HARMONIE - stupnice
HARMONIE - stupnice
Ahoj, zajima mne jak postupujete pri skladani svejch songu, tracku?
Nez zacnete delat track zvolite si stupnici v ktere budete skladat, nebo skaldate tak, ze se ridite jen podle toho jak vam to zni a zadnou urcitou stupnici nepouzivate (muj pripad). Zajima mne jestli je to podle urcite stupnice jednodussi. Jake jsou vase oblibene stupnice.... durove / molove....
Nez zacnete delat track zvolite si stupnici v ktere budete skladat, nebo skaldate tak, ze se ridite jen podle toho jak vam to zni a zadnou urcitou stupnici nepouzivate (muj pripad). Zajima mne jestli je to podle urcite stupnice jednodussi. Jake jsou vase oblibene stupnice.... durove / molove....
-
Hawkens
ekeaze:
Nedávno tady bylo téma, kde bys mohl najít mnoho odpovědí:
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=4306
Já většinou skládám s kytarou a nechávám se vést zpěvem, začíná to na nějakém akordu nebo motivu, který pak rozvádím. Nikdy nepřemýšlím dopředu o tónině, dá se říct, že následující tóny nebo souzvuk tónů slyším v hlavě a snažím se složit vhodný akord na kytaře... Obdobně skládám i na basu. Oblíbenou stupnici nemám... jde mi o přirozenost. 
Nedávno tady bylo téma, kde bys mohl najít mnoho odpovědí:
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=4306
skladam ve stupnicich. vetsinou amoll, emoll, gmoll ale obcas se to zmeni v dur o stejnech tonech
proste to nemam tak prokalkulovany a melodie jsou dilem improvizace. taky obcas sahnu do klapek a vyloudim akord, kterej se mi libi a podle nej si na to najdu skalu a uz vim na ktery klapky nemakat
pomaha mi to, prijde mi to jako kdyz ti zaklapne kolecko a ten strojek potom jede hladce (myslim tim proces skladani / vrstveni).
mam ale problem s akordama mimo skalu, s tim kdyby nekdo dokazal poradit - podat nejaky vysvetleni...
mam ale problem s akordama mimo skalu, s tim kdyby nekdo dokazal poradit - podat nejaky vysvetleni...
heh.. je to k nevíře, ale delam to presne obracene.. trosku dokazu improvizovat pri hrani .. takze ne ze bych nahodile tukal noty, ale mam zazity urcity postupy prstu.. apod. takze si obvykle najdu resp. zahraju napad..
potom se podivam na akordy.. a nasledne si lokalizuju stupnici ve ktere to vlastne hraju
) nejdulezitejsi je napad.. clovek musi mit trosku smysl pro harmonii.. mam spoustu znamejch, co se snazej skladat, ale nedokazou vymyslet inteligentni melodicky postup.
potom se podivam na akordy.. a nasledne si lokalizuju stupnici ve ktere to vlastne hraju
biscuit:
to je jasný, já to taky nezvládám, pár taktů walking bass a jsem v prd... Jednou se mi poštěstilo zajamovat si v zákulisí s dechovou sekcí z kapely Nahoru po schodišti..., bylo to jako zázrak, protože mi to hrálo samo. Vůbec jsem nevěděl, co hraju, jen jsem poslouchal dechy a jel... nakonec mi ten klarinetista nabídl hraní v Praze, že je prej starej jazzman, ale nějak se musí živit... No, nejel sem, asi se pořád podceňuju... 
ja sa tiez snazim robit v dakej tonine
uz sa tomu chvilu venujem..kedysi som vobec nepouzival akordy pretoze som nevedel hladat take co pasuju spolu... v tom mi ukrutne pomohol Ravenspiral guide...
momentalna vec co robim je tusim v b-mol.. durove toniny prakticky nepouzivam..
inak aby som vedel co mackat a co nemackat tak si zvyknem transponovat midi klavesnicu do a-mol a potom fungujem na bielich klavesach...
momentalna vec co robim je tusim v b-mol.. durove toniny prakticky nepouzivam..
inak aby som vedel co mackat a co nemackat tak si zvyknem transponovat midi klavesnicu do a-mol a potom fungujem na bielich klavesach...
ekeaze:
Stručně řečeno je to pravda. Hodně zjednodušeně by se to dalo přirovnat jako = dur/veselý - moll/smutný = ale to je tak pro výuku hudebky na ZŠ. Moll působí mnohem emotivněji, ale musíme také brát v potaz, zda se bavíme o skladbě nebo písni. Skladby klasiků jsou vždy uváděny s přívlastkem tóniny, ale neznamená to, že když je Dvořákova Novosvětská E-moll, že tam nejsou žádný durový plochy. Složit píseň jen z mollových akordů si moc nedovedu představit...
Stručně řečeno je to pravda. Hodně zjednodušeně by se to dalo přirovnat jako = dur/veselý - moll/smutný = ale to je tak pro výuku hudebky na ZŠ. Moll působí mnohem emotivněji, ale musíme také brát v potaz, zda se bavíme o skladbě nebo písni. Skladby klasiků jsou vždy uváděny s přívlastkem tóniny, ale neznamená to, že když je Dvořákova Novosvětská E-moll, že tam nejsou žádný durový plochy. Složit píseň jen z mollových akordů si moc nedovedu představit...
ekeaze: nevim co myslíš přesně tou tvrdostí. molové souzvuky (a potažmo i stupnice) působí mnohem chladnějc a disonantnějc než durové. je to tím že jsou postavené na malé tercii. tercie je ZHRUBA 1.25 násobek základní frekvence, přičemž velká tercie se tomu násobku blíží více než malá tercie. tim je daná ta míra disonance. existujou i alternativní ladění, ve kterých jsou určité tercie naladěné přesně na 1.25 násobek. nicméně to nemá zase tolik společného s náladou skladby. ta rozhodně neni vázaná na dur nebo mol




