Akustika, matka našich uší :)

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Marcel
Příspěvky: 3
Registrován: 11 pro 2002 09:43

Akustika, matka našich uší :)

Příspěvek od Marcel » 11 pro 2002 11:23

Obrázek
Základní veličiny, které ovlivňujeme, nebo jen vnímáme, při komponování skladeb, jsou poměr hlasitostí jednotlivých nástrojů a frekvenční charakteristika výsledného zvukového spektra. Ideální samozřejmě je, pokud se tyto vlastnosti sledují po celou dobu komponování a ovlivňují přímo ve zdroji zvuku. Velkým problémem v této oblasti ale stále zůstává konfrontace těchto fyzických veličin s naším akustickým prostředím, resp. reprodukčním systémem. Pravda je, že to každýmu hraje doma jinak.. Od toho se ale pak odvíjí i zkreslený pohled na výsledky naší práce. Osobně jsem se tenhle problém rozhodl vyřešit tím, že se budu snažít co nejvíce eliminovat právě ony zmiňované domácí podmínky a přeorientoval jsem se na práci ve sluchátkách. Vůbec tak neřeším problémy s akustikou místnosti a za poměrně málo peněz mám superkvalitní poslech. Zvolil jsem AKG 501, otevřená, lehká a hlavně pohodlná sluchátka. Mimo jiné patří tato sluchátka do kategorie "rovných" ( možná se tím někdo z Vás taky zabýval.. fyzické a fyziologické hlasitostní křivky ). Pravda ale je, že to chce určitou dobu, abyste si naposlouchali reakce sluchátek na hudbu, kterou třeba dobře znáte a pokud možno jste ji také slyšeli na více PA systemech. V tom mají velkou výhodu DJs. Co vy na to? Řešíte to vůbec někdo?

LUPO
Příspěvky: 840
Registrován: 19 lis 2002 10:57

Příspěvek od LUPO » 11 pro 2002 12:35

Absurdni.

_ravi_
Příspěvky: 199
Registrován: 04 čer 2002 16:17

Příspěvek od _ravi_ » 11 pro 2002 13:14

Mixovat hudbu na sluchatka neni dobry, protoze kdyz mas na hlave sluchadla, vnima kazdy ucho uplne jinej signal, kdezto na monitorech ti obe usi vnimaji oba kanaly. Pokud by posluchaci poslouchali hudbu jen na sluchatka, pak by to nebyl problem na nich mixovat. Jenze vetsina lidi posloucha hudbu na monitorech (nekdy i mono) a proto musis ten zvuk prizpusobit "bednam" (a to na sluchatkach ani pri dobrym treninku neudelas).

Btw hudbu muzes udelat i na suchatkach "nerovnych". Zalezi jen, jak je mas naposlouchany.

Proste a jednoduse, monitorum se nevyhnes.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 11 pro 2002 13:39

jojo, ravi ma pravdu, sluchatka jsou dobry jen na nektery veci, na michani jen jako druha reference k monitorum.

ja ted delam tak, ze micham na monitorech a kdyz se mi zda, ze neco huci v basovy casti, kterou hodne ovlivnuje akustika, tak vezmu sluchadla a projedu si to ekvalizerem, jestli tam neco takovyho skutecne je, nebo jestli je to hlavne mistnosti, zkusim to opravit na sluchadla a pak se vracim k monitorum, jestli to nezni, tak to resim jinak, hrat to musi na obojim, dobry nahravky mi hrajou dobre i na bednach, tak nevim, proc by mi nemohly s trochou snahy hrat i moje veci. K bednam sou sluchadla dobrej pomocnik, ale bez beden je to fakt nanic.

Na webu se objevujou lidi jako ty pravidelne, mysli si, ze jim sluchatka staci a vubec nevnimaj to, ze lidi okolo, ktery se zvukem zivi uz treba 30-50 let jim rovnou reknou, ze je to blbost... Nevynalezej znovu kolo...

_ravi_
Příspěvky: 199
Registrován: 04 čer 2002 16:17

Příspěvek od _ravi_ » 11 pro 2002 13:43

jo, je dobry pouzivat je, jak psal matucha + jeste ke kontrole lupancu a jinejch ruchu (v tom jsou sluchatka bezkonkurencni), ale na mix jsou nevhodny.

jendak
Příspěvky: 9
Registrován: 13 črc 2002 18:45

Příspěvek od jendak » 11 pro 2002 13:49

Nesmíš taky zapomenout na to, že člověk vnímá hudbu nejen ušima ale i celým povrchem těla, teda zejména v hlubších frekvencích :-)

Marcel
Příspěvky: 3
Registrován: 11 pro 2002 09:43

sluchátka

Příspěvek od Marcel » 11 pro 2002 14:01

To _ravi_: vnímání obou kanálu jedním uchem je samozřejmě pravda. O to méně přehledněji se ale pak člověk orientuje ve stereoobraze. Navíc díky akustice v místnosti slyší ucho zvuky i z odrazů od stěn, velkých předmětů atd.. Nemusím ani vysvětlovat co nadělá se zvukem v cimře odražený signál, který je vůči přímému, vyzářenému z reproduktoru fázově posunutý.. Vyřešení ideální akustiky v místnosti je bez nadsázky práce pro profesionála s měřícím zařízením a ve výsledku se jedná o investice až do stovek tisíc korun. To ty prachy ( nehledě na to že jimi nedisponuji ) radši narvu do racků a budu se chechtat :wink: Kontrola vysledku na mono poslechu je doufám rutina pro každého. Standartní problém s odečítáním signálů, které jsou položeny široko do báze..

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 11 pro 2002 19:25

Drtiva vetsina lidi nema studio s akustikou a umichaji svoji hudbu i presto skvele!

