Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Todd
Příspěvky: 28
Registrován: 19 říj 2009 21:41

Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Todd »

Při procházení celýho tohohle fóra jsem narazil na tzv. "oteplování" nahrávky, hodil jsem to do googlu a pochopil jsem z toho, že digital je branej jako až moc "krystalickej" a působí tak chladně/strojově, zatímco analog používán už velmi dlouho nahrávku oživuje a dává jí jakejsi "feel". Je to pravda ? sám tomu vůbec nerozumim, tak bych se chtěl zeptat jestli ten zvuk to opravdu zlepší a hlavně jak se to vůbec používá ? :D chápu že je to nějakej plugin, ale používá se to na celou nahrávku nebo jenom na určitý stopy (bicí, synťáky) apod. ? a jakej je váš nejoblíbenější plugin na analog effect ? :)

doufám že se dozvim nějaký zničující info, rady a tipy ! :D

Cyril
Příspěvky: 5865
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Cyril »

Je to nutny?

:D

Vecny tema, tisic lidi, tisic nazoru... jediny, co se tu podle me ted muze stat, je, ze si bud tady vsichni porovnaj svoje aktualni pohledy na tuhle vec, a nebo snad uz mozna ani nikdo neodpovi...? :) Proste tohle je fakt siroky a extremne kontroverzni tema, neustale prubezne probirany ze vsech stran, a nazory oscilujou od "je to naprostej nesmysl, nafouknuta bublina" az po "bez toho se neobejdes". Nikdo vlastne ani poradne moc neumi popsat, co to je "warm" zvuk, respektive kazdej si pod tim predstavi neco jinyho... obecne bych asi rekl, ze tohle je spis tresnicka na dortu, az kdyz zvladnes spousta jinych dulezitejsich veci... varuju te, abys nezabredl do hledani "oteplovaciho svatyho gralu, nejlepe freeware", nekteri z nas (ano, ja jsem toho obzvlast smutnym prikladem :oops: ) timhle ztratili a ztracej obrovsky (obrovsky!) mnozstvi casu...

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od PiKey »

Pekne povedane Cyril, chvalim.
Hudobník a producent, majiteľ štúdia
http://www.fairytale.sk | http://www.peterkravec.com

Cyril
Příspěvky: 5865
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Cyril »

PiKey: diky, sakra ale nektery veci si uvedomit trva pekne dlouho... a navic to, ze si je clovek uvedomi, jeste neznamena, ze se podle toho i zacne chovat :oops:

Uživatelský avatar
badkick
Příspěvky: 196
Registrován: 20 zář 2009 17:04

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od badkick »

ja len nechapem ako moze byt analogovy plugin :-) leda tak virtual analog
kazdopadne podla mna analog je viac premenlivy a "tucnejsi"
Naposledy upravil(a) badkick dne 20 říj 2009 22:16, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22476
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Pytkin »

kazdy kto robil z magnetofonovym pasom vie , co je warm zvuk ..

Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1074
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od komasix »

jde o to, že když se lámal chleba mezi čistě digitálním záznamem a čistě analogovým, najednou, přes všechny vymoženosti digitalu člověk zjistil, že mu tam chybí ta jakási živost, což z velký většiny je harmonický zkreslení, šum a mnoho jinejch aspektů, na který byl člověk zvyklej a kterým se v druhé řadě chtěl vyvarovat díky digitálu, ale najednou zjistil, že bez těch "chyb" to uplně nefunguje, tedy snaží se to zpětně dohnat, protože se nechce vzdát nesporné pohodlnosti plně digitálního záznamu. Jiná otázka jsou simulace, kdy originál (analog) byl již dán, a vše o co jde v simulaci, je to ošidit aby to znělo jako "originál". To už je trochu jiná debata a naplatí pouze na "analog feeling". Jinak platí na 100prcnt co na psal Cyril.


Todd
Příspěvky: 28
Registrován: 19 říj 2009 21:41

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Todd »

ok, tak řekněme že by to mohlo spestřit můj výslednej track, chtěl bych to prostě vyzkoušet (tu virtuální simulaci analogu) chtěl bych vyzkoušet antares tube např., ale jak to vůbec použít ? na co ho aplikovat ? na celou skladbu, nebo jenom na určitý stopy ? nejspíš asi na celou skladbu rovnou na master channel ? nebo jednotlivě na všechny ?

Uživatelský avatar
nixx
Příspěvky: 790
Registrován: 25 led 2008 23:18

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od nixx »

Pytkin píše:kazdy kto robil z magnetofonovym pasom vie , co je warm zvuk ..
A kdo pas nezazil, muze se jit obesit. :shock:

Uživatelský avatar
komasix
Příspěvky: 1074
Registrován: 25 říj 2007 22:52

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od komasix »

antares tube je spíš na jednotlivý grupy ale samozřejmě zkoušej a bporovnávej. Na mástru to spíš udělá bordel bmo. Na master mi přijdou smysluplnější tape simulace když už (jestli toužíš po analogu). Jestli děláš čistě elektronickou hudbu tak tomu fakt nerozumim...

