Ovlivnuje DAW zvuk?
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
lavender: takhle to bylo, používání jiného mixu, než toho reasoňáckého, znělo jinak a často i subjektivně lépe
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
to je pravda, ale jen v případě mono zdroje a stopy, jako logické vyústění chování mono signálu v závislosti na pan law, nevšiml jsem si že jsme se bavili o mono stopách, sorry, měl jsem pořád v hlavě stereo sampl pro ten null test, ano, je to tak, pokud by člověk renderoval mono sampl v ruznych DAW, pan law hraje roli, u stereo samplu to neplatípavlii píše:Takže 3x export mono stopy (jedno, jestli bude výsledek jako stereo nebo mono audio) dá jiný (hlasitostně!) obsah pro Pan law 0/-3/-6 dB. Takže aby tyhle 3 věci byly obsahově stejné, musel bys je nejdřív srovnat na stejnou hlasitost...
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
To si taky zkusím, ale tam to asi platit nebude, protože tam není technicky "pan", ale "balance" (lhostejno, jak se nadefinuje vzhled ovládacího prvku v liště mixu).
P.
P.
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
Něco malo o pan law pokud to nekoho bude zajimat, cituji cely clanek protoze je muj tak doufam ze to nevadi. nemuzu upload vsechny obrazky (max. je 3) ale to neni az tak dulezite.
Panning Law
Jak jsme již naznačili v minulém článku "Rozdíly mezi Pan a Balance" Rozdíly mezi Pan a Balance relativní hlasitost signálu se mění při změně jeho umístění mezi dvěmi kanály. Může se zvyšovat, zůstávat stejná či se zvyšovat a navíc jsou tyto hodnoty rozdílné u stereo a mono poslechu. Velikost těchto změn můžeme částečně regulovat zvolením pro naše potřeby vhodného Panning Law.
Co to je panning law zkráceně pan law?
Panning law určuje jak velké budou rozdíly v hlasitosti při manipulaci se signálem mezi dvěmi kanály. To znamená že v závislosti na zvoleném typu pan law se budou při změnách pozice signálu měnit relativní poměry hlasitosti signálu. Jde sice o komplikovanější téma ale jakmile jednou pochopíte principy a vyzkoušíte si které nastavení neboli pan law bude pro vaší situaci nejvhodnější budete moci tento článek uložit na dlouhou dobu do šuplíku.
Ještě před tím než si představíme typy panning law které máme k dispozici, pojďme si připomenout dva faktory které musíme mít na paměti při práci s mono signálem.
víme že :
Zdvojení HLASITOSTI (relativní vjem) odpovídá akustickému vzestupu o 10dB
Zdvojení TLAKU ZVUKU (zdvojení napětí neboli znásobení signálu) odpovídá vzestupu o 6dB
Zdvojení INTENZITY ZVUKU (akustické síly v prostoru) odpovídá vzestupu o 3dB
Důležité faktory
Prvním faktorem který má vliv na změnu vnímané hlasitosti je akustika. Pokud dva zdroje zvuku vysílají do prostoru identický signál se stejnou úrovní, pak bude na poslechové pozici celková intenzita zvuku vykazovat zesílení o 3dB.
Příklad:
Pokud budou dva monitory vysílat dva identické mono signály každý o síle 80dB SPL (první 100% L a druhý 100% R) do stejného prostoru, pak po sečtení těchto tlaků bude mít výslednou hodnotu 83 dB SPL, to znamená nárust o 3dB.
Druhým faktorem je rozdělení jednoho mono signálu mezi dva kanály.
Jak již víme tak 100% mono signálu je při standartním nastavení pan ovladače (12h) rozděleno mezi dva kanály rovnoměrně (50%L / 50%R).
Příklad :
Pokud máme ve stereo módu nasměrován mono signál pomocí pan ovladače pouze na jeden výstupní kanál dejme tomu 100% L pak tento monitor bude vyzařovat 100% signálu to znamená 80dB SPL a druhý 0dB SPL.
Pokud přepneme systém do mono módu pak bude tento signál symericky rozdělen mezi oba kanály a každý monitor bude vyzařovat pouze 50% síly původního signálu. Polovina síly signálu (polovina el.napětí na kanál) má za následek pokles o zhruba -6dB, proto po kolapsu do mona bude každý z obou monitorů vytvářet akustický tlak o síle 74dB SPL.
