Co je pointa/myslienka v tracku?

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Co je pointa/myslienka v tracku?

Příspěvek od bassline » 16 lis 2006 15:30

Moze mi prosim vas niekto vysvetlit co konkretne znamena pointa alebo myslienka v skladbe :?:

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 16 lis 2006 15:33

nosny napad. melodia, ktora sa da zapiskat a ostane v hlave. alebo aspon nejaka story v rytmike, prekvapivy akord... hocico co ta nuti pocuvat, alebo, nedajboze, zaujme

preco taka otazka?

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 16 lis 2006 15:33

v ktere skladbe?:)

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 16 lis 2006 15:35

kex: lebo ma to dost zaujima....snazim sa pochopit ako komponovat...

Amorph:....vseobecne myslim

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 16 lis 2006 15:41

Asi jak pise kexik. Nevim, jestli se to da rict jednoduse takhle obecne. Mozna bych se na to dival, jako na nejaky prvek (prvky) skladby, ktery dava smysl jeji existenci:) - zvuky, basova linka, melodie, rif, slova, amen-loop, cokoliv, kvuli cemu vydrzi clovek tu skladbu poslouchat...

Myslim, ze zaklad kazde skladby je takova pointa a pak prijde mene zazivna prace tu pointu natahnou a obalit tak, aby to bylo stravitelne.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 16 lis 2006 15:49

ja osobe si myslim ze tou pointou sa musi zacat. ale su ludia co na nu pridu nahodou uprostred skladby, takze to asi nie je pravidlo

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 16 lis 2006 15:55

super tema, chybelo tu uz neco takovyhleho, furt jen kecame o technice :)

kexik: jakoze by mel bejt ten hitovej potencial rozbalenej uz na zacatku? (znama popova poucka rozbalit to behem 30ti sekund jinak to teenager prepne)

Kazdopadne si myslim, ze bez toho "neceho" se nema moc cenu poustet do ty skladby. A nejlepsi je, kdyz pri praci na skladbe clovek vymysli jeste neco lepsiho, nez byl ten puvodni napad ,)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 16 lis 2006 16:05

cyril: pri pope to imho JE pravidlo, co hovorim. pointa popovej pesnicky musi byt melodia, zahratelna na hocijakom nastroji. + text, samozrejme. aranz to potom moze posunut od crossoveru, cez britpop az k soulu, ale bez toho, aby to proste bola pesnicka, z toho nic rozumne nebude. nieco ine su ale elektronicke styly... zvlast pri takych zanroch, ako techno ide velmi tazko slovne definovat, co ma pointu. napriek tomu na prve pocutie vies ktora vec slape a ktora je nudny ramus.

mimochodom, ja nehovorim o case v skladbe, ale o poradi, v akom to clovek tvori. kludne tam moze byt 5 minut efektov a blbnutia na zaciatku (shine on you, crazy diamond :) )

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 16 lis 2006 16:09

pro me je myslenka tracku vetsinou
1) nejaka nalada, kterou chci dosahnout (sem dusi ambientak)
2) nejakej vyraznej zvuk/motiv (kdyz to ma byt silny tak je to vetsinou kombinace)

vic moc toho nemam, proti nikomu se nevymezuju a nebourim, takze...

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 16 lis 2006 16:10

kexik: jasne, "tracky" nejsou pisnicky, pointa je jakoby celej track, urcita nalada apod.
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 16 lis 2006 16:12

cim viac si pustam rozrobenu vec, tym dalej sa mi to fixuje do hlavy, a tym viac potom nie som schopny uz rozlisit ci aranze pasuju alebo nepasuju. Kedze mam v hlave tolkym pocuvanim uz zafixovane ako aranz znie, moze to sposobit, ze nepocujem ze niektory usek sa napoji do skladby bez logiky...