Todd
Příspěvky: 28
Registrován: 19 říj 2009 21:41

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Todd »

koma6 píše:antares tube je spíš na jednotlivý grupy ale samozřejmě zkoušej a bporovnávej. Na mástru to spíš udělá bordel bmo. Na master mi přijdou smysluplnější tape simulace když už (jestli toužíš po analogu). Jestli děláš čistě elektronickou hudbu tak tomu fakt nerozumim...
dělám hip hop a rnb (nesampluju, používám vyloženě jen vst a samply bicích z 909, 808 apod.) používám jak synťáky, tak i housle, piána, různý trumpety apod., myslíš že když bych hodil přes ten antares bicí a třeba pak i ty trubky apod. že by to mělo smysl a výslednej zvuk "obohatilo" ?

Jindy2
Příspěvky: 2037
Registrován: 26 bře 2007 21:26

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od Jindy2 »

lidi co říkají, že poznají analogový zvuk na míle daleko a že je to nejhustší, ti budou lhát...na to bacha...je možné udělat takový zvuk i na digitálu a nikdo bez netopýřích uší to nepozná, to mám odzkoušené několikrát z reálu, tak to zkrátka je...jen má poznámka....

jinak oteplovací vst efekty jsou fajn, proč je nepoužít že...člověk by to ale měl použít spíš jen tehdy, kdy fakt ví co s tím dělá...obyčejnému posluchači je to úplně ukradené, maximálně pak bude mít z nahrávky globálně teplejší a živější dojem...u hudby jako je hh bych to používal právě jen pro dosažení takového kontextu, tam se to (a třeba do rnb) dost hodí...jde s tím ale také udělat víc škody, než užitku, to je jisté právě u lidí, co si myslí, že pluginem pro oteplování tomu přidají hodnotu, jde o omyl...ano, jde tomu cosi přidat, ale člověk musí fakt perfektně vědět co dělá, což vědí v tomhle oboru fakt jen super machři...

nejlepší bude prohnat hh nahrávku přes opravdický pás, žádnou jinou berličku bych nevolil...stejně pokud neni všechno z analogových mašin a řádně zpracované, tak to nevyzní jak by mohlo...když už teda něco rvát násilně do analogu, tak vzít svojí skladbu xy a project jí pásem, to je fajn, ale dneska dost náročné na prostředky...přesto bych volil právě prohnání své hotové skladby přes pás, když už tedy nemám plně analogové studio, tak alespoň něco...já osobně toto dlouhodobě plánuji...

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od ECSON WALDES »

Jezisi to je zase tema : )) Po tom co tu ctu bych rad nazory posunul druhym smerem. Mam rad digitalni michani a procesing, zni skvele to bez debat, ale krome digitalnich nastroju v DAW mam ve studiu taky spoustu analog efektu, syntaku a skvelyho analog outboardu a to z jednoho duvodu - zni proste skvele ! A rozhodne nesouhlasim ze by je digital nahradil / zastoupil, nebo ze to nikdo nepozna, to je rouhani ! : ) A to presto ze spousta pluginu uz dnes analog emuluje hodne uspesne a zni podobne. Ja mam rad moznosti z obou prostredi, jednak digitalni presnost a nebarevnost a proti tomu pak charakterovy barevny vlastnosti analog HW. V dnesni dobe jsou to uz dve neoddelitelny samozrejmosti pro dosazeni soucasnyho profi zvuku. Jen probuh nespolehejte na ta zminovana oteplovadla, to si pod nohama hrabete diru pokud cekate ze s jejich pomoci dosahnete dobryho vysledku.

Svuj postoj jsem k tomu na eZone uz o tom jednou psal:
ECSON WALDES píše:Predne by melo zaznit co uz naznacil Juanita - zasadni je mit kvalitni basovej zdroj (at uz naber z mikrofonu, vhodne napogramovanej synth bass, nebo kvalitni samply) a pak samo dobre zahranou basouvou linku ve kvalitni aranzi. Pak je michani radost a neni potreba zvuk zachranovat.

Ja taky nemam rad waves rbass a maxxbass. prijde mi ze dost kurvej vstupni zvuk a pracuji prilis chemicky. Vse co jima projde je dost znasilneny, coz chapu jako dan za spoustu automatizovanejch procesu ktery clovek nemuze detailnim nastaveni ovlinit. Profi studia pokud uz maxxbass a pod pouzijou, tak jen pro efekt kterej nabizej, ale ne jako hlavni nastroj.

