Unison, Supersaw

Vše okolo samplů, samplerů nebo zvuků/programů pro syntetizátory
Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Unison, Supersaw

Příspěvek od bassline » 23 pro 2007 15:46

dendy píše:jo to je skorej hranie sa zo slovickami.. samozrejme plnohodnotny realny unison funguje na principe zdvojenia (zviacnasobenia) priebehu priamo v oscilatore s tym ze sa syncuje start fazy vskych "suboscilatorov" s note ON, a vsetky su rozladene o rovnaku hodnotu a posunute v priestore... a funguju ako jeden oscilator.. az nasledne su zmiesavane (pri viacoscilatorovom synte) a idu do filtra...
No badam teraz v problematike polyfonie a unisonu co sa syntakov tyka...vyssiu citaciu som sem pastol z ineho threadu z hladiska diskusie co vlastne unison presne robi.

Najprv by ale trebalo zadefinovat co je to hlas (voice) v kontexte polyfonie. Polyfonia umoznuje prehrat viac not naraz. Na to, aby syntak mohol prehat viac not naraz, je potrebne aby vytvoril dalsie hlasy. A teraz, ako sa zadefinuje hlas (Voice) ? Patral som vo viacerych manualoch syntakov a dospel som k tomuto:

Hlas je vlastne struktura vsetkych komponentov, ktore ma dany synth 'per voice' . Cize oscilatory, filtre, obalky, LFO. Ak teda synth zahraje druhu notu pocas znenia prvej, je nutne aby sa tato struktura zkopirovala. Dolezite ale je, ze sa meni vyska oscilatorov, co vlastne urci, aka je to nota.

Cize ak je pocet hlasov 16, mozme vytvorit 16 naraz znejucich not. Avsak toto nemusi platit. Pocet hlasov nemusi zodpovedat poctu not, v pripade ak sa pouzije unison. Studovanim viacerych manualov som dospel k tomu, ze unison umoznuje prehrat viac hlasov na jednu notu. Unison teda zduplikuje hlasy (cize vsetky komponenty synthu ktore su 'per voice') a kazdy hlas rozladi v centoch, co sposobi tucnotu. Cize nejedna sa len o zduplikovanie oscilatorov, ako pisal dendy. V pripade, ze sa zduplikuju len oscilatory a dalsia cesta je spolocna, jedna sa o supersaw, to znamena ze oscilator sa povazuje za jeden komponent, ale ma v sebe viac rozladenych kopii. Nekradne teda polyfoniu, na rozdiel od unisona :-). Casto pri sucasnych sw syntakoch je moznost oscilatora detune, multi, alebo spread, ktora je vlastne vylepsena supersaw funkcia - umoznuje zduplikovanie konkretnej vlny(ktora nemusi byt len pila)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 23 pro 2007 16:27

bassline : ja by som nacrel do historie .. to co popisujes je uz len sucasna simulacia .. Stare analogove syntaky .. Unison mode bol vzdy taky , ze z polyfonneho syntaku sa stal zrazu monofonny .. cize hral len jednu notu .. vsetky hlasy hrali tu istu notu .. tym ze analog je zivi organizmus , tak to vytvara tu tucnotu ktoru mame vsetci radi .. tam sa nerobilo to , ze by kazdy oscilator sa musel rozladovat nejakym parametrom (detune) .. tam sa to deje automaticky autonomne .. niekedy az tak ze unison je nepouzitelny a musis stlacit auto tune aby sa oscilatory znova naladili ..

to co popisujes je zrejme spravne .. i ked pri digitaloch je to diskutabilne .. ocakavam ze kazda firma si unison robi nejako inak .. musi tam dostat viac ci menej to nahodne fungovanie oscilatorov .. Virus ma napriklad niekolko modov unisonu .. uz si ani nepamatam ake , lebo som ho dlho nemal zapnuty .. ale celkom prijemne to je ..

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 23 pro 2007 16:42

No ved mne ide prave o to ako to funguje v sucasnosti, to znamena unison vo VAckach a soft synthoch...studoval som niekolko manualov a furt som sa dozvedel to, ze unison prehrava urcity pocet hlasov naraz jednou notou, ale aby to malo efekt - tucnost, tak kazdy hlas musi byt voci sebe rozladeny...to ako sa tieto hlasy rozladuju moze byt v kazdom sw alebo VA cku inac, zaklad je ale stale ten isty - vzajomne rozladovanie...uzivatel vacsinou zvoli pocet hlasov, celkove detune a ak je moznost, da sa zvolit rozhodenie hlasov do sterea...to, ako presne rozladenie funguje vnutorne, to uz moc v manualoch nepisu...koniec koncov to uzivatel ani nema zapotreby vediet :lol: ...manual andromedy(ten je ale digitalne riadeny analog?) napriklad ale oboznamuje ako su rozladene jednotlive hlasy pri maximalnom detune unisonu:

About DETUNE
As an example of how voices are staggered-tuned, we’ll use the extreme setting of
100 which gives the greatest width or amount of detune among the voices.
Mode: maximum UNSN-X set to 16 (16 voices are used for one note)
If DETUNE is set to 100 (100 cents, which is equal to a semitone), the following
formula is used to calculate the “spread”:
Spread = DETUNE setting / (# of voices – 1)
= 100/(16-1)
= 100/15
= 6.67
Voice 1 pitch = no change
Voice 2 pitch = + 06.67 cents
Voice 3 pitch = – 13.33 cents
Voice 4 pitch = + 20.00 cents
Voice 5 pitch = – 26.67 cents
Voice 6 pitch = + 33.33 cents
Voice 7 pitch = – 40.00 cents
Voice 8 pitch = + 46.67 cents
Voice 9 pitch = – 53.33 cents
Voice 10 pitch = + 60.00 cents
Voice 11 pitch = – 66.67 cents
Voice 12 pitch = + 73.33 cents
Voice 13 pitch = – 80.00 cents
Voice 14 pitch = + 86.67 cents
Voice 15 pitch = – 93.33 cents
Voice 16 pitch = + 100.00 cents

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 23 pro 2007 16:47

bassline : ja myslim ze to mozu firmu aj povazovat za vyrobne tajomstvo, ako unison robia ..

