Nahrávání na pás

Harmonické postupy, rytmické grify,...
Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Nahrávání na pás

Příspěvek od syncro » 23 úno 2006 09:24

Nedávno se tu jeden nováček ptal na informace o nahrávání na pás, napsal jsem mu poměrně obsáhlou odpověď, která by mohla být základem FAQ v téhle oblasti. Obecně si o nahrávání na pás myslím, že je to technika, se kterou by měli pracovat až inženýři, kteří přesně ví, co od toho čekají. Pro začátečníka je to zbytečně složité a nákladné a radši bych na jejich místě vyzkoušel některý z pluginů.

Pokud byste ale přesto chtěli používat pás, tady je několik základů:

1. Páskový nahrávač se jmenuje kotoučový magnetofon.

2. Nahrávací médium je pás, který je poměrně nákladný, podléha opotřebování a je třeba jej dobře skladovat (vlhkost, teplota, zdroje elmag. rušení, atd.).

3. Provoz kotoučového magnetofonu tak, aby byl 100% v pořádku je finančně náročný, opotřebovávají se hlavy, je potřeba demagnetizovat, seřizovat mechaniku a nastavovat partametry záznamu.

4. Pokud chceš kombinovat nahrávání do pásu s počítačem, budeš muset vyřešit synchronizaci. Poměrně snadno se synchronizuje magnetofon a MIDI, na jedné stopě v magnetofonu máš nahraný SMPTE časový kód, který pomocí interface převádíš na časový kód pro MIDI. Interface stojí další peníze a u dvoustopého magnetofonu pak pro vlastní nahrávání můžeš využít jen jednu stopu, navíc u levnějších modelů riskuješ přeslech nepříjemného hvízdání a pípání SMPTE do audia. U vícestopého magnetofonu ti samozřejmě stop zůstane víc, SMPTE zabírá vždy jen jednu.

5. Synchronizace pásu s digitálním audiem je složitější, nestačí prosté SMPTE, ale potřebuješ převodník SMPTE na worldclock (např. od Rosendahlu), kterým taktuješ převodníky ve zvukovce (musí mít worldclock vstup), což je dost drahé a technicky náročné.

6. Lepší magnetofony mají různé systémy redukce šumu. U vícestopých je třeba dávat pozor, jestli jdou vypínat na jednotlivé stopy, protože si nerozumí s SMPTE a na synchronizační stopě nesmí žádný takový systém být.

7. Konkrétní typy magnetofonů, které stojí za nákup:

2 stopy, obvyklá šíře pásu 1/4"
- v hifi snad jedině Revox A77 / B77
- v pro cokoli od Studer a Nagra, Revox PR99 (já mám PR99Mk.3), popřípadě Tascam či Fostex

8 stop, nejlépe 1/2"
- Studer, Otari
- popřípadě Tascam (já mám TSR8) či Fostex

16, 24 stop, nejlépe 2"
- Studer, Ampex, MCI, Otari, atd. VELMI NÁKLADNÉ NA POŘÍZENÍ I PROVOZ!!!

Nechci vás nějak vystrašit, ale doporučuji dobře zvážit, jestli je kotoučový magnetofon to, co skutečně potřebujete a chcete. Nenechte se oblbnout pitomci, kteří si někde přečtou, že pás má "teplejší zvuk". To je sice pravda, ale hodně záleží na tom, na jaký magnetofon, na jaký pás, jaký zvukař a hlavně jaká hudba se nahrává.

Ještě pár rad, na co si dát při nákupu kotoučového magnetofonu pozor:

1. Opotřebení hlav - nové hlavy jsou pěkně drahé.

2. Mechanické pravidelné zvuky v transportu - normálně je magnetofon dost tichý, slyšíte jenom tichý motor a šustění. Jakékoli pravidelné klapání, přidírání nebo bručení je projev problému transportu.

3. Pás musí běžet úplně rovnoměrně, jakékoli prohýbání a vaklání je projevem špatně seřízených nebo poškozených tahů.

4. Zeptejte se majitele, na jaký typ pásu má magnetofon nastavený, každé médium má své charakteristiky a buď budete muset změnit nastavení (předmagnetizace, atd.), nebo používat stejné médium.

Saša

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 23 úno 2006 11:00

super. dik.. no ale do pasu se zatim nehrnu... ;-)

Rošky
Příspěvky: 119
Registrován: 12 srp 2004 11:08

Příspěvek od Rošky » 04 dub 2006 22:03

Tady je ale vymeteno...tak jsem si nostalgicky početl. Zrovna ale nahráváme v Sono na Nouzově nový album se Žlutým Psem...točíme tam do pásu a je to mazec, hoši mají barák vycpaný Nevy, Ureiema a obzvláš? Summit TLA 100 se mi zamlouvá...na tom pásu visí na Wordclocku ProTools...no nic, zdravím ! Toho Rosendahla WIF prodávám...
Rošky

