dendy píše:pani ja myslim ze s tym experimentovanim mu neradite dobre.. aby clovek mohol experimentovat a prekracovat pravidla, musi sa ich v prvom rade naucit
Jo, přesně tohle mi řekl můj učitel na basu na první hodině: "Tak poslouchej, teď se budeš učit pravidla, jak muzika funguje, a až je pochopíš, tak je budeme porušovat. " Myslim, že na tom určitě něco je, ačkoliv se musím přiznat, že jsem se sám touhle cestou zcela nevydal - osobně vycházím hlavně ze "samostudia" hudby, která mne zaujme a nějakého intuitivního přístupu (přiznávám, že za vědomí nějakejch základních pravidel). Jasně, pro konzervatoristy jsem patlal, a uznávám, že kolikrát tak úplně zbytečně "objevuju objevené", co by mi řekli v prvním ročníku na konzervě, ale já vám z toho vždycky mám takovou radost, když to najednou zacvakne a já zjistím, "jak ten moll po sedmičce pěkně funguje" .
Každý si tu cestu musí najít sám, co jeho naplňuje a co mu vyhovuje, ale rámcově se podepisuju pod názory, že hrát na hudební nástroj je velká výhoda (méně záživnou teorii najednou můžeš ověřovat i v mnohem zábavnější praxi) a aspoň základní znalost hudební teorie aranžování/skládábá dost ulehčuje.
A furt to komprimuju, a furt je to zkreslený....aneb P.P. (žádný "doktor", ale "poučený posluchač")
podľa mňa je najlepším receptom:
- hrať na nejaký hudobný nástroj, najlepšie na klavír, ale vhodná (a neporovnateľne ľahšia a jednoduchšia) cesta je gitara.
- žiadna elektronika, žiadne efekty, hrať naživo, hrať akusticky
- hrať, hrať a hrať
- začať študovať teóriu (treba k tomu poznať noty!), aspoň základy harmónie
- a pritom počúvať veľa muziky. Najprv len melódie, neskôr aj to čo je za tým - harmónie. Tam je často skutočná nádhera.
- hrať, hrať, hrať a počúvať
- začať napodobňovať, hrať prevzaté veci, tak ako sú
- dajú sa zohnať knižky, kde sú popísané aspoň základné pravidlá, harmónia a aranžovanie
- začať hrať prevzaté veci, trochu inak, začať tam vkladať veci, na ktoré sme prišli inde (alebo v teórii)
- skúšať vytvárať vlastné skladby na naučené harmonické postupy alebo ak sa podarí slušná (vlastná) melódia, pohľadať na ňu vhodný harmonický podklad
- hrať, hrať, a počúvať, počúvať
- dúfať, že ťa niekedy (v nestráženej chvíli) osvieti "najvyšší" a napadne ťa dokonalá melódia a/alebo harmónia a z nej urobíš skladbu, ktorá bude fakt skvelá
- ak ťa "najvyšší" neosvieti, tak hraj, hraj, počúvaj a komponuj. A čakaj, že ťa osvieti.
Ak sa ti zdá celý tento postup zdlhavý, alebo s neistým koncom, zvoľ si nejaký jednoduchý (prahsprostý) hudobný žáner, kúp si techniku (počítač, hardware, klávesy, software) a vykrádaj, vykrádaj. Prípadne poskladaj nejakú vlastnú prostoduchosť (tri akordy ti musia bohato postačovať).
Cubase SX3/Steinberg The Grand 2/VSTi Trilogy Bass/VSTi Acoustica Pianissimo/WaveLab 3.0/Sibelius 4/Garritan Jazz BigBand/Garritan Personal Orchestra/Edirol SuperQuartet/Edirol HyperCanvas/Broomstick Bass/Steinberg Halion 3/Roland D10/Yamaha S80/...
fredflinstone: obavam se, ze tohle jsou rady pro max. desetilety dite... 90% lidi co delaji elektroniku a jsou uspesni, to takhle neudelali a presto jim to funguje. jakto?
imho to zbytecne hrotis. hraj si, bav se, blbni, nahravej, a neco z toho vyleze. hlavne se vykasli na nejaky tady ty taborakovy rady, abys nekde cvrnkal na kytaru. to je imho pro el. hudbu holej nesmysl, protoze tam to je o necem jinym nez o brilantni technice hrani na nastroj.
jak uz bylo receno, analyzuj cizi songy, sleduj jakym zpuysobem pracuje nekdo jinej treba s drums, bassou, synthama atd, jakym zpusobem je rozviji v prubehu skladby; zkousej je napodobovat, atd atd.
jo a mozna taky neni od veci se prave zamerit na ty zvuky, ktery ti nejdou nebo v nich nejses silnej v kramflecich, protoze k cemu ti jsou brilantni synthovy sekvence, kdyz ti podtim bude hrat blato.
