Zvučení kapel
- Greyhound90
- Příspěvky: 571
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Zvučení kapel
Nevím zda jsou zde nějací muzikanti, kteří hrají živě, nicméně po dobu mého hraní mám během 30 ti let neustále tu samou zkušenost se zvukaři: Typické zvučení rockových kapel u nás v Čechách: každý "pivní" zvukař bez ohledu zda má super počítačový systém nejprve půl hodiny zvučí bubeníkův kopák: tuc tuc tuc. Pak nechá kytaristovi a klávesákovi zahrát jeden akord a je nazvučeno. Výsledek je potom tristní: slyšet je pouze kytara a bicí, vše ostatní zaniká. Konkrétně klávesy: málokterý zvukař dovede nazvučit v rockové kapele u nás klávesy tak, aby byly slyšet. Máte podobnou zkušenost? Řešit frekvence kláves a všelijak je vymazlovat aby se prosadily vůči kytaře a podobné filosofické debaty s nekonečným výčtem superdrahých kláves hrajících na svatbách a country estrádách abyste se pochlubili jaké nástroje máte či jste měli mi prosím neuvádějte (ZFarkas a spol. děkuji ne).Pouze věcně a stručně
Re: Zvučení kapel
No trosku je to aj o tom ako ma kapela porobene aranze .. A ako vybrate zvuky gitar a klavesov ..
- Greyhound90
- Příspěvky: 571
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Zvučení kapel
Pytkin: O to tu nejde. Prostě i u profi kapel nejsou vůbec slyšet klávesy. Výjimkou jsou samozřejmě anbsolutní špičky: Genesis a Floydi na klávesách jsou jejich skladby postavené. Jinak jsou vesměs klávesáci pouze statisté. Nicméně zažil jsem i výjímku: koncert Blue Effect s Radimem Hladíkem když jezdili po republice s turné Svět hledačů, kde hrál Veselý a Semelka na klávesy. Tam byly klávesy naprosto super nazvučené a zněli tehdy jako Genesis. Jeden z nejlepších koncertů české art rockové kapely co jsem kdy zažil.
Re: Zvučení kapel
Hej .. Je to tak ze klavesista je casto statista ..
Re: Zvučení kapel
Možná je na vině ta všeobecná představa, že klávesy se zvučí jako celospektrální nástroj. Ale jako takovej se bude těžko dávat do zvuku kapely, když se se vším překrývá.
Možná proto tak dobře fungují klasické zvuky jako Rhodes nebo B3, protože jsou ve středech (jako el. kytara) a nemají pak problém být v mixu slyšet.
Možná proto tak dobře fungují klasické zvuky jako Rhodes nebo B3, protože jsou ve středech (jako el. kytara) a nemají pak problém být v mixu slyšet.
Re: Zvučení kapel
vasek : to je o tych aranzoch zvukov , o ktorych som pisal .. Dalsia vec je, ze vela klavesakov ma zvuky nahalene , co znie pekne ked hras sam , ale v kapele , to hned ide do zadu ..
- Greyhound90
- Příspěvky: 571
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Zvučení kapel
Přesně co říká Pytkin: nahalit klávesy live je špatně. Navíc "dospělé" světové kapely, které jsem tu jmenoval to mají zaranžované tak, že dají klávesám dostatečný prostor, zatímco my to hulíme ostošest kytara nekytara. Školním příkladem je kanadská Sága, kde jsou dominantní právě klávesy a kytarista hraje jen decentně. Jinak souhlasím s Pytkinem: "co znie pekne ked hraješ sám" - ano to je přesně ono. Doma na sluchátkách si klávesák udělá pěkný zvuk, ale pak když příjde na pódium jeho klávesy naprosto zmizí.
Re: Zvučení kapel
Pred 5 rokmi som Ti odpovedal na podobnúotázku takto:
"tiež hrajem v "trojgitarovej" kapele ale podobný problém s tým nemám, nezávisle na používaných nástrojoch (kurzweil + VSTi). Záleží na tom, za akých podmienok si tvoríš, programuješ, nastavuješ zvuky. Keď si ho nastavíš doma, bez zvuku zvyšku kapely, tak pravdepodobne nebude fungovať. EQ zvuku treba spraviť priamo na skúške kapely. Moje zmýšľanie v tomto je také, že všetko sa podriaďuje sólovému nástroju alebo hlasu. Sláky keď je už vyslovene počuť, tak sú hlasno, vôbec by si nemal registrovať že sú tam, až keď prestaneš hrať tak je cítiť že niečo chýba, pochybujem že "sláky" hrajú sólový part. Art rockoví muzikanti by mali vedieť kedy ustúpiť do pozadia aby podporili sólo a nie ho zabili. Spomenutý volume pedál je fasa vec, ja používam niekedy aj aftertouch na zvýšenie hlasitosti vo veciach kde treba niečo vygradovať. A úplná klasika - čím viac muzikantov na pódiu tým menej tónov treba hrať, hlavne tie mohutné kilá robia potom bordel, väčšinou na klávesoch stačia tie dva "ostatné" tóny rozšírených akordov, čo nehrajú basa a gitary. "
A stále mám na to rovnaký názor.
A dodávam, že aj gitaristov som dotlačil k tomu, že zvuk si nastavujú v kontexte kapely, nie sami s uchom prilepeným na kombo...
