hledacstvi novych cest dovedlo hudbu minuleho stoleti tam, ze se v podstate nikdo nezajima o soucasnou artificialni hudbu, a kdyz si ji vyslechne, tak se mu jevi jako "psycho" - proto se stale vic a vic autoru vraci ke klasickoromantickemu odkazu s tim, ze jeho vydobytky nahlizi dnesnim pohledem, nove kontexty apod. to same se ale deje i u nonartificialni hudby, jelikoz se i na tomto poli doslo k vycerpani vyjadrovacich a kompozicnich prostredku, dochazi k fuzim a novym kontextum,,, a ceho to je vse doklad? ze je hudba de facto ve svem vyvoji na mrtvem bode a tam, kam se nyni posouva ve sfere vazne hudby, za ni mnozi posluchaci nechteji jit - mozna i to je duvov, proc intousi dnes sjizdej opravdovou etnickou hudbu, protoze je nositelem jinych vyznamu, emoci apod. navic uziva jinych modelu, casto jsou to otevrene formy na bazi konceptualniho rozvijeni atd... nechci ale zatahnout dalsi diskuzi, ktere jsem se ucastnil, do intelektualskovedeckych vod
Myslim, ze izolace budoucich skladatelu by k nicemu nevedla. Je toho spousta co toho clovek musi zvladnout k tomu, aby mohl provozovat hudbu. Jedna z nejdulezitejsich veci je ovladat nejaky hudebni nastroj, musi ziskat technickou vzrucnost,coz zabere asi nejvice casu. Teprve az zvladne ten nastroj, muze zacit delat muziku. Do te doby je to jen kompromis mezi predstavou, pokud nejakou ten dotycny ma, schopnosti to ze sebe nejak dostat. Pochopitelne vyuziva neceho co nevymyslel (neobjevil) jeden clovek,ale cele generace lidi pred nim. Prichazet na neco takoveho sam by znamenalo zpomaleni rustu a mozna az na sklonku zivota by to mohl onen skladatel dotahnout na uroven treba uchazece o studium na konzervatori. Na druhou stranu, teoreticky, pokud by to byl skutecny genius, u ktereho se sejdou vsechny potrebne vlohy, ktere hudba potrebuje (hudebni sluch,hudebni predstavivost, cit pro rytmus, motoricka presnost), a posadili ho treba ke klaviru, verim, ze by dosahl stejneho vysledku jako napriklad nekdo na druhe strane polokoule, kdo prosel normalni hudebni naukou a nikdy se vzajemne neslyseli. Samozrejme zacne tim, co je pro clovka nejprirozenejsi. To je rytmus a nasledne zpev, coz je to nejprimejsi hudebni vyjadreni. Potom zjisti, ze to same se da hrat i na nastroj a ze tam toho jde zahrat i vic cimz objevi harmonii, ktera bude mit uplne stejne vztahy jakou hudba ma tak jak ji zname. Proc stejne? Jednoduse proto,ze je to hezke. Vsechny ty vztahy jsou vlastne popisem neceho, co clovek zcela bezprostredne vytvoril, pouze ruzne menil a upravoval (nebo spise doplnoval) pri hledani dokonalosti a krasy.
ak sa tu uz diskutuje o hudobnej estetike, o bipolarite hudby/nehudby, vie mi niekto vlastne definovat pojem "hudba"?
niekde som cital objektivne /bezpohlavne?/ tvariace sa - ze hudba, to je akusticky material, ovplyvneny autorovou duchovnou myslienkou.
a tiez by ma zaujimala tematika funkcie /popripade pluralu - funkciach/ hudby.
dendy: nahananie originality je vraj symptomom aktualnej, prepytujem, postmodernej doby.
micanek: boha Tvojho, nestastnik, Ty si snad mojim vzdelanym a retorikou postihnutym alteregom 8O)
monogram: ja jsem cetl, ze hudba je vetsinou soustava tonu a rytmu (nebo kazde zvlast), ktere jsou poskladane vetsinou tak, aby to vyvolalo nejakou odezvu v posluchacich...tedy prenos pocitu z autora na posluchace pomoci tonu, to je myslim hudba...
