Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Chtěl bych se podělit o svou zkušenost se zákazníkem. Jedná se o finskou kapelu hrající punk. Dodali mi velice zvláštně zmixnuté písničky z jednoho místího studia. Hudba se mi moc líbila, dost svérázný punk a akcentací na bicí. Mix postrádal jakékoli transienty, v podstatě všemu vévodil celé spektrum zabírající kopák, který zastínil jak kytary tak poddekový zpěv. Basa se v zahuhlaném mixu úplně vytratila, ale je to punk, žejo, tam se čisté mixy asi nenosí, nebo nevim.
Po prvním test mástru sem obdržel pochvalu se seznamem věcí co bych měl změnit. Změnit by se to dalo, ale ne při masteringu. Holt některé stopy se špatně "vytahují" když jsou frekvenčně totálně překryty jinýma. Po druhém mástru jsem znovu obdržel pochvalu s tím že zvuk je trošku více popový/rockový nevímjaký a že jako bych se nemohl více držet originálu. Proběhla i návštěva frontmana a bicisty z kapely ve studiu, kde jsem prozřel, že kluci nevědí co chtějí. Upozorňoval jsem je, že musí udělat nějaký kompromis, tak ať jejich album v porovnání s jinýma kapelama nezní jak z kanálu.
Po třetím mástru se situace opakovala. A u čtvrtého mástru jsem poslal i originál mix bez jakéhokoli procesignu pouze zhlasitěný limiterem aby kluci slyšeli změny. Už sem jim chtěl říct ať moje jméno na album nepíšou, že prostě pod tenhle mastering se podepsat nechci, k tomu nedošlo. Spolupráci ukončili, že se poohlédnou jinde. To se stát může. Jediná hořká tečka je, že jsem s tím strávil odhadem více než dva týdny práce, bez jakékoli kompenzace.
Co bych mě zajímalo je, jak zákazníkovi vysvětlit, že jeho úsudky jsou mylné, a že jeho domácí poslechový aparát alá bedničky od počítače s rezavým basákem není relevantní metr. Jak si v tomhle vybudovat důvěru u zákazníka? Stalo se někomu z vás něco podobného?
Vím že se říká "náš zákazník náš pán" a pro peníze bych si měl "nechat koleno (ucho) vrtat", ale přece nemůžu schválit něco, co je úplně totálně mimo kategorii "špatný zvuk" a spadá spíše do kategorie "dodělávající traktor".
Po prvním test mástru sem obdržel pochvalu se seznamem věcí co bych měl změnit. Změnit by se to dalo, ale ne při masteringu. Holt některé stopy se špatně "vytahují" když jsou frekvenčně totálně překryty jinýma. Po druhém mástru jsem znovu obdržel pochvalu s tím že zvuk je trošku více popový/rockový nevímjaký a že jako bych se nemohl více držet originálu. Proběhla i návštěva frontmana a bicisty z kapely ve studiu, kde jsem prozřel, že kluci nevědí co chtějí. Upozorňoval jsem je, že musí udělat nějaký kompromis, tak ať jejich album v porovnání s jinýma kapelama nezní jak z kanálu.
Po třetím mástru se situace opakovala. A u čtvrtého mástru jsem poslal i originál mix bez jakéhokoli procesignu pouze zhlasitěný limiterem aby kluci slyšeli změny. Už sem jim chtěl říct ať moje jméno na album nepíšou, že prostě pod tenhle mastering se podepsat nechci, k tomu nedošlo. Spolupráci ukončili, že se poohlédnou jinde. To se stát může. Jediná hořká tečka je, že jsem s tím strávil odhadem více než dva týdny práce, bez jakékoli kompenzace.
Co bych mě zajímalo je, jak zákazníkovi vysvětlit, že jeho úsudky jsou mylné, a že jeho domácí poslechový aparát alá bedničky od počítače s rezavým basákem není relevantní metr. Jak si v tomhle vybudovat důvěru u zákazníka? Stalo se někomu z vás něco podobného?
Vím že se říká "náš zákazník náš pán" a pro peníze bych si měl "nechat koleno (ucho) vrtat", ale přece nemůžu schválit něco, co je úplně totálně mimo kategorii "špatný zvuk" a spadá spíše do kategorie "dodělávající traktor".
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Zajímalo by mě, jestli se zákazníky komunikuješ finsky nebo anglicky?
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Ano - podobné zkušenosti, čili průběh. Jen ten výsledek se pak dostavil, ale upřímně řečeno jsem nezjišťoval, jestli dali na mě nebo jestli to vzdali prostě dřív jak já (jiné věci na master jsem od nich už nedostal, takže i tohle je teoreticky reálný důvod - asi s tím nebyli spokojeni, ale protože rozsah té práce nebyl velký, tak se se mnou prostě přestali dohadovat, ale zajímavější věc už dali jinam...
).
Legrace byla třebas "cos to tam dodal za praskání?" - ve výsledku neměli někde v mixu synchron mezi digi propojením, takže se jim tam dostal tenhle bordel, který byl ale prostě víc slyšet až po tom lehkém natlačení..... atdatdatd.
Nojo, co naděláme, je to asi součást koloritu
P.