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 23 pro 2007 16:50

pytkin: ked uz si spominal tu historiu...tak napr. polysix nemal nahodou detune ? alebo pro 53 ?ci tieto features maju len ich sw simulacie ?

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 23 pro 2007 17:01

bassline : detune ma kazdy analog (alebo teda vacsina) .. ak mas viac oscilatorov , tak nimi riadis rozladenie medzi nimi .. ale je to len vec jedneho hlasu .. unison mod sa vacsinou nijak neprogramuje .. proste ho zapnes a on unisonuje .. teda tak to mali vsetky syntaky , s ktorymi som mal tu cest sa stretnut .. samozrejme moze byt niektory , ktory to ma inak .. i ked sa mi to uplne nezda .. rozladovanie musia mat digitaly .. kde by unison mod nemal zmysel , keby sa nerozladovali softwarovo .. analog sam hra absolutne nahodne .. tukas jeden ton .. a on hra zakazdym inak ..proste pocujes ze to neni stale ten isty ton .. a to je na nom fajn ..

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 23 pro 2007 17:06

ked pozeram ten polysix , tak tam asi ziadne detune neni ..

Obrázek

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 23 pro 2007 17:08

pytkin: myslel som detune unisonu, nie detune ako fine tune oscilatora...

bo emulacia to ma:

Obrázek
Naposledy upravil(a) bassline dne 23 pro 2007 17:10, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 23 pro 2007 17:10

bassline : no ved pozri na ten popis .. nema ani detune oscilatora .. vzhladom ze ma oscilator iba jeden + sub ..

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21303
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 23 pro 2007 17:11

bassline : simulacia musi mat , ked to neni analog :)

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Příspěvek od dendy » 23 pro 2007 17:13

to unison a ta "nahodnost" pri starych analogoch su imho 2 rozdielne veci.. ta "nahodnost" tam je aj ked je unison vypnuty, je dana proste nestabilitou analogove oscilatora, VAcka to casto simuluju funkcion nazvanou "analog drift" alebo "osc analog" a podobne (roland sh32) ... finta je v tom ze ked ti hra len 1 oscilator tak tu nestabilitu nepocujes, pretoze odchylky su radovo mensie ako 1 cent .. ale ked zapnes unison a hra ti povedzme 8 hlasov naraz, odladenych o radovo 10 centov, tak ked potom este kazdy s hlasov ma vlastny "drift" a kolise tak na celkovom zvuku sa to prejavuje prave tou zivostou, organickostou...

preto primitivnejsie vst-cka, ktore riesia unison proste len odladenim X oscilatorov nezneju zdaleka tak zivo - prave pre tu "malickost" naviac co maju analogy a to prave tie mikronestability a kolisanie frekvencie aj hlasitosti jednotlivych oscilatorov ..

inak suhlasim so vsetkym co tu padlo, bassline pekne si to zhrnul a pytkin pekne doplnil :-)

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Příspěvek od dendy » 23 pro 2007 17:27

kukam manual a vyzera to ze original polysix mal napevno nastavene odladenie hlasov v unison mode, ze sa to nedalo menit.. napriklad poly800 mal tusim moznost nastavit odladenie v unison mode v krokoch 1..7 (ale nie som si isty uz je to peknych par rocikov co som mal poly800:)) .. cize u polysixu to bola v podsate nevyhoda, mohol si len unison zapnut/vypnut ale nie nastavit velkost rozladenia a tie nastavovavatka vo vst verzii su proste bonus naviac :)...

Uživatelský avatar
bassline
Příspěvky: 2667
Registrován: 22 zář 2005 16:21

Příspěvek od bassline » 23 pro 2007 17:50

pozeram ze supernova ma 'per voice' dokonca aj efekty...aky vyznam ma napr. delay alebo reverb pre kazdy hlas zvlast ? nestaci jeden globalny efekt pre vsetky hlasy ?...pri distortione tomu rozumiem, lebo ked je aplikovany globalne na vsetky hlasy znie inac pri akordoch, ako ked ho ma kazdy hlas zvlast...

Uživatelský avatar
dendy
Příspěvky: 12767
Registrován: 12 črc 2002 11:16
Vybavení

Příspěvek od dendy » 23 pro 2007 18:03

to iste plati pre phaser alebo chorus.. hlavne kad zapnes unison pripadne mas rozladene oscilatory... a delay reverb - nuz tie sa uz zviezli "popri", sak nebudu robit zvlast architekturu zapojenia FX pre jedno a pre druhe :-) inak supernovacke efekty zneju fakt super hlavne pri akordoch a "tucnych" zvukoch to je pocut mozno preve vdaka tomu ze su per voice ;)

Uživatelský avatar
EXCOM
Příspěvky: 5627
Registrován: 10 črc 2005 10:43

Příspěvek od EXCOM » 23 pro 2007 19:54

bassline píše:pozeram ze supernova ma 'per voice' dokonca aj efekty...aky vyznam ma napr. delay alebo reverb pre kazdy hlas zvlast ? nestaci jeden globalny efekt pre vsetky hlasy ?...pri distortione tomu rozumiem, lebo ked je aplikovany globalne na vsetky hlasy znie inac pri akordoch, ako ked ho ma kazdy hlas zvlast...
neni to tym ze je SuperNova2 zaroven aj sequencer? dendy, je to tak?

Odpovědět