Producent a zpevacka – mladi a nezkuseni – vs. studio
Producent a zpevacka – mladi a nezkuseni – vs. studio
Chystam se casem nahravat vokaly do sve pripravovane skladby. Nemam s tim ale zadne zkusenosti a prosim vas o par rad. Jak to organizujete, kdyz chcete spolupracovat se zpevakem? Nakolik mu to co ma zpivat predepisujete (jak?) a nakolik to nechavate na nem a jeho stylu, napadech atd...? A jak se k nemu chovat ve studiu, zvlast, kdyz jeste nic solove nenahraval? Jaky je podle vas, pritomnych zpevaku/cek, idealni pristup producenta k vam? A myslite, ze je realne nahrat vokaly do jedne skladby za cca 8 hodin? Diky moc!
- Pierre niko
- Příspěvky: 719
- Registrován: 28 pro 2004 11:04
No, rodilym pocitacovnikum ne vzdycky uplne jasna a strasne dulezita vec podle me je, ze se nevyplaci neco resit az pri mixovani, nahravani se resi pri nahravani! Takze odchazet s hotovym (vetsinou bohuzel dost nastrihanym) vokalnim celkem. To je strasna chyba - "mame more tejku, to se potom nejak udela".
Dalsi hlavni vec je ta, abyste oba presne vedeli co chcete pred prichodem do studia, vedeli co od sebe ocekavat muzete a co ne. Pecliva priprava - dalsi vec co se z nepochopitelnych duvodu casto vynechava. Pripravit zpevacku, pokud moc nenahravala, jak se pracuje s mikrofonem, tzn. pokazdy si stoupnout stejne daleko, jak se pohybovat kdyz sou tam zmeny ve vyrazu atd. Zkontrolovat ji jakej ma poslech, elsi tam nema nakou uplnou kravinu
(a to je kurna dulezity! kdo nikdy nenahraval, nepochopi).
A pak spousty jinejch veci na ktery prides az kdyz tam budes
Kazdopadne 8 hodin na jednu pecku je dost casu i kdyby se ti po prvni vete rozplakala a utekla na zachod.
Pokud tohle vsechno vis a chces hlubsi nouhau, tak sorry sam ho mam jen o trochu vic:)
Dalsi hlavni vec je ta, abyste oba presne vedeli co chcete pred prichodem do studia, vedeli co od sebe ocekavat muzete a co ne. Pecliva priprava - dalsi vec co se z nepochopitelnych duvodu casto vynechava. Pripravit zpevacku, pokud moc nenahravala, jak se pracuje s mikrofonem, tzn. pokazdy si stoupnout stejne daleko, jak se pohybovat kdyz sou tam zmeny ve vyrazu atd. Zkontrolovat ji jakej ma poslech, elsi tam nema nakou uplnou kravinu

