Fazovani bici soupravy ve studiu
-
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Fazovani bici soupravy ve studiu
Chtel bych tady rozebrat postprodukcni sfazovyni bici soupravy.
Prosim jen prakticke zkusenosti, zadne teoreticke uvahy.
Ja fazuji tak, ze vsechny mikrofony dorovnavam k overheadum pomoci delaye.
Videl jsem to na videu nejakeho studia. Je to jedna z moznosti?
Potom jsem cetl, ze Carloof fazuje OH ke Snare, OH ke Kick a Snare ke Kick.
To vubec nechapu, jak je to realne mozne. Diky za nazory.
Prosim jen prakticke zkusenosti, zadne teoreticke uvahy.
Ja fazuji tak, ze vsechny mikrofony dorovnavam k overheadum pomoci delaye.
Videl jsem to na videu nejakeho studia. Je to jedna z moznosti?
Potom jsem cetl, ze Carloof fazuje OH ke Snare, OH ke Kick a Snare ke Kick.
To vubec nechapu, jak je to realne mozne. Diky za nazory.
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Pokud jsou bici sejmuty v klidu, v nahravacim studiu, je nutnost zmeny faze spozdovanim zarazejici.
Byla bici souprava nahravana separatne? Samostatne? Pokud ne moje rada je pouzivat pouze phase invert.
Pokud se nahrava s preslechy cely band najednou, posunovani stop vetsinou speje k fazovemu peklu, proto "dvakrat set a jednou rec"
Jestli jsi teda prisel uz k hotovemu, uz mas stopy a jen michas, me se osobne neosvedcilo pouzivat zarovnavani od oka, ani phase align udelatka, nektere pluginy to taky krapet spozdi a ve vysledku je nejjistejsi stare dobre ucho, nemluve o tom, ze se muze stat, ze mikrak byl v pohybu behem nahravani
Byla bici souprava nahravana separatne? Samostatne? Pokud ne moje rada je pouzivat pouze phase invert.
Pokud se nahrava s preslechy cely band najednou, posunovani stop vetsinou speje k fazovemu peklu, proto "dvakrat set a jednou rec"
Jestli jsi teda prisel uz k hotovemu, uz mas stopy a jen michas, me se osobne neosvedcilo pouzivat zarovnavani od oka, ani phase align udelatka, nektere pluginy to taky krapet spozdi a ve vysledku je nejjistejsi stare dobre ucho, nemluve o tom, ze se muze stat, ze mikrak byl v pohybu behem nahravani
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Ja srovnavam vetsinou vsechno k overheadum (cca doprostred mezi ne). Virbl vzdycky a zacinam s nim. Room nesrovnavam. Kopak pokud ma velkej preslech z virblu, tak je nekdy lepsi bud nechat neposunutej, nebo srovnat s virblem. Posouvam podle oka a waveformy a samozrejme pak kontroluju sluchem. Veci co jsou s opacnou fazi, tak samozrejme invertuju (opet podle oka je to hned jasne). Nekdy pak jeste zkousim otacet (posouvat) fazi spis pro experiment, kdyz mi neco prijde ze ma moc tvrdy attack a podobne - nekdy kopak, nekdy tomy. U tomu jsem ted obvjevil jeden moc hezkej figl. Mely prave takovej striktni tvrdej suchej attack a znely trochu strnule. Tak jsem je o par ms posunul dozadu a ejhle, ziskalo to takovej hezkej rockovej "mlask"
Jinak nutnost posouvani faze mi zarazejici neprijde. Imho malokdy ma clovek moznost nastavit sadu a mikrofony tak, aby to bylo vyreseny uz pri sejmuti.

Jinak nutnost posouvani faze mi zarazejici neprijde. Imho malokdy ma clovek moznost nastavit sadu a mikrofony tak, aby to bylo vyreseny uz pri sejmuti.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Amorph: no to záleží, jasně že ve spěchu se to nedá vychytat, ale pokud je ta možnost a připravit nahrávání v klidu od lazení soupravy až umístění mikrofonů, měl bys slyšet výsledek už při zkoušce při nastavování úrovní. Taky záleží na typu prostoru. Když má člověk štěstí, tak je control room oddělen a fázové problémy se odkryjí hned při zahrání první skladby. Pokud se nahrává klasicky s bleedem, může posouvání stop způsobovat nehezké problémy, ale tak jasně, máš recht, při mixáži se toho dá opravit hodně
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
A co pouzivani "Quantization"?
Principem je vybrat hlavni soucast(i) sestavy, ve videu je Kc a Sn ale nekdy to muze byt HH proto je obcas nutny pouzit na ruzny sekce jinou quantizaci pro presnejsi vysledek.
Snad nejsem s timhle prispevkem uplne mimo ale doufam jsem dotaz pochopil spravne
Principem je vybrat hlavni soucast(i) sestavy, ve videu je Kc a Sn ale nekdy to muze byt HH proto je obcas nutny pouzit na ruzny sekce jinou quantizaci pro presnejsi vysledek.
