Nahrávání na pás
Nahrávání na pás
Nedávno se tu jeden nováček ptal na informace o nahrávání na pás, napsal jsem mu poměrně obsáhlou odpověď, která by mohla být základem FAQ v téhle oblasti. Obecně si o nahrávání na pás myslím, že je to technika, se kterou by měli pracovat až inženýři, kteří přesně ví, co od toho čekají. Pro začátečníka je to zbytečně složité a nákladné a radši bych na jejich místě vyzkoušel některý z pluginů.
Pokud byste ale přesto chtěli používat pás, tady je několik základů:
1. Páskový nahrávač se jmenuje kotoučový magnetofon.
2. Nahrávací médium je pás, který je poměrně nákladný, podléha opotřebování a je třeba jej dobře skladovat (vlhkost, teplota, zdroje elmag. rušení, atd.).
3. Provoz kotoučového magnetofonu tak, aby byl 100% v pořádku je finančně náročný, opotřebovávají se hlavy, je potřeba demagnetizovat, seřizovat mechaniku a nastavovat partametry záznamu.
4. Pokud chceš kombinovat nahrávání do pásu s počítačem, budeš muset vyřešit synchronizaci. Poměrně snadno se synchronizuje magnetofon a MIDI, na jedné stopě v magnetofonu máš nahraný SMPTE časový kód, který pomocí interface převádíš na časový kód pro MIDI. Interface stojí další peníze a u dvoustopého magnetofonu pak pro vlastní nahrávání můžeš využít jen jednu stopu, navíc u levnějších modelů riskuješ přeslech nepříjemného hvízdání a pípání SMPTE do audia. U vícestopého magnetofonu ti samozřejmě stop zůstane víc, SMPTE zabírá vždy jen jednu.
5. Synchronizace pásu s digitálním audiem je složitější, nestačí prosté SMPTE, ale potřebuješ převodník SMPTE na worldclock (např. od Rosendahlu), kterým taktuješ převodníky ve zvukovce (musí mít worldclock vstup), což je dost drahé a technicky náročné.
6. Lepší magnetofony mají různé systémy redukce šumu. U vícestopých je třeba dávat pozor, jestli jdou vypínat na jednotlivé stopy, protože si nerozumí s SMPTE a na synchronizační stopě nesmí žádný takový systém být.
7. Konkrétní typy magnetofonů, které stojí za nákup:
2 stopy, obvyklá šíře pásu 1/4"
- v hifi snad jedině Revox A77 / B77
- v pro cokoli od Studer a Nagra, Revox PR99 (já mám PR99Mk.3), popřípadě Tascam či Fostex
8 stop, nejlépe 1/2"
- Studer, Otari
- popřípadě Tascam (já mám TSR8) či Fostex
16, 24 stop, nejlépe 2"
- Studer, Ampex, MCI, Otari, atd. VELMI NÁKLADNÉ NA POŘÍZENÍ I PROVOZ!!!
Nechci vás nějak vystrašit, ale doporučuji dobře zvážit, jestli je kotoučový magnetofon to, co skutečně potřebujete a chcete. Nenechte se oblbnout pitomci, kteří si někde přečtou, že pás má "teplejší zvuk". To je sice pravda, ale hodně záleží na tom, na jaký magnetofon, na jaký pás, jaký zvukař a hlavně jaká hudba se nahrává.
Ještě pár rad, na co si dát při nákupu kotoučového magnetofonu pozor:
1. Opotřebení hlav - nové hlavy jsou pěkně drahé.
2. Mechanické pravidelné zvuky v transportu - normálně je magnetofon dost tichý, slyšíte jenom tichý motor a šustění. Jakékoli pravidelné klapání, přidírání nebo bručení je projev problému transportu.
3. Pás musí běžet úplně rovnoměrně, jakékoli prohýbání a vaklání je projevem špatně seřízených nebo poškozených tahů.
4. Zeptejte se majitele, na jaký typ pásu má magnetofon nastavený, každé médium má své charakteristiky a buď budete muset změnit nastavení (předmagnetizace, atd.), nebo používat stejné médium.
Saša
Pokud byste ale přesto chtěli používat pás, tady je několik základů:
1. Páskový nahrávač se jmenuje kotoučový magnetofon.
