Recenze

28. 7. 2016

AKAI MPC Touch

Hudebně-produkční groove centrum v novém pojetí.

Rodina MPC produktů firmy Akai se letos rozrostla o dalšího člena – model MPC Touch. Výmluvná zkratka MPC (Music Production Controller) se v novém produktu snoubí s označením Touch, což samozřejmě neznamená nic jiného, než dotyk. Pojďme se nyní dotknout nového empécéčka a trochu si s ním pohrát.MPC je u firmy takovou ikonou, jako třeba když vyslovíte zkratku DX před fandou nástrojů Yamaha, nebo TR před Rolandistou. Původní zkratka MPC se začala vrývat hudebníkům do paměti již v roce 1988, kdy...


7. 7. 2016

Novation Circuit

Groovebox nové generace.

Firma Novation Digital Music Systems byla založena roku 1992 a jejím cílem bylo od prvopočátku vyrábět syntezátory a drum machines pro producenty taneční hudby. Byly to v devadesátých letech nepřemožitelné syntezátory Nova a Supernova, z analogových potom Bass Station a z bicích stanic Drum Station. Metodou Analog Sound Modeling dokázali do Drum Station integrovat takové stroje, jako je Roland TR-808 a TB-909. V několika posledních letech víceméně inovovali své osvědčené syntezátory (Ultranova,...

26. 5. 2016

Audified MixChecker

Pomocník pro mix v nelehké době.

Přibližně rok poté co jsem měl možnost testovat velmi podařený dynamický procesor U73b, nabízející simulaci německého vysílacího kompresoru od firmy Telefunken, přichází boskovická firma Audified se zajímavou pomůckou pro kontrolu „kompatibilty“ výsledného zvuku formou simulace různých druhů reprodukce.Šance, že bude zvuk přehráván na reproduktorech s parametry podobnými těm, na kterých poslouchal zvukař ve studiu, se velmi rychle snižuje jakmile opustíme svět SACD nebo filmového zvuku...

18. 5. 2016

Moog Mother-32

Analogový syntetizér semi-modulární koncepce.

Proslulý výrobce Moog Music přináší stále nové modely svých analogových nástrojů a přístrojů v duchu retro stylu, nebo řekněme v klasickém syntetizérovém pojetí. Novodobá historie legendární značky započala v roce 2002 uvedením modelu Minimoog Voyager, který byl navržen přímo Bobem Moogem. Od té doby se značka zaměřila na rozšíření nabídky směrem dolů, k cenově příznivějším modelům, ale nabídla také modulární koncepci pro náročné uživatele. Dalo by se říci, že každý si ve výrobním programu...

4. 5. 2016

FL Studio 12

Nejnovější verze profesionálního DAW programu.

Když jsem v roce 1997 viděl poprvé patternový krokový MIDI sekvencer FruityLoops, přišel mi oproti tehdejším programům firem Steinberg, Cakewalk nebo Propellerheads jako chudý příbuzný. Neměl mnoho funkcí a bez externího MIDI hardwaru nezahrál ani notu. Přesto jsem s ním přece jen trochu pracoval. Měl totiž jednu velkou výhodu - jednoduchost a rychlost, s jakou bylo možné vytvořit MIDI sekvence pro bicí moduly. Nabízel též možnost uložit patterny jako MIDI soubory a ty importovat do jiných...

25. 4. 2016

PreSonus Studio 192

USB 3.0 audio rozhraní a řídící centrum nahrávacího studia.

Nabídka různých typů zvukových rozhraní pro nahrávání zvuku se neustále rozšiřuje a ne jinak je tomu u známého výrobce PreSonus. V modelu Studio 192 přichází firma s kompaktním audio rozhraním, které je víc, než jen další zvukovou kartou v řadě. Pojďme se podívat na produkt blíže a zjistit, jak plní to, co slibují reklamní slogany.PreSonus Studio 192 je USB 3.0 zvukovým rozhraním pro nahrávání zvuku na osobním počítači. Je provedeno v 1U rackové skříňce moderního vzhledu a působí svou kvalitou...


13. 4. 2016

PunchLight

Představení výrobního programu a recenze vybraných produktů.

Obchodní značka PunchLight vznikla jako výrobní oddělení pražské společnosti Mediaport Pro s. r. o. založené v roce 1992. Firma, která se zabývá prodejem, poradenstvím a servisem v oblasti profesionálního audia a videa, rozšířila své pole působnosti v roce 1998 právě o vlastní značku PunchLight. Její výrobní program je zaměřen na vývoj a prodej signalizačních pomůcek pro nahrávání, především automaticky řízených světel signalizace režimu záznam, úderů metronomu, zobrazovačů timecodu atd.Počátky...

