Jak udělat výsledný mix aby nevznikla tzv. KOULE.
nahravanie je zlozity proces na to aby si dosiahol slusnejsi vysledok
a vyhol sa tzv. kouli treba mysliet od zaciatku.
najdolezitejsi je aranzman tak ako bolo povedane.podla toho sa odvija
vsetko ostatne.hladanie a vyber zaujimavych zakladnych zvukov nastrojov.
to je vec hlavne muzikantov a producentov oni by mali mat jasno aky
charakter ma mat ta ktora skladba.dalej treba citlivo narabat s dynamikou
tam moze nastat efekt tzv. koule.radsej dynamiku vytvarat striedanim
nastrojov v aranzi.Da sa o tom hovorit len vseobecne pretoze kazde jedno
nahravanie zalezi od interpreta,miestnosti,sposobu snimania,stylu hudby.
najdolezitejsie je hned od zaciatku sa snazit dosiahnut taky zvuk ktory
bude treba len minimalne upravovat a poznat nedokonalosti miestnosti,
nastrojov,schopnosti interpretov len tak moze vzniknut nieco kvalitne
a zaujimave.
a vyhol sa tzv. kouli treba mysliet od zaciatku.
najdolezitejsi je aranzman tak ako bolo povedane.podla toho sa odvija
vsetko ostatne.hladanie a vyber zaujimavych zakladnych zvukov nastrojov.
to je vec hlavne muzikantov a producentov oni by mali mat jasno aky
charakter ma mat ta ktora skladba.dalej treba citlivo narabat s dynamikou
tam moze nastat efekt tzv. koule.radsej dynamiku vytvarat striedanim
nastrojov v aranzi.Da sa o tom hovorit len vseobecne pretoze kazde jedno
nahravanie zalezi od interpreta,miestnosti,sposobu snimania,stylu hudby.
najdolezitejsie je hned od zaciatku sa snazit dosiahnut taky zvuk ktory
bude treba len minimalne upravovat a poznat nedokonalosti miestnosti,
nastrojov,schopnosti interpretov len tak moze vzniknut nieco kvalitne
a zaujimave.
hlavne lacnejsie mikrofony vrestia na niektorych frekvenciach (vlastna rezonancna mikrofonu + harmonicke) a ked sa ti do toho strafi nastroj/farba hlasu tak ho tam mas. bohuzial niekedy treba notch filter s vacsim Q a to vacsina sw ekvalizerov moc dobre zvukovo nezvlada. na vyhladavanie to vzdy kombinuj s analyzatorom, lebo sa v extremnom pripade moze stat ze ti vresti nie nahravka ale posluch (monitory+miestnost)biscuit píše:matousi rezonancema myslis, kdyz nastroj v nekterejch castech spektra pri stejny velocity dava vetsi silu?
... mmno to je presnej popis toho co ja jsem mel s moji AT4033 jak pisu nekde v jinym foru. I reseni z my strany bylo takovy jako popisujes ...kexik píše:hlavne lacnejsie mikrofony vrestia na niektorych frekvenciach (vlastna rezonancna mikrofonu + harmonicke) a ked sa ti do toho strafi nastroj/farba hlasu tak ho tam mas. bohuzial niekedy treba notch filter s vacsim Q a to vacsina sw ekvalizerov moc dobre zvukovo nezvlada. na vyhladavanie to vzdy kombinuj s analyzatorom, lebo sa v extremnom pripade moze stat ze ti vresti nie nahravka ale posluch (monitory+miestnost)biscuit píše:matousi rezonancema myslis, kdyz nastroj v nekterejch castech spektra pri stejny velocity dava vetsi silu?
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
dobrej mix: frequence a td.
