Dotaz na harmonii

Harmonické postupy, rytmické grify,...
CharlieP
Příspěvky: 4
Registrován: 18 pro 2013 09:31

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od CharlieP » 18 pro 2013 15:37

addition = přidání, add = přidat

akord C9 má tóny C-E-G- a k tomu musím dle pravidel přilepit -H-D.

akord C add 9 má tóny C-E-G a přidám nónu D
tercie E se nesmí vynechat.

pokud potřebuješ odstranit tón E z tohoto akordu, vznikne ti C-G-D, srozumitelněji C-D-G, ale pozor, to není akord C add 9 s odstraněnou tercií, protože odstranění tercie je proti přírodě, ale je to akord C sus 2. (C-D-G).

sus znamená, že je odstraněna TERCIE v akordu a nahrazena jiným tónem. Jsou pouze 2 možnosti, čím nahradit tercii:
1) C sus 2: C-D-G tercie je nahrazena sekundou
2) C sus 4: C-F-G tercie je nahrazena kvartou


Takže na tvůj dotaz tercie se vynechává častěji ... napr. v ADD 9 bych svým selským rozumem odpověděl, že na pořadu dne vůbec není akord ADD 9, ale akord SUS 2. A pokud to v nějakých notách označují ADD 9 a nějak (nevím jak) tomu zadávají vynechat tercii, tak je to asi k vážnějšímu zamyšlení.

Uživatelský avatar
Cundo
Profesionál
Příspěvky: 607
Registrován: 15 pro 2007 17:44

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od Cundo » 18 pro 2013 19:17

Myslel som,ze tu nebudeme teoretizovat o klasickej harmonii. Moja mama na konzervatoriu v 50-tich rokoch skoro nezmaturovala, lebo hrala tajne jazz.Tiez sa to nesmelo,podobne ako sa v ziadnom pripade "nesmie" vynechať tercia. Je na interpretovi, ci pri znacke c add9 terciu vypusti, ci nie. Ja ju vypustam skoro pernamentne. Inak isto, ze CharlieP ma prisne vzate pravdu...
Naposledy upravil(a) Cundo dne 18 pro 2015 23:08, celkem upraveno 2 x.
Aranžovanie, tvorba a nahrávanie hudby.

Kelley
Příspěvky: 253
Registrován: 10 bře 2009 14:09

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od Kelley » 30 led 2014 10:21

CharlieP píše:Pokud vynechám tercii, akord ztrácí svůj charakter ve smyslu, že nepoznáme, zda je durový, nebo mollový.
Jinak řečeno - hrajeme blues 8)

Uživatelský avatar
gilberty23
Příspěvky: 124
Registrován: 11 bře 2012 22:15

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od gilberty23 » 30 led 2014 13:03

Odporucam toto a mas postarene o harmoniu:
http://www.7aliens.com/

PLL
Příspěvky: 15
Registrován: 14 pro 2015 18:01

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od PLL » 18 pro 2015 20:39

Můžu se zeptat, je tu někdo, kdo by mi pomohl s překladem z angličtiny? Nějak to nemůžu rozluštit. Mám nepořádek v tom českém názvosloví:

When a fifth is combined with a major third, the result is a major triad. All three intervals involved are concords, with the perfect fifth being a perfect concord and major and minor third being imperfect concords.

Můj překlad:
Když je kvinta kombinovaná s velkou tercií, výsledkem je durový kvintakord. Všechny tři zahrnuté intervaly jsou souzvuky-konsonance, se zvětšenou kvintou která je souzvukem a velké tercie a malé tercie, které jsou imperfect concords....


Jistý si však nejsem. Děkuji.

Uživatelský avatar
MDudas
Příspěvky: 2678
Registrován: 12 črc 2011 22:55

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od MDudas » 18 pro 2015 21:10

with the perfect fifth = se zvětšenou kvintou? s čistou ...

Ten zvysok by som asi prelozil ako: ... su dokonale/nedokonale konzonantne.

edit: na webe som nasiel, ze triad je "trojzvuk"
Naposledy upravil(a) MDudas dne 18 pro 2015 22:33, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od biscuit » 18 pro 2015 21:27

nejsem si jistej, jestli se u toho nedokonale souzvucneho nepouziva nahodou termin disonantni souzvuk/akord. mam v teroii znacne mezery :-)

Uživatelský avatar
MDudas
Příspěvky: 2678
Registrován: 12 črc 2011 22:55

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od MDudas » 18 pro 2015 22:38

biscuit - pise sa tam, ze vsetky su dokopy "concords", teda konzonantne... :)

prima, oktava a kvinta su dokonale konzonantne (ciste konzonantne)
tercia (velka aj mala) su konzonantne

Cize malo by sa to prelozit "neciste konzonantne", ale to je tak blby vyraz... :lol:

Cili ... Všechny tři zahrnuté intervaly jsou souzvuky - konsonance, s čistou kvintou, která je čistě konsonantní, a velkou a malou tercii, které jsou nečistě :) konsonantní....

PLL
Příspěvky: 15
Registrován: 14 pro 2015 18:01

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od PLL » 18 pro 2015 23:21

Díky za odpověď. Vidím, že jsem se pustil do vyššího levelu :)

Axerathix
Příspěvky: 287
Registrován: 08 dub 2010 12:38

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od Axerathix » 19 pro 2015 13:25

No ono to bude skor myslene ze cista kvinta je prazdny alebo cisty interval cize nema charakter ale tercia uz ma charakter. Obe su konzonantne.

perfect fifth = cista kvinta
perfect concord = dokonala konzonancia (moze sa chapat aj ako prazdna, cista)
imperfect c. = nedokonala konzonancia (moze sa chapat aj ako charakterova, urcuje "naladu" alebo ci bude akord dur/mol (major/minor))
tak by som to prelozil ja.

Axerathix
Příspěvky: 287
Registrován: 08 dub 2010 12:38

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od Axerathix » 19 pro 2015 13:34

biscuit píše:nejsem si jistej, jestli se u toho nedokonale souzvucneho nepouziva nahodou termin disonantni souzvuk/akord. mam v teroii znacne mezery :-)
Nie, toto je tusim anglicka alebo nejaka mimoeurpska terminologia. Inak povedane su to konzonancie. Len perfect sa mysli ze su ciste alebo dokonale, v europe sa tusim nehovori nedokonale konzonancie, len iba konzonancie. Disonancie su velke a male sekundy a septimy. A este zv. 4 alebo zm. 5. ale tym som si neni teraz isty.

Uživatelský avatar
jackies
Příspěvky: 259
Registrován: 21 úno 2014 01:23

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od jackies » 19 pro 2015 16:24

No, a na prohrábnuté kytaře zní stejně nejlépe
Obrázek
muzikant

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od vasek » 21 pro 2015 09:02

Vynechávání tercie je v rocku a popu úplně běžná věc. Právě ta nejistota - jestli dur nebo moll - dělá napětí a to je to co je v hudbě potřeba a ne splnění pravidel.

Kelley
Příspěvky: 253
Registrován: 10 bře 2009 14:09

Re: Dotaz na harmonii

Příspěvek od Kelley » 21 pro 2015 12:35

vasek píše:Vynechávání tercie je v rocku a popu úplně běžná věc. Právě ta nejistota - jestli dur nebo moll - dělá napětí a to je to co je v hudbě potřeba a ne splnění pravidel.
Tak tak. Bez nejistého tónrodu, právě díky vynechané tercii, by ani neexistovalo blues... a nefungovala by diatonická foukací harmonika v druhé poloze ;-) Mimo jiné.

Odpovědět