Nahrávání a efektování kontrabasu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Nahrávání a efektování kontrabasu

Příspěvek od Becherius » 17 srp 2007 14:16

Zdravím všechny,
Nahrávám jednu folkovou kapelu, která hraje ve složení 2 kytary a kontrabas. Jinak samozřejmě všíchni zpívají a občas tam přidáme něco navíc aby to nebylo tak suché. Točíme to po stopách, takže můžu používat mikrofóny. Konkrétně by mně zajímaly vaše zkušenosti s nahráváním kontrabasu. Nepoužívám vůbec snímač, protože ten co basistka má se prostě použít nedá. Nahrávám dvěma mikrofóny (Rode NT1) zkoušel jsem dvě varianty:
1 oba mikrofony zhruba někam nad efka lehce od sebe
2 jeden mikrofon ke krku a druhý níž.
Ta druhá metoda je trochu problematičtější, protože se hůř vyvažuje stereo, zdá se mi lepší to v podstatě šoupnout blízko sebe a je tam hodně toho mlácení. Ale zvuk je možná takový kontrabasovější. :-)
Stejně mám ale pocit, že to není úplně ono.
Taky řeším, jaké efekty použít, většinou dávám nějaký kompresor, né moc brutálně a nějaký hal. Ta basa ale zní většinou tak moc klasicky, oni ty písničky mají někdy trochu do roku a já kytary někdy nechávám přes snímač a pak tam ta basa působí trochu divně. Zkoušel jsem nějaký chorus, ale nevím, jestli se to na basu dává a co si ještě můžu dovolit. Mimochodem nemáte typ na nějaký kvalitní chorus nebo flanger?
Tak asi tak. Díky za každou reakce
**** Becherius ****

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 17 srp 2007 14:34

Reverb na basu? S tim bych byl opatrnej. Ale mozna se to ve folku dela...
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Příspěvek od Becherius » 17 srp 2007 14:50

Cyril No rozhodně jsem hodně opatrnej, ale já nahrávám v hodně zatlumené místnosti a ten reverb to tak trochu zlidští. Většinou tam trochu šoupnu ten co mám na kytarách.
**** Becherius ****

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 17 srp 2007 15:02

Cyril píše:Reverb na basu? S tim bych byl opatrnej. Ale mozna se to ve folku dela...
nielen vo folku... reverb neznamena nutne stereo

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 17 srp 2007 15:08

becherius: chorus? ty chces aby to znelo ako elektricka basa? chorus ti to totiz nutne splosti a zbavi farby

jehlar
Příspěvky: 204
Registrován: 25 úno 2005 21:17

Příspěvek od jehlar » 17 srp 2007 17:28

hele není to náhodou Epydemye

Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Příspěvek od Becherius » 17 srp 2007 21:35

kexik no elektrická zrovna úplně ne, u některý písniček beru kytary snímačem a pak je víc efektuju, třeba delay a pak tam najednou ta basa leze jaksi moc čistá, jako by to k sobě vůbec nepatřilo, normálně by tam asi seděla líp el baskytara, ale tu nemám. Z některých nahrávek mi připadá, že na tu basu něco dávají. Ale nevím co.
**** Becherius ****

radek_p
Příspěvky: 232
Registrován: 31 srp 2006 17:37

Příspěvek od radek_p » 19 srp 2007 00:01

Můj skromý názor na nahrávání kontrabasu ve folk-rocku:

1) Pokud se nahrává kontrabas do kapely s hutnějším zvukem, je nutné podstatnou část zvuku dostat ze snímače. Snímání pouze mikrofonem se hodí jen v klasické hudbě a folklóru. Jakmile není kapela 100% akustická (a stačí aby tam byla např. akustická kytara sejmutá piezo-snímačem), pak se s ní akustický zvuk kontrabasu nespojí a je nutný zkreslený, trochu elektrický zvuk z kontrabasového snímače (buď piezo, nebo indukční snímač). I mnoho jazzových nahrávek má zvuk vytvořený z kombinace snímač + mikrofon. Snímač dodá fundament, mikrofon to dobarví a změkčí.

