verse, chorus, verse, chorus, chorus...

Co se nevešlo do definovaných kategorií a souvisí s tvorbou hudby
Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

verse, chorus, verse, chorus, chorus...

Příspěvek od Solarfall » 05 čer 2006 12:31

chcel by som sa pobavit o aranzovani skladieb. robim drum n bass a prestala ma bavit ta klasicka loopova struktura dnb a vlastne skoro celej elektronickej hudby.

skusam urobit skladbu pomocou dnb vyjadrovacich prostriedkov, ale so spevom a strukturou klasickej popovej skladby (nieco podobne ako prvy album kosheen) a nejak s tym mam problem.
chapem usporiadanie jednotlivych blokov, viem si spravit rytmus, melodie, akordy ale neviem robit prechody medzi verziou a refrenom..
ako ich odlisit? mali by byt motivy vo verzii a refreny odlisne alebo velmi podobne? ako refren zvyraznit?
casto sa mi stava ze si vymyslim pekny hudobny motiv pre verziu ale neviem si k nemu vymysliet refren... existuju nejake doporucenia ako na to?

dufam ze moje otazky davaju zmysel... :roll:

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 05 čer 2006 12:49

Solarfall:
Já už dělám muziku dost dlouho, a poviem ti toto:
Začínal jsem na akustiku a nahrál jsem tuny skladeb. Od roku 1998 do 2001 mi to šlo samo, dělal jsem i hodně složitý struktury a měl jsem jednu obrovskou devizu. Vždycky jsem skládal hudbu na kytaru a přímo se zpěvem, tudíž mě zpěv vedl, a já dokázal rozvíjet harmonii a k tomu akordy. nevíce se mi líbil tenhle mustr:

Předehra / Sloka / Sloka / Ref / Sloka / Bridge/ Ref / Solo / Ref

Nebylo to tak vždycky, ale poměrně jsem zklízel uznání od souputníků...
hodně jsem poslouchal Beatles, a ty mě naučili hodně o tvorbě.
Dnes, vlivem digitálních technologií a elektronické hudby již nejsou harmonie a melodie většinou tak rozmanité...

Takže mě vždycky vedl hlavně zpěv, ale samozřejmě jsem někdy zpěv uspůsobil i dobrýmu motivu. Harmonicky to vždycky sedělo, nebylo cejtit, že to je nepřirozený, žádný roubování.
Ale několikrát se mi stalo, že jsem prostě vymyslel sloku a refrén nikde, nebo opačně. Dnes to již řeším hlavně zvukově. Nemám harmonicky bohatou skladbu, ale vyždímu z ní co se dá, refrén by měl být dynamičtější, noty táhlejší, méně frází (to je obecná teorie). Sloka by zase měla být zajímavá, obsahově sdílná. Je dobré použít jiný rytmus na sólo a lehkou harmonickou obměnou vystupňovat bridge...

I na basu vymyslím občas tři party, který seděj do jenoho tracku...

Ale obecně na to žádnej návod neexistuje!!! :-)

FFoxX
Příspěvky: 145
Registrován: 26 lis 2002 18:54

Příspěvek od FFoxX » 05 čer 2006 12:51

Konečně nějaké téma týkající se muziky :)

Motivy ve sloce a refrénu by se měly navzájem doplňovat. Melodicky, rytmicky, zvukově, to je jedno, ale měly by tvořit dva póly skladby. Hlavní motiv skladby (písně) může být buď ve sloce nebo v refrénu. Vedlejší motiv může mít klidně i jiné tempo, jinou tóninu (stejně však odvozenou od tóniny hlavního motivu, klasicky v blues - sloka: Jónský C dur, refrén: Lydický F dur, což jsou paralelní módy) a jiný rytmus (rovnej vs. rozlámanej, 4/4 vs. 12/8 takt). Možností přechodů je spousta, vždycky však záleží na posledním taktu sekce. Někdy se dá dokonce vložit mezi sloku a refrén (nebo naopak) jeden takt navíc, prodlužující ten přechod.

Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

Příspěvek od Solarfall » 05 čer 2006 12:59

ja som si zacal cez den pospevovat vo svahilstine a nahravam si to na mobil... :oops: a potom sa to pokusam nejak preniest do cubasu co sa nie vzdy zadari....

snazim sa aj pocuvat popove pesnicky a pokusam sa zistit ako to robia... casto sa mi zda ze refren ma rovnake akordy ako verzia len sa zmeni melodia spevu a bicie hraju viac s otvorenou hajtkou a podobne drobnosti.. hoci toto neplati vzdy, ale hlavne ten spev byva iny ...hmmm.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 05 čer 2006 13:00

FFoxX, no a to je pro mě třeba teorie, kterou vůbec nechápu :-)
Já to možná tak i dělám, ale prostě si potrpím na naturálnost a přirozenou tvorbu autora, v některých písních je hrozně pozat, že autor nevěděl, jak dál a nalepil tam cosi odjinud... Třeba R.E.M. skládaj dobře, pokud vynehcám jedno, dvě poslední alba, který už neznám a pět prvních, tak každá píseň dobře složená.

