jak použít RoomEQWizzard
jak použít RoomEQWizzard
Neměl by někdo návod nebo nejaky tutorial na tento softik? jak to vubec pracuje? díky
REW lze stahnout z webu tvurce az po zaregistrovani na souvisejicim diskuznim foru.
Vlastni prace s nim:
Pustis bedny, postavis na stojan nejlepe merici mikrofon, umistis ho do mista, kde mas hlavu pri poslechu, namiris ho na jednu z beden a prepnes do vsesmerove charakteristiky. Pustis pokud mozno cisty, nekolorujici preamp.
Spustis REW, nastavis parametry podle sveho setupu (napr. gain) a spustis test.
Z beden se zacne ozyvat signal, ktery se bude postupne zvysovat od basovych tonu az do vyskovych a mikrofon ho zaznamenava a nahrava do REW.
Nejprve se provede test s mikrofonem natocenym proti jedne bedne, pak proti druhe, abys vedel, jak se ti meni zvuk v prostoru.
Po ukonceni testu vidis v REW krivku, jak mikrofon zaznamenal cele frekvencni pasmo. Protoze mikrak, zvukovka i preamp maji pomerne vyrovnanou charakteristiku, rozdily v krivce jsou dane problemy mistnosti. Nekde krivka pada dolu (tam muzes mit napr. mistnost pretlumenou, nebo se ti formou odrazu signal odecita od jineho signalu), nekde krivka leze nahoru (tam ti napr. duni basy). Doporucuji dat namerene hodnoty na E-zone ke spolecne diskuzi, spolu s popisem nebo fotkami mistnosti. Pricin, proc to leze nahoru nebo dolu, muze byt vice.
Doupravenim akustickych uprav se pak snazis tu krivku co nejvice srovnat. Pokud budes mit nakonec ty rozdily do +/-15dB, da se v takove mistnosti nahravat, pokud to mas do +/-6dB je to velmi dobre vyresena mistnost.
Namerene vysledky lze bud ulozit primo v REW (maximalne 8 mereni) nebo vyexportovat jako JPG obrazek.
Dalsi moznosti REW:
- 3D graf modalni analyzy, popisujici, jak se jednotlive frekvence vyvijeji v case, coz ti pomuze lepe odhalit pricinu nevyvazenych frekvecni.
- REW se da propojit s HW ekvalizerem, kterym si muzes pri poslechu "opravit" akusticky nevyhovujici mistnost. Ovsem nahravani pres mikrofony timhle nevyresis a je treba mistnost akusticky doupravit.
- Muzes si zadat do REW korekcni krivky napr. podle charakteristiky mikrofonu, ktery neni merici, ale treba nastrojovy. Korekcni krivka opravi namerene vysledky, aby se chyba mikrofonu nezobrazovala v chybach mistnosti
REW hodne doporucuji. Podle me vynikajici program s intuitivnim ovladanim.
Vlastni prace s nim:
Pustis bedny, postavis na stojan nejlepe merici mikrofon, umistis ho do mista, kde mas hlavu pri poslechu, namiris ho na jednu z beden a prepnes do vsesmerove charakteristiky. Pustis pokud mozno cisty, nekolorujici preamp.
Spustis REW, nastavis parametry podle sveho setupu (napr. gain) a spustis test.
Z beden se zacne ozyvat signal, ktery se bude postupne zvysovat od basovych tonu az do vyskovych a mikrofon ho zaznamenava a nahrava do REW.
Nejprve se provede test s mikrofonem natocenym proti jedne bedne, pak proti druhe, abys vedel, jak se ti meni zvuk v prostoru.
Po ukonceni testu vidis v REW krivku, jak mikrofon zaznamenal cele frekvencni pasmo. Protoze mikrak, zvukovka i preamp maji pomerne vyrovnanou charakteristiku, rozdily v krivce jsou dane problemy mistnosti. Nekde krivka pada dolu (tam muzes mit napr. mistnost pretlumenou, nebo se ti formou odrazu signal odecita od jineho signalu), nekde krivka leze nahoru (tam ti napr. duni basy). Doporucuji dat namerene hodnoty na E-zone ke spolecne diskuzi, spolu s popisem nebo fotkami mistnosti. Pricin, proc to leze nahoru nebo dolu, muze byt vice.