A pak spousty jinejch veci na ktery prides az kdyz tam budes

Pokud tohle vsechno vis a chces hlubsi nouhau, tak sorry sam ho mam jen o trochu vic:)
... hmmm a kde ? Jestli s tim jdes do studia tak predpokladam ze tam budes mit po ruce nekoho s praxi ... tak to delejte spolu.Cyril píše:Ja to ale nechci nahravat doma nebo v garazi... jinak preju hodne stesti
Jinak jeste k te priprave co o ni mluvil PM ... doporucuju dat interpretum zaklady na CD domu delsi dobu pred nahravanim, at maji moznost se s tou skladbou szit ... vymyslet si tam vyraz a techniku. To byste samozrejme meli spolu dopredu probrat ... treba kdyz jim to CD budes davat.
Jinak k HW me se osvedcilo tocit pres nejakej limiter ciste jen kvuli tomu ze nevis co od toho interpreta muzes cekat. Pak taky doporucuju brat co mozna nejmin zaberu, tedy nazpivat celou vec pokud mozno v kuse. Resp. osvedcilo se mi tocit treba tri jeti skrz s tim, ze si u toho "jako" nastavuju pristroje a ze to vlastne ani netocim - a tocit to. Specielne jestli interpreti v zivote nebyli ve studiu tak se muzou citit nesvi jakmile se rozsviti cervena (obrazne receno). Pokud ma zpevacka nauceny svuj part dopredu (coz snad bude mit, pokud ji to dopredu das domu) tak je dost mozny ze vezmete prave nektery z tech prvotnich zaznamu.
K tomu zpivani v kuse ... pokud je interpret v poradku (zdravotne) a pokud ho to nevysiluje (tedy proste pokud ses si jistej ze ho zrovna netrapis) tak ja mam radsi nazpivat treba pet zaberu v kuse (project celou skladbu), vybrat ten nejlepsi a sporna mista se pokusit nahradit z tech ostatnich. IMHO takhle nahrana stopa ma mnohem lepsi "tah" nez kdyz to clovek striha po slovech a slabikach (oblibenej studiovej vtip je: "tak nam tu nazpivejte abecedu a my uz to nejak sestrihame").
Kdyz jsem u tech vtipu ... velmi dulezita je atmosfera, ktera ve studiu panuje. Strasne spatnej je spech ... to se skoro neda delat kdyz nad tebou stoji nekdo a vis ze kouka na hodinky uz uz aby to bylo (to je mj. jeden z duvodu proc uz nechci delat ve velkejch a drahejch studiich). Atmosfera taky zalezi na nalade skladby a na rozpolozeni a nature interpreta. Zazil jsem nataceni kdy interpret stahnul ve studiu vsechny rolety, zapalil svicky a vonne tycinky ... a pak teprve se mohlo tocit. Taky neni dobry aby u nataceni bylo moc lidi ... specielne kdyz si zpevak/cka nejsou moc jisti. Nekdy se zpevacka ostycha treba i pred svym partnerem ... ale to uz musis vycitit.
Pri vlastni praci s interpretem je cit potreba jeste vic. Lide jsou ruzni a je docela vrchol psychologie najit zpusob jak z nich vymackat to nejlepsi. Na nekoho musis jemne a citlive ... a nekdo zase potrebuje trochu chlapskejch slov. Nekdy neni jednoduchy nesrazit zpevacce sebevedomi tim ze ji po desate reknes ze byla falesne ... a tak je treba znat tisic a jeden zpusobu jak to rict citlive. Dobrejch a sikovnejch foru je cela rada ... treba kdyz nektery misto nejde tak je fajn rict ze je dobry a ze budete zpivat nekde dal (jinou opravu) ... a kdyz nazpiva tu jinou opravu tak reagovat slovy: "to je skvely ... pojd zkusit takhle udelat to puvodni misto". Fajn je kdyz vycitis ze se zpevacka neciti pred mikrofonem ve svoji kuzi (ostych) ji nalejt panaka treba slivovice.
Nutnost je pripravit zpevacce neperlivou vodu a sklenku ... nekdy pomuze i kratka prestavka na napiti, hlasivky si trochu odpocinou a zpevacka se na chvili uvolni.
Hlavne bud citlivej a poznej kdy uz to nema cenu drit ze zpecacky kuzi. Hlasivka je jen sval, kterej se stejne jako ostatni svaly pouzivani unavi - specielne u netrenovanych zpevacek s horsi technikou zpevu.
... mmno proste rad a foru jak pracovat s muzikantem je moc ... na tohle tema by se dalo psat jeste dlouho. Nejlepsi je praxe

Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
ufff ... za malo.
Mmno Kakaxa (majitel Petr Fleisig) ... je pokud vim maximalne v pohode a ma to v hlave IMHO dobre srovnany ... . Se zpevem by tam snad nemel bejt problem ... . Jinak jo, prijde mi ze ti hosi do toho po marketingovy strance jsou hodne sikovne. Ale co psal tak vim ze to chce bookovat docela dlouho dopresu (funguje tam nejakej system slev na vcasny bookovani co ja vim).
Mmno Kakaxa (majitel Petr Fleisig) ... je pokud vim maximalne v pohode a ma to v hlave IMHO dobre srovnany ... . Se zpevem by tam snad nemel bejt problem ... . Jinak jo, prijde mi ze ti hosi do toho po marketingovy strance jsou hodne sikovne. Ale co psal tak vim ze to chce bookovat docela dlouho dopresu (funguje tam nejakej system slev na vcasny bookovani co ja vim).
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
- Pierre niko
- Příspěvky: 719
- Registrován: 28 pro 2004 11:04