Dotaz na analogové masterovače
-
- Příspěvky: 139
- Registrován: 15 pro 2008 13:49
Dotaz na analogové masterovače
Zdravím,
měl bych otázečku ohledně masteringu s analogovými mašinami. Používáte poté co signál projde analogovým řetězcem a DA ještě nějaký digitální brickwall limiter? Proč se ptám: když si pustím nějaký CD s provařeným umělcem (a tedy je stopro masterováno top analogovými stroji) jdou vždycky peaky nahrávky přesne do 0 dBFS. Neumím si moc představit analogovej limiter kterej to takhle přesně uhlídá (vetšinou není lookahead, a ratio není nikdy nekonečno) - nebo to chápu špatně a jde to udělat v čistě analogový doméně?
Je to teda tak že do DA jde signál o fous pod nulu (ja bych se bez toho teda docela bál že mi to může i skrzevá analogovej limiter "prostřelit" přes a klipovat DA převodník) a potom v digitálu čistě "technickou" limitací nějakých drobných 0.1, 0.5 dB se to dotáhne přesně na těch 0 dBFS.
A jestli to takhle děláte co používáte za brickwall limiter? - Měl by být asi hodně transparetní - "neviditelný" aby nedomrvil ten analogovej processing pred ním, rychlý (ideálně i lookahead)..
A ještě jedna věc:
máte stereo nahrávku na mastering dejme tomu v 24/96 výsledek má bejt 16/44.1. Nahráváte procesovanej signál rovnou v 16/44.1 (a ušetříte si tak SRC) nebo zase v 24/96 a pak provádíte SRC, noise shaping/dithering a podobný vopičárny?
měl bych otázečku ohledně masteringu s analogovými mašinami. Používáte poté co signál projde analogovým řetězcem a DA ještě nějaký digitální brickwall limiter? Proč se ptám: když si pustím nějaký CD s provařeným umělcem (a tedy je stopro masterováno top analogovými stroji) jdou vždycky peaky nahrávky přesne do 0 dBFS. Neumím si moc představit analogovej limiter kterej to takhle přesně uhlídá (vetšinou není lookahead, a ratio není nikdy nekonečno) - nebo to chápu špatně a jde to udělat v čistě analogový doméně?
Je to teda tak že do DA jde signál o fous pod nulu (ja bych se bez toho teda docela bál že mi to může i skrzevá analogovej limiter "prostřelit" přes a klipovat DA převodník) a potom v digitálu čistě "technickou" limitací nějakých drobných 0.1, 0.5 dB se to dotáhne přesně na těch 0 dBFS.
A jestli to takhle děláte co používáte za brickwall limiter? - Měl by být asi hodně transparetní - "neviditelný" aby nedomrvil ten analogovej processing pred ním, rychlý (ideálně i lookahead)..
A ještě jedna věc:
máte stereo nahrávku na mastering dejme tomu v 24/96 výsledek má bejt 16/44.1. Nahráváte procesovanej signál rovnou v 16/44.1 (a ušetříte si tak SRC) nebo zase v 24/96 a pak provádíte SRC, noise shaping/dithering a podobný vopičárny?
Re: Dotaz na analogové masterovače
Ten analogovej retezec je tam stejne jako jakejkoli jinej proces (plugin), takze si zaradim kompresor nekam do retezce, kde potrebuju a vetsinou s dostatecnou rezervou, aby to nikde neklipovalo. Nic ucinnejsiho na finalni hlasitost nez digitalni limitery neexistuje, takze se zcela bezostysne pouzivaj
. Mrvej zvuk vzdycky, kdyz s nima clovek bere vic nez tu a tam spicku, a to at uz pouzijes analog nebo ne. Je ale taky dost lidi, ktery misto limiteru pouzivaj klipovani, protoze jim to pomuze k agresivnejsimu zvuku. Da se to kombinovat. Nekdy muze byt lehkej clip naprosto neslysitelnej a min slysitelnej nez limiter.
Dithering je otazka prevodu na 16bit... on stejne v prevodniku, pokud se (prevodnik) nastavi na 16bit je primo vestavenej (nahrava to 24bit ale sam prevede tu vec na 16 s ditherem).
SRC delam v poci.

