
Mind Warp - CST System
nechcem byt za rypaka, Jindy to sem dal asi v dobrej viere podelit sa. ale moj nazor je, ze taketo pseudopomocky spolahlivo cloveku zabiju moznost pochopit aspon zaklady. tie zaklady teorie su tak primitivne jednoduche, ze na to staci hodinovy rozhovor s clovekom, co tomu rozumie a vie to dobre vysvetlit. a potom sa staci nabiflit (alebo si zapisat do notesa) par danosti a akekolvek taketo pruzky su proti tomu len zbytocna zlozitejsia komplikacia a vnasanie zmatkov.
biscuit: Chápu co je dur, moll, na co je harmonic a na co melodic atd.
rastis: Problém s intervalama mám, protože v žádné knížce, co tu mám, to není vysvětleno srozumitelně. Já chci vidět, co mám mačkat na klávesách, to nikde pořádně není. Až tomu budu rozumět úplně, jako rozumim dur a moll v C, tak udělám na tyhle věci také podobnou vizuální pomůcku, kvalita učebnic hudební nauky mi přijde nesrozumitelná, asi tak jako učebnice matematiky - z těch já to nikdy nepochopil, můžu do toho čumět 2 hodiny, ale stačí, když mi to kamarád vysvětlí a ukáže na příkladech a pochopím ty věci za 5 minut.
Je to asi tak, že dokud jsem neměl tuhle mojí vlastní vizuální pomůcku, nedokázal jsem pořádně pochopit ani co a na co je dur a moll. Prostě jsem asi blbej a zatím na mě jiné, než moje výukové metody, nijak nezabíraly. A to samé třeba harmonie. Ty učebnice jsou tak debilní, prostě nemůže to začít jednoduše a záživně povídáním třeba o nástroji harmonium, na čemž jde zcela jasně pochopit základy harmonie, ne, začíná to hned jak učebnice matiky, předmluva a potom jedeme. Takže i věci z harmonie jsem se musel naučit po svém a něco z toho umím, když mi tu X lidí psalo "máš tam zajímavou harmonii", nebo "je tam nezvyklá harmonie", to se hlavně dobře dělalo u skladeb s mnoha akordy, těch už teď tolik nedělám.
Jestli je prasárna hrát na transponovanou klaviaturu, to nevím, na co by to tam pak bylo, pro mě je to tak nejjednodušší.
rastis: Problém s intervalama mám, protože v žádné knížce, co tu mám, to není vysvětleno srozumitelně. Já chci vidět, co mám mačkat na klávesách, to nikde pořádně není. Až tomu budu rozumět úplně, jako rozumim dur a moll v C, tak udělám na tyhle věci také podobnou vizuální pomůcku, kvalita učebnic hudební nauky mi přijde nesrozumitelná, asi tak jako učebnice matematiky - z těch já to nikdy nepochopil, můžu do toho čumět 2 hodiny, ale stačí, když mi to kamarád vysvětlí a ukáže na příkladech a pochopím ty věci za 5 minut.
Je to asi tak, že dokud jsem neměl tuhle mojí vlastní vizuální pomůcku, nedokázal jsem pořádně pochopit ani co a na co je dur a moll. Prostě jsem asi blbej a zatím na mě jiné, než moje výukové metody, nijak nezabíraly. A to samé třeba harmonie. Ty učebnice jsou tak debilní, prostě nemůže to začít jednoduše a záživně povídáním třeba o nástroji harmonium, na čemž jde zcela jasně pochopit základy harmonie, ne, začíná to hned jak učebnice matiky, předmluva a potom jedeme. Takže i věci z harmonie jsem se musel naučit po svém a něco z toho umím, když mi tu X lidí psalo "máš tam zajímavou harmonii", nebo "je tam nezvyklá harmonie", to se hlavně dobře dělalo u skladeb s mnoha akordy, těch už teď tolik nedělám.
Jestli je prasárna hrát na transponovanou klaviaturu, to nevím, na co by to tam pak bylo, pro mě je to tak nejjednodušší.
je to uplne jednoduche. zacni tym, ze vykasli sa na cierne klapky. zahraj stupnicu po bielych klapkach od C po dalsie C a zahral si v tej chvili Cdur
ked zahras stupnicu od D po dalsie D, zahral si stupnicu D dorsku
od E po E - E frigicka
od F po F - zahral si F lidicku
od G po G - zahral si G mixolydicku
od A po A - zahral si A ajolsku, cize molovu
od H po H - zahral si H lokrijsku
ked si kazdu z tychto stupnic prehras od zakladneho tonu par razy hore dole uvedomis si, ze kazda z tych stupnic ma svoj zvlastny melodicky charakter. napriklad frigicka stupnica je typicka pre spanielsky folklor, lidicka stupnica napriklad pre slovansky folklor.
