Finální hlasitost po masteringu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
W.Cable
Příspěvky: 858
Registrován: 07 lis 2007 09:45

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od W.Cable » 06 čer 2012 08:46

Ja to delam nasledujicne, vypisuju si na papir udaje RMS tichych a hlasitych pasazi. Zjistim napr., ze u jednoho tracku to je -17 az -15 a u jineho -14 az -11 RMS v tiche pasazi. Pokud je to slysitelne, vyberu ten co mi zni lepe a druhy v tiche pasazi zesilim nebo zeslabim, byva to pracne aby to znelo hladce, kompaktne a nebyly skoky v hlasitosti, nekdy je potreba sahnout zpet do mixu, ale mastering neni jednoducha zalezitost.
Obecne mivam tiche pasaze priblizne -15 az -10 RMS zalezi na typu a stylu, ale umi to jit i niz napr. zafiltrovane zuzene bici a hlavni motiv v lo-fi efektu, nebo jeden tichy nastroj. V ramci jednoho projektu dodrzuji rozdil 2dB RMS, zalezi ale hlavne na pocitu nekdy je ten rozdil vetsi a jindy mensi.
Hlasite pasaze mivam priblizne -8 az -5 RMS, opet zalezi na typu a stylu tracku a tam v ramci jednoho projektu byva rozdil take priblizne ty 2dB RMS, posledni track v projektu obvykle delam pocitove o maly kousek tissi.
Cele to zalezi na zanru, ja delam elektronickou hudbu.
Muzes si pustit cizi hotovou muziku, ktera ti zni dobre a vypisovat hodnoty RMS a sledovat zamer, jestli je typ skladby tissi nebo hlasitejsi a udelat si takovou sablonu.
Naposledy upravil(a) W.Cable dne 06 čer 2012 09:01, celkem upraveno 1 x.

Poklop
Příspěvky: 980
Registrován: 10 črc 2004 10:47

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Poklop » 06 čer 2012 09:00

Jasně, ono vypsat tady celou masteringovou vědu nejde. Je to jen nasměrování, zbytek je o zkušenostech a laboraci.

Poklop
Příspěvky: 980
Registrován: 10 črc 2004 10:47

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Poklop » 06 čer 2012 09:08

Brooklyn / juanita juarez píše:
Poklop píše:Jak píše Matucha. Obecně je nejlepší při masteringu několika songů použít pro každej separe track v DAW a přepínat mezi nimi a upravovat je rovnou hned po zujištění odchylky.
Druhá možnost, udělat jeden a pak podle něj další a další, což umožnuje používat mastering přímo v aranži skladby, tzn. mix a mastering naráz.
Vedlejší poznámka - mix a master vlastních skladeb je většinou nejtěžší. Člověk slyší to co jiní ne a naopak.
Jinak, hlasitost jednotlivých skladeb (aby hrály všechny stejně) se nastavuje podle parametru RMS v dB (typicky někde kolem -10dB RMS). A samozřejmě pro jistotu kontrola pomocí ušních pluginů. Použitelnou hodnotu RMS ukazuje třeba Izotope nebo Wavelab.
u ty rms je to osemetny, jednak to chce zvolit jeden merak, protoze kazdej ukaze trosku neco jinyho, a potom nevzit celou skladbu a vypocitat jeji RMS (treba v tom wavelabu nebo soundforgi), ale brat nejhlasitejsi pasaze. protoze treba intro bez bicich a basy celkovy RMS skladby snizi -- i kdyz nasledujici sekce muze bejt hlasita moc. potom nejakej merak umi i 'subjektivni RMS', na zaklade fletcher-munsonovejch krivek (soundforge). takze tech -10 jako standard je trochu nejednozdacnej udaj, ale pokud jde o casti skladeb, kde to nejvic moduluje, tak vetsina popularni produkce je dneska spis hlasitejsi.
Asi je zbytečný to tady rozebírat do podrobna a dohadovat se o decibelech.
Zakladatel threadu nepíše co dělá za styl a tvrdit, že bejt hlasitější je normální neni zrovna výchovný, protože víme, že se tim u dost skladeb zvuk dost degraduje. Navíc to chce asi trochu zkušenost a tu zřejmě zakladatel teprve dohání.
Proto píšu kolem -10dB RMS, protože to jako přibližný údaj zcela postačuje. Každej si to pak může tlačit jak chce a jak to dokáže.