2. Nahrávací médium je pás, který je poměrně nákladný, podléha opotřebování a je třeba jej dobře skladovat (vlhkost, teplota, zdroje elmag. rušení, atd.).
3. Provoz kotoučového magnetofonu tak, aby byl 100% v pořádku je finančně náročný, opotřebovávají se hlavy, je potřeba demagnetizovat, seřizovat mechaniku a nastavovat partametry záznamu.
4. Pokud chceš kombinovat nahrávání do pásu s počítačem, budeš muset vyřešit synchronizaci. Poměrně snadno se synchronizuje magnetofon a MIDI, na jedné stopě v magnetofonu máš nahraný SMPTE časový kód, který pomocí interface převádíš na časový kód pro MIDI. Interface stojí další peníze a u dvoustopého magnetofonu pak pro vlastní nahrávání můžeš využít jen jednu stopu, navíc u levnějších modelů riskuješ přeslech nepříjemného hvízdání a pípání SMPTE do audia. U vícestopého magnetofonu ti samozřejmě stop zůstane víc, SMPTE zabírá vždy jen jednu.
5. Synchronizace pásu s digitálním audiem je složitější, nestačí prosté SMPTE, ale potřebuješ převodník SMPTE na worldclock (např. od Rosendahlu), kterým taktuješ převodníky ve zvukovce (musí mít worldclock vstup), což je dost drahé a technicky náročné.
6. Lepší magnetofony mají různé systémy redukce šumu. U vícestopých je třeba dávat pozor, jestli jdou vypínat na jednotlivé stopy, protože si nerozumí s SMPTE a na synchronizační stopě nesmí žádný takový systém být.
7. Konkrétní typy magnetofonů, které stojí za nákup:
2 stopy, obvyklá šíře pásu 1/4"
- v hifi snad jedině Revox A77 / B77
- v pro cokoli od Studer a Nagra, Revox PR99 (já mám PR99Mk.3), popřípadě Tascam či Fostex
8 stop, nejlépe 1/2"
- Studer, Otari
- popřípadě Tascam (já mám TSR8) či Fostex
16, 24 stop, nejlépe 2"
- Studer, Ampex, MCI, Otari, atd. VELMI NÁKLADNÉ NA POŘÍZENÍ I PROVOZ!!!
Nechci vás nějak vystrašit, ale doporučuji dobře zvážit, jestli je kotoučový magnetofon to, co skutečně potřebujete a chcete. Nenechte se oblbnout pitomci, kteří si někde přečtou, že pás má "teplejší zvuk". To je sice pravda, ale hodně záleží na tom, na jaký magnetofon, na jaký pás, jaký zvukař a hlavně jaká hudba se nahrává.
Ještě pár rad, na co si dát při nákupu kotoučového magnetofonu pozor:
1. Opotřebení hlav - nové hlavy jsou pěkně drahé.
2. Mechanické pravidelné zvuky v transportu - normálně je magnetofon dost tichý, slyšíte jenom tichý motor a šustění. Jakékoli pravidelné klapání, přidírání nebo bručení je projev problému transportu.
3. Pás musí běžet úplně rovnoměrně, jakékoli prohýbání a vaklání je projevem špatně seřízených nebo poškozených tahů.
4. Zeptejte se majitele, na jaký typ pásu má magnetofon nastavený, každé médium má své charakteristiky a buď budete muset změnit nastavení (předmagnetizace, atd.), nebo používat stejné médium.
Saša
Tady je ale vymeteno...tak jsem si nostalgicky početl. Zrovna ale nahráváme v Sono na Nouzově nový album se Žlutým Psem...točíme tam do pásu a je to mazec, hoši mají barák vycpaný Nevy, Ureiema a obzvláš? Summit TLA 100 se mi zamlouvá...na tom pásu visí na Wordclocku ProTools...no nic, zdravím ! Toho Rosendahla WIF prodávám...
Rošky
ehm bodejd by tu nebylo vymeteno, kdyz vetsina z nas videla pas jen na obrazku. ja jich teda zrovna v sonu videl hned nekolik zivejch, ale dostal jsem se tam jen s kamaradem, kterej jim tam delal koberce
sice jsme se trosku zkamaradili s milanem, kterej nas nechal poslouchat co jsme chteli na tech skvelejch tannoyich, co tam maj, ale to bylo tak vsechno...
s takovejhlema zkusenostma, se pak da jen hltat, co kdo protrelejsi napise