Nyní si připomeneme první faktor kdy dva shodné signály vysílané do prostoru zvýší intenzitu zvuku o 3dB, proto bude výsledná hodnota 77dB SPL. Z toho vyplývá že při kolapsu ze sterea do mona zaznamenáme u tohoto 100% L signálu pokles o 3dB.
Nastavení pro nás vhodného pan law je pro naše mixy dosti zásadní protože v závislosti na tomto parametru bude pan ovladač měnit sílu signálu odlišným způsobem. Jelikož mixujeme většinu času ve stereo módu chceme aby úrovně signálu zůstávali pokud možno konstantní i při panningu napříč mixem a proto je pro nás důležité aby ani minimální změna umístění signálu mezi dvěmi kanály nevyžadovala okamžitou změnu pozice faderu pro dorovnání hlasitosti.
Pokud pak provádíme referenční poslech mixu v mono módu pro lepší přehled o tom co se děje ve frekvenčním spektru, pak po kolapsu (summingu) do mona budeme chtít aby relativní poměry hlasitostí zůstaly pokud možno nezměněny.
TYPY PAN LAW
Většina mixážních pultů má jeden typ pan law pro všechny jeho pan ovladače, ale některé in-line konzole nabízejí rozdílná pan law pro kanálové a monitorovací cesty. Softwarové programy pro nahrávání (DAW) nám pak umožňují zvolení tohoto typu, a tento typ je možné nastavit u každého jednotlivého projektu nezávisle.
Je vhodné nastavit tento typ hned při vytvoření projektu jelikož změna tohoto nastavení během mixování způsobí změnu relativních poměrů hlasitostí mezi nástroji.
Panning má rozdílný vliv na hlasitost při stereo či mono poslechu, a proto si ukážeme oba případy.
V tabulkách je znázorněno jak budeme vnímat změny v hlasitosti při přechodu mono signálu mezi dvěmi kanály při STEREO a MONO poslechu.
Pojďme si nyní představit čtyři základní typy pan law 0dB, -3dB, -4.5dB a -6dB které máme k dispozici. Pro příklady budeme používat hodnotu 80dB SPL.
0dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení tohoto signálu na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 80dB SPL.
Při stereo mixu bude nárůst vnímané hlasitosti signálu na centrální pozici +3db a při kolapsu mixu na mono zůstane hlasitost signálů na centrální pozici neměnná, a signály na extrémích pozicích L-R poklesnou o -3dB. Výsledkem je pak rozdíl 6dB a proto s každou malou změnou pozice signálu mezi kanály bude vyžadovat korekci hlasitosti pomocí faderu. Tento typ není doporučován pro stereo mix hudby.
-3dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení tohoto mono signálu na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 77dB SPL tedy pokles -3dB.
Po přičtení 3dB (viz první faktor) bude mít celková vnímaná hlasitost hodnotu 80 dB SPL. Při pohybu (přechodu) zvuku z jednoho kanálu do druhého bude v tomto případě intezita zvuku (vnímaná hlasitost) konstantní.
Při stereo mixu tento typ umožňuje subjektivně konstantní poměr hlasitosti proto při manipulaci se signálem mezi kanály nebudeme vnímat změny hlasitosti. Při kolapsu mixu na mono zaznamenáme pokles -3dB v hlasitosti u signálů na exterémních L-R pozicích. Jelikož je však většina důležitých signálů umístěna uprostřed (phantom center) není tento pokles nijak zásadní a proto nebude s každou změnou pozice nutné vyrovnávat úroveň pomocí faderu. Nicméně pokud nenecháme při mixu dostatečnou headroom může +3dB zesílení způsobit nežádoucí problémy při měření peak metry v mono módu. Tento typ je vhodný pro stereo mix hudby.
-6dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 74dB SPL. Po přičtení 3dB (viz první faktor) bude mít celková vnímaná hlasitost hodnotu 77dB SPL.
PanBal_-6dB.png
Tento typ pan law se nejvíce využívá u broadcastingu jelikož po kolapsu do mono módu není tento signál nikdy silnější než L nebo R ve stereo módu. Tento typ není doporučován pro stereo mix hudby.
-4.5dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 78.5dB SPL tedy pokles pouze o -1.5dB. Po přičtení 3dB (viz první faktor) bude mít celková vnímaná hlasitost hodnotu 81.5dB SPL.