Doupravenim akustickych uprav se pak snazis tu krivku co nejvice srovnat. Pokud budes mit nakonec ty rozdily do +/-15dB, da se v takove mistnosti nahravat, pokud to mas do +/-6dB je to velmi dobre vyresena mistnost.
Namerene vysledky lze bud ulozit primo v REW (maximalne 8 mereni) nebo vyexportovat jako JPG obrazek.
Dalsi moznosti REW:
- 3D graf modalni analyzy, popisujici, jak se jednotlive frekvence vyvijeji v case, coz ti pomuze lepe odhalit pricinu nevyvazenych frekvecni.
- REW se da propojit s HW ekvalizerem, kterym si muzes pri poslechu "opravit" akusticky nevyhovujici mistnost. Ovsem nahravani pres mikrofony timhle nevyresis a je treba mistnost akusticky doupravit.
- Muzes si zadat do REW korekcni krivky napr. podle charakteristiky mikrofonu, ktery neni merici, ale treba nastrojovy. Korekcni krivka opravi namerene vysledky, aby se chyba mikrofonu nezobrazovala v chybach mistnosti
REW hodne doporucuji. Podle me vynikajici program s intuitivnim ovladanim.
este by som doplnil, ze sekciou EQ ide nastavit virtualne ekvalizacnu krivku, ktoru potom mozes vniest do ekvalizera, ktory nie je podporovany priamo (ziskas frekvencie, utlmy a Q potrebnych filtrov a vidis priamo na nameranej krivke, co idealna ekvalizacia so signalom robi). tieto hodnoty potom nastavis na hw alebo sw ekvalizeri (pomerne dlho som na to uspesne pouzival posihfopit vst. ekvalizer by nemal byt phase linear.
nie... len room ekvalizacia funguje len pre posluch
samotny sw je LEN analyzer, on sam nerobi ekvalizaciu. takze je vseobecne pouzitelny, hlavne ako pise fova pri vyhodnocovani ucinku akustickych uprav, alebo pri hladani vhodneho miesta pre bedne ci mikrofon, alebo pri nastavovani vyhybky monitorov, alebo subbasu
samotny sw je LEN analyzer, on sam nerobi ekvalizaciu. takze je vseobecne pouzitelny, hlavne ako pise fova pri vyhodnocovani ucinku akustickych uprav, alebo pri hladani vhodneho miesta pre bedne ci mikrofon, alebo pri nastavovani vyhybky monitorov, alebo subbasu
Behringer ECM8000
T-Bone MM1 z www.thomann.de
Muzes pouzit i nemerici mikrofon, ale musi mit kulovou charakteristiku, aby chytal charakter mistnosti a musis mit k dispozici jeho charakteristiku, aby sis nastavil korekci v REW. Je vhodnejsi, aby to byla nejaka nastrojova tuzka, ktera je rovnejsi nez vokalni velkomembranove mikrofony s hodne pribarvenou charakteristikou.
T-Bone MM1 z www.thomann.de
Muzes pouzit i nemerici mikrofon, ale musi mit kulovou charakteristiku, aby chytal charakter mistnosti a musis mit k dispozici jeho charakteristiku, aby sis nastavil korekci v REW. Je vhodnejsi, aby to byla nejaka nastrojova tuzka, ktera je rovnejsi nez vokalni velkomembranove mikrofony s hodne pribarvenou charakteristikou.
pretoze to co ti vznika v miestnosti ma dokurvenu nielen amplitudu, ale aj fazu. fazova a amplitudova charakteristika su totiz realne spriahnute, a ked vyrovnas amplitudu, vyrovnas aj fazu. fazovo linearne eq su vyhodne zas na ine aplikacie (ked fazu nechces pohybat, alebo korigujes samostatne, napriklad pri masteringu alebo pri filtracii neziaduceho signalu)Cyril píše:Proc? Myslel jsem, ze to je nejneutralneji znejici typ EQ...?kexik píše: ekvalizer by nemal byt phase linear.




