
Inspirován debatou o modifikacích B2 jsem se rozhodl popsat své nedávné zkušenosti s mechanickým tuningem Oktavy MK319. Mluvil jsem o nich včera s Etienem a říkal jsem si, že by mohly zajímat víc lidí. Na stránkách Michaela Jolyho ( http://www.oktavamod.com/ ) jsem si asi před půl rokem přečetl o úpravách, které děla na mikrofonech Oktava. Napsal jsem mu a pokoušel se zjistit více, nicméně elektronickou část věci má jako své "obchodní tajemství" a tak jsem se spokojil s doporučením vyndat vnitřní vrstvu grilu a sundat resonátory. Moc mě zajímalo, jak se bude MK319 měnit pod rukami, zejména v souvislosti s našimi zdejšími debatami o vlivu grilu na zvuk mikrofonu. Následující postup není návod a pokud ho někdo bude takto aplikovat, předem se zříkám odpovědnosti za následky...

1. Vzal jsem jednu ze svých MK319 a povolil čtyři šroubky, které drží košík u těla. Bezrizikové, není co zkazit.
2. Sundal jsem košík a odhalil tak kapsli. Košík je dvouvrstvý, vnitřní vrstvu jsem vyndal, což nebylo zcela bez problémů a musíte být opatrní, aby to vnitřní gril přežil (pro případné vrácení zpět).
3. Na kapsli jsou z obou stran přichyceny HF resonátory v podobě plastikových děrovaných kroužků. Každý resonátor je na čtyřech šroubcích (na obrázku ty s půlkulatými hlavičkami). Přední resonátor má skrze jednu dírku provlečený drátek (kontakt) přichycený šroubkem ke středu kapsle. Šroubek je nutno povolit a resonátor sejmout. POZOR!!! Při povolování a zpětném vracení tohoto šroubku buďte opatrní, operujete přímo nad membránou a sklouznutí šroubováku může být smutný konec vašeho mikrofonu... Po sejmutí resonátorů vraťte šroubky zpět, zpevňují totiž spoj kapsle, která sestává ze dvou lehce slepených částí.
4. Pod kapslí je rovná a hladká (tedy nepříjemně reflexivní) plocha. MJ na svých stránkách mluví o nějakém tlumení vnitřku, v dopise mi nic takového ovšem nepsal. Poradil jsem si tedy sám, vystříhl kolečko z plamafonu (molitan) a veprostřed prořízl mezeru, kterou jsem protáhl kapsli. Plamafon se tak krásně usadil a upevnil na dno (viz. obrázek).

5. Přišrouboval jsem zpět čtyřmi šroubky košík a jal se zkoušet zvuk. Postavil jsem vedle sebe obě mé MK319 (nebyl to factory matched stereo pair, ale vybral jsem je postupně z několika kusů a byly si velmi podobné) na stojan a začal do nich zpíva..., ehm, mluvit, ječet a halekat. Rozdíl ve zvuku byl jasný hned, upravená MK319 zněla otevřeněji, měla víc výšek a také o něco silnější signál. Něco mi ale nesedělo a po delším laborování jsem zjistil, že je sice citlivější, ale ztratila ten temnostředový charakter, kvůli kterému se mi tak líbí.
6. Sundal jsem tedy zase košík a vrátil resonátory na své místo (POZOR při provlékání kontaktu ke středu). Tlumení (plamafon) jsem nechal a vnitřní gril jsem nevracel. Vrátil jsem MK319 zpět na stojan a... nic převratného se vlastně nedělo, rozdíl ale posouval MK319 směrem k mé spokojenosti. Charakter stejný, výšky se pročistily, ale jakoby jich ani nepřibylo, spíš byly ještě hladší a cca. kolem 5kHz mikrofon trošku nabyl na objemu.
S touto změnou jsem já osobně spokojen. Neudělalo to zázrakem z MK319 mikrofon, který poráží na hlavu vintage klasiky, spíš to jemně doladilo barvu a trochu otevřelo prostor. Bohužel po všem tom "zálohování" už tak nějak nemůžu najít zvukové ukázky, ale je to tak mechanicky jednoduchá úprava, že ji lze zkusit asi tak za 20 minut (10 minut na opatrné vyndavání vnitřního košíku) i bez speciálních přístrojů a udělat si názor sám... Obrázky naštěstí částečně přežily, protože fotky u nás zálohuje žena

Ty resonátory mne vůbec překvapily asi nejvíc. Intuice i Michael Joly říkaly pryč s nimi, ale uši daly za pravdu ruským inženýrům. Zdálo se mi, že s nimi zmizelo docela dost z onoho kouzla, které MK319 má... Taky jsem si na vlastní uši potvrdil, že gril skutečně má signifikantní vliv a reflexivní plocha v blízkosti kapsle také.

Saša