Experimentalni elektronika- tvorba, mixaz

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Experimentalni elektronika- tvorba, mixaz

Příspěvek od Cyril » 17 črc 2007 13:05

Prosim ty, kdo delaji experimentalni elektroniku (glitche, laptopy a tak dale a tak dale, vsak vite) a maji chut, aby se podelili o svoje zkusenosti, svuj pristup, triky, o to jak postupuji apod. Mam pravdu ze je to asi jedina hudba na svete, kde se neda oddelit faze skladani od mixaze?

Tesim se na diskuzi!
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21304
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 17 črc 2007 13:12

Koho zaujima Experimentalna elektronika , tak rozhodne treba popozerat autorov na www.radioart.sk .. Napriklad Luigi Rusollo ..

aum generator
Příspěvky: 869
Registrován: 01 bře 2005 03:46

Příspěvek od aum generator » 17 črc 2007 13:35

pytkin: to je moc dobre stranka. dik.

cyril: "experimentalna" (nemam rad to slovo) elektronika je prave o tom, ze si tu nebudes citat cudzie triky, ale o tom ze si nejakym sposobom najdes svoje. (aj ked pri vela takzvanej "experimentalnej" to ludia nehladaju experimentovanim. casto presne vedia co chcu spravit a spravia to, aj ked nezvycajnym sposobom...preto nemam rad ked sa to vsetko ajtak onalepkuje slovom "experimentalna")

co sa tyka mixovania, tak je to podla mna +- to iste ako s akoukolvek inou elektronickou hudbou. co som ja robil nejake cisto elektronicke veci, tak pocas komponovania sme davali len efekty/reverby...kompresory a EQ vobec....naozajstne mixovanie sa robilo az na koniec.

tiez viem ze napr Coil robili pre svoje veci mixing uplne zvlast.

mixovat uz pocas komponovania sa mi moc neosvedcilo. lebo spravis si nejaky dobry mix, potom dostanes dalsi napad na dalsie veci ktore tam donahravas, a mozes mixovat nanovo...ale zalezi asi hlavne od toho ze akym stylom pracujes. sa neda moc zovseobecnovat co sa takejto hudby tyka.
jihad on riaa & soza.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 17 črc 2007 13:50

aum generator píše:mixovat uz pocas komponovania sa mi moc neosvedcilo. lebo spravis si nejaky dobry mix, potom dostanes dalsi napad na dalsie veci ktore tam donahravas, a mozes mixovat nanovo.
Uplná pravda. Během nahrávání taky pořádně nemixuju, jen si vyrovnávám poměry a trochu řeším panoramu.

Ostatní není žádný tajemství. Postupuju hodně formou loopů... dělám si skicu a background pro tvorbu. Takže nahraju nejdřív ustřední motiv, vždy s daným BPM , pak vybírám bicí (samply, nebo midi). Zaloopuju je a k tomu dělám harmonie nebo melodie. Ty mě většinou dovedou k nějakýmu breaku a začínám s další pasáží atd. atd. Ve finále dbám na to, aby to všechno neznělo jako jeden loop, proto co nejvíce nástrojů nahrávám živě a do zbytku se snažím dát co nejvíc lidskosti. Je to hrozná práce, když člověk není nijak zvlášť multiinstrumentálně nadanej a navíc je hrozně línej... <l>

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 17 črc 2007 13:56

aum: jasny, slovo experimentalni neni nejvhodnejsi. Mluvim o vecech jako dela aoki takamasa, spousty glitchu a mikrocastecek. Zajimalo by me, jak se to dela. To opravdu umistuje v sekvenceru kazdej mikrozvuk? Napadlo me, ze by na tohle mohla bejt dobra Samplitude se svym systemem objektu...
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Neural_I
Příspěvky: 1256
Registrován: 09 zář 2005 12:20

Příspěvek od Neural_I » 17 črc 2007 14:00

RE:aum generator: naopak, dle meho nazoru, michat prubezne se mi hrube osvedcilo, protoze presne do ty faze kterou popisujes (dostanes napad a dohrajes to tam a pak s tim mas problem) se diky tomu nastesti vubec nedostanes a skladba ti sama rekne kdy uz je dost 8) tohle doplacavani a preplacavani se mi naopak dostkrat vymstilo a pri michacce se to zase hezky rychle vystrihavalo. kdyz se micha prubezne, prostor a frekvence se zaplnuji, nastroje se usazuji a rikaji o sobe pravdu hned pri skladani a nestane se ze se pri finalni mixazi vraci zpatky a pulka nastroju se predelava nebo vymenuji zvuky cimz se rozjebe cela skladba vetsinou tak ze z ni nic nezbyde a paskvil je na svete :evil:

nehlede na to ze si muzu kdykoliv smahnout demo treba do auta a poslechnout a stourat se v tom atd a uz to ma cca finalni uroven

presne z tohohle duvodu sem poridil digipult kde si poresim prubezne zakladni kompresory eq, verby, delaye, chorusy apod apod, kdyz vim ze bych je tam stejne jednou dal tak proc je tam nedat hned zejo, aspon clovek hned vi jak to funguje, protoze podle myho nazoru (a nikomu ho nevnucuju, ale je to moje zkusenost) tohle prubezny reseni nastroju mnohe usnadni, zvuk basy se vybira hned a ne za pul roku kdyz se de na mix, efekt na kytare se resi hned a ne az kdyz uz sem kytaru i efektak prodal a zjistil ze je nahrana kytara na hovno apod apod 8) napriklad si hned poresim basu s kopakem (vecny to problem zeano) a pak jak pridavam dalsi nastroje prubezne sleduju jestli to nezdechne, jakmile cejtim naznak ze to chcipa tak se vratim o krok zpatky kdy to bylo dobry a vydam se hned zavcasu jinou cestou.
tot dle meho nazoru nesporna a ohromna vyhoda prubeznyho predmichavani a elektronicky muziky ktera toto umoznuje.