dobrej dotaz. mix je výsledkem celého předcházejícího procesu, proto mi to nedá a musím se zmínit i o tom:
1)
S odpovědí bych začal tam kde "to" začíná, což je v podstatě "tvůrčí proces". Je samozřejmě lepší, když už před nahráváním je vymyšleno dobré aranžmá. Zlatá přísloví, kterýmiž se lze řídit: např. "..v jednoduchosti je síla...", "méně je někdy více..." apod. On opravdu jeden kvalitní zvuk (dobře nasnímaný a dobře nahraný a? již do pásku nebo do digitálu) je ve výsledku lepší než 3 ne tak kvalitní (tím nechci říct že by se nemohly zdvojovat kopáky, kytary apod...). To se týka samozřejmě i samplů. I když ty maj často záměrný lo-fi charakter tak pořád platí, že kvalitní zvuk můžeš zprasit do "horší" podoby (rozuměj "hůře" znějící-třeba právě lo-fi) ale z blbýho zvuku lepší neuděláš
2)
Tak že sejmutí nahrávaného zvuku by mělo být co nejlepší to půjde. Např.: kdo má na výběr hafo dobrejch mikrofonů, většinou si zkusí u zpěváka několik variant, podle umělcova hlasu - a taky zamýšleného aranžmá. to už jsem u těch frekvencí ale o těch ještě později. Pár vjecí bych doporučil, pokud se nahrává přes mikrofon do DAW: co nejlepší mikrofonní předzesilovače (a následný převodníky...) . A je důležitý, aby se digitál nepřebudil, tak že je prostě lepší nahrávat i přes nějakej ten hárdwarovej kousek s kompresorem kterej ohlídá volume a peaky-ale samozřejmě neni dobrý při nahrávání komprimovat moc, protože jak to jednou bude nahraný tak tu kompresi z toho dostaneš horko těžko. Jde o to v podstatě nahradit pre-amp a "šavli" na mixážní konzoli. Stále je to lepší než to píchnout rovnou do "zvukovky" a DAW... A ještě k tomu volume: to je pro následný míchání dost důležitý. Fakt není třeba nahrávat úplně "hot" signál co leze do červenýho. Klidně postačí pohybovat se v rozpětí -12 až - 20db... v dnešní době..... kdy většina DAW má interní 32 floating point bla bla bla.... Samozřejmě nahrávání do pásku je jiná.... Ale saturace kterou dodá pásek je prostě jiná věc než v 99% digitální zkreslení, jež je nežádoucí pokud nejsi Trent Reznor nebo Marilyn Manson
3)
A konečně míchání: jasně že jsou důležitý frekvence. Panorama a dynamika jednotlivejch kanálů nestačí. Nahrávka musí znít dobře i v monu (v monu je dnes ještě TV, spousta rádií a někdy i kluby nebo restaurace a veřejný prostory co maj repráky moc daleko od sebe...). Jak chceš dosáhnout oddělení nástrojů pouze panoramou, když to pak pustíš v monu
Taky tu zaznělo párkrát použití reverbu-což je opravdu funkční, když chceš něco posadit v mixu "dál" od posluchače.
Tak že frekvence:když budu mluvit o "klasice" jako elektrická basa, akustické bicí, el. kytary, lidský hlas atd... každej nástroj má svojí přirozenou frekvenci. Někdo tady dával link na nějaký obrázky (ještě jsem neviděl) a to je myslím dobrej příměr-představ si místnost, co má u jedný stěny polici kam musíš všechno co chceš v mixu použít poskládat. Mluvíme o stereo mixu tak použijem jen jednu stěnu a posluchače umístíme do prostřed místnosti. Pro tenhle příklad předpokládejme, že jsou všechny zvuky (nástroje) stejně hlasitý (nesmysl a kromě toho i když by byly tak lidský ucho vnímá subjektivně jiný frekvence často i jako "různě" hlasité, i když na měřáku bude stejná hodnota). Když chceš mít rovnoměrnej poslech-"uklidíš" ty nástroje do police tak aby byly z hlediska posluchače rovnoměrně rozmístěný. A to jak vertikálně, tak horizontálně. Představ si, že dáš třeba basu do police, kde už jsou kytary a z "panoramatického pohledu" už není v polici místo, tak buď jedna z kytar , nebo basa musí dopředu před ostatní. Posluchač "uvidí" tu kytaru co bude v polici vepředu a ta za ní bude schovaná.... Ve skutečnosti, když takhle bude víc nástrojů okupovat stejné frekvenční pásmo, to bude mít za následek i to, že mix nebude tak hlasitý jak by jsi si představoval...
Dost keců, tady je pár "doporučenejch ekvalizačních frekvencí" pro začátek (je to v angličtině a překládat to nebudu:-):
50Hz
1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, toms, and the bass.
2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on loud bass lines like rock.
100Hz
1. Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments.
2. Increase to add fullness to guitars, snare.
3. Increase to add warmth to piano and horns.
4. Reduce to remove boom on guitars & increase clarity.
200Hz
1. Increase to add fullness to vocals.
2. Increase to add fullness to snare and guitar ( harder sound ).
3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments.