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3019
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od pavlii » 06 čer 2012 11:11

A jinak bych se vrátil i na začátek a osobně bych se vázně zamyslel nad kvalitou "masteringového řetězce", který mi vyhodí rozdílné hlasitosti skladeb. Doufám, že se to tu nezvrhne, ale ve vší čistotě osobně pořád považuji označení "masteringový proces" za skloubení skladeb v rámci jednoho CD (například) k sobě (čili kromě jiného i hlasitostně); protiargumenty typu "masetrování samostatné skladby", čímž se zjevně myslí "bez srovnávání se zbytkem skladeb" prostě neberu ;-)

Sorry za osobní přístup.

P.

Poklop
Příspěvky: 980
Registrován: 10 črc 2004 10:47

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Poklop » 06 čer 2012 11:24

Při masteringu vždycky srovnáváš se zbytkem. Když ne se zbytkem projektu tak se skladbami ve světě.
Já bych mastering přirovnal k jakémusi uvedení skladby do stavu celkové kompatibility s ostatními (do akceptovatelných mantinelů) a samozřejmě i případné vylepšení zvuku v rámci celku a ne v oblasti jednotlivých stop (nástrojů).
Mástrováním jednodlivých skladeb bylo myšleno postup, kdy je mastering řešen v rámci aranže hned na výstupu (takže mix, skládání a mastering je editovatelné najednou). Z toho rozhodně nevyplývá, že by se to týkalo jen jedné skladby bez srovnání s ostatními.
Nicméně tvrdit, že mastering se nemůže týkat jedné skladby bez srovnání je asi nesmysl, protože z podstaty toho slova a smyslu vyplývá, že jde o celkovou finalizaci a ta může teoreticky proběhnout bez srovnání s jinými skladbami :-)

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3019
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od pavlii » 06 čer 2012 11:25

Fajn - já se na to prostě dívám jinak ;-) ale pohoda.

P.

EDIT: nějak se mi v mysli vytratily třeba singly apod., takže zase tak vyhroceně to brát asi nebudu ;-)

Uživatelský avatar
Fillippos
Příspěvky: 714
Registrován: 21 zář 2010 21:52

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Fillippos » 06 čer 2012 11:37

Poslouchat jeden komerční singl je něco jiného než poslouchat potom celé album. Album se prostě poslouchá jinak. Jsou lidi, kteří si nepustí album jinak, než celé...

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od matucha » 06 čer 2012 11:57

Ja od urcity chvile micham do limiteru a upravuju mix tak, aby ho limitace na cilovou hlasitost neznicila. Je to pracnejsi nez michat bez limiteru, ale je to v necem taky zradny. Kazdopadne pro me nutny, protoze dnesni hlasitosti jsou tak na hrane, ze to bez optimalizace na tu hranu de blbe.

Ale export mixu bez limiteru a bez veci na master savli je pro me moment odstupu od rychlo-pseudomasteringu a odstupu od zanoreni se do tech skladeb. Vnimam tam potom desku jako celek a slysim rozdily mezi skladbama (rozdily ktery chci a i ty ktery nechci). Dalsi procesovani pak je vzdycky trochu jiny od toho co bych udelal pri "masteringu" kazdy z nich zvlast. Nekdy se i vracim do mixu samozrejme.

S RMS a jeho vypisovanim... tomu moc nerozumim. RMS je hodne zavisly na tom jak moc dlouho hrajou nejaky staly dlouhy tony. Sice nejakou vypovidajici hodnotu ma, ale to spis az nejakou sekundarni. Cim min se totiz zaobiras standardni elektronikou nebo rockem, tak tim vic se stava ze nejaka skladba ma min vokalu nebo min bicich, ale konstanta je treba piano. Pak proste musis vzit usi, zavrit oci a skakat v tech skladbach a najit tu spravnou hlasitost podle toho i jak jdou ty skladby po sobe a kam se mezi ty ruzne vypomerovany nastroje musis trefit. A i vsude jinde mi ucho/hlava pride nejlepsi nastroj na porovnavani hlasitosti. Ucho matou jiny veci nez RMS detektor a kazdy ucho matou ty veci priblizne stejne.

