Úprava akustiky v tvarově dost atypické místnosti

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

Jde o to, ze vyskove frekvence jsou smerove dost citlive, na rozdil od basu.
Takze pokud nemas mikrofon namireny primo proti vyskovemu reproduktoru nebo alespon nejakym zpusobem na reprobednu, tak graf pada od 2kHz prudce dolu.

Mel bys merit tak, ze mikrofon umistis do poslechoveho mista a namiris ho na jednu bednu. Do te pak pustis merici signal z PC. Nasledne otocis mikrofon na druhou bednu a do te take pustis signal. Z obou vyslednych grafu v REW ziskas pojem o tom, co je v mistnosti za problem.

Samozrejme je vhodne jeste promerit dalsi mista v mistnosti, abys vedel, jak se zvuk po mistnosti siri, ale z tech dvou mereni vyse bys mel vychazet.

V kazdem pripade mas ale problem na basech a to spravi jen vata nebo akusticke peny o velke tloustce. Nouzove by trochu pomohl i ten gauc. Aby to pomohlo vic, tak bys musel postavit dva gauce nastojato do tech vyklenku, cimz gauc jaksi postrada smysl ;-)

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3666
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Příspěvek od pavlii »

2fova: dovolil bych si trošku nesouhlasit v tom smyslu, že měřit by se mělo kulovou charkou, takže tam se pak nedá mluvit o natáčení mikrofonu.

P.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

pavlii: akusticke merania sa musia robit gulovou charakteristikou. vsetky merane veliciny su vektorove, nemozes pouzit ziadny smerovy pattern.

houdek.z: ja by som nad tymi vyskami moc nehutal a zameral sa na tie basy. tam ti tieto merania na kolene davaju pomerne relevantne informacie, kym na vyskach ich treba vediet namerat a interpretovat.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

Pavlii, vyzkousej si dat vsesmerovy mikrofon primo pred bednu a proved mereni a pak kousek vedle bedny a opet proved mereni. Na vyskach bys mel namerit rozdilne vysledky.

Ale jak pise Kexik, zameril bych se na ty basy. Chce to masu pohltiveho materialu, jinak je ty odrazy umlati. :-)

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3666
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Příspěvek od pavlii »

2fova: ale tady přeci vůbec nejde o to, měřit jednu bednu :-) měří se místnost ve smyslu poslechu. Poslech přeci neprovádíš na jedné bedně - takže měřit musíš skutečný stav.

2kexik: možná jsem to napsal neobratně, jak teď po sobě čtu - a z toho plynula i tvoje reakce. Já to myslel tak, že měřit se musí kulovou a nikoli směrovou; reagoval jsem na tu poznámku o natáčení mikrofonu. Kulová charakteristika je přece kulová a je jedno, kam je ten mikrofon přece natočený :-D

P.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3937
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova »

U poslechovych mistnosti meris zvuk, ktery leti z leve bedny do leveho ucha. V miste, kde mas leve ucho, postavis mikrofon a nasmerujes ho na bednu. Pak to same udelas i pro prave ucho.
Lide neposlouchaji vsesmerove, ale kazdym uchem zvlast.
K cemu mi bude mereni s mikrofonem umistenym ve vysce 2 metry, kdyz ja pri poslechu sedim?
Stale mysli na to, ze vysky jsou smerove citlive.

U zkusebny tohle vse uplne neplati, protoze tam neposlouchas v jednom miste, ale pohybujes se po mistnosti. Ale i tam bych zacal stejnym postupem v idealnim poslechovem miste a pak se presouval po mistnosti a meril i jinde.
Naposledy upravil(a) fova dne 19 lis 2008 22:44, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3666
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Příspěvek od pavlii »

IMHO nesmysl. Lidé možná neposlouchají všesměrově, ale když si sednu do poslechového místa a pustím jen L bednu, tak mi pravé ucho taky slyší ;-) čili minimálně z tohoto směru mi přijde nesmyslné pracovat s každou bednou zvlášť, neboť ti chybí součty a rozdíly od frekvencí z druhé bedny - a to nebude nezanedbatelný vliv...

P.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik »

pavlii: bezny gulovy mikrofon je gulovy zhruba do 2kHz, potom je to coraz vacsia kardioida. ked su vlnove dlzky porovnatelne s rozmermi mikrofonu, je to logicke. vynimkou su fakt drahe meracie mikrofony trebars od earthworks a dpa, kde ma kapsla 2-3 mm, ale ecm 8000 je este stale smerovy jak prasa a na bednu sa smerovat musi, ak chces nejak vyhodnocovat vysky.
dalej ta uvaha o tom ako merias vs ako pocuvas, je uplne scestna. ulohou merania je nasledne optimalizovat akustiku nejakymi upravami a nasledne meranie zopakovat a vyhodnotit upravy. nejake uvahy o tom, ako funguje ucho, s tym nemaju co docinenia. cielom merania je v tomto pripade odhalit necnosti miestnosti a nie nejak simulovat posluch. to sa robi vtedy, ked chces pouzit ekvalizaciu na nejake konkretne posluchove miesto ale to je nieco ine.

Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3666
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Příspěvek od pavlii »

mhm.....stejnak se mi to nezdá....fyzika je přeci jednou fyzika, ne?

P.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22477
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin »

pavlii : jas zase nechapem , ako trebars ECM8000 moze mat gulovu charakteristiku , vzhladom na tvar aky ma .. zo zadu predsa nikdy nemoze tak isto snimat ako z predu . Takze logika mi hovori ze mikrofon treba nasmerovat na reprak .

houdek.z
Příspěvky: 10
Registrován: 12 lis 2008 17:07

Příspěvek od houdek.z »

Pytkin:
Pozor nepredstavujte si zase ten zvuk pouze jako "paprsky" a to ze je ten mikrofon z jedny strany "ucpanej" svym telem znamena, ze nema kulovou charku.
Vsechno to ma vlnovy charakter a zavisi na rozmerech.
Prave proto cim vyssi frekvence, tim kratsi vlnova delka a tim uz sireni je ovlivnovano i prekazkami s mensimi rozmery.
Smerove charky vznikaji postupnym skladanim jednodussich charakeristik nizsich radu.
Samozrejme ze v nejidealnejsim vsesmeroym prijimacem by by mikrofon ve tvaru koule zavesenej na pavoucim vlakne, ale nedokazu si predstavikt konstrukci. :-)

I reprobedna s reprakem "dopredu" bude na nizkych frekvencich vyzarovat rekneme vsesmerove. Proto ten narust basu, kdyz postavite reprak ke stene.
Tohle je problem treba u kytaristu, kteri si hraji s kombem "pod prdeli". Vysky jim utecou spodem, takze si je vic osoli, ale pak si poslechni co ve skutecnosti leze z repraku v ose.

Odpovědět