DOLAĎOVÁNÍ PERKUSÍ

Vše okolo samplů, samplerů nebo zvuků/programů pro syntetizátory
kyvaa
Příspěvky: 216
Registrován: 04 dub 2008 21:43

Příspěvek od kyvaa » 06 led 2009 23:00

mazačku na 200 Hz určitě doprostřed, ja třeba rád hrkačky napravo páč mám levý ucho citlivější.
Nemáte někdo tip na ohleduplný humremoval?

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 06 led 2009 23:10

.

Pastnu sem text kterej jsem tu psal v jedny starsi debate ohledne perkusi
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php ... ht=perkuse


ECSON WALDES píše:V pop / rock / rnb hudbe maji perkuse vesmes podpurnou/doprovodnou roli. Nemaj na sebe poutat pozornost, nicmene jejich citelnost v nahravce je samo nutna.

Perkuse muzeme brat jako asociaci slova perkusivni, cimz rozumime z naseho zvukarskyho pohledu rychly dynamicky zmeny, a to je pro perkuse typicky - z toho pohledu je taky musime vnimat pro reseni jejich problemu. Charakteristicky pro jejich zvuk je prvni "click" placnuti prstama/dlani o blanu, rafek ci telo bubnu, ktery definuje tvar jeho zvuku, za kterym pak nasleduje samotny znejici telo, ktery naopak definuje barvu a ton pekusi.

Pokud je po sejmuti mikrofonem tento "klik" tupy (mikrofon byl prilis daleko), cili je ho malo, zni perkuse neprurazne a matne, to je obdobny priklad jako u kopaku.
Klik bejva v oblasti 2 - 10 Khz, s nejsilnesji energii kolem 4 kHz, obdobne jako u kopaku ten ale neni tak ostry. Pro perkuse je nutne udrzet jejich perkusivitu (onen prvotni "klik"), ktera se vhodne tvaruje rychlymi compressory, ci specielnimi transient designery, z HW je nejrozsirenejsi skvely SPL Transient Designer (2 ci 4 kanalova verze), nebo napr digitalni TC Electronic Tripple C (mono ci stereo verze), ze SW alternativ muzu zmint napr Waves TransX (trochu nudny) ci velmi rychlej SONY OXFORD TransMod. Temito nastroji ovsem tvarujes pouze prvotni informaci, ktera je ve vysokych frekvencich, pak je potreba podporit telo perkusi (hodne dulezity pro plnost a objem), ktere se nachazi v oblasti od nejhlubsich bassu az po cca 500 (800) Hz - to je dano velikosti a konstrukci jednotlivych perkusi.

Na perskuse se mi mimochodem osvedcily multiband compressory, proze se s jejich pomoci lip uhlida jejich dynamickej charakter v celym jejich frekvencnim spektu. Za multiband pak davam limiter abych jim pohlidal "neukaznene" transienty ("klik"), ktere se pri hre nahodne dostavaji nad ostatni a zneji tak rusive. Limiterem soucasne reguluju ostrost pekusi v mixu, zvlaste pak vuci bicim, ktere mam radej ostrejsi a dynamictejsi nez perkuse, ktere tak usazuju do doprovodne role. Samozrejme je to od pripadu, nekde jsou solo perkuse, v tom pripade je pristup opacny.

Rad na perkuse umistnuju prostor, velmi kratkou mistnost, ktera je v nahravce oddeli od ostatnich bicich a rytmickych zvuku. Mam rad bohate Early odrazy a kratkou room barvu cimz podporim jak transient tak i telo. Je fajn u takovyho efektovyho prostoru rezat HPF filterm basy, protoze perkuse umi byt velmi bohate na subbasy a v reverbu nejsou fajn kdyz pak huci, rezu je cca az po 100-150 Hz. No a pak je velmi dulezite potlacit na efektu ostre vejsky, protoze na ty jsou vsechny room / reverb efekty velmi citlivy, tzn neni zadouci aby nam perkuse "sycely" pri kazdym prichozim transientu, nebo-li attacku perkusi, protoze tech se reverb vzdycky chyta nejvic. Je to obdobnej pristup jako u prace s hlasem, kde je taky fajn hlidat si u reverbu jeho vejsky aby reverb zbytecne neprozrazoval vsechna slova bohata na sykavky S C T ...

Panoramy je tezky zobecnovat, protoze kazda hudba ma svy specifika. Ale protoze klasickou perkusivni linku kterou hraje jeden hrac (pokud je v nahravce jen jeden) jsou jeho perkuse v jedny stope, takze cely perkuse pak bud nechas na stredu, nebo lehce na pravou / levou stranu. Ale kvuli charakteru vyraznych transientu a rychle hre pro perkuse typickych, nezni moc hezky, kdyz jsou v tvrdsi panorame - tzn prilis nalevo bo napravo, pak na sebe poutaji prilis pozornost. Vyvazenosti se ale da docilit, kdyz na druhou stranu tvrdy panoramy umistnis jiny zvuk jako napr Shaker / Marakas / dreveny palicky nebo tamburinu a pod. ktery perkuse vyvazi, takze pak mix nepada na stranu.


.

Uživatelský avatar
EXCOM
Příspěvky: 5627
Registrován: 10 črc 2005 10:43

Příspěvek od EXCOM » 06 led 2009 23:36

EW : skvele, dik :)

vsetky odstavce paradne, posledny je bozi 8)

Odpovědět