Dithering je otazka prevodu na 16bit... on stejne v prevodniku, pokud se (prevodnik) nastavi na 16bit je primo vestavenej (nahrava to 24bit ale sam prevede tu vec na 16 s ditherem).
SRC delam v poci.
Re: Dotaz na analogové masterovače
jeany: nakonec prece staci signal znormalizovat (napr. v Samplitude zmacknes na klavesnici pismenko N
a nejvyssi spicka je presne na hodnote, jakou chces... pracujes s nakou rezervou a normalizaci udelas uplne nakonec... snad se nepletu a nerikam ti banalitu, kterou znas

Re: Dotaz na analogové masterovače
Normalizace nedava moc smysl... clovek vetsinou chce nejakou konkretni hlasitost a normalizaci ridi nejvyssi peak, kterej muze byt klidne uplne mimo proporci celyho mixu... a i kdyz to nahodou vyjde, tak stejne u mastru clovek vyvazuje skladby vramci celyho alba tak, aby jedna do druhy dobre prechazely (navazovaly) a to se dela vzdycky rucne a normalizace tam nema co delat 

Re: Dotaz na analogové masterovače
matucha: takze na CDckach jsou pak treba skladby, u nichz nejvyssi peak je pod maximem (treba pod tech -0.2 nebo tak)? To me nenapadlo... ale to se pak u nich da ten vzniklej prostor vyuzit prave pro naky ty kraticky peaky treba na bicich, ne? A pak zase prijde ke slovu normalizace... nebo se ten prostor proste nekdy nechava nevyuzitej?
Re: Dotaz na analogové masterovače
Bude to asi lehce mimo, ale já bych ještě zmínil RMS, tím se řídím skoro nejvíc a zajímalo by mne jaké je optimální rozhraní (berme v potaz současný sound)?
Ptám se, protože v tom nemám vůbec jasno a častokrát když mixuju, tak finální wav před takovým tím domácím masteringem má špičky třeba na - 6 dB (RMS -12db),
no a mě zajímá, jakej je vhodnej postup, pro finalizaci, když nemám žádné externí mašiny?.
Prozatím jsem toto řešil s IK T-Racks, kde používám jen master limiter a většinou mám vedle v busu i hotovou profi věc a srovnávám uchem. Většinou uříznu minimální monožství špiček a s RMS jsem ve špičkách na -8 max. -6dB, ale dělá to jen basa, asi to chce lépe zvládnout mix a dynamiku.
No a s ditheringem vůbec nevim. Točím i renderuju na 32bit / 44.1 kHz (pak jen převedu na MP3
) a ikdyž se to tu řešilo nespočetněkrát, tak prostě nevim, neřešim. Čili, každá dobrá rada dobrá.
Ptám se, protože v tom nemám vůbec jasno a častokrát když mixuju, tak finální wav před takovým tím domácím masteringem má špičky třeba na - 6 dB (RMS -12db),
no a mě zajímá, jakej je vhodnej postup, pro finalizaci, když nemám žádné externí mašiny?.
Prozatím jsem toto řešil s IK T-Racks, kde používám jen master limiter a většinou mám vedle v busu i hotovou profi věc a srovnávám uchem. Většinou uříznu minimální monožství špiček a s RMS jsem ve špičkách na -8 max. -6dB, ale dělá to jen basa, asi to chce lépe zvládnout mix a dynamiku.
No a s ditheringem vůbec nevim. Točím i renderuju na 32bit / 44.1 kHz (pak jen převedu na MP3

-
- Příspěvky: 139
- Registrován: 15 pro 2008 13:49
Re: Dotaz na analogové masterovače
Matucha:
tím, že limitery kurví zvuk myslíš i analogový, nebo jsi mluvil jen o digitálu?
Ja za sebe musí říct, že moc nemám rád, když mi brickwall limiter bere víc než tak sem tam 0.5 -1dB - pak už mi vadí (dlužno říct že ale pracuju jenom s pluginama - i tak mam radši kompresi, než tvrdou limitaci..)
S tim klipem v prevodniku hm..hm.. vzdycky jsem si myslel ze jit pres 0 je fuuj a ono nekdy ne...zajimavy - ale asi by to nemelo klipovat jako death magnetic co
s tim vestavěným SRC mě to nenapadlo - takže SRC je tam sejně ať je to 16/44.1 či 24/96 - lepší mít nad tím kontrolu (co se týče typu a nastavení SRC) a dělat to v poči?
Cyril:
jo normalizaci znám, ale moc to nepoužívám, bo mi připadá, že to moc nefunguje - souhlasím s matuchou, že osamělej blbej pík ti může pohnout s RMS tam kam nechceš (teda esli jsem spravně pochopil, že normalizace není komprese - hýbe ti stejně s píkem i RMS) já si taky rovnám skladby podle ucha (i když teda jenom v digitalu, na anologovy uzasy zatim nemam - ale pilne stradam do prasatka:-)
tím, že limitery kurví zvuk myslíš i analogový, nebo jsi mluvil jen o digitálu?
Ja za sebe musí říct, že moc nemám rád, když mi brickwall limiter bere víc než tak sem tam 0.5 -1dB - pak už mi vadí (dlužno říct že ale pracuju jenom s pluginama - i tak mam radši kompresi, než tvrdou limitaci..)
S tim klipem v prevodniku hm..hm.. vzdycky jsem si myslel ze jit pres 0 je fuuj a ono nekdy ne...zajimavy - ale asi by to nemelo klipovat jako death magnetic co

