
Moje osobni oblibeny RMS je cca -12dB (dle wavelabu). To je pro vetsinu veci ale bohuzel malo a dneska se veci tlacej spis na -9. Samozrejme, ze basy to vzdycky ovlivnej a tak RMS vubec nemusi ve vysledku znamenat porovnatelnou hodnotu na hlasitost v ramci ruznejch stylu. Hlasitost je daleko komplexnejsi vec nez RMS.
Normalizace mi opravdu pride velice vyjimecna funkce. Kdyz delam nekomu naslechy (do MP3 nebo do cehokoli jinyho), tak proste vezmu limiter a nastavim tu vec do nejaky rozumny nizsi hlasitosti (a nebo vyssi podle toho co ta druha strana ocekava). Na naslechy mixu velmi dobre zafungujou -1 -2dB redukovany mixy o ty nejvetsi "chlupy", klidne treba i jen jeden/dva ve tracku.
No a posilani veci na master - tam je idealne dobry nechat treba 3dB prostoru pod nulou, normalizace tam je jenom zbytecnej prepocet navic, kterej stejne nic neprinasi.
O cem bylo tohle tema?
Analogovy limitery vetsinou nefungujou nijak idealne a neuvidis je prakticky v zadnym mastering studiu (od toho maj casto L2 nebo TC 6000 nebo soft). Neco dela pendulum. Limiter je napr. v Cranesong STC8, ale ten (zda se) nikomu extra moc nevoni. Pak existujou veci jako apogee softlimit, lavry ma taky jeden takovej vestavenej ale popravde jsem ho ani nemel potrebu testovat, je navrzenej spis na hlidani "osamelych peaku" nez na zarovnavani beatu do hranata.Zdravím,
měl bych otázečku ohledně masteringu s analogovými mašinami. Používáte poté co signál projde analogovým řetězcem a DA ještě nějaký digitální brickwall limiter? Proč se ptám: když si pustím nějaký CD s provařeným umělcem (a tedy je stopro masterováno top analogovými stroji) jdou vždycky peaky nahrávky přesne do 0 dBFS. Neumím si moc představit analogovej limiter kterej to takhle přesně uhlídá (vetšinou není lookahead, a ratio není nikdy nekonečno) - nebo to chápu špatně a jde to udělat v čistě analogový doméně?
Je to teda tak že do DA jde signál o fous pod nulu (ja bych se bez toho teda docela bál že mi to může i skrzevá analogovej limiter "prostřelit" přes a klipovat DA převodník) a potom v digitálu čistě "technickou" limitací nějakých drobných 0.1, 0.5 dB se to dotáhne přesně na těch 0 dBFS.
A jestli to takhle děláte co používáte za brickwall limiter? - Měl by být asi hodně transparetní - "neviditelný" aby nedomrvil ten analogovej processing pred ním, rychlý (ideálně i lookahead)..
Doporucuju vyzkouset ruzny limitery a mit jich k dispozici vic. Posledni vec co jsem delal jsem resil tak, ze jsem si vytvoril groupy a na kazdy z nich byl jinej limiter nastavenej na stejnej treshold a ja jsem pak zkousel posilat tracky na zkousku postupne do kazdyho a vzdycky jsem si vybral ten, co se mi libil nejvic. Seznam ruznejch limiteru je vicemene jasnej a je to milionkrat probrany jak tady tak na jinejch forech.