PanBal_-4.5dB.png
Tento typ nabízí zlatou střední cestu mezi typy -3dB a -6dB jelikož maximální změny v obou módech mají odchylku pouze 1.5dB.
Jak jsem již uvedl konzole nabízí většinou pouze jeden typ například -3dB najdete na Neve či API zatím co SSL používá -4.5dB. Pokud mixujete pouze ITB pak nám současná DAW umožňují svobodnou volbu typu pan law s každým novým projektem, takže nyní je to jen na vás jaký typ si zvolíte. Velkou roli však hraje i akustika místnosti ve které mixujeme.
Samozřejmě že se dá mixovat s jakýmkoliv typem, vše je to o osobních preferencích o tom co a jakým způsobem mixujete. Nejvíce je doporučován typ -3dB jelikož nabízí při mixu ve stereu velmi vyrovnaný poslech na druhou stranu má ale zesílení +3dB na poslechové pozici při kolapsu do mono módu. Já osobně se přikláním k používání -4.5dB jelikož mezi standartním poslechem ve stereu a referenčním mono poslechem jsou změny v hlasitosti minimální.
Panning Law
Jak jsme již naznačili v minulém článku "Rozdíly mezi Pan a Balance" Rozdíly mezi Pan a Balance relativní hlasitost signálu se mění při změně jeho umístění mezi dvěmi kanály. Může se zvyšovat, zůstávat stejná či se zvyšovat a navíc jsou tyto hodnoty rozdílné u stereo a mono poslechu. Velikost těchto změn můžeme částečně regulovat zvolením pro naše potřeby vhodného Panning Law.
Co to je panning law zkráceně pan law?
Panning law určuje jak velké budou rozdíly v hlasitosti při manipulaci se signálem mezi dvěmi kanály. To znamená že v závislosti na zvoleném typu pan law se budou při změnách pozice signálu měnit relativní poměry hlasitosti signálu. Jde sice o komplikovanější téma ale jakmile jednou pochopíte principy a vyzkoušíte si které nastavení neboli pan law bude pro vaší situaci nejvhodnější budete moci tento článek uložit na dlouhou dobu do šuplíku.
Ještě před tím než si představíme typy panning law které máme k dispozici, pojďme si připomenout dva faktory které musíme mít na paměti při práci s mono signálem.
víme že :
Zdvojení HLASITOSTI (relativní vjem) odpovídá akustickému vzestupu o 10dB
Zdvojení TLAKU ZVUKU (zdvojení napětí neboli znásobení signálu) odpovídá vzestupu o 6dB
Zdvojení INTENZITY ZVUKU (akustické síly v prostoru) odpovídá vzestupu o 3dB
Důležité faktory
Prvním faktorem který má vliv na změnu vnímané hlasitosti je akustika. Pokud dva zdroje zvuku vysílají do prostoru identický signál se stejnou úrovní, pak bude na poslechové pozici celková intenzita zvuku vykazovat zesílení o 3dB.
Příklad:
Pokud budou dva monitory vysílat dva identické mono signály každý o síle 80dB SPL (první 100% L a druhý 100% R) do stejného prostoru, pak po sečtení těchto tlaků bude mít výslednou hodnotu 83 dB SPL, to znamená nárust o 3dB.
Druhým faktorem je rozdělení jednoho mono signálu mezi dva kanály.
Jak již víme tak 100% mono signálu je při standartním nastavení pan ovladače (12h) rozděleno mezi dva kanály rovnoměrně (50%L / 50%R).
Příklad :
Pokud máme ve stereo módu nasměrován mono signál pomocí pan ovladače pouze na jeden výstupní kanál dejme tomu 100% L pak tento monitor bude vyzařovat 100% signálu to znamená 80dB SPL a druhý 0dB SPL.
Pokud přepneme systém do mono módu pak bude tento signál symericky rozdělen mezi oba kanály a každý monitor bude vyzařovat pouze 50% síly původního signálu. Polovina síly signálu (polovina el.napětí na kanál) má za následek pokles o zhruba -6dB, proto po kolapsu do mona bude každý z obou monitorů vytvářet akustický tlak o síle 74dB SPL.