Uživatelský avatar
W.Cable
Příspěvky: 858
Registrován: 07 lis 2007 09:45

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od W.Cable » 06 čer 2012 13:10

Matucha: Vypisovani je skutecne jenom sekundarni pomocnik, kdyz usi vyhodnoti track ze je OK a vidim ze mam RMS v norme, tak jsem dosahl kyzeneho. Usi a pocit jsou vzdy na prvnim miste.
Do limiteru na masteru micham vzdy, abych vedel, jak se to bude chovat kdyz do toho zatlacim, mivam ho take skoro na vsech stopach krome side stop. Pri michani to delam asi podobne, ze si pomoci VST udelam takovy pomocny pre-master, kdyz mi to zni, tak to cele stahnu treba o 5dB a vic, na masteru vse vyhodim > exportnu a trada do WaveLabu, kde to jde pres external gear a VST.

Priklad zapisovani RMS jednoduchy koncept, intro - sloka - refren - sloka - refren - outro.
Intro: track zacne pomalym najezdem jednoho nastroje, RMS se pohybuje kolem -19, pridaji se zafiltrovane bici, RMS uz je kolem -16,
prida se zpev a RMS se pohybuje kolem -12.
Sloka: najedou ostatni nastroje, zpev zmizi a bici odlehnou, vse hraje skoro maximalni hlasitosti, kde je treba obcas naznacen hlavni motiv, hodnota RMS se pohybuje -9 az -6.
Refren: hraje hlavni motiv, neco se zpiva, treba se zmeni bici a hodnota RMS se o dB az dva zvedne na -7 az -5.
Sloka: se zopakuje
Refren: se zopakuje
Outro: jako intro, ale pozpatku.

Jinak to bude samozrejme u netradicnich veci jak jsi psal, ucho a pocit na prvnim miste.

Uživatelský avatar
Fillippos
Příspěvky: 714
Registrován: 21 zář 2010 21:52

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Fillippos » 06 čer 2012 13:26

No, když se mixuje skladba způsobem, že začnu míchat nejvypjatější, nejhustší, nejhlasitější, stěžejní atd. část skladby jako první, spousta těchto problémů odpadá.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Pytkin » 06 čer 2012 14:04

pavlii píše:Fajn - já se na to prostě dívám jinak ;-) ale pohoda.

P.

EDIT: nějak se mi v mysli vytratily třeba singly apod., takže zase tak vyhroceně to brát asi nebudu ;-)
no ja vnimam mastering takto :
1. robi ho niekto iny , ako ten co nahravku mixuje
2. robi to na analogovom geari ..

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3019
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od pavlii » 06 čer 2012 14:27

No ale to nijak nevylučuje to, co jsem napsal, řekl bych ;-)

P.

Uživatelský avatar
ReaktoplazmAR
Příspěvky: 2271
Registrován: 04 srp 2008 14:25

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od ReaktoplazmAR » 06 čer 2012 15:00

ako by ste teda nazvali tú čast produkcie, ked mám svoj vyexportovaný mix track a ešte ho finalne doladujem, dotláčam atd.. pomocou vst kompresorov, EQ atd.. post mix ? ..nechcem nijak vyrývat, je mi jasné že to čo ja doma robím so svojimi trackmi neni mastering.. len som zvedavý
inak podla mna je mastering hlavne kvalitný odposluch v akusticky poriešenej miestnosti a k tomu pár kvalitných uší..

Poklop
Příspěvky: 980
Registrován: 10 črc 2004 10:47

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od Poklop » 06 čer 2012 15:55

mastering je finální úprava skladby jako celku.
Není to ale kvalitní poslech. Ten je k tomu jen potřeba.

Uživatelský avatar
ReaktoplazmAR
Příspěvky: 2271
Registrován: 04 srp 2008 14:25

Re: Finální hlasitost po masteringu

Příspěvek od ReaktoplazmAR » 06 čer 2012 16:01

potom aj Pytkin tiež napísal len to čo k tomu treba :)

Odpovědět