Update populární produkční DAW a druhá generace firemního kontroléru.

Německá firma Ableton jde s produkčním softwarem Live svou vlastní cestou a odlišuje se v mnoha aspektech od jinak docela sjednocené konkurence. Ačkoli lze s Live použít téměř jakékoli MIDI zařízení, těch dedikovaných je jen několik. Po styl ustavujících produktech jako Akai Professional APC40 (které se loni dočkalo své druhé verze) a Novation Launchpad přišla firma Ableton v roce 2013 spolu s verzí Live 9 i se svým vlastním pohledem na to, jak přenést koncept Live do fyzické podoby. Nyní tu...

29. 3. 2016

TASCAM DR-701D

Nástroj pro osamělé střelce.

Neuplynulo mnoho času a opět přichází na řadu téma zvukové složky audiovizuálních děl. Je třeba hned v úvodu poznamenat, že v centru našeho zájmu nebudou audiovizuální díla s vysokým rozpočtem, kde je volba potřebného vybavení motivována jinými kritérii, ale projekty jednodušší, nezávislé a nízkorozpočtové, kde je nutno brát ohled na rozpočet mnohem obezřetněji. Volba vybavení je pak určena především poměrem ceny a výkonu nakupovaného zařízení.Použití DSLR kamer pro tvorbu takovýchto projektů...

21. 3. 2016

AKAI Timbre Wolf

Čtyřhlasý analogový syntetizér s krokovým sekvencerem.

Firma Akai Professional se podobně jako jiní výrobci vrací ke kořenům elektronické hudby a nabízí další počin v oblasti analogové syntézy s názvem Timbre Wolf. Pojďme se podívat blíže, co tento nový produkt nabízí.Móda analogových přístrojů se vrací v téměř pravidelných periodách. Zatím poslední útlum jejich oblíbenosti znamenal nástup VA (virtuálně-analogových přístrojů) a to jak v hardwarové, tak čistě softwarové podobě. Nyní jejich obliba opět stoupá a stále větší procento uživatelů touží po...

14. 3. 2016

Audient ASP800

Osmikanálový mikrofonní předzesilovač a A/D převodník.

Nabídka na trhu mikrofonních předzesilovačů a případně též A/D konvertorů v jednom balení je v současnosti široká, od těch nejjednodušších a nejlevnějších až po plně profesionální modely. Zdá se, že vlastní A/D převod umí už skoro všechny na srovnatelné úrovni. To, co modely jednotlivých tříd odlišuje, se týká stále především analogové strany. V dneším testu se zaměříme na nový produkt, který pochází z dílen britské firmy Audient a spadá do pomyslné střední třídy. Jedná se o osmikanálový...

Co přináší placená „půlverze“ známé DAW?

Přiznám se, že mne vydání Cubase 8.5 překvapilo. Měl jsem pocit, že teprve nedávno vyšlo Nuendo 7, přinášející konečně pro uživatele vyšší DAW firmy Steinberg novinky již dříve vyšlé Cubase 8. Zjistil jsem ale, že jsem se jen nepodíval do kalendáře a že pouze čas běží přece jen poněkud rychleji. Cubase 8.5 vychází přesně po roce od vydání Cubase 8 a půl roku po vydání Nuenda 7. Jak je vidět, firma Steinberg svůj kalendář dodržuje. Pojďme se podívat, co nového přináší tento placený update, který...

1. 3. 2016

TASCAM US-20x20

Ve jménu univerzality.

Skoro se již stydím začít článek větou, že zvukových rozhraní je na trhu nepřeberné množství. Je to však pravda a o to těžší je úloha recenzenta, který je postaven před dlouhodobý úkol orientovat v tomto nepřeberném množství čtenáře - uživatele a potenciálního kupce. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že nejčastější otázkou z řad méně poučené veřejnosti, která na odborníky směřuje, je dotaz „co si mám koupit“. Sám na tuto otázku odpovídám nerad, ale protože mi prošla rukama slušná řádka...

17. 2. 2016

Akai MPD232

USB MIDI kontrolér s krokovým sekvencerem.

Japonská firma Akai je desítky let synonymem pro samplování. Byla jako první u zrodu dostupných samplerů a díky myšlence spojení sampleru a sekvenceru dala vzniknout legendárním grooveboxům řady MPC (Music Production Center). Velkého rozšíření se řada MPC dočkala v době vzniku hip hopu a rapu. V těchto hudebních stylech se plně využilo šestnáct padů pro spouštění vzorků a vznikla tak samostatná podskupina hudebníků, kteří tvořili jen s využitím grooveboxů. S nástupem softwarových nástrojů však...