Nyní si připomeneme první faktor kdy dva shodné signály vysílané do prostoru zvýší intenzitu zvuku o 3dB, proto bude výsledná hodnota 77dB SPL. Z toho vyplývá že při kolapsu ze sterea do mona zaznamenáme u tohoto 100% L signálu pokles o 3dB.
Nastavení pro nás vhodného pan law je pro naše mixy dosti zásadní protože v závislosti na tomto parametru bude pan ovladač měnit sílu signálu odlišným způsobem. Jelikož mixujeme většinu času ve stereo módu chceme aby úrovně signálu zůstávali pokud možno konstantní i při panningu napříč mixem a proto je pro nás důležité aby ani minimální změna umístění signálu mezi dvěmi kanály nevyžadovala okamžitou změnu pozice faderu pro dorovnání hlasitosti.
Pokud pak provádíme referenční poslech mixu v mono módu pro lepší přehled o tom co se děje ve frekvenčním spektru, pak po kolapsu (summingu) do mona budeme chtít aby relativní poměry hlasitostí zůstaly pokud možno nezměněny.
TYPY PAN LAW
Většina mixážních pultů má jeden typ pan law pro všechny jeho pan ovladače, ale některé in-line konzole nabízejí rozdílná pan law pro kanálové a monitorovací cesty. Softwarové programy pro nahrávání (DAW) nám pak umožňují zvolení tohoto typu, a tento typ je možné nastavit u každého jednotlivého projektu nezávisle.
Je vhodné nastavit tento typ hned při vytvoření projektu jelikož změna tohoto nastavení během mixování způsobí změnu relativních poměrů hlasitostí mezi nástroji.
Panning má rozdílný vliv na hlasitost při stereo či mono poslechu, a proto si ukážeme oba případy.
V tabulkách je znázorněno jak budeme vnímat změny v hlasitosti při přechodu mono signálu mezi dvěmi kanály při STEREO a MONO poslechu.
Pojďme si nyní představit čtyři základní typy pan law 0dB, -3dB, -4.5dB a -6dB které máme k dispozici. Pro příklady budeme používat hodnotu 80dB SPL.
0dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení tohoto signálu na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 80dB SPL.
Při stereo mixu bude nárůst vnímané hlasitosti signálu na centrální pozici +3db a při kolapsu mixu na mono zůstane hlasitost signálů na centrální pozici neměnná, a signály na extrémích pozicích L-R poklesnou o -3dB. Výsledkem je pak rozdíl 6dB a proto s každou malou změnou pozice signálu mezi kanály bude vyžadovat korekci hlasitosti pomocí faderu. Tento typ není doporučován pro stereo mix hudby.
-3dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení tohoto mono signálu na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 77dB SPL tedy pokles -3dB.
Po přičtení 3dB (viz první faktor) bude mít celková vnímaná hlasitost hodnotu 80 dB SPL. Při pohybu (přechodu) zvuku z jednoho kanálu do druhého bude v tomto případě intezita zvuku (vnímaná hlasitost) konstantní.
Při stereo mixu tento typ umožňuje subjektivně konstantní poměr hlasitosti proto při manipulaci se signálem mezi kanály nebudeme vnímat změny hlasitosti. Při kolapsu mixu na mono zaznamenáme pokles -3dB v hlasitosti u signálů na exterémních L-R pozicích. Jelikož je však většina důležitých signálů umístěna uprostřed (phantom center) není tento pokles nijak zásadní a proto nebude s každou změnou pozice nutné vyrovnávat úroveň pomocí faderu. Nicméně pokud nenecháme při mixu dostatečnou headroom může +3dB zesílení způsobit nežádoucí problémy při měření peak metry v mono módu. Tento typ je vhodný pro stereo mix hudby.
-6dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 74dB SPL. Po přičtení 3dB (viz první faktor) bude mít celková vnímaná hlasitost hodnotu 77dB SPL.
PanBal_-6dB.png
Tento typ pan law se nejvíce využívá u broadcastingu jelikož po kolapsu do mono módu není tento signál nikdy silnější než L nebo R ve stereo módu. Tento typ není doporučován pro stereo mix hudby.
-4.5dB
Pokud máme mono signál nasměrovaný 100%L pak bude tento monitor produkovat 80dB SPL. Při nastavení na centrální pozici pak bude každý z monitorů vyzařovat 78.5dB SPL tedy pokles pouze o -1.5dB. Po přičtení 3dB (viz první faktor) bude mít celková vnímaná hlasitost hodnotu 81.5dB SPL.