druhou vecdou je uvedomit si, ze medzi ktorymi susednymi tonmi su poltonove vzdialenosti a medzi ktorymi su celotonove vzdialenosti. poltonovy interval je vzdy medzi tonmi E a F a takisto medzi tonmi H a C. takze naspat k stupniciam - zoberme si stupnicu E frigicku - to je ta, ktora Ti vznikne, ked zahras biele klapky klaviatury od tonu E po dalsi ton E. po E ide ton F - cize je tam polton. z toho vyplyva, ze ked chces zahrat frigicku stupnicu od hocijakeho tonu, druhy ton tej stupnice je od prveho vzdialeny iba o pol ton - to je pre tu stupnicu melodicky najtypickejsie. cize keby som isiel hrat frigicku stupnicu od C, tak idem tony C - Cis - atd...
cize zakladny princip je v tom, ze jednotlive stupnice zahras od bielych klapiek tak, ako som pisal uplne hore. ked si uvedomis, kde presne maju tieto stupnice poltonove intervaly (kazda ma vzdy 2 - medzi tonom E a F a medzi tonom H a C), tak ked tieto vnutorne pomery zachovas, tak si taku stupnicu dokazes kedykolvek odvodit aj o polnoci z hlavy.
velmi jednoducho vysvetlene, ono sa to vyucuje v sirsich kontextoch, ale do praxe na zvladnutie prace so stupnicami to staci.
lebo zopakujem - tie Tvoje pruzky su fakt blbost a iba Ta vzdaluju od skutocneho pochopenia veci.
ked zahras stupnicu od D po dalsie D, zahral si stupnicu D dorsku
od E po E - E frigicka
od F po F - zahral si F lidicku
od G po G - zahral si G mixolydicku
od A po A - zahral si A ajolsku, cize molovu
od H po H - zahral si H lokrijsku
ked si kazdu z tychto stupnic prehras od zakladneho tonu par razy hore dole uvedomis si, ze kazda z tych stupnic ma svoj zvlastny melodicky charakter. napriklad frigicka stupnica je typicka pre spanielsky folklor, lidicka stupnica napriklad pre slovansky folklor.
druhou vecdou je uvedomit si, ze medzi ktorymi susednymi tonmi su poltonove vzdialenosti a medzi ktorymi su celotonove vzdialenosti. poltonovy interval je vzdy medzi tonmi E a F a takisto medzi tonmi H a C. takze naspat k stupniciam - zoberme si stupnicu E frigicku - to je ta, ktora Ti vznikne, ked zahras biele klapky klaviatury od tonu E po dalsi ton E. po E ide ton F - cize je tam polton. z toho vyplyva, ze ked chces zahrat frigicku stupnicu od hocijakeho tonu, druhy ton tej stupnice je od prveho vzdialeny iba o pol ton - to je pre tu stupnicu melodicky najtypickejsie. cize keby som isiel hrat frigicku stupnicu od C, tak idem tony C - Cis - atd...
cize zakladny princip je v tom, ze jednotlive stupnice zahras od bielych klapiek tak, ako som pisal uplne hore. ked si uvedomis, kde presne maju tieto stupnice poltonove intervaly (kazda ma vzdy 2 - medzi tonom E a F a medzi tonom H a C), tak ked tieto vnutorne pomery zachovas, tak si taku stupnicu dokazes kedykolvek odvodit aj o polnoci z hlavy.
velmi jednoducho vysvetlene, ono sa to vyucuje v sirsich kontextoch, ale do praxe na zvladnutie prace so stupnicami to staci.
lebo zopakujem - tie Tvoje pruzky su fakt blbost a iba Ta vzdaluju od skutocneho pochopenia veci.
rastis: Díky za obsáhlý komentář, párkrát si to pročtu a snad to pochopím - a díky také, že jsi mě neodpálkoval
Co se týče intervalů, tak ne, že bych nevěděl, co to je nebo na co to je, jen jsem to prostě úplně z učebnic nepochopil v širším kontextu a neviděl jsem tam konkrétní způsoby použití intervalů - při různých věcech. Prostě tam třeba není jasně napsáno, že pomocí intervalů lze odvodit všechny tóniny - ale to mě mohlo napadnout, jsou to počty.
Proužky jsou možná blbost, ale na zahrání těch tří stupnic v C si myslím, že to zase tak špatné není.
Když už nic jiného, tak ty stupnice co jsou na těch proužcích v C, jsou správně
EDIT: Tak po prvním přečtění Tvůj návod chápu, samozřejmě že na C-dur nepotřebuju žádný proužky, to už znám dávno, takisto kdybych chtěl hrát v těch dalších, co jsi napsal, asi bych na to přišel, bílé klapky mám radši. Jenže já bych chtěl hlavně uměl zahrát dur a moll ve všech tóninách, o to mi jde. Zatím to dělám přes transpozici.
Jinak by mě ještě zajímalo, na co je aiolská moll? Někde jsem vyčetl, že je "přirozená", což mi houby řekne o tom, na co jí použít. Tipuju, že má blíž k harmonické než k melodické, ale jinak nevím, na co je.