"tiež hrajem v "trojgitarovej" kapele ale podobný problém s tým nemám, nezávisle na používaných nástrojoch (kurzweil + VSTi). Záleží na tom, za akých podmienok si tvoríš, programuješ, nastavuješ zvuky. Keď si ho nastavíš doma, bez zvuku zvyšku kapely, tak pravdepodobne nebude fungovať. EQ zvuku treba spraviť priamo na skúške kapely. Moje zmýšľanie v tomto je také, že všetko sa podriaďuje sólovému nástroju alebo hlasu. Sláky keď je už vyslovene počuť, tak sú hlasno, vôbec by si nemal registrovať že sú tam, až keď prestaneš hrať tak je cítiť že niečo chýba, pochybujem že "sláky" hrajú sólový part. Art rockoví muzikanti by mali vedieť kedy ustúpiť do pozadia aby podporili sólo a nie ho zabili. Spomenutý volume pedál je fasa vec, ja používam niekedy aj aftertouch na zvýšenie hlasitosti vo veciach kde treba niečo vygradovať. A úplná klasika - čím viac muzikantov na pódiu tým menej tónov treba hrať, hlavne tie mohutné kilá robia potom bordel, väčšinou na klávesoch stačia tie dva "ostatné" tóny rozšírených akordov, čo nehrajú basa a gitary. "
A stále mám na to rovnaký názor.
A dodávam, že aj gitaristov som dotlačil k tomu, že zvuk si nastavujú v kontexte kapely, nie sami s uchom prilepeným na kombo...
Re: Zvučení kapel
Já doufám, že jsme tady všichni dost staří, aby nám toto bylo jasné
Greyhound má pocit, že se toto děje i profíkům. Nevím, na velké koncerty moc nechodím. Ale i na velkých koncertech se dějí zvukové zvěrstva. Takže možná stará dobrá souhra nástroj-hráč-zvukař? Kde všichni musí vědět, co se potřeba, jinak to nefunguje?
Greyhound má pocit, že se toto děje i profíkům. Nevím, na velké koncerty moc nechodím. Ale i na velkých koncertech se dějí zvukové zvěrstva. Takže možná stará dobrá souhra nástroj-hráč-zvukař? Kde všichni musí vědět, co se potřeba, jinak to nefunguje?
- Greyhound90
- Příspěvky: 571
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Zvučení kapel
vasek: Mě to moc jasné nepřipadá. To co popisuješ je ideální stav, kdy kapela má svého zvukaře a jejich muziku zná. V našem případě je to tak, že hrajeme na akci, tam je místní zvukař a ten zvučí třeba x kapel. Takže věci vůbec nezná, kdy má vytáhnout sólo pozná až v jeho polovině atd. ale to se dá ostatně čekat. Takže tak. Nicméně téma, které jsem založil je hlavně o tom, že apriori dodnes u nás zvukaři neumí nazvučit kapelu tak, aby byly dostatečně slyšet všechny nástroje. Konkrétně klávesy. V 80. letech nás kdysi zvučil Krampera. I s tím aparátem který měl bylo slyšet naprosto všechno a výborně. Takže o aparatuře to asi nebude.
- Greyhound90
- Příspěvky: 571
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Zvučení kapel
dedko: co jsou v češtině "sláky" ? Jinak jsem z kapely nekompromisně vyhodil dechy: trumpety, saxofony apod. Naprosto nesladitelné s kytarou a basou. Zní to falešně. Výjímkou je samozřejmě Collins ale to je jiná liga. Byla to kdysi móda pražských alternativních kapel. Ostatně i Chinaski - Kutil jsou důkazem toho, že ani v profi studiu to nejde sehrát aniž by to nehrálo falešně. Dodnes když to poslouchám v rádiu tak mi to rve uši
Re: Zvučení kapel
slaky su strajchy ..
Re: Zvučení kapel
Pytkin,tento pojem nepoznam ani ja, pre mňa su slaky smyčce, resp. vo všeobecnosti plochy...
Re: Zvučení kapel
greyhound: myslel jsem to, že je snad jasné, že si každý musí dělat zvuk s kapelou, aby tam fungoval. I když... možná ne a je potřeba to pořád připomínat, jak to hezky udělal dedko.
Dále zkušený muzikant ví, že ho na sólo žádný zvukař nebude zesilovat, ale má se zesílit sám. Kdo tohle nepochopil, zamrzl na úrovni studentské kapely. To jsou základní věci.
Co se týče dechů, tak holt tam je potřeba na to umět. Průměrný kytarista uši netrhá, ale průměrný dechař ano (zvlášť pokud jich je víc). Navíc se musí dobře slyšet, což ne vždy vedle kytar a bicích jde. Ale když se to povede, tak je to zase super.
Dále zkušený muzikant ví, že ho na sólo žádný zvukař nebude zesilovat, ale má se zesílit sám. Kdo tohle nepochopil, zamrzl na úrovni studentské kapely. To jsou základní věci.
Co se týče dechů, tak holt tam je potřeba na to umět. Průměrný kytarista uši netrhá, ale průměrný dechař ano (zvlášť pokud jich je víc). Navíc se musí dobře slyšet, což ne vždy vedle kytar a bicích jde. Ale když se to povede, tak je to zase super.