PanBal_-4.5dB.png
Tento typ nabízí zlatou střední cestu mezi typy -3dB a -6dB jelikož maximální změny v obou módech mají odchylku pouze 1.5dB.
Jak jsem již uvedl konzole nabízí většinou pouze jeden typ například -3dB najdete na Neve či API zatím co SSL používá -4.5dB. Pokud mixujete pouze ITB pak nám současná DAW umožňují svobodnou volbu typu pan law s každým novým projektem, takže nyní je to jen na vás jaký typ si zvolíte. Velkou roli však hraje i akustika místnosti ve které mixujeme.
Samozřejmě že se dá mixovat s jakýmkoliv typem, vše je to o osobních preferencích o tom co a jakým způsobem mixujete. Nejvíce je doporučován typ -3dB jelikož nabízí při mixu ve stereu velmi vyrovnaný poslech na druhou stranu má ale zesílení +3dB na poslechové pozici při kolapsu do mono módu. Já osobně se přikláním k používání -4.5dB jelikož mezi standartním poslechem ve stereu a referenčním mono poslechem jsou změny v hlasitosti minimální.
Naposledy upravil(a) Stan dne 04 led 2017 09:13, celkem upraveno 1 x.
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
Ještě je třeba zdůraznit, že je to fakt věc osobní preference, že by se to mělo zvolit na začátku projektu a už neměnit. Pokud se jednou nastaví, tak nemá vliv na výsledný zvuk v tom smyslu, že vždycky úrovně přizpůsobuješ tak jak chceš. Problém nastane až pokud by jsi pan law změnil dodatečně. Začátečníci si myslí, že pan law má nějakou souvislost s kvalitou zvuku, popř. šířkou sterea.
Pokud to chápu správně "balance" je používaný pojem při poměru levého/pravého ve stereu a "panning" při umísťování mono signálu?
Taky používám -4.5dB, v novem Cubase je ještě volba Equal Power, na což sem přišel až dneska, možná to bylo i v dřívějších verzích, jsem na to úplně zapomněl
Pokud to chápu správně "balance" je používaný pojem při poměru levého/pravého ve stereu a "panning" při umísťování mono signálu?
Taky používám -4.5dB, v novem Cubase je ještě volba Equal Power, na což sem přišel až dneska, možná to bylo i v dřívějších verzích, jsem na to úplně zapomněl
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
equal power je tam od pradavna a je to i moje nastaveni.
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
Od pradávna ne
pradávno mám já a používám -3 dB (pak je -6 a 0 dB).
historii hledejte u mě, pánové

P.
P.
-
Matif_1985
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
Pod cim mam hledat nastaveni toho pan low? 
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
pan law, ne low. v nastaveni projektu.
-
Matif_1985
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
A jeste jedna otazka co je to audio engine?
Co si pod tim mam predstavit?
Kdyz nova verze daw dosla s prepracovanym audio enginem...
Co si pod tim mam predstavit?
Kdyz nova verze daw dosla s prepracovanym audio enginem...
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
To je to "jádro", co se stará o zpracování audia. Srdce DAW.
P.
P.
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
vraj nejaka verzia FL mala defaultne na masteri zapnuty limiter a mam pocit ze nejake verzie reasonu mali tiez dajake "mastrovacie" efekty defaultne zapnute
takze otazka by skor mohla zniet ake tazke je nakonfigurovat dva DAWy aby zneli rovnako - a to bude individualne, lebo kazdy DAW sa nastavuje trochu inak (a ci nahodou neexistuje nejaky DAW ktory ma na mixe nevypnutelne efekty)
takze otazka by skor mohla zniet ake tazke je nakonfigurovat dva DAWy aby zneli rovnako - a to bude individualne, lebo kazdy DAW sa nastavuje trochu inak (a ci nahodou neexistuje nejaky DAW ktory ma na mixe nevypnutelne efekty)
-
Matif_1985
- Příspěvky: 38
- Registrován: 21 bře 2014 15:40
Re: Ovlivnuje DAW zvuk?
A audio engine teda nemuze ovlivnit nejak zvuk?
S jakou kvalitou do studia přijdeš, s takovou kvalitou odejdeš!!!





