Zkouseli jste nejake mene obvykle stereofonni techniky ?

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 07 lis 2005 11:29

Ha, takže to, co používám je zjevně varianta Decca three, akorát, že za hlavní beru ten prostředek a přidávám strany... Hned jsem "teoreticky chytřejší". Díky, pánové.

Saša

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 07 lis 2005 19:11

SASA) ... pro tebe kdykoliv ;-))

KROKYN] ... ty uz jsi to nekdy delal vid ? :-)
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 08 lis 2005 08:58

Ještě k tomu "3:1 rule" ... Dělám to tedy správně tak, že snímám-li zdroj dvěma mikrofony, vypadá to tak, že:

1. mikrofon (např. Oktava MK012 s kardioidou) nablízko u nástroje (cca. x=40 cm)

2. mikrofon (např. Oktava MKL5000 s koulí) opodál, nejméně však y=3x=120 cm.

Ta vzdálenost 2. mikrofonu má být pouze y>=3x, nebo to má být vždycky násobek 3x (tady tedy 120, 240, 360cm, atd.)?

Já s těmi mikrofony většinou šoupu podle ucha tak, aby nefázovaly (resp. fázovaly co nejmíň), ale když už jsme u teorie, tak jak to je?

Dík, Saša.

cough
Příspěvky: 36
Registrován: 04 srp 2005 17:56

Příspěvek od cough » 08 lis 2005 09:43

různé mikrofonní techniky jsou popsány tady, včetně všech Faulknerovštin, Jecklinovštin apod. Doporučuju.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
Divíte se tomu, Klásek?.....

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn » 08 lis 2005 09:54

safa: to si piš, že jo
syncro: snímám-li zdroj dvěma mikrofony (tedy je míchám do téhož místa ve stereu) budou pokaždé vytvářet lehkej hřeben. Frekvence, které budou tlumeny, jsou dány vzdáleností mikrofonů (vyjde ti základní f, ostatní jsou násobky). Míra útlumu je ovlivněna jednak poměrem signálů a jednak samozřejmě jinou barvou v ka ždém z nich. Osobně bych doporučil použít jeden mikrofon a dát ho trochu dál. Ale samozřejmě záleží na tom, čeho chceš dosáhnout, ale pak ti pomohou spíše uši než teorie.

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 08 lis 2005 10:17

SASA) ... mmno timhletim smerem mi to (3:1) prave taky neni jasny ... vcelku je mi to jasny kdyz mas dva zdroje dva mikrofony ... ale jeden zdroj a mikrofony za sebou na to se mi 3:1 aplikovat jenak nedari ... . A totez ale s tou ORTF
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 08 lis 2005 10:20

cough: Dík za link...
krokyn: On je občas ten lehkej hřeben právě žádoucí, pomáhá ten zvuk "ztlustit", resp. zabarvit. Obvykle se tomu snažím vyhnout (tj. nabrat na jeden majk), ale někdy takhle dosahuju lepší výsledek... Taky se pak dá pohrát s tím, že bližší nechám čistej nebo s trochou reverbu a vzdálenější třeba chorusuju ve stereu a tak...

Díky, Saša

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 08 lis 2005 10:32

cough píše:různé mikrofonní techniky jsou popsány tady, včetně všech Faulknerovštin, Jecklinovštin apod. Doporučuju.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
... tuhle knizku (mimo jine) mam ...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn » 08 lis 2005 14:06

syncro: to je přesně ono, já vycházím z natáčení klasický hudby, kde se chorus vůbec nepoužívá, navíc se stejnýmu barevnýmu efektu nedá vyvyhnout např. při nahrávání více nástrojů najednou díky přeslechům mezi jednotlivými mikrofony, v kadym případě si myslím, že připoužití chorusu se signál změní natolik, že je jedno jestli použiješ 3:1 nebo jiný poměr vzdáleností

safa: ORTF je stereofonní technika, kdy každý z mikrofonů je vyhrazen jednomu kanálu (i když se občas vyjímečně báze panpotama traky zužuje), tj. fázové rozdíly způsobují pouze zhoršení lokalizace zdroje ve stereu (viz tabulka na stránkách Schoepsu), nelze se na jednotlivé kanály koukat odděleně, kdežto 3:1 je myšleno jako použití více mikrofonů k co nejvíce možné elimininaci vlivu posunu fáze stejného signálu v jednom kanále (dva zdroje nejsou nutné, i když je třeba zde: http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip6.htm uvádějí)

podle mého by se možná mělo uvádět 3(and more):1

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 08 lis 2005 14:37

safa píše:
cough píše:různé mikrofonní techniky jsou popsány tady, včetně všech Faulknerovštin, Jecklinovštin apod. Doporučuju.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... s&n=507846
... tuhle knizku (mimo jine) mam ...
Taky mam doma, ale tech uzitecnych informaci tam mohlo byt o neco vice v porovnani s rozsahem knihy...