Legrace byla třebas "cos to tam dodal za praskání?" - ve výsledku neměli někde v mixu synchron mezi digi propojením, takže se jim tam dostal tenhle bordel, který byl ale prostě víc slyšet až po tom lehkém natlačení..... atdatdatd.
Nojo, co naděláme, je to asi součást koloritu

P.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Radil: obojí, ale spíše anglicky, holt hudební/zvukařské termíny v angličtině zní, ve finštině nezní:
produkce = tuotanto
mastering = masterointi
mixing = miksaus
stopa = kappale
hlasitý = kovaääninen
hovno = paska
produkce = tuotanto
mastering = masterointi
mixing = miksaus
stopa = kappale
hlasitý = kovaääninen
hovno = paska
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
toto je bezny standard .. kamos mi rozpraval story ako mastroval nejaku kombilacku slovenskeho house.. uz zdroj bol hodne mimo, no kamos je velky profesinal, tak sa pokusil zacarovat, a dostat z toho hnoja maximalne pouzitelny zvuk ..
dostal 2 feedbacky :
- je tam moc basov (od 1 cloveka)
- ja tam malo basov (od 2 cloveka)
nakoniec si to "zmastrovali" inde .. no co budem hovorit, vysledok des, cele zle, kazda skladba inak hlasita, uplne iny zvuk, uplne cele zle
ale kamos je ten co nevedel spravit poriadny mastering
takze... asi to je standardny problem .. ludia netusia ani poriadne co to ten mastering vlastne je, ake su jeho moznosti, kde si jeho hranice .. maju predsatvu ze zbuchaju hociaku blblbost, upne nevyladeny mix, cele zle, a studiovy mág im z toho spravit trhac hitparad ...
najlepsie je asi si najprv potencialneho zakaznika viac preverit.. dat s nim rec.. vypocut si material.. a ak clvoek povedome citit takyto typ "vymyselnikov" alebo uz zdrojovy material je fakt HODNE HODNE mimo, tak to proste stopnut rovno na zaciatku.. trebars vyhovorkou ze momentalne mam moc prace.. alebo ze a daco pokazilo v studiu (ten zazracny svetielkujuci procesor co z hnoja robi stlacenim gombiku superhit) .. alebo nieco take
)
dostal 2 feedbacky :
- je tam moc basov (od 1 cloveka)
- ja tam malo basov (od 2 cloveka)
nakoniec si to "zmastrovali" inde .. no co budem hovorit, vysledok des, cele zle, kazda skladba inak hlasita, uplne iny zvuk, uplne cele zle
ale kamos je ten co nevedel spravit poriadny mastering

takze... asi to je standardny problem .. ludia netusia ani poriadne co to ten mastering vlastne je, ake su jeho moznosti, kde si jeho hranice .. maju predsatvu ze zbuchaju hociaku blblbost, upne nevyladeny mix, cele zle, a studiovy mág im z toho spravit trhac hitparad ...
najlepsie je asi si najprv potencialneho zakaznika viac preverit.. dat s nim rec.. vypocut si material.. a ak clvoek povedome citit takyto typ "vymyselnikov" alebo uz zdrojovy material je fakt HODNE HODNE mimo, tak to proste stopnut rovno na zaciatku.. trebars vyhovorkou ze momentalne mam moc prace.. alebo ze a daco pokazilo v studiu (ten zazracny svetielkujuci procesor co z hnoja robi stlacenim gombiku superhit) .. alebo nieco take

Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Osobne si myslim, ze naj meno/reputaciu si spravis - resp. urobis ked to chlapcom vratis. Povies im pekne s ceskym prizvukom "sorry gentlemen". Nepredavas produkt ale sluzbu, sluzby su myslim uplne o niecom inom a niekde inde.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Jo joo. Člověk se musí tohodle naučit vyvarovat. Kdybych to někde potil v pokojíčku s kradenými wavesy tak neřeknu. Nejde o to, že jsem přišel o zakázku tolik, jako o ten čas, který jsem mohl investovat třeba do svojí vlastní tvorby nebo strávit ho povalováním se v sauně s pivkem a ušním odpočinkem.
Taky se mi nelíbí ten přístup. Nakonec jsem to udělal přesně jak chtěli, ale stejně se obrátili na někoho jiného. Žádné vysvětlení, nebo názor na poslední mastr. Byl tam komunikační problém, ale né jazykový. Za celou kapelu mluvil jenom jeden, což by bylo v pohodě kdyby byli všichni za jedno.
S nahrávkou se dostaneš do bodu kdy bezpečně víš, že to nikdo na světě už nemůže udělat znatelně lépe. Jó najde se týpek co má 20krát drahší vybavení a moře zkušeností a za 10krát větší cenu to udělá trošinku lépe. Ale o kolik? 10X lépe asi těžko. Prostě tím ideálem ani hlasitostně, ani frekvenčně, ani mikro/makro dynamicky ani prostorově nepohneš. Můžeš to obarvit, nechat to syrové, pohrát si s multiband kompresí, přidat malinko reverb, možností je spousta, ale jsou to jenom dílčí malinkaté detaily, které slyší jenom netopyři, novorozenci a masterinža.
Vůbec mě ty "masterinky" začínají pěkně srát. Lidi si to pletou s mixingem a myslí si, že na to jsou kouzelnické školy.
Taky se mi nelíbí ten přístup. Nakonec jsem to udělal přesně jak chtěli, ale stejně se obrátili na někoho jiného. Žádné vysvětlení, nebo názor na poslední mastr. Byl tam komunikační problém, ale né jazykový. Za celou kapelu mluvil jenom jeden, což by bylo v pohodě kdyby byli všichni za jedno.
S nahrávkou se dostaneš do bodu kdy bezpečně víš, že to nikdo na světě už nemůže udělat znatelně lépe. Jó najde se týpek co má 20krát drahší vybavení a moře zkušeností a za 10krát větší cenu to udělá trošinku lépe. Ale o kolik? 10X lépe asi těžko. Prostě tím ideálem ani hlasitostně, ani frekvenčně, ani mikro/makro dynamicky ani prostorově nepohneš. Můžeš to obarvit, nechat to syrové, pohrát si s multiband kompresí, přidat malinko reverb, možností je spousta, ale jsou to jenom dílčí malinkaté detaily, které slyší jenom netopyři, novorozenci a masterinža.
Vůbec mě ty "masterinky" začínají pěkně srát. Lidi si to pletou s mixingem a myslí si, že na to jsou kouzelnické školy.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Takymto pripadom by som energiu nevenoval :-] nema ta co srat, asi je umenim si uz vybrat aj klienta.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
preco si praskanie neodstranil ? neslo to ?pavlii píše: Legrace byla třebas "cos to tam dodal za praskání?" - ve výsledku neměli někde v mixu synchron mezi digi propojením, takže se jim tam dostal tenhle bordel, který byl ale prostě víc slyšet až po tom lehkém natlačení..... atdatdatd.
P.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Mal si im to miksaus kovaääninen na pasku, a ne digitalne...Fractal píše:Radil: obojí, ale spíše anglicky, holt hudební/zvukařské termíny v angličtině zní, ve finštině nezní:
mixing = miksaus
hlasitý = kovaääninen
hovno = paska



fractal, ved ty nepotrebujes radu, iba moralnu podporu

Ja robim v inej oblasti a mame na to psychologicky trik - posleme zakaznikovi naraz 3 varianty - 2x paska a 1x OK.
Nejde vobec o to, co je realne vnutri, ale aby boli dostatocne rozne. Pretoze:
a/ stoji nas to nejmenej nervov a prace
b/ zakaznik si porovna podla vlasnych preferencii (nam neznamych, lubovolnych, subjektivnych, akychkolvek...