cely je to ale jen a jen muj osobni nazor a zkusenost je neprenosna a neda se vnucovat :mrgreen:

BTW zkouseli ste nekdy pouzit ve skladbe nejakej loop, zvyknout si na nej po dobu skladani a pak pri michacce ho muset z nejakyho duvodu vyhodit nebo potlacit ? casto skladba zdechne, umre, prijde o neco na co je za tu dobu clovek tak zvyklej ze to bez toho nemuze bejt ... ale taky to tam z nejakyho duvodu treba nemuze zustat, no je to pak parada situace tohle zjistit po pul roce pri michani, skladba leti do kose nebo se totalne rozjebe...
Naposledy upravil(a) Neural_I dne 17 črc 2007 14:09, celkem upraveno 6 x.

Neural_I
Příspěvky: 1256
Registrován: 09 zář 2005 12:20

Příspěvek od Neural_I » 17 črc 2007 14:03

casto si predmichavam fraze jako loopy do sampleru, to k tem mikrozvukum a ruznejm podkladum atd

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2685
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Příspěvek od Fractal » 17 črc 2007 14:04

dělá se to nejčastěji v renoisu a podobných trackerech a potom ještě vstčky které mají v názvu Glitch, jednoduche

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 17 črc 2007 14:09

Neural_I: Tak asi teda mixuju... Je to asi o terminologii nebo představě. Já si pod slovem mixáž představuju, že je všechno nahraný a sedí se u pultu, kroudí knobama a jezdí faderama... Je jasný, že aranže, a tím pádem i FX, včetně EQ atd. řeším průběžně při nahrávání. Jinak by to byla hrozná překážka a stalo by se to, co jsi popisoval... Dělám sice hrozně chaoticky, takový puzzle efekt, ale má to jakýsi řád, který mě baví. Je jasný, že jak se stopy plní, tak je včechno méně čitelné a náročnější. Ucho míň vydrží, harmonie se mění... Nezřídka se stane, že z původního motivu zbyde mini torzo...

Neural_I
Příspěvky: 1256
Registrován: 09 zář 2005 12:20

Příspěvek od Neural_I » 17 črc 2007 14:14

naskladat a pak jit michat jde podle me treba u rockovy muziky kde je desetileti proverena skladba nastroju a je jasny ze tam budou treba dve kejtry+basa+skopky+zpev+klavesy pak je to jasny, ale v elektronice ? tam muze bejt od kosmírnejch zvuku po bustreny brzdy nakladniho vlaku uuuuplne cokoliv, jenze jak se michaj bustreny brzdy nakladniho vlaku po pul roce s novym reverbem a delayem atd atd ? divny, dost divny, zakladni veci musi byt odhadnu na 80-90% predmichany a finalni mixaz vidim na pripadnou automatizaci a mjuty a fejdouty atd ne uz na upravy vlastnich zvuku, ty sou casto tak slozity ze musej proste bejt s jasnou predstavou hotovy a dany predem.

delay: ja skladam a sedim pritom za mixem a castejc cumim do mixu nez na klavesy 8) a nebylo cilem donutit te priznat ze mixujes za pochodu, jsem ostatne presvedcenej ze mixuje za pochodu kazdej kdo dela elektroniku protoze to jinak proste nejde, imo

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 17 črc 2007 14:21

Neural_I: Já právě elektroniku začal víc používat až minulej rok. Do tý doby jsem byl řekněme klasickej basák/kytarista nemající širší povědomí o DAW a VST(i) :-) Mám ještě zažitý určitý představy a mixáž je jeden z příkladů... Bych tomu skoro mě začít říkal postmixing nebo premastering :-)

Neural_I
Příspěvky: 1256
Registrován: 09 zář 2005 12:20

Příspěvek od Neural_I » 17 črc 2007 14:36

ja tomu rikam skladani elektronicky muziky 8) a zahrnuju do skladani vsechno az po premastering, pak udelam jeden malej krok zpatky (mjutnu na mastr savli finalizacni procesory) a je to 8)

ja to mam hozeny obracene, driv sem delal vyhradne elektroniku (predtim vyhradne metal) a ted delam kombinaci obojiho

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 17 črc 2007 14:40

Neural: pod tvou posledni vetu bych se mohl podepsat :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
demsky
Příspěvky: 2671
Registrován: 10 bře 2007 21:43

Příspěvek od demsky » 17 črc 2007 15:23

u mna experimentalna neznamena hadzat rozne wavka do sequencera, ale experimentovat s procesom vzniku niecoho muzikalneho. spajat veci, generatory zvukov, recordery, zobrat nejaky loop a prehnat ho cez nejake dsp procesory a urobit z toho nieco co dycha... :)
http://www.soundcloud.com/martindemsky | Kurzweil Forte | Arturia MatrixBrute

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 17 črc 2007 18:07

Fractal píše:dělá se to nejčastěji v renoisu a podobných trackerech
Muzes to vic popsat, jak to tam ty lidi delaj, pokud vis neco blizsiho? O tom, ze by delali v trackeru jsem neslysel... Spis o Max/MSP, Pure Data, SuperCollider a dalsich programech pro blazny, pro nez je assembler oddychovou hrou :)

edit: i kdyz v renoise je demotrack "On My Mind 2" a ten leccos naznacuje. Jdu se v nem povrtat...
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Odpovědět