s takovejhlema zkusenostma, se pak da jen hltat, co kdo protrelejsi napise

ano je to pravda. prevadzka je brutalne narocna na peniaze a cas, nehovoriac, ze dnes prve co muzikanti pridu, ze toto skopiruj tu a toto tu, a niekedy trafit nastup na solo na 31 krat by na pase znamenalo hadam aj dieru;-)))
http://www.shagy.sk - zvuk nazivo aj v studiu
No a co nahravani na normalni kazetu? http://www.f7sound.com/tapebreak.htm 

to je dost nahovno, skusal som... este mam plan preonacit kazetak na dvojnasobnu rychlost a s nejakou metalkou by to snad slo 
(kazetak mam slusny, dvojkilova full metal mechanika s obrovskym rucne vyvazovanym zotrvacnikom, amorfna hlava, elektronika z diskretnych tranzistorov - japonska nadhera z bazaru vyrobena v roku 1979 a HODNE upravena
)
raz sa zmocnim nejakeho toho pasaka, urcite... udrzba by mi posobila velky plezir, len ta cena pasov a hlav ostava... i ked hlav by som asi moc nezodral, pri obcasnom masteringu...

(kazetak mam slusny, dvojkilova full metal mechanika s obrovskym rucne vyvazovanym zotrvacnikom, amorfna hlava, elektronika z diskretnych tranzistorov - japonska nadhera z bazaru vyrobena v roku 1979 a HODNE upravena

raz sa zmocnim nejakeho toho pasaka, urcite... udrzba by mi posobila velky plezir, len ta cena pasov a hlav ostava... i ked hlav by som asi moc nezodral, pri obcasnom masteringu...
Nad zrychlenim bezneho pasku nekolikanasobne jsem taky uvazoval,
ale jak to snadno udelat a zajistit stabilitu aby se to nevykyvovalo a nahrati a prehrati melo stejnou nekolisavou rychlost?
Jinak by to bylo asi to nejlepsi a nejlevnejsi reseni, kazety jsou, mechaniky jsou bazarove zalezitosti... jen tak kvalita pasku a pomala rychlost :/
ale jak to snadno udelat a zajistit stabilitu aby se to nevykyvovalo a nahrati a prehrati melo stejnou nekolisavou rychlost?
Jinak by to bylo asi to nejlepsi a nejlevnejsi reseni, kazety jsou, mechaniky jsou bazarove zalezitosti... jen tak kvalita pasku a pomala rychlost :/
..k rychlosti klasického magneťáku - 2x násobná rychlost při záznamu tu již byla v minulosti, ale moc se nechytla. Pamatuju stroje zn. DUAL 824, 844, které tuto vymoženost měly a ještě jiné značky.
k multitrackům:
psalo se tu zatím jen o analogu, a co takhle DASH od SONY třeba PCM3324 nebo PCM3348?? Jasně, provoz bude taky drahej, neb to jsou 24,48 tracky, ale je to digitální záznam a stroje se dají pořídit kolem 40k. Stávaly přes cca 3mega, super převodníky. Ještě k digi multitrackům - legenda MITSUBISHI X-800
)
k multitrackům:
psalo se tu zatím jen o analogu, a co takhle DASH od SONY třeba PCM3324 nebo PCM3348?? Jasně, provoz bude taky drahej, neb to jsou 24,48 tracky, ale je to digitální záznam a stroje se dají pořídit kolem 40k. Stávaly přes cca 3mega, super převodníky. Ještě k digi multitrackům - legenda MITSUBISHI X-800
