HARMONIE - stupnice

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

HARMONIE - stupnice

Příspěvek od Ondra P. » 27 čer 2006 07:25

Ahoj, zajima mne jak postupujete pri skladani svejch songu, tracku?
Nez zacnete delat track zvolite si stupnici v ktere budete skladat, nebo skaldate tak, ze se ridite jen podle toho jak vam to zni a zadnou urcitou stupnici nepouzivate (muj pripad). Zajima mne jestli je to podle urcite stupnice jednodussi. Jake jsou vase oblibene stupnice.... durove / molove....

Hawkens

Příspěvek od Hawkens » 27 čer 2006 07:52

Na DnB najradsej pouzivam D-mol,
trance, goa a psy tracne sa mi najlepsie robi v E-dur :)

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 07:58

ekeaze:
Nedávno tady bylo téma, kde bys mohl najít mnoho odpovědí:
http://www.electrozone.cz/viewtopic.php?t=4306

:arrow: Já většinou skládám s kytarou a nechávám se vést zpěvem, začíná to na nějakém akordu nebo motivu, který pak rozvádím. Nikdy nepřemýšlím dopředu o tónině, dá se říct, že následující tóny nebo souzvuk tónů slyším v hlavě a snažím se složit vhodný akord na kytaře... Obdobně skládám i na basu. Oblíbenou stupnici nemám... jde mi o přirozenost. :oops:

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 27 čer 2006 08:00

skladam ve stupnicich. vetsinou amoll, emoll, gmoll ale obcas se to zmeni v dur o stejnech tonech :) proste to nemam tak prokalkulovany a melodie jsou dilem improvizace. taky obcas sahnu do klapek a vyloudim akord, kterej se mi libi a podle nej si na to najdu skalu a uz vim na ktery klapky nemakat :) pomaha mi to, prijde mi to jako kdyz ti zaklapne kolecko a ten strojek potom jede hladce (myslim tim proces skladani / vrstveni).
mam ale problem s akordama mimo skalu, s tim kdyby nekdo dokazal poradit - podat nejaky vysvetleni...

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 08:06

biscuit: jazz

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 27 čer 2006 08:07

delay: :oops: tet na to koukam ze tu podobne tema bylo

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 27 čer 2006 08:14

delay: no to ja vim :) proste me to nekdy tahne hloubs a ja neumim a nejsem si jistej, takze se na tu hloubku neodvazuju. je to tam potom i dost mentalne narocny (pro me) a po chvili takovejch pokusu bejvam dost vysatej :)

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 27 čer 2006 08:30

heh.. je to k nevíře, ale delam to presne obracene.. trosku dokazu improvizovat pri hrani .. takze ne ze bych nahodile tukal noty, ale mam zazity urcity postupy prstu.. apod. takze si obvykle najdu resp. zahraju napad..
potom se podivam na akordy.. a nasledne si lokalizuju stupnici ve ktere to vlastne hraju :)) nejdulezitejsi je napad.. clovek musi mit trosku smysl pro harmonii.. mam spoustu znamejch, co se snazej skladat, ale nedokazou vymyslet inteligentni melodicky postup.

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 08:31

biscuit: :-) to je jasný, já to taky nezvládám, pár taktů walking bass a jsem v prd... Jednou se mi poštěstilo zajamovat si v zákulisí s dechovou sekcí z kapely Nahoru po schodišti..., bylo to jako zázrak, protože mi to hrálo samo. Vůbec jsem nevěděl, co hraju, jen jsem poslouchal dechy a jel... nakonec mi ten klarinetista nabídl hraní v Praze, že je prej starej jazzman, ale nějak se musí živit... No, nejel sem, asi se pořád podceňuju... :-)

Solarfall
Příspěvky: 1139
Registrován: 20 bře 2004 09:51

Příspěvek od Solarfall » 27 čer 2006 08:34

ja sa tiez snazim robit v dakej tonine ;) uz sa tomu chvilu venujem..kedysi som vobec nepouzival akordy pretoze som nevedel hladat take co pasuju spolu... v tom mi ukrutne pomohol Ravenspiral guide...

momentalna vec co robim je tusim v b-mol.. durove toniny prakticky nepouzivam..

inak aby som vedel co mackat a co nemackat tak si zvyknem transponovat midi klavesnicu do a-mol a potom fungujem na bielich klavesach... :P

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 27 čer 2006 08:37

TOM-Thak píše: ne ze bych nahodile tukal noty, ale mam zazity urcity postupy prstu.. apod. takze si obvykle najdu resp. zahraju napad..
potom se podivam na akordy.. a nasledne si lokalizuju stupnici ve ktere to vlastne hraju :))
Tenhel postup je mi nejblizsi...

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 08:39

Solarfall píše:momentalna vec co robim je tusim v b-mol.. durove toniny prakticky nepouzivam...
To musí bejt depka :cry:

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 27 čer 2006 08:51

Kdyz uz jsme u tech molovejch a durovejch stupicich, tak se rika ze durove stupnice jsou tvrdsi jak molove. Je to pravda?

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 27 čer 2006 09:03

ekeaze:
Stručně řečeno je to pravda. Hodně zjednodušeně by se to dalo přirovnat jako = dur/veselý - moll/smutný = ale to je tak pro výuku hudebky na ZŠ. Moll působí mnohem emotivněji, ale musíme také brát v potaz, zda se bavíme o skladbě nebo písni. Skladby klasiků jsou vždy uváděny s přívlastkem tóniny, ale neznamená to, že když je Dvořákova Novosvětská E-moll, že tam nejsou žádný durový plochy. Složit píseň jen z mollových akordů si moc nedovedu představit...

FFoxX
Příspěvky: 145
Registrován: 26 lis 2002 18:54

Příspěvek od FFoxX » 27 čer 2006 09:52

ekeaze: nevim co myslíš přesně tou tvrdostí. molové souzvuky (a potažmo i stupnice) působí mnohem chladnějc a disonantnějc než durové. je to tím že jsou postavené na malé tercii. tercie je ZHRUBA 1.25 násobek základní frekvence, přičemž velká tercie se tomu násobku blíží více než malá tercie. tim je daná ta míra disonance. existujou i alternativní ladění, ve kterých jsou určité tercie naladěné přesně na 1.25 násobek. nicméně to nemá zase tolik společného s náladou skladby. ta rozhodně neni vázaná na dur nebo mol

Odpovědět