c/ obvykle ho tie 2 horsie varianty odradia a spontanne si vybere tu najlepsiu variantu
d/ zakaznik ma pocit "odborneho poradcu" pri produkcii - toto je uplne najdolezitejsi moment !!!
e/ NIKDY neposielame verzie postupne !!! - jedina vynimka, ak si zakaznik vyberie jednu verziu a PRESNE popise, co chce zmenit
Vela stastia.
Naposledy upravil(a) MDudas dne 22 pro 2014 17:54, celkem upraveno 1 x.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
2Pytkin: DeClicker všechno nepobral a ručně to nejde (obecně).
P.
P.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
MDudas: to máš pravdu, je to výborný postup... neříkám zrovna posílat záměrně dvě po-paskané varianty, ale poslat tři úplně odlišné mástry ať si Hulmiho Ukolen vybere a pak na základě vybraného zvučit zbytek. Určo si to budu pamatovat a příště to udělám přesně takhle.
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Do akej miery tie 2 slabsie verzie urobis po-paskane, zalezi vyslovene od zakaznika.
- ak je to standardny zakaznik, su len mierne po-paskane
(stejne nemaju ziadnu referenciu, takze im tym "zjednodusis" a urychlis proces vyberu)
- ak je narocnejsi, posles 2 dobre a 1 vybornu
(tu sa neoplati riskovat - ides na istotu )
- ak je to paska-zakaznik jak pises, tie 2 slabsie verzie urobis znacne po-paskane a rozdielne
(zjednodusis im vyber, sebe setris nervy a cas - stejne netusis, o co im ide, takze im das 3 rozne smery na rozmyslanie a sebe ponechas priestor na pripadne zmeny/zlepsenie kvality)
Sumar - cim je zakaznik menej kvalifikovany, tym vacsi rozptyl urobis - je to o vnimani detailov - amater vidi/pocuje menej ako profi, a ani nema zazite kvalitativne referencie. Obvykle robime jednu konzervativnu verziu, jednu "naslapanu" a jednu "stylisticky ustrelenu"
Viac nez 3 varianty sa nam neosvedcili ! (vynimka - dobri zakaznici)
Je to sice hnusne pragmaticke, ale nam sa to osvecilo.
Rokmi sme zistili, ze profi zakaznici nas stali menej stojoveho casu a platili viac. A amateri nas vzdycky zdrzovali s hovadinami 3-5x dlhsie a platili malo.
- ak je to standardny zakaznik, su len mierne po-paskane

(stejne nemaju ziadnu referenciu, takze im tym "zjednodusis" a urychlis proces vyberu)
- ak je narocnejsi, posles 2 dobre a 1 vybornu

- ak je to paska-zakaznik jak pises, tie 2 slabsie verzie urobis znacne po-paskane a rozdielne

(zjednodusis im vyber, sebe setris nervy a cas - stejne netusis, o co im ide, takze im das 3 rozne smery na rozmyslanie a sebe ponechas priestor na pripadne zmeny/zlepsenie kvality)
Sumar - cim je zakaznik menej kvalifikovany, tym vacsi rozptyl urobis - je to o vnimani detailov - amater vidi/pocuje menej ako profi, a ani nema zazite kvalitativne referencie. Obvykle robime jednu konzervativnu verziu, jednu "naslapanu" a jednu "stylisticky ustrelenu"
Viac nez 3 varianty sa nam neosvedcili ! (vynimka - dobri zakaznici)
Je to sice hnusne pragmaticke, ale nam sa to osvecilo.

Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
pavlii : jasne .. mal si im to hned vratit , ked si zistil , ze je to zapukane ..
Re: Boje o mastering aneb výsledná podoba nahrávky k posrání
Bud tad, ze nemasterujes EDM... tam si lidi taky mysli, ze mastering je natlacit vse ve finale do Ozone a nazdar.. a navic cekaj supr zvuk, kdyz uz nastroje sami o sobe stoji za houby.