Snad nejsem s timhle prispevkem uplne mimo ale doufam jsem dotaz pochopil spravne
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Stan: pozor, kvantizace je něco trochu jiného. Dotaz se týká problému, kdy do mikrofonu nad sadou doletí zvuk později než do mikrofonu u bubnu. To tvoje video je o tom, že se všechny stopy rozřežou a naposunují, aby údery byly správně v rytmu.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Fractal : no hele a jak pri nahravani udelas, aby byla stejna faze snaru v close majku a v OH?
Stan: to je neco jineho. Tady jde o zpozdeni a fazove posunuti signalu z mikrofonu.
Stan: to je neco jineho. Tady jde o zpozdeni a fazove posunuti signalu z mikrofonu.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
-
- Profesionál
- Příspěvky: 1080
- Registrován: 17 čer 2002 17:39
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
neudělá 

Freelance film scoring engineer, producer, senior sound engineer & editor, Wwise apprentice
vitekkral.com | IMDb | ALLMUSIC
vitekkral.com | IMDb | ALLMUSIC
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
OK. Zmatlo me ze zpozduje stopu aby "sfazoval" udery. IMHO posun stop muze vyresit problem na jednom miste ale muze rozsekat 5 dalsich mist tak ze bude posun v podstate nepouzitelny protoze tam krome spravne vzdalenosti mikrofonu hraje roli spousa faktoru . Na posun faze by bylo asi lepsi pouzit InPhase od waves nebo Phase aligment od Little Labs ci jeho UAD klon kdyz uz ne na celou stopu tak na jeji casti.
Jinak asi nereknu nic noveho ale pri trackovani se da spozdeni velmi snadno vypocitat 1ft = 1ms ( v metrickem systemu je to 33cm=1ms cca 1m=3ms) ale pro me je jednodussi pocitat 1:1 tak se da pri spravne hrube kalkulaci predejit pripadnym velkym problemum s fazi (male budou vzdy). Kdyz jsou tyhle informace k dispozici (kvalita dokumentace z nahravanci session) tak nasledne potrebne post-upravy budou mnohem snazssi.
Bici nenahravam kazdy den a byla tady prosba o pouze prakticke zkusenosti takze to je tak vse co k tomu muzu rict.
Jinak asi nereknu nic noveho ale pri trackovani se da spozdeni velmi snadno vypocitat 1ft = 1ms ( v metrickem systemu je to 33cm=1ms cca 1m=3ms) ale pro me je jednodussi pocitat 1:1 tak se da pri spravne hrube kalkulaci predejit pripadnym velkym problemum s fazi (male budou vzdy). Kdyz jsou tyhle informace k dispozici (kvalita dokumentace z nahravanci session) tak nasledne potrebne post-upravy budou mnohem snazssi.
Bici nenahravam kazdy den a byla tady prosba o pouze prakticke zkusenosti takze to je tak vse co k tomu muzu rict.
Naposledy upravil(a) Stan dne 09 lis 2016 15:43, celkem upraveno 3 x.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Amorph: tak v mém chápání se tady nikdy nejedná o "stejnou fázi" ale při poslechu jasně slyšíš, kdy snare mic a overhead mic pojídají sebe navzájem, přece ideální zvuk není o 100% slazené fázi, ale zase je dobré když je zvuk soustavy koherentní a kopák nebo snare nejsou v protifázi vůči overheadum
V praxi sem narazil na jev, kdy toto posouvání vyústilo v něco jako hřebenový filtr, který vytvořily přeslechy z drum setu v jiných stopách ale také zčásti mezi sebou, což se dá do jisté míry pořešit gatingem v mezičasech, ale holt někdy to nejde.
Pokud tedy je bicí sestava nahrána odděleně od ostatního, a mikráky na kopáku a šroťáku citlivé dost na to aby nabíraly pouze to co musí, je posunování spožďováním stop nástrojem jak poopravit fázování, ano, ale výsledek je stejně pak celkový mix, kdy nikdy není zaručeno, že pokud vše začíná na "nule" bude zvuk lepší než v každém jiném případě.
Matif chtěl praktické zkušenosti, no já mám takové zrovna.
Dobré je si to představit na overheadech - je to sice prkotina, ale má to své opodstatnění: zvuk z cymbalu a rajdky přichází do overheadu a několik miniokamžiků dříve, než zvuk z velkého bubnu, tohle má ale důsledky, když začneš posouvat stopy sem a tam, protože najednou ti může znít snare o něco malilinko dříve/později z close micu než je v overheadech... ale:
Není to o tom jestli je to dříve, později, červené, modré, ale jak dobře to zní, žejo, v době pár-stopových pásků se nahraný materiál míchal dohromady s různým wow/flutter a ono to někdy zní ve výsledku dost dobře. Já to mám třeba hozené tak, že mám rád zakulacené, jakoby zaoblené snare, kdy ten close mic vůči overheadum trochu rozbije ten transient, takové hezké "křup" a při tom to na waveformu vypadá, jako by ta faze byla uplně mimo
Taky záleží o jaké hudbě se bavíme, u plně elektrifikované hard rock kapely, která jaksi pro celkový zvuk počítá s mikrofony na podiu to bude jiné, než u jazzového komba.