s tim vestavěným SRC mě to nenapadlo - takže SRC je tam sejně ať je to 16/44.1 či 24/96 - lepší mít nad tím kontrolu (co se týče typu a nastavení SRC) a dělat to v poči?
Cyril:
jo normalizaci znám, ale moc to nepoužívám, bo mi připadá, že to moc nefunguje - souhlasím s matuchou, že osamělej blbej pík ti může pohnout s RMS tam kam nechceš (teda esli jsem spravně pochopil, že normalizace není komprese - hýbe ti stejně s píkem i RMS) já si taky rovnám skladby podle ucha (i když teda jenom v digitalu, na anologovy uzasy zatim nemam - ale pilne stradam do prasatka:-)
Re: Dotaz na analogové masterovače
ja mam pri nekomprimovanych mixdownoch kde idu spicky takmer po nulu RMS niekde az pri -20dBdelay píše:...tak finální wav před takovým tím domácím masteringem má špičky třeba na - 6 dB (RMS -12db),...
normalizaciu vobec nepouzivam, pride mi to dost nahodne a vlastne ani neviem na co to moze byt dobre...
Re: Dotaz na analogové masterovače
jeany: normalizace ti se signalem absolutne nic neudela, jen ho zhlasiti tak, aby nejvyssi peak byl na hodnote, kterou urcis (obvykle to digitalni maximum).
delay: 32bitovy prevodniky snad ani neexistujou, ne?
delay: 32bitovy prevodniky snad ani neexistujou, ne?
Re: Dotaz na analogové masterovače
Hm, tak já střílel od boku, detailněji si pamatuju čísla až z "masteringu" u mixu to byl odhad... Spíš mi jde o to, jak nejméně destruktivní cestou dorovnat tu chybějící hlasitost... Základem je dobrej mix, to chápurastis píše:ja mam pri nekomprimovanych mixdownoch kde idu spicky takmer po nulu RMS niekde az pri -20dB

Re: Dotaz na analogové masterovače
Dokoncim mix, chci ho nekomu poslat v mp3 k poslechu. Provedu normalizaci a zcela bez ztraty kvality se nahravka zhlasiti tak, jak ji to umoznuje nejvyssi peak. Naprosto zakladni funkce, nepostradatelna.rastis píše:delay píše:normalizaciu vobec nepouzivam, pride mi to dost nahodne a vlastne ani neviem na co to moze byt dobre...
Re: Dotaz na analogové masterovače
ta potreba normalizacie mi tam stale akosi unikaCyril píše:...
Dokoncim mix, chci ho nekomu poslat v mp3 k poslechu. Provedu normalizaci a zcela bez ztraty kvality se nahravka zhlasiti tak, jak ji to umoznuje nejvyssi peak. Naprosto zakladni funkce, nepostradatelna.
Re: Dotaz na analogové masterovače
rastis: protoze kdyz michas, nechavas si prece nakou rezervu v hlasitosti, aby ti to neclipovalo. A kdyz to posilas, chces aby si nemusel dotycnej tvou skladbu vedle jinejch muset zhlasitovat jenom proto, ze jsi nevybral v menu "normalize".
-
- Příspěvky: 139
- Registrován: 15 pro 2008 13:49
Re: Dotaz na analogové masterovače
Jo u mixu to vyznam mít může, o tom žádná, obzvlášť když ho chces pro mastering poslat ven do analogovyho outboardu - využiješ plný výstup DA převodníkuCyril píše:rastis: protoze kdyz michas, nechavas si prece nakou rezervu v hlasitosti, aby ti to neclipovalo. A kdyz to posilas, chces aby si nemusel dotycnej tvou skladbu vedle jinejch muset zhlasitovat jenom proto, ze jsi nevybral v menu "normalize".
ale jako poslední článek v masteru je to blbý páč jak to zhlasití podle píku všechno, pohne ti s RMS a tím pádem se subjektivně pohne i hlasitost tracku...