Co se týče intervalů, tak ne, že bych nevěděl, co to je nebo na co to je, jen jsem to prostě úplně z učebnic nepochopil v širším kontextu a neviděl jsem tam konkrétní způsoby použití intervalů - při různých věcech. Prostě tam třeba není jasně napsáno, že pomocí intervalů lze odvodit všechny tóniny - ale to mě mohlo napadnout, jsou to počty.
Proužky jsou možná blbost, ale na zahrání těch tří stupnic v C si myslím, že to zase tak špatné není.
Když už nic jiného, tak ty stupnice co jsou na těch proužcích v C, jsou správně

EDIT: Tak po prvním přečtění Tvůj návod chápu, samozřejmě že na C-dur nepotřebuju žádný proužky, to už znám dávno, takisto kdybych chtěl hrát v těch dalších, co jsi napsal, asi bych na to přišel, bílé klapky mám radši. Jenže já bych chtěl hlavně uměl zahrát dur a moll ve všech tóninách, o to mi jde. Zatím to dělám přes transpozici.
Jinak by mě ještě zajímalo, na co je aiolská moll? Někde jsem vyčetl, že je "přirozená", což mi houby řekne o tom, na co jí použít. Tipuju, že má blíž k harmonické než k melodické, ale jinak nevím, na co je.
v praxi:Jindy2 píše:... Jenže já bych chtěl hlavně uměl zahrát dur a moll ve všech tóninách, o to mi jde. Zatím to dělám přes transpozici....
ked poznas durovu stupnicu a vies ako ma zniet, tak si ju predsa podla ucha najdes, nie ? chnapnes prvu ciernu klapku aka je a podla ucha si musis dokazat tu stupnicu vytukat. toto cvicit je dobre na rozvoj sluchu a melodicke myslenie, takisto je to dobre na dobru vizualnu orientaciu na klaviature
v teorii:
ked poznas C dur, tak vies, ze obsahuje tony:
C D E F G A H a dalsie c
dalej vies, ze medzi tonmi E a F, a medzi tonmi H a nesledujucim c je iba polton, medzi ostatnymi tonmi stupnice je cely ton (dva poltony)
takze vies, ze struktura durovej stupnice musi vyzerat vzdy nasledujuco:
zakladny ton -> cely ton -> cely ton - > pol ton -> cely ton -> cely ton -> pol ton
takze ked vies, ze durova stupnica ma taketo rozlozenie poltonovych a celotonovych intervalov, tak ked Ti niekto da odvodit hocico, dajme tomu D dur, tak nemas problem
D E Fis G A H Cis - medzi Fis a G je polton, ako medzi E a F v C dure, takisto medzi Cis a nasedujucim d je polton, ako je medzi H a nasledujucim c v C dure
samozrejme predpoklad je poznat vsetky tony aj poltony na klaviatiure.
biscuit: No aiolska je co jsem koukal vlastne moll harmonic s jednim snizenym tonem nahore. Ale proc a na co to tak je, nevim
rastis: Me dochazi dulezitost pultonu, ale zatim jsi popisoval hlavne dur stupnici a tu celkem zvladam, i odvodit toniny, vetsi problem jsou pro me ty moll stupnice s cernejma - to zvladam jedine pres transpozici, dur zvladnu bez transpozice. Tady asi spis mam problem

rastis: Me dochazi dulezitost pultonu, ale zatim jsi popisoval hlavne dur stupnici a tu celkem zvladam, i odvodit toniny, vetsi problem jsou pro me ty moll stupnice s cernejma - to zvladam jedine pres transpozici, dur zvladnu bez transpozice. Tady asi spis mam problem

jindy: tohle co napsal rastis: zakladny ton -> cely ton -> cely ton - > pol ton -> cely ton -> cely ton -> pol ton
je to nejdulezitejsi, kdyz si chces tu stupnici odvodit - kazda stupnice ma ten vzorecek jinej, ale jde jen o posouvani po klaviature o pocet pultonu - celej ton rovna se dve klapky, pulton jedna klapka - zapomen na bily cerny, proste oktava ma dvanact pultonu
kazda stupnice ma svuj vzorecek, zacnes zakladnim tonem a treba aiolska je: zakladni ton a pak 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2, 1, 1
chapes?
a to, ze se stupnice od sebe lisi jen treba jednim intervalem je prave to, proc jinak zneji - dyt si to zahraj..
je to nejdulezitejsi, kdyz si chces tu stupnici odvodit - kazda stupnice ma ten vzorecek jinej, ale jde jen o posouvani po klaviature o pocet pultonu - celej ton rovna se dve klapky, pulton jedna klapka - zapomen na bily cerny, proste oktava ma dvanact pultonu

kazda stupnice ma svuj vzorecek, zacnes zakladnim tonem a treba aiolska je: zakladni ton a pak 1, 1/2, 1, 1, 1, 1/2, 1, 1
chapes?
a to, ze se stupnice od sebe lisi jen treba jednim intervalem je prave to, proc jinak zneji - dyt si to zahraj..