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 04 dub 2006 22:21

ehm bodejd by tu nebylo vymeteno, kdyz vetsina z nas videla pas jen na obrazku. ja jich teda zrovna v sonu videl hned nekolik zivejch, ale dostal jsem se tam jen s kamaradem, kterej jim tam delal koberce :) sice jsme se trosku zkamaradili s milanem, kterej nas nechal poslouchat co jsme chteli na tech skvelejch tannoyich, co tam maj, ale to bylo tak vsechno...
s takovejhlema zkusenostma, se pak da jen hltat, co kdo protrelejsi napise ;)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 04 dub 2006 22:36

akurat mi v piatok rozpraval dakto , ze tusim v rozhlase predavaju 16tku studer za 8000 korun .. co s nou ? pasy sa tako zhanaju .. servis bude drahy .. etc

shagy
Příspěvky: 181
Registrován: 19 pro 2004 21:03

Příspěvek od shagy » 05 dub 2006 09:55

ano je to pravda. prevadzka je brutalne narocna na peniaze a cas, nehovoriac, ze dnes prve co muzikanti pridu, ze toto skopiruj tu a toto tu, a niekedy trafit nastup na solo na 31 krat by na pase znamenalo hadam aj dieru;-)))
http://www.shagy.sk - zvuk nazivo aj v studiu

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 16 kvě 2006 00:09

No a co nahravani na normalni kazetu? http://www.f7sound.com/tapebreak.htm :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 16 kvě 2006 09:24

to je dost nahovno, skusal som... este mam plan preonacit kazetak na dvojnasobnu rychlost a s nejakou metalkou by to snad slo :)
(kazetak mam slusny, dvojkilova full metal mechanika s obrovskym rucne vyvazovanym zotrvacnikom, amorfna hlava, elektronika z diskretnych tranzistorov - japonska nadhera z bazaru vyrobena v roku 1979 a HODNE upravena :) )
raz sa zmocnim nejakeho toho pasaka, urcite... udrzba by mi posobila velky plezir, len ta cena pasov a hlav ostava... i ked hlav by som asi moc nezodral, pri obcasnom masteringu...

Acid Punk
Příspěvky: 2444
Registrován: 23 srp 2006 19:55

Příspěvek od Acid Punk » 24 srp 2006 11:42

Nad zrychlenim bezneho pasku nekolikanasobne jsem taky uvazoval,
ale jak to snadno udelat a zajistit stabilitu aby se to nevykyvovalo a nahrati a prehrati melo stejnou nekolisavou rychlost?

Jinak by to bylo asi to nejlepsi a nejlevnejsi reseni, kazety jsou, mechaniky jsou bazarove zalezitosti... jen tak kvalita pasku a pomala rychlost :/

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 24 srp 2006 12:33

pri masteringu ti je lautrfuk kolisava rychlost... uz to nepotrebujes s nicim syncovat... navyse novsie kazetaky mali krokove motory s PLL pohonom. keby si zohnal taky nakamichi dragon, tak s tym by sa dalo imho mastrovat v pohode

Jiri
Příspěvky: 12
Registrován: 03 led 2007 16:41

Příspěvek od Jiri » 03 led 2007 23:11

..k rychlosti klasického magneťáku - 2x násobná rychlost při záznamu tu již byla v minulosti, ale moc se nechytla. Pamatuju stroje zn. DUAL 824, 844, které tuto vymoženost měly a ještě jiné značky.

k multitrackům:

psalo se tu zatím jen o analogu, a co takhle DASH od SONY třeba PCM3324 nebo PCM3348?? Jasně, provoz bude taky drahej, neb to jsou 24,48 tracky, ale je to digitální záznam a stroje se dají pořídit kolem 40k. Stávaly přes cca 3mega, super převodníky. Ještě k digi multitrackům - legenda MITSUBISHI X-800 :o)

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 28 bře 2007 14:25

Tak co, nekdo novej v klubu? Na midi.cz nekdo prodava OTARI MX5050 za 5 litru... Jednou si to taky koupim, zatim jsem to vyresil tak, ze jsem sehnal par kontaktu na lidi co maj kotoucaky a dobry prevodniky a za uplatu jsou mi ochotny tim prohnat nejakej material...
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 28 bře 2007 22:16

cyril : prevadzkovat magnetofon stoji dost penazi .. podla mna si to nekupis ..

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 28 bře 2007 22:29

Pytkin: takze kdyz si to predstacvuju ze to koupim, nasadim pasek a pak budu nahravat tam a zpet hudbu do aleluja a nic jinyho s tim nebudu muset resit, tak si to predstavuju jako Hurvinek valku? (ehm, mate na Slovensku Hurvinka? :)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21299
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 28 bře 2007 22:32

cyril : no vaseho ceskeho mame .. slovenskeho nie :) teda ceskoslovenskeho ! :)

No predstavujes si to jednoducho .. jednak pasy su dost drahe .. a dalej magnetofon potrebuje casty servis a nastavovanie ..

Dalej zoservisovany stroj je drahy .. ked kupis nieco lacne , bude to v zalostnom stave .. atd ..

Odpovědět