Jindy2: mno, osobne sa priklanam skor k mnou pastnutemu /samozrejme povodom cudziemu / nazoru. pre mna je hudbou vsetko od cageovej 4.33 az po masonnove steny
mONOGRAm píše:Jindy2: mno, osobne sa priklanam skor k mnou pastnutemu /samozrejme povodom cudziemu / nazoru. pre mna je hudbou vsetko od cageovej 4.33 az po masonnove steny
hehe, jo myslis 4:33 min ticha ne? to je mazec no...a pak veci od Karl Heinz Stockhausena...z nej silne cerpali i Kraftwerk a tak...nj, casak His Voice je tohohle plnej
To 4:33 jsem sice neslysel,ale pokud je tam vazne jnom ticho, tak mi to pripomina nektera "dila" v oblasti vytvarneho umeni. Neco jako neonove srdce na Hrade apod. Proste jen za kazdou cenu snaha provokovat, ale vlastne nic neumet.
Uplne jednoduse by se hudba dala definovat jakoo soubor tonu ci hluku sestavene do urciteho jedinecneho radu.
Jindy2: ticha, alebo sumu publika 8O). to su tie subtilne detaily medzi stretnoprudovou a okrajovou hudbou /potreba poznania backgroundu/. jj, hisvoice uz tu bol parkrat na prestrelke 8O)
JO, to jsem vlastne videl na youtubu. Kamera sledovala divici se obecenstvo. Sedici muzikanty cumici do blba, dirigenta s vaznou tvari a na zaver potlesk publika. Tak to je jak nejaky happening nebo "minuta" ticha za zemreleho,ale hudba jaksi ne.
Edit: no vida.
Edit2: Dobre je, ze se to muze preformovat kdekoliv, treba to jednou prevezme nejaka metalova kapela do repetoaru.
ksr: tak to si nenechaj ujst tuto verziu s minimalne dvoma dalsimi neopakovatelnymi momentami 8O) /a ked som si ich vsimol uz aj ja../.
"hudba jaksi ne" - ak si aspon zbezne prestudujes ten /mnou vyssie spominany/ background skladby /splieta tam nieco o emancipacii ticha a pod. ))/ a das ho do suvislosti /znova mnou pastnutou definiciou hudby/, tak Tvoje "jaksi" odsumi aj spolu s "ne" dostratena 8O)))
mONOGRAm píše:ksr: tak to si nenechaj ujst tuto verziu s minimalne dvoma dalsimi neopakovatelnymi momentami 8O) /a ked som si ich vsimol uz aj ja../.
"hudba jaksi ne" - ak si aspon zbezne prestudujes ten /mnou vyssie spominany/ background skladby a das ho do suvislosti /znova mnou pastnutou definiciou hudby/, tak Tvoje "jaksi" odsumi aj spolu s "ne" dostratena 8O)))
Ne myslim,ze spis zustane tam kde je. Hudba je maximalne abstraktni umeni a nejakou vdechnutou myslenku vubec nepotrebuje, ikdyz o to snahy byly. Ano, mas pravdu, ze situace jsou to neopakovatelne, prinejmensim je to vtipne, ale dle te tve teorie se muze povazovat jakykoliv nahodny zvuk za hudbu. A vystoupeni komiku, at je jejich pocet jakykoli a jsou sebezabavnejsi, za hudbu taky nepovazuju.
mONOGRAm píše:ksr: "dle te tve teorie se muze povazovat jakykoliv nahodny zvuk za hudbu" -
ech, kiez by som ja bol povodnym autorom tejto myslienky 8O)
No,a to je to,co hudba presne neni. Protoze by to v ten moment prestalo byt umenim,ale prirozenym jevem.