Zkouseli jste nejake mene obvykle stereofonni techniky ?
SASA) ... pro tebe kdykoliv
)
KROKYN] ... ty uz jsi to nekdy delal vid ?

KROKYN] ... ty uz jsi to nekdy delal vid ?

Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
Ještě k tomu "3:1 rule" ... Dělám to tedy správně tak, že snímám-li zdroj dvěma mikrofony, vypadá to tak, že:
1. mikrofon (např. Oktava MK012 s kardioidou) nablízko u nástroje (cca. x=40 cm)
2. mikrofon (např. Oktava MKL5000 s koulí) opodál, nejméně však y=3x=120 cm.
Ta vzdálenost 2. mikrofonu má být pouze y>=3x, nebo to má být vždycky násobek 3x (tady tedy 120, 240, 360cm, atd.)?
Já s těmi mikrofony většinou šoupu podle ucha tak, aby nefázovaly (resp. fázovaly co nejmíň), ale když už jsme u teorie, tak jak to je?
Dík, Saša.
1. mikrofon (např. Oktava MK012 s kardioidou) nablízko u nástroje (cca. x=40 cm)
2. mikrofon (např. Oktava MKL5000 s koulí) opodál, nejméně však y=3x=120 cm.
Ta vzdálenost 2. mikrofonu má být pouze y>=3x, nebo to má být vždycky násobek 3x (tady tedy 120, 240, 360cm, atd.)?
Já s těmi mikrofony většinou šoupu podle ucha tak, aby nefázovaly (resp. fázovaly co nejmíň), ale když už jsme u teorie, tak jak to je?
Dík, Saša.
různé mikrofonní techniky jsou popsány tady, včetně všech Faulknerovštin, Jecklinovštin apod. Doporučuju.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
Divíte se tomu, Klásek?.....
safa: to si piš, že jo
syncro: snímám-li zdroj dvěma mikrofony (tedy je míchám do téhož místa ve stereu) budou pokaždé vytvářet lehkej hřeben. Frekvence, které budou tlumeny, jsou dány vzdáleností mikrofonů (vyjde ti základní f, ostatní jsou násobky). Míra útlumu je ovlivněna jednak poměrem signálů a jednak samozřejmě jinou barvou v ka ždém z nich. Osobně bych doporučil použít jeden mikrofon a dát ho trochu dál. Ale samozřejmě záleží na tom, čeho chceš dosáhnout, ale pak ti pomohou spíše uši než teorie.
syncro: snímám-li zdroj dvěma mikrofony (tedy je míchám do téhož místa ve stereu) budou pokaždé vytvářet lehkej hřeben. Frekvence, které budou tlumeny, jsou dány vzdáleností mikrofonů (vyjde ti základní f, ostatní jsou násobky). Míra útlumu je ovlivněna jednak poměrem signálů a jednak samozřejmě jinou barvou v ka ždém z nich. Osobně bych doporučil použít jeden mikrofon a dát ho trochu dál. Ale samozřejmě záleží na tom, čeho chceš dosáhnout, ale pak ti pomohou spíše uši než teorie.
SASA) ... mmno timhletim smerem mi to (3:1) prave taky neni jasny ... vcelku je mi to jasny kdyz mas dva zdroje dva mikrofony ... ale jeden zdroj a mikrofony za sebou na to se mi 3:1 aplikovat jenak nedari ... . A totez ale s tou ORTF
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
cough: Dík za link...
krokyn: On je občas ten lehkej hřeben právě žádoucí, pomáhá ten zvuk "ztlustit", resp. zabarvit. Obvykle se tomu snažím vyhnout (tj. nabrat na jeden majk), ale někdy takhle dosahuju lepší výsledek... Taky se pak dá pohrát s tím, že bližší nechám čistej nebo s trochou reverbu a vzdálenější třeba chorusuju ve stereu a tak...
Díky, Saša
krokyn: On je občas ten lehkej hřeben právě žádoucí, pomáhá ten zvuk "ztlustit", resp. zabarvit. Obvykle se tomu snažím vyhnout (tj. nabrat na jeden majk), ale někdy takhle dosahuju lepší výsledek... Taky se pak dá pohrát s tím, že bližší nechám čistej nebo s trochou reverbu a vzdálenější třeba chorusuju ve stereu a tak...
Díky, Saša
... tuhle knizku (mimo jine) mam ...cough píše:různé mikrofonní techniky jsou popsány tady, včetně všech Faulknerovštin, Jecklinovštin apod. Doporučuju.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
syncro: to je přesně ono, já vycházím z natáčení klasický hudby, kde se chorus vůbec nepoužívá, navíc se stejnýmu barevnýmu efektu nedá vyvyhnout např. při nahrávání více nástrojů najednou díky přeslechům mezi jednotlivými mikrofony, v kadym případě si myslím, že připoužití chorusu se signál změní natolik, že je jedno jestli použiješ 3:1 nebo jiný poměr vzdáleností
safa: ORTF je stereofonní technika, kdy každý z mikrofonů je vyhrazen jednomu kanálu (i když se občas vyjímečně báze panpotama traky zužuje), tj. fázové rozdíly způsobují pouze zhoršení lokalizace zdroje ve stereu (viz tabulka na stránkách Schoepsu), nelze se na jednotlivé kanály koukat odděleně, kdežto 3:1 je myšleno jako použití více mikrofonů k co nejvíce možné elimininaci vlivu posunu fáze stejného signálu v jednom kanále (dva zdroje nejsou nutné, i když je třeba zde: http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip6.htm uvádějí)
podle mého by se možná mělo uvádět 3(and more):1
safa: ORTF je stereofonní technika, kdy každý z mikrofonů je vyhrazen jednomu kanálu (i když se občas vyjímečně báze panpotama traky zužuje), tj. fázové rozdíly způsobují pouze zhoršení lokalizace zdroje ve stereu (viz tabulka na stránkách Schoepsu), nelze se na jednotlivé kanály koukat odděleně, kdežto 3:1 je myšleno jako použití více mikrofonů k co nejvíce možné elimininaci vlivu posunu fáze stejného signálu v jednom kanále (dva zdroje nejsou nutné, i když je třeba zde: http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip6.htm uvádějí)
podle mého by se možná mělo uvádět 3(and more):1
Taky mam doma, ale tech uzitecnych informaci tam mohlo byt o neco vice v porovnani s rozsahem knihy...safa píše:... tuhle knizku (mimo jine) mam ...cough píše:různé mikrofonní techniky jsou popsány tady, včetně všech Faulknerovštin, Jecklinovštin apod. Doporučuju.
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
... Krokyne vim co je ORTF a vim jak je _myslena_ 3>1 rule, nicmene nehlede na to jak je myslena by se mela dat aplikovat na jakekoliv dva mikrofony a zdroj zvuku, ne ? A v pripade ORTF mi prijde ze se neda dodrzet 3:1 a tak nutne musi dochazet k hreb. filtru. Na druhou stranu daktem je, ze se jedna o carioidy a tam by to mohlo bejt lehce jinak ... ale stejnekrokyn píše: safa: ORTF je stereofonní technika, kdy každý z mikrofonů je vyhrazen jednomu kanálu (i když se občas vyjímečně báze panpotama traky zužuje), tj. fázové rozdíly způsobují pouze zhoršení lokalizace zdroje ve stereu (viz tabulka na stránkách Schoepsu), nelze se na jednotlivé kanály koukat odděleně, kdežto 3:1 je myšleno jako použití více mikrofonů k co nejvíce možné elimininaci vlivu posunu fáze stejného signálu v jednom kanále (dva zdroje nejsou nutné, i když je třeba zde: http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip6.htm uvádějí)


Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
ale právě proto jsem ti tvé znalosti připoměl, u ORTF nedochází k hřebenovému filtru (elektrickou cestou ani nemůže), protože signál každého z mikrofonů je směřován do jiného kanálu. ORTF se proto s pravidlem 3:1 nemůže porovnávat (jak by ses vyrovnal se vzdáleností vložek u XY?),
3:1 je určeno pro smíchání do jednoho místa ve stereofonní bázi (tj. hřebeňák vzniká elektrickou cestou), mohlo by se např. aplikovat pro použití spotu vůči stereofonnímu systému (např. spoty na bicí vs. ORTF dvojice overheadů)
"Audible comb filtering can occur whenever two or more mics pick up the same sound source at about the same level but at different distances, and are mixed to the same channel." - citace z mého odkazu
3:1 je určeno pro smíchání do jednoho místa ve stereofonní bázi (tj. hřebeňák vzniká elektrickou cestou), mohlo by se např. aplikovat pro použití spotu vůči stereofonnímu systému (např. spoty na bicí vs. ORTF dvojice overheadů)
"Audible comb filtering can occur whenever two or more mics pick up the same sound source at about the same level but at different distances, and are mixed to the same channel." - citace z mého odkazu
KROKYN) ... yesr, uz chapu ... diky ! BTW kdyz mam ORTF na overheadech nedavam je vzdycky direct do stran ... pak se signal z leveho mikrofonu castecne dostava i do praveho. Ale to uz je jen hypoteza 

Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
safa: jj, někdy je to nutný i v klasice, ale jako svébytná technika to nepředpokládá (v extrému zmoněná ORTF porušuje pravidlo 3:1, ale už to vlastně není ORTF)
ještě k tomu 3:1 - všimni si, že se jedná o eliminaci hřebeňáku pouze rozdílem intenzity, předpokládá se, že signál je naprosto stejný
ostatní parametry nejsou zohledněny (např. směrové vyzařovací charakteristiky zdroje apod., takže přísné dodržování 3:1 není samospasitelné nebo vyloženě nutné)
ještě k tomu 3:1 - všimni si, že se jedná o eliminaci hřebeňáku pouze rozdílem intenzity, předpokládá se, že signál je naprosto stejný
ostatní parametry nejsou zohledněny (např. směrové vyzařovací charakteristiky zdroje apod., takže přísné dodržování 3:1 není samospasitelné nebo vyloženě nutné)