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 08 lis 2005 15:26

krokyn: No jasně, já mám s fázema hlavu prakticky jenom u bicích, kde zase pro nějaký 3:1 rule není moc místo, takže se stejně musím spolehnout na uši 8-)

U chorusu to jedno je, ale to používám jenom málokdy, většinou spíš využiju to zabarvení...

Saša

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 08 lis 2005 21:41

krokyn píše: safa: ORTF je stereofonní technika, kdy každý z mikrofonů je vyhrazen jednomu kanálu (i když se občas vyjímečně báze panpotama traky zužuje), tj. fázové rozdíly způsobují pouze zhoršení lokalizace zdroje ve stereu (viz tabulka na stránkách Schoepsu), nelze se na jednotlivé kanály koukat odděleně, kdežto 3:1 je myšleno jako použití více mikrofonů k co nejvíce možné elimininaci vlivu posunu fáze stejného signálu v jednom kanále (dva zdroje nejsou nutné, i když je třeba zde: http://www.crownaudio.com/mic_web/tips/mictip6.htm uvádějí)
... Krokyne vim co je ORTF a vim jak je _myslena_ 3>1 rule, nicmene nehlede na to jak je myslena by se mela dat aplikovat na jakekoliv dva mikrofony a zdroj zvuku, ne ? A v pripade ORTF mi prijde ze se neda dodrzet 3:1 a tak nutne musi dochazet k hreb. filtru. Na druhou stranu daktem je, ze se jedna o carioidy a tam by to mohlo bejt lehce jinak ... ale stejne ;-))). Navic kazda kardioida je jinak siroka ... takze soucasti doporuceni ORTF by IMHO mel bejt i typ mikrofonu resp. doporucena smerovost. Ale to uz jsem (uznavam) mimo, to je jen takova uvaha ;-))
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn » 09 lis 2005 10:53

ale právě proto jsem ti tvé znalosti připoměl, u ORTF nedochází k hřebenovému filtru (elektrickou cestou ani nemůže), protože signál každého z mikrofonů je směřován do jiného kanálu. ORTF se proto s pravidlem 3:1 nemůže porovnávat (jak by ses vyrovnal se vzdáleností vložek u XY?),
3:1 je určeno pro smíchání do jednoho místa ve stereofonní bázi (tj. hřebeňák vzniká elektrickou cestou), mohlo by se např. aplikovat pro použití spotu vůči stereofonnímu systému (např. spoty na bicí vs. ORTF dvojice overheadů)

"Audible comb filtering can occur whenever two or more mics pick up the same sound source at about the same level but at different distances, and are mixed to the same channel." - citace z mého odkazu

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 09 lis 2005 16:35

KROKYN) ... yesr, uz chapu ... diky ! BTW kdyz mam ORTF na overheadech nedavam je vzdycky direct do stran ... pak se signal z leveho mikrofonu castecne dostava i do praveho. Ale to uz je jen hypoteza ;-)
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

krokyn
Příspěvky: 108
Registrován: 03 úno 2004 13:57

Příspěvek od krokyn » 09 lis 2005 18:15

safa: jj, někdy je to nutný i v klasice, ale jako svébytná technika to nepředpokládá (v extrému zmoněná ORTF porušuje pravidlo 3:1, ale už to vlastně není ORTF)
ještě k tomu 3:1 - všimni si, že se jedná o eliminaci hřebeňáku pouze rozdílem intenzity, předpokládá se, že signál je naprosto stejný
ostatní parametry nejsou zohledněny (např. směrové vyzařovací charakteristiky zdroje apod., takže přísné dodržování 3:1 není samospasitelné nebo vyloženě nutné)

Odpovědět