BS píše:imho to zbytecne hrotis. hraj si, bav se, blbni, nahravej, a neco z toho vyleze. hlavne se vykasli na nejaky tady ty taborakovy rady, abys nekde cvrnkal na kytaru. to je imho pro el. hudbu holej nesmysl, protoze tam to je o necem jinym nez o brilantni technice hrani na nastroj.
biscuit píše:fredflinstone: obavam se, ze tohle jsou rady pro max. desetilety dite... 90% lidi co delaji elektroniku a jsou uspesni, to takhle neudelali a presto jim to funguje. jakto?
jj presne tak.. stale dokola sa stretavam s tym ze ludia odchovany na akustickej muzike a "zivych" nastrojoch (ja viem blbe pomenovanie:-)) viac-menej nechapu ze dance music je uplne ina kategoria a je postavena na dost odlisnych principoch... ze "funguje" uplne inak... groovy, zvukova farbenost, atd atd ... dance music je v prvom rade o groove a o zvuku... samozrejme netvrdim ze kompozicia je nepodsatatna ale v dance music moze perfektne fungovat aj "melodia" spravena z 3 tonov a neznamena to ze je podradna.. spravit DOBRY dance track nieje vobec jednoduche... ja uz sa len za hlavu chytam ked niekto vycita dance music ze je jednoducha v zmysle 2-3 akordy, jednoducha melodia na 3 tonoch a neviem co.. preboha, halo.. dance music MUSI byt jednoducha, ona ma v prvom rade cloveka nabudit k tancu, musi mat v sebe rytmus, groove .. je to moderna forma samanskych rytmov, domorodci v australi buchaju na bonga a hucia do toho na didgeridoo - nema to ziadne stupnice, akordy, melodie ale paradne sa da u toho tancovat, bavit, vypnut mozog.. o tom je dance music...
Pytkin píše:dendy ; znalost harmonii ale skladatelovi nijak nebrani robit dobry dance track ..
jasne, nebrani, to rozhodne nie... ale ani mu nijak zasadne nepomoze... ked ma clovek sluch tak aj bez znalosti teorie proste pocuje ked nieco neladi... a ked ma hluch tak mu ani teoria nepomoze nejak zasadne ... btw. ja viem z hudobnej teorie velmi malo, to ze suzvuk tonov sa vola akord som kedysi ani nevedel (co mi nebranilo v tom pouzivat to hehe) a hrat neviem na nic na druhej strane priznavam ze v poslednom case rozmyslam ze by som sa zacal ucit hrat seriozne na klavesy a gitaru.. uvidime.. planov je vela casu malo
Pytkin píše:dendy ; znalost harmonii ale skladatelovi nijak nebrani robit dobry dance track ..
... ale ani mu nijak zasadne nepomoze....
podla mna aj hej. zalezi od ambicii. ak niekomu staci oslovit len priemerneho posluchaca daneho stylu, co neriesi, tak tam je asi vsetko jedno, a naco sa nejakymi teoriami vobec zdrzovat ale ak to ma mat ambiciu, aby to "zobrali" aj "narocnejsi" posluchaci, respektive posluchaci, co dany styl zrovna nezboznuju, tak tam uz za tym musi byt viac, ako nejaka "zvukomalba" a "beat" ... ... ...
Posledne prispevky boli premazane na ziadost autora threadu. Prosim jackiesa aby neprispieval, kedze si to nezela samotny autor, ktory zalozil tento thread. Nikto tu nestoji o provokacie a offtopic, ktory zavadza debatu inym smerom nez ma. Verim, ze jackies bude tak uctivy a vyhovie zelaniu bassline !!!
Zaroven poprosim aj luphtracka, aby sa zdrzal komentarov.
Vyhovím rád, protože v tomto případě je už každá snaha marná.
Jen bych ho poprosil o odpověď na mou otázku z první strany.
Koukám také smazaná.
Byla k tématu, a slušnost je odpovědět.
Naposledy upravil(a) jackies dne 10 zář 2010 20:32, celkem upraveno 1 x.
bassline: hlavne az nieco das dokopy cobude mat aspon 2-3 minuty, aby sa tam dala uz riesit aka taka struktura a vyvoj skladby, nevahaj sa s nami podelit, urcite dostanes kopu podnetnych commentov co ta posunu viac ako len filozoficke debaty;) mne teda dali commenty na ezone vela...