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 16 lis 2006 16:19

A co je to ten ' vyrazny ' motiv?. Nie je to subjektivna zalezitost? To co pre niekoho moze byt maximalne vyrazne, pre niekoho to moze byt opak...ale skor ma zaujima ci sa to da urcit z hladiska teorie, ci napr. dana melodia alebo motiv ma logiku .......da sa urcit ' kvalita ' motivu/melodie nezavisle na tom ci sa to paci alebo nie? proste z technickeho hladiska, z funkcionality, ci v tom je logika, ci to nie je proste odflaknute...

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4612
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 16 lis 2006 16:33

bassline: pokud mas maglajz v aranzi, tak potrebujes pauzu. Za tyden te ty chyby bouchnou do usi...

Ta vyraznost motivu je podle me dost subjektivni zalezitost. Nekdo sledu ctyr akordu (nemluve o elektronice) nerika hudba a nekdo zas nerika hudba jazzovemu solu. To Ono je nejaka abstraktni duse a nalada, kterou tam clovek da, asi bych se nepokousel ji analyticky popsat. A rek bych, ze soucasti skladby je nakonec i to, kdo a kde ji posloucha...

rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 16 lis 2006 16:56

Motiv ako taky je melodicky kusok, ktory dava charakter alebo naladu celej skladbe (jej melodike). Nemusi ist pri tom o melodicky kusok tych istych tonov, staci iba ista melodicka postupnot - je bezne, ze sa motiv rozne obmiena, pouzivaju sa pri tej istej melodickej postupnosti trebars rozne intervaly. Samozrejme malo by to mat svoju logiku a malo by to byt aspon ako - tak obhajitelne hudobnou teoriou. Dobry motiv je zasadna vec. Motivy sa bezne poziciavaju alebo rovno kradnu, ti sikovnejsi to vedia spravit tak, ze sa ten motiv iba "pripomina" na nejaky iny :)

Dobry motiv zase nie je az taka subjektivna vec, ze co sa komu paci. Zijeme v istom kulturnom prostredi uz dost dlho a rovnako dlho sa tu formovala hudba a nauka o nej. Teoria totiz nediktuje, ako sa ma hudba robit - teoria len vysvetluje, ako sa to ma robit, aby sa nam to pacilo tak, ako sme na to zvyknuty za tie storocia, co to tak pocuvame. Skratka robime tak, ze pozname 12 poltonov, rozoznavame medzi nimi rozne intervaly, delime ich do roznych stupnic a stavame z nich rozne akordy. Aby sme svojou tvorbou sadli do gusta nasej kultury, mali by sme vediet, ktore intervaly sa daju pouzivat v tych a tych stupniciach, ktore akordy patria do tych a tych stupnic, za akych okolnosti mozme vybocit melodiou z tej alebo tej stupnice... Geniovia to citia od prirody, ostatny by mali vediet o tom aspon zaklady alebo mozu preslapavat na mieste a objavovat objavene... :)

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Příspěvek od dendy » 16 lis 2006 19:42

myslienka/pointa tracku je to, co chce colovek danym trackom "povedat", pri instrumentalnom tracku je to samozrejme diskutabilne, ide skorej o to, ze robis track s tym, ze chces u posluchaca vyvolat urcinu naladu, asociacie s niecim.. daju sa ladit zvuky a skladat do kompozicii, ktore cloveku pripominaju niektore cinnosti/javy/veci... ja sa vzdy snazim vrstvit zvuky tak, aby ich charakter, zlozenie, napojenie, kompozicia nejak suvisela s nazvom skladby... nie vzdy sa to podari resp. nie vzdy je to take transparentne..

rozhodne track (teraz sa bavime o instrumentalnej hudbe) by nemal byt len hromada zvukov (ci uz kvalitnych alebo menej kvalitnych) nakopenych na seba - musi to mat v sebe "nieco" .. strasne tazko sa to vyjadruje slovami ono to asi ani nejde... velmi dobra tema ale tazko diskutovatelna, to je prave ta hranice kde sa stretava exaktne zadefinovatelna cast hudby s "magiou" kreativnej mysli :)

Odpovědět