2) Nelíbí se ti zvuk snímače - pokud se jedná o piezo, pak první otázka je, zda používáš předzesilovač se vstupní impedancí MINIMÁLNĚ 1 MOhm? Ideální je Zi = 5-10 MOhm. Spousta DI boxů a tzv. Hi-Z vstupů na zvukovkách má jen 250 kOhm a pak je zvuk příliš ostrý, plechový.

3) Moje dvě oblíbené polohy mikrofonu jsou:
- proti konci hmatníku
- proti kobylce
zásadně směřuju mikrofon MIMO efa (z ef lezou basy, kterých je při snímání mikrofonem vždycky nadbytek). Taky se snažím, aby membrána mikrofonu nebyla rovnoběžně s deskou, nejsou tam pak takové boule. Vlastně nikdy ten mikrofon nesměřuju primárně na desku: v prvním případě směřuje na hmatník, v druhém případě na hrot kobylky.

Viz obr.:
Obrázek
Obrázek

4) Rode NT1a se mi na kontrabas nikdy moc nelíbil, ale z nouze ho taky používám.

Pro srovnání jedna pracovní nahrávka, která vznikla jenom pro to, abych si porovnal různý basový linky, ale pro ilustraci výše uvedeného stačí:

Oktava mk012 proti kobylce

Rode NT1a proti konci hmatníku

piezo snímač

submix basa

mix s kytarou a zpěvem

5) viz též téma fotky z nahrávání. Safa taky rád nahrává konce hmatníků...

6) Je to Epydemye nebo ne?
Naposledy upravil(a) radek_p dne 19 srp 2007 16:30, celkem upraveno 3 x.

Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Příspěvek od Becherius » 19 srp 2007 11:35

Díky moc, v takhle vyčepávající odpověď jsem ani nedoufal. Ty ukázky znějí přesně tak, jak si představuju, že by to znít mělo. Dělals u těch stop nějaké úpravy equalizérem nebo jsou, tak jak jsi je nahrál? Můj problém je v tom, že mám jen ty Rode NT1, už jsem uvažoval, že pořídím nějaký tužky. Zatím to řeším ubíráním některých frequencí na equalizéru aby to nebylo tak zahuhlaný. Ten snímač co basistka má je bohužel po domácku dělaný a i přes to, že ho připojuju do nástrojového vstupu, to zní, jako z plechovky. Chtěl jsem připojit i ukázku, protože to je opravdu něco vyjímečného, ale žádnou jsem nenašel. Investice tří tisíc do snímače připadá basistce moc velká, co se dá dělat. Nemáš nějaký nápad, čím by se to dalo nějak nahradit. Myslím efekty, aby ten zvuk byl trochu električtější.
**** Becherius ****

radek_p
Příspěvky: 232
Registrován: 31 srp 2006 17:37

Příspěvek od radek_p » 19 srp 2007 12:22

Aha, tak Epydemye to není, jejich basistka má dobrej snímač.

Jestě jednou doporučuju ten vysokoimpedanční vstup - ty píšeš "nástrojový vstup", což asi nebude těch 10 MOhm. Taková krabička se dá přece půjčit od lépe vybaveného kolegy kontrabasisty. Ostatně ten snímač taky ... kde se geograficky nacházíte?

Ad tužky - ty mi o tolik lepší než NT1 nepřipadaj, aspoň ne ty moje. Hlasoval bych pro C414 a jak už jsem psal dřív v jiném threadu, funguje i dynamický D112, což je celkem levná záležitost a dá se to půjčit i od "live zvukaře". V tom threadu jsou i další parádní fotky od Safy.

Efektování: ty ukázky jsem střílel jen tak od boku, v zásadě ale:

EQ: na všem hodně stáhnout basy, vršek se pak liší, např. tohle je EQ na mikrofonu u konce hmatníku:

Obrázek

Vypadá to dost brutálně, vpodstatě osekáš celou kontrabasovou krásu.

Najít pazvuky na snímači, ten můj příjemně škvrčí na 2kHz a nepříjemně na 4kHz, takže kompenzovat tohle

pásmový limiter: stáhnout lupance s škvrkance

kompresor: pro tyhle účely nemilosrdně fest zkomprimovat, v podstatě kompresor zabírá neustále, nejen na maximech dynamiky. To sice opět ničí přirozený průběh kontrabasového tónu, ale jak jsme se shodli, do tohole žánru ho prostě musíme osekat.

Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Příspěvek od Becherius » 19 srp 2007 13:12

Ohledně té tužky, myslel jsem si, že by právě měla omezit ten nadbytek basů. Jinak byl jsem na natáčení v rozhlase a tam dával zvukař, k mému velkému překvapení, tužku pod kontrabas na zem, měl to se specialním stojánkem. Ale to byl klasický komorní orchestr.
Ohledně toho vstupu, je to vysokoimpedanční vstup který běžně používám el. kytaru. Na piezo je něco specialního?
V tom equalizeru to děláme hodně podobně. A když kombinuješ mykrofón u kobylky a nad hmatníkem, tak dáváš equalizer, případně kompresor na každou stopu zvlášť a nebo to pak děláš v grupě?
**** Becherius ****

radek_p
Příspěvky: 232
Registrován: 31 srp 2006 17:37

Příspěvek od radek_p » 19 srp 2007 13:57

Ten přebytek basů je někde na 100Hz a to mi berou tužky úplně stejně jako LDC. Pokud se chceš basů zbavit hned na začátku, tak zkus SM57, ale musíš hodně blízko, už proto, že jinak se dostaneš s gainem někam nad +60dB a bude to šumět. SM57 by mohla být u kobylky, NT1 ke konci hmatníku. Pokud je to pořád nekonkrétní, tak s tou NT1 bych ještě výš směrem k hornímu konci korpusu, dokud nezískáš tu potřebnou syrovost.

EQ je potřeba dát zvlášť, aspoň ten základní, kterým kompenzuješ nectnosti jednotlivých signálů. U kobylky nestahuješ výšky, u hmatníku ano. Kompresor dávám zatím společný na grupu. Limiter jsem měl jenom na mikrofonu u hmatníku, ale teď zkouším taky na grupu.

Jinak všechny signály dávám ve stereobázi na jedno místo. Ty jsi psal něco o dvou mikrofonech a stereu - nevím přesně co jsi měl na mysli, ale já v těchto případech dávám konvenčně vše doprostřed.

radek_p
Příspěvky: 232
Registrován: 31 srp 2006 17:37

Příspěvek od radek_p » 19 srp 2007 15:03

Becherius píše:Ohledně toho vstupu, je to vysokoimpedanční vstup který běžně používám el. kytaru. Na piezo je něco specialního?
S velkou pravděpodobností to má málo. Koukni se do manuálu, jakou to má impedanci. Já mám na zvukovce vysokoimpedanční vstup 250 kOhm a to je na piezo málo. Nikdy jsem nepotkal zvukovku, která by měla vstup aspoň 1 MOhm. Nejlevnějši standardně používaná věc pro pieza je předzesilovač Fishman. Ale určitě najdeš i nějaký DI box s 1 MOhmem, s tím už se dá žít (ale např. ten nejlevnější DI od Behringera má jen 250 K).

Jakmile seženeš něco 1-10 MOhm, tak pozor na kabel (myslím ten mezi snímačem a krabičkou) - je potřeba krátký a kvalitní.

Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Příspěvek od Becherius » 19 srp 2007 21:58

Aha tak to byl všechno vysvětlovalo. Sice jsem zatím neznašel jakou má tenhle vstup impedanci, ale píšou tám, že je na kytaru. Jinak mám Tascam 1084. Teď už trochu odbočím od tématu, ale jak je to vlastně s tou impedancí. Čím víc Ohmů tím líp, nebo by zase víc mohlo vadit na tu el. kytaru?
**** Becherius ****

Becherius
Příspěvky: 105
Registrován: 26 bře 2004 10:11

Příspěvek od Becherius » 19 srp 2007 22:09

Když jsem nahrával tím prvním Způsobem a to oba mikrofony ve stejné výšce někde těsně pod hmatníkem a lehce od sebe, tak jsem to nechával ve stereu, nijak mi to nevadilo a celkem to vyplňovalo prostor. Nevýhoda byl zahuhlanej zvuk, tak jsem to opustil a začal dávat jeden nahoru a druhej dolů, podobně jak jsi psal a tam už stereo naprosto nepřipadlo nešlo. V podstatě jsem postupoval metodou pokus omyl, škoda, že jsem se před tím neporadil tady na fóru.
**** Becherius ****

Odpovědět