPlug wdl-ol. Asi zkusim si z prace pujcit m1 a zbuildit to na nem, akorat bude asi nejaka prace nastavit xcode projekt, nejake tooly atd. Ale kdyby se ti chtelo to zkusit na tvym macu, tak klidne:)

Cyril
Příspěvky: 5784
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Cyril »

Doporucil bych jeste trochu zvazit to UIcko, myslim, ze je hrozne preplacany a na sobe nahnacany... co se vykaslat na imitaci racku (kdyz to ani nesimuluje nejakou slavnou skatuli, tak co z toho...) a dat to treba od CRUSH dospod? Proste o polovinu uzsi, zato vyssi. Taky by, myslim, prospelo vic prostoru mezi ovladacimi prvky. Tak to jsou jen takovy moje podnety ke zvazeni...

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Diky za tip, to asi neni uplne blbej napad:)

biscuit
Příspěvky: 10214
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od biscuit »

gui je king, to vsichni vime, i kdyz si to nechceme nekdy pripustit ;-)

vasek
Příspěvky: 2192
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od vasek »

Souhlas

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Tak tady je jeste pridana a snad i hotova gain kompenzace

https://www.dropbox.com/s/ou3m188hnfgkn ... r.dll?dl=0

Sonicrusher51-screenshot.png
jsou tam dve varianty. 1) Staticka, ktera se nastavuje priblizne a konstantne podle thresholdu, ratio, input gainu a attacku, release a hpf. Funguje na vsem a neovlivnuje kompresi, ale neni presna (zavisi vzdy na materialu). 2) dynamicka, ktera automaticky matchuje rms dry a wet signalu. Ta funguje zase dost presne na vsem, ale je to vlastne dalsi pomala komprese a na nekterych materialech je to slyset (napr. dlouhe pomale plochy).

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4893
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od Amorph »

Ještě jedna úprava - přidal jsem nastavení gainu HF pásma pro HF-Split mód -50 až +50 %.

https://www.dropbox.com/s/ou3m188hnfgkn ... r.dll?dl=0


Sonicrusher52-screenshot.png

vasek
Příspěvky: 2192
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Vlastní VST kompresor

Příspěvek od vasek »

Tyjo ale až tam přidáš i multiband, tak to bude chtít už další patro :)

Odpovědět