Pokud hledate dobrej zvuk (bez ohledu o jakej instrument se jedna) zasadni je ovladnout dva naprosto zakladni nastroje pro mix, obycejnej COMPRESSOR a EQ. Prijde mi ze je vetsina lidi neprozkoumala v hloubce jejich moznosti a mozna jim nedala dost casu a protoze je zatim neumej poradne pouzit, tak misto nich pouzivaji "udelatka" ktera v ocekavani maj sama jako nejaky "auto kouzlo" resit problem / vylepsit zvuk. Do tehle " berlicek: ) " pocitam vsechny veci jako excitery, maxxbasy a taky modni transient designery. Kdyz nehraje kopak = reseni maxxbass, a zanim nejlip jeste rbass a urcite za tema dvema jeste BBE at to ma koule / jo a hlavne pouzivat presety !!! : )) vysledek je rovnou zoufalej. Kdyz nehrajou bici = reseni, hm compressor a eq prece nepouziju protoze ty tovarni presety nejak "nehrajou", vemu nejakej transient designer a vokourim ho, jo neco se konecne deje, jo to ma koule... Vysledek bude opet zoufalej. A na zaver pridam jeste nejakou tu simulaci TUBE a TAPE super OTEPLOVACI vec - to bude parada :c)

Delam z toho zamerne trochu kovbojku : )) ale chci tim jen poukazat na pristup pri hledani optimalniho zvuku kterej tu casto ctu, kdy lidi hladove cekaj odpovedi, ktery ukazou na nejakej kouzelnej plugin kterej vse resi sam. Coz mi prijde vpodstate stejny proc vsichni kupujou UAD, lidi totiz cekaj stejny kouzla od vsech tech "analogovejch" UAD pluginu ktery ten tlustej velkej sirokej teplej "zvuk" delaj prece samy. UAD ma dnes kazdej, coz je fajn, ale prijde mi ze v zakladu je to spis o touze nakupu neceho, co by v prani kupujiciho melo jeho zvuk udelat profi, coz se samozrejme nestane jen tim zakoupenim, ani kompletni nalozi vseho co za pluginy UAD chytre stale nabizi. Ja krom toho obecne nemam moc rad vse co se tvari retro analogove a napodobuje stary kousky. UAD je skvela karta a hraje opravdu supr, ale jsem pevne presvedcenej, ze vetsina muzikantu je na sva dema kupuje po celym svete ze stejnyho duvoud, proc pouzivaj maxxbass a podobny veci, protoze verej ze to je kouzelna karta : ) Vysledek to kazdopadne ma ale hlavne jeden, ze vsichni doma pak kroutej a kroutej a prestavaj delat muziku coz je dost smutny, prijde mi, ze s nastupem tehle digitalnich moznosti ustupuje hudba do pozadi a pozoruju ze vetsina lidi pak zamrzne hledanim nevim ceho a ztracej cas kdy mohli delat dobrou muziku. Z tohodle pohledu zlata era ctyrstopaku.

Ale abych se vratil k puvodu otazky. Dodnes dobry mixy ktery vznikaly v dobach prapuvodnich se delaly na velmi jednoduchejch analog zarizenich (i kdyz dobre hrajicich samo ...em vpodstate vsechny je ted nabizi UAD . )) napr EQ ktery nema Q jen par danejch frekvenci a omezeny moznosti napr Pultec, ci Neve), a dynamika osetrena pomoci zakladnich Compressoru/Limiteru (napr DBX VU, Urei atd). Nikdo nepouzival zadny tyhle "kouzleny" samo michaci maxxbastransient hracky a vysledky byly skvely. Princip se po 50ti letech temer nezmenil, jen se ted klade vetsi duraz na presnost definovani nastroju a cistotu zvuku. Ja mam rad jak nektery subbas nastroje tak i transient designery, ale clovek by mel rozlisovat ve kterej okamzik pro jakej problem v mixu je pouzit. Transient desinger pouzivam jen minimalne, zakladni kontury perkusivnich zvuku definuju pomoci Compressoru cimz soucasne urcuju charakter a rozmer zvuku. Pokud chci citelnost zvuku (napr snare) jen jemne podtrhnout od stavajiciho a nechci ho dal menit Compressorem kterej v nejedny situaci sebou nese i nutnou zmenu charakteru zvuku, sahnu po transient designeru, kterej neovlivni obalku kterou narozdil od Compressoru respektuje a jen lehce podtrhne pocatecni attack transientu. Jinej priklad je basa, pro kterou staci jeden EQ a jeden Compressor. Pomoci EQ potlacim oblasti na ktery nechci aby reagoval Compressor a osetrim zvuk frekvencne. Compressor mi pak basu podle potreby nafoukne a upravi kontury. Moznosti jsou spousty, at uz technika Compressor pred nebo po EQ, nebo pouziti dvou EQ pred a po Compressoru (tu mam pro basu a kopak nejradej). Zalezi na efektu kterej hledam. V podstate v uplnejch zakladech dvou nastroju (EQ a Compressor) clovek muze temer neomezene tvarovat vsechny nastroje behem mixaze a hlavne se supr vysledkem. Tady plati tuplem, ze v jednoduchosti je sila.

Jeste pripojim jedno starsi tema ktery se tu resilo, kde jsem popisoval problemy s basama / subbasama, maly repraky vs basa atd:
./viewtopic.php?t=5772&postdays=0&postorder=asc&start=0
./zvuk/optimalizace-pro-sitove-bedynky-t9447.html?hilit=oteplovani

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Re: Analog vs. Digital ? je to nutný ?

Příspěvek od kexik »

amen. viac fakt nie je co dodat a dalsia diskusia bude mlatenie prazdnej slamy takze ak hodlate pisat dalsie prispevky, tak sa najprv zamyslite a potom radsej zmazte co ste chceli postnut :)

Zamčeno