Pokud už spekuluju, že mám ve sloce a refrénu ty samý akrody, tak začínám u základních dvouhlasů a většinou se zkrze tohle dopracuju ke zvláštní nebo spíše alespoň minimální změně (teď třeba dělám track, kde jsem to tak udělal, protože mě prostě nic jinýho nenapadlo a jsem spokojenej).

FFoxX
Příspěvky: 145
Registrován: 26 lis 2002 18:54

Příspěvek od FFoxX » 05 čer 2006 13:01

Solarfall: Poslouchej Beatles. To je fakt nejlepší "škola písníček".

FFoxX
Příspěvky: 145
Registrován: 26 lis 2002 18:54

Příspěvek od FFoxX » 05 čer 2006 13:05

delay: Hudební teorie neni návod jak skládat, je to spíš jazyk kterym se popisuje to, co už přirozeně vzniklo :)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 05 čer 2006 13:06

FFoxX:
Teď jsem to chtěl znova zopakovat...
Solarfall:
Pokud ti fakticky nevaděj, tak doporučuju.
Cokoli od nich, ale ten top a jistá paralela s dneškem, jesou léta 1965 - 1968 čili sežeň LP Revolver, Magical Mystery Tour, Sgt. Pepper, White Double (to jsou takový lepší dema nahraný do telefonu :-)). Bylo to acid období v mnohém podobné dnešku...

Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

Příspěvek od Solarfall » 05 čer 2006 13:10

ja samozrejme mam beatles napocuvane... ale skusim ich teda zacat pocuvat trochu 'analyticky" :)

narazil som na celkom dobre clanky o tejto teme na sos: http://www.soundonsound.com/sos/1997_ar ... ging1.html
http://www.soundonsound.com/sos/apr00/a ... ingpop.htm

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4613
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 05 čer 2006 13:15

U kytarove hudby docela dobre funguje zmena jednoho nebo dvou akordu v refrenu oproti sloce, pokud tedy jde o klasickou 3 nebo 4 akordovou skladbu. Vetsinou je refren vyraznejsi a energictejsi cast skladby, ale nemusi to byt vzdy! Nekdy dobre funguje i dynamicka mene melodicka verze a refren vyrazne melodicky, ale klidnejsi.

juan
Příspěvky: 112
Registrován: 10 úno 2004 11:44

Příspěvek od juan » 05 čer 2006 13:39

2 Solarfal: jen na doplneni, protoze souhlasim ze vsim zde recenym posilam link na Beatles tabulatury a akordy:
http://www.azchords.com/b/beatles-tabs-410.html
rozhodne je dobry se podivat, jak co jde po sobe atd. a to nejen u Beatles, projed si akordy k muzice, kterou mas nejradsi...
jinak podle mne hrozne moc pravdy o tomto tematu podava delay, kdyz pise, ze skladal rovnou melodii s kytarou, potom totiz mas idealni material - zpevovou linku a "zakladni" akrody k ni. pak to muzes libovolne upravovat a na tu melodii 'roubovat' jiny akordy. s hotovym zpevem proste nikdy moc nemuzes uhnout mimo, protoze se do toho pak neda ten zpev dostat. tuhletu cestu doporucuju...
ve sloce je jinak podle myho dobry neco rict a v refrenu udelat nejaky hesla, ktery jsou zpevnejsi a jednodussi, ale to zalezi na stylu a na tom "vo co komu jde" :)

Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

Příspěvek od Solarfall » 05 čer 2006 13:44

juan: prave na tej stranke som :mrgreen:

Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

Příspěvek od Solarfall » 05 čer 2006 13:56

teraz som pocuval madonnu sorry a pozeral si aj akordy. sranda je ze refren su prakticky tie iste akordy ako sloka. na zaver dokonca spievaju dva hlasy naraz jeden sloku a druhy refren.

Uživatelský avatar
Vey
Příspěvky: 475
Registrován: 19 čer 2003 12:44

Příspěvek od Vey » 05 čer 2006 13:57

A co takhle začít někde a skončit úplně jinde? A to i stylově :-)

Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

Příspěvek od Solarfall » 05 čer 2006 13:59

bohemian rhapsody hehehe...

mne ide o 'klasicku' strukturu popovej skladby.

Odpovědět