Boj na poli více integrovaných klávesových kontrolérů se přiostřuje.

Předloni na podzim uvedl známý německý výrobce Native Instruments nejenom novou verzi softwarového balíku , ale i produktovou řadu KOMPLETE KONTROL S-Series. Nyní vychází podle firmy „největší update“. Pojďme se podívat, co obsahuje a jak se mezitím změnila situace na trhu více integrovaných kontrolérů. Takovými kontroléry myslím ty, které nabízejí víc než práci přes MIDI. Uživatel tak nemusí myslet na to, že enkodér 1 má nastaven na CC37 a příslušný parametr v plug-inu nebo sekvenceru je...

26. 1. 2016

iZotope RX 5

Ještě komplexnější pojetí práce se zvukovými soubory.

Společnost iZotope, která je ve světě práce se zvukem již dlouhou dobu známa pro inovativní řešení při zpracování zvuku, opět zrychluje. Velmi nedávno ohlásila nové verze dvou svých zásadních aplikací, a to docela krátce po uvedení verzí předchozích. Takováto aktivita je na jednu stranu chvályhodná, protože posouvá vývoj nástrojů pro práci se zvukem vpřed, na druhé straně ovšem přichází na mysl otázka, proč takové tempo. Místo vyladění předchozího již tak dobrého nástroje (viz můj článek o )...

13. 1. 2016

Avid Pro Tools 12.3

Modernizovaná DAW aplikace.

V tomto článku se podíváme na novou verzi známé DAW aplikace z dílen Avidu. Naposledy jsme recenzovali , takže na následujících řádcích si projdeme jednotlivé desetinami označené varianty „dvanáctek“ až ke dni psaní tohoto článku.Nová verze Avid Pro Tools 12 vyšla na začátku roku 2015. Oproti verzi 11 nepřinesla asi tolik novinek, kolik jich bylo očekáváno většinou uživatelů. Přesto se jednalo o podstatnou změnu ve firemní filozofii Avidu a to zejména co se licencování samotného softwaru týká....

4. 1. 2016

sE Electronics sE5

Větší než malá membrána.

Dnes se v chůzi pomyslnou mikrofonovou zahradou dostáváme ke kondenzátorovému mikrofonu sE 5, který je v několika ohledech zajímavým obohacením mikrofonního arzenálu kteréhokoli zvukaře nebo studia. Již na začátku je třeba uvést posluchače do obrazu: jde o mikrofon čínské provenience a vůbec se za to nestydí. Čínské výrobky na sebe jak známo upoutávají pozornost hlavně pro absolutní inspirovanost velkými světovými vzory a také cenou. Firma sE Electronics však šla proti tomuto proudu zpětně...

21. 12. 2015

Steinberg Nuendo 7

Nová verze postprodukční DAW.

Poté, co na začátku zimy vyšla nová verze na hudbu zaměřené DAW Cubase, bylo jasné, že se za nějaký čas dočkáme odpovídajícího přírůstku i do druhé řady rodiny „Cubendo“. Více na postprodukci zaměřené Nuendo má vzhledem k historii nižší pořadové číslo a verzi Cubase 8 Pro tak odpovídá Nuendo 7, které vyšlo přibližně o půl roku později, na konci června. Jako vždy jsou v něm obsaženy novinky stejné jako v Cubase a k tomu navíc specifické nástroje, které jsou tentokrát mimo jiné zaměřeny i na...

Nová verze známého virtuálního nástroje.

Název Omnisphere je rozhodně známý mnoha uživatelům v oboru, pravděpodobně dokonce většině. Výrobce tohoto nástroje je navíc na trhu už dost dlouho - konkrétně od roku 1994. Po počátečním zaměření se na banky samplů začala firma v roce 2002 vydávat virtuální nástroje. Předchůdce Omnisphere s názvem Atmosphere se objevil v roce 2003 a nabídl mnoho zajímavých možností a komplexních zvuků, zejména ploch všech možných druhů, postavených na samplech a jejich transformaci. Byl součástí základní silné...

7. 12. 2015

PreSonus Studio One 3

Nová generace hudebního studia.

Pokud se rozhodneme spočítat profesionální DAW programy, stačí nám na to prsty rukou - moc jich není. Některé jsou zaměřeny na určitý styl práce nebo přímo na druh hudby, těch opravdu univerzálních napočítáme velmi málo. Některé mají dlouholetou tradici, jiné se do skupiny programů zapojily rychlým vývojem a přinášením inovací. Do té druhé skupiny patří program Studio One firmy PreSonus, který vznikl v roce 2009 a nyní přichází ve své třetí verzi. Na první pohled zaujme upravené uživatelské...