Je dulezity mit mistnost naposlouchanou tak jako i monitory a znat ji a vedet jak se chova - ja kdyz jsem se nastehoval do bytu kterej ted mam a pustil jsem nadrzene po smontovani sveho equipmentu hudbu tak jsem zoufale hlavou tloukl o zed - to byl sok! Je to holej panelakovej prostor .. nemam tam ani skrine, nic, jen jednu postel a uprostred mistnosti ,teda vlastne na cele plose mistnosti rozlozenej equipment. Byl jsem zoufalej protoze jsem mel pred sebou ukol natocit a smichat celou desku ,nespal jsem z toho ... ale dopadlo to vcelku dobre, mistnost za tech 6 mesicu uz znam, vim kde ma sva hlucha rezonancni a prefoukla (basova) mista, znam jeji tvrdy early odrazy ,takze jsem schopen + / - odhadnout jak to bude znit normalne a ve vysledku.

Jde s tim zit a pracovat ale nechci takhle tocit i druhou desku,je pak vse slozitejsi a zdlouhavejsi.
Az najdu prostor (nemyslim nejakeji docasnej panelakovej byt) tak do umprav mistnosti ochotne zainvestuju protoze v tomhle seriozne pracovat je to fakt schiza ...

-------
jinak delat vse na sluchatka je fakt pruser, usi jsou dezorientovany a klamou nas v tom co slysime aniz si to uvedomime ,clovek podle nich pak dela pomery o kterejch je presvedcenej ze jsou OK, ale pak kdyz takovou hudbu pusti na bedny tak pochopi..
Myslim ze kazdy kdo se stimhle setkal by mel poridit hned v zacatku poslechovy monitory.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 11 pro 2002 22:11

ja mel nejdriv bedny a pak poradny sluchatka a ted je mi jasny, jak moc sluchatka promijej. Prave ta cistota a prehlednost je i tvuj nepritel, protoze tam zni dost pruseru docela dobre. Kupodivu jsem na nich ale dokazal lip slyset ty uplne spodni basy a kdyz resim hutnost basy, tak si hodne casto beru sluchatka, ale final jsou vzdycky bedny!!!

*wolli

Příspěvek od *wolli » 11 pro 2002 23:46

To uz tady bylo receno, ale pravda je, ze kdyz mam blby bedny a
zaroven dobry sluchatka, je jasny, co z toho budu pouzivat.
Preci jen sluchatka vyjdou radove o nekolik tisic min.
Zaroven mi nepripada, ze nejaka skrin v rohu znatelne ovlivni akustiku prostoru.
To uz bych musel mit supr aparaturu, abych to slysel, coz ty Marceli asi doma nemas? Pruser je hola, nerku-li panelakova mistnost, kde je slyset ozvena vlastnich slov. Takze pokud nemam na izolaci sten, oblozim mistnost tak, aby vytvarela "suchej" zvuk. Pak to na amatersky domaci studio podle me bohate staci. Sluchatka pouzivam na panoramu, ladeni - kde je slyset lip a na ty basy. Coz je teda taky dost, ale nestaci to......
Ovsem mluvim za sebe, protoze z toho, co mam doma byste se asi pos*ali.....

Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník » 12 pro 2002 08:45

ja to mam tak, ze radsi moje priserny bedny nez rel. slusny sluchatka

kexik

Příspěvek od kexik » 12 pro 2002 14:50

k501 su highend sluchatka a s tym mnohe suvisi. to ze maju vyrovnany frekvencny priebeh ma dva atributy: 1. velmi dobre sa pocuvaju <=> su dobre pre narocneho konzumenta. 2. zatajuju chyby a nedostatky <=> su UPLNE NEVHODNE na kriticky posluch. ak by som sa napriek vsetkym spravnym varovaniam uvedenym vyssie rozhodol pre pracu na sluchatkach, urcite by som si vybral nieco od AKG ale URCITE nie 501. inak ja osobne si myslim ze robit mix na vyslovene zle bedne nemusi byt uplne zatratena vec, urcite bude vysledok lepsi ako na sluchatka ktore boli navrhnute na pocuvanie v kozenom kresle s poharikom Bushmills v ruke

Liquid Sound
Profesionál
Příspěvky: 1075
Registrován: 17 čer 2002 17:39

Příspěvek od Liquid Sound » 12 pro 2002 19:30

Je to tak bedny jsou bedny. Já používám sluchátka Sennheiser HD 590 a 545 na stříhání a kontrolu desek, protože jsou na nich líp rozpoznatelný různý drop-outy, zkreslení nebo nějaký špatný letmáky. Už se mi ale stalo, že mi nějakej klient volal, že má v nahrávce spousty dropanců, což sem já neslyšel, tak sem jel rychle do studia a tam se ukázalo, že sou to klapky od hoboje. Tim jsem chtěl říct, že v tom hraje taky roli fantazie. Totiž kdo bude chtít, tak si na nahrávce pokaždý nějakej problém najde. A? má sluchadla nebo bedny.

LUPO
Příspěvky: 840
Registrován: 19 lis 2002 10:57

Příspěvek od LUPO » 12 pro 2002 20:39

WOLLI: konkretne basum bych ale na sluchatka vubec neveril....

*wolli

Příspěvek od *wolli » 12 pro 2002 21:31

Lupo: Asi jo. Ale podle toho o kterych bednach se bavime.... ja bohuzel o Sonackych, jez byly puvodne soucasti debilni veze za 13 tacu..... na finalni mix a (pseudo)mastering proste pri sebevetsi i amaterstejsi snaze pouzit nejdou - i kdyz uz je dobre znam......

Odpovědět