Doporučil bych Matifovi zkusit to smíchat na fázi "0" podle overheadů a pak trochu freestyle a ať si vybere co mu zní lépe. Každopádně tady platí mnohem víc než jindy mít odpočaté uši, dělat přestávky a být v pohodě, protože ve skutečnosti je faze pěkná m*dka
V praxi sem narazil na jev, kdy toto posouvání vyústilo v něco jako hřebenový filtr, který vytvořily přeslechy z drum setu v jiných stopách ale také zčásti mezi sebou, což se dá do jisté míry pořešit gatingem v mezičasech, ale holt někdy to nejde.
Pokud tedy je bicí sestava nahrána odděleně od ostatního, a mikráky na kopáku a šroťáku citlivé dost na to aby nabíraly pouze to co musí, je posunování spožďováním stop nástrojem jak poopravit fázování, ano, ale výsledek je stejně pak celkový mix, kdy nikdy není zaručeno, že pokud vše začíná na "nule" bude zvuk lepší než v každém jiném případě.
Matif chtěl praktické zkušenosti, no já mám takové zrovna.
Dobré je si to představit na overheadech - je to sice prkotina, ale má to své opodstatnění: zvuk z cymbalu a rajdky přichází do overheadu a několik miniokamžiků dříve, než zvuk z velkého bubnu, tohle má ale důsledky, když začneš posouvat stopy sem a tam, protože najednou ti může znít snare o něco malilinko dříve/později z close micu než je v overheadech... ale:
Není to o tom jestli je to dříve, později, červené, modré, ale jak dobře to zní, žejo, v době pár-stopových pásků se nahraný materiál míchal dohromady s různým wow/flutter a ono to někdy zní ve výsledku dost dobře. Já to mám třeba hozené tak, že mám rád zakulacené, jakoby zaoblené snare, kdy ten close mic vůči overheadum trochu rozbije ten transient, takové hezké "křup" a při tom to na waveformu vypadá, jako by ta faze byla uplně mimo
Taky záleží o jaké hudbě se bavíme, u plně elektrifikované hard rock kapely, která jaksi pro celkový zvuk počítá s mikrofony na podiu to bude jiné, než u jazzového komba.
Doporučil bych Matifovi zkusit to smíchat na fázi "0" podle overheadů a pak trochu freestyle a ať si vybere co mu zní lépe. Každopádně tady platí mnohem víc než jindy mít odpočaté uši, dělat přestávky a být v pohodě, protože ve skutečnosti je faze pěkná m*dka

Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Fractal: hele, fakt nic ve zlým, ale celkem málo informací v docela dlouhým textu. Samozřejmě, že uši mají konečný slovo, ale Matifovi jde podle mě hlavně o metodiku - jak přesně na to, když to chci zkusit porovnat.
Myslím, že Carloff to tady kdysi kdesi popsal celkem pěkně a podle toho bych to zkusil.
Myslím, že Carloff to tady kdysi kdesi popsal celkem pěkně a podle toho bych to zkusil.
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Okej, sorry za dlouhý text, mě se o tom i tak těžko píše, no a když mám chvilku během renderingu, tak ji hnedka zabiju na ezone zbytečnými zkušenostmi, které stejně nikdo nečte.
Ve zkratce: neposouvat stopy, nebo jen minimálně a namísto toho klasicky používat obraceč fáze, pokud teda nemám jo zmršený náběr, že to jinak nejde
To, že Matif dorovnává stopy vůči overheadům pomocí delaye, je uplně to samé, jako když někdo posunuje ostatní stopy vůči kicku, nebo snare, je jedno co vůči čemu posunuješ, do té míry, že pak nebudeš mít v mixu fazový guláš
Ve zkratce: neposouvat stopy, nebo jen minimálně a namísto toho klasicky používat obraceč fáze, pokud teda nemám jo zmršený náběr, že to jinak nejde
To, že Matif dorovnává stopy vůči overheadům pomocí delaye, je uplně to samé, jako když někdo posunuje ostatní stopy vůči kicku, nebo snare, je jedno co vůči čemu posunuješ, do té míry, že pak nebudeš mít v mixu fazový guláš
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
a ještě důležité je si uvědomit, že obracení fáze nemá vliv na posun fáze v čase, co tady Matif řešil, bylo to posouvání fáze v čase
90% problémů ve standardní studiové praxi je způsobena chybným/nevyhovujícím sfazováním, ne nějakými posuny stop imho
90% problémů ve standardní studiové praxi je způsobena chybným/nevyhovujícím sfazováním, ne nějakými posuny stop imho
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Fractal: imho jses vedle.
hudba http://www.martinlinda.cz, práce http://www.cinemax.cz
Re: Fazovani bici soupravy ve studiu
Amorph: to každopádně nevylučuju
hodně záleží co se nahrává a kde/čím se to nahrává, od bluegrassu po death metal ten přístup k nahrávání a mixu bude dost jiný, stejně tak improvizovaný nahrávací prostor v sklepě a top studio budou mít úplně jiné problémy/názory co se fáze týče