4. Reduce to decrease gong sound of cymbals.
400Hz
1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume.
2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms).
3. Reduce to decrease ambiance on cymbals.
800Hz
1. Increase for clarity and "punch" of bass.
2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars
1.5KHz
1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass.
2. Reduce to remove dullness of guitars.
3KHz
1. Increase for more "pluck" of bass.
2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar.
3. Increase for more attack on low piano parts.
4. Increase for more clarity / hardness on voice.
5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals.
6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars.
5KHz
1. Increase for vocal presence.
2. Increase low frequency drum attack ( foot / toms).
3. Increase for more "finger sound" on bass.
4. Increase attack of piano, acoustic guitar and brightness on guitars (especially rock guitars).
5. Reduce to make background parts more distant.
6. Reduce to soften "thin" guitar.
7KHz
1. Increase to add attack on low frequency drums ( more metallic sound ).
2. Increase to add attack to percussion instruments.
3. Increase on dull singer.
4. Increase for more "finger sound" on acoustic bass.
5. Reduce to decrease "s" sound on singers.
6. Increase to add sharpness to synthesizers, rock guitars, acoustic guitar and piano.
10KHz
1. Increase to brighten vocals.
2. Increase for "light brightness" in acoustic guitar and piano.
3. Increase for hardness on cymbals.
4. Reduce to decrease "s" sound on singers.
15KHz
1. Increase to brighten vocals (breath sound).
2. Increase to brighten cymbals, string instruments and flutes.
3. Increase to make sampled synthesizer sound more real
Když už jsme u tý ekvalizace- je dobrý vědět jak to funguje, co je bell/shelf, bandwith a Q setting.
Tady je "Bandwith values chart" :
Q Setting / Bandwidth
0.7= 2 Octaves
1.0= 1 1/3 Octaves
1.4 = 1 Octave
2.8 = 1/2 Octave
A ještě "DESCRIPTION OF GAIN CHANGE CHART" :
dB Change / Description
1.0 dB = unnoticeable (usually)
2.0 dB = sometimes noticeable
3.0 dB = noticeable small change
4.0 dB= distinctly noticeable change
6.0 dB= twice (1/2) as loud
10 dB = three times (1/3) as loud
No a taky je důležitý odstranit (odfiltrovat) z každý stopy frekvence co tam nejsou potřeba. Např. různý šumy, "rumble" atd. Málo "ruchů" na více stopách je dohromady hodně ruchů ve výslednym mixu = míň prostoru pro muziku... Nejde jen o "ruchy" ale např.: u elektrické kytary je málo "muzikálních" informací obsaženo ve frekvenčním pásmu pod 82 Hz. Odfiltrováním (hi-pass nebo low-cut filtrem) všeho pod 82 HZ ponecháme v této oblasti více prostoru pro basu, kopák... A proč zrovna 82Hz? (zase ty frekvence...) . "Tlustý éčko" zní právě na 82Hz... Když bude ale kytara podladěná do D, tak to má frkvenci 73 Hz. Takhle je to se všemi tóny-mají svoje frekvence... Teď jsem zmiňoval jak toho využít pro odfiltrování nežádoucích frekvencí. A využiješ toho naopak když budeš nějaký frekvenční pásmo zvýrazňovat. Tak např. píseň je v "E dur" tak např. basu zvýrazníš v těch oktávách a frekvencích, který přísluší tónu E. Tj. 82Hz v druhý oktávě, 164 Hz ve třetí, 329Hz ve čtvrtý, 659 v pátý atd. Samozřejmě nezvýrazníš všechny a všude - ve třetí nebo čtvrtý oktávě by se to mohlo "mlít" s kytarama... Chci říct, že tóny ve kterejch je píseň, frekvence a ekvalizace - může udělat v mixu hodně...
to by snad pro začátek stačilo
PS- to bych se mohl upsat až do smrti tak pár typů na tehcniky využívaný hojně během míchání, který si zkus vyhledat na netu: "paralelní komprese" (používá se např. u bicích aby jsi neztratil attack ale zároveň byly bicí hezky zkomprimovaný , občas až překomprimovaný)
"side-chain compression" , "ducking"
1)
S odpovědí bych začal tam kde "to" začíná, což je v podstatě "tvůrčí proces". Je samozřejmě lepší, když už před nahráváním je vymyšleno dobré aranžmá. Zlatá přísloví, kterýmiž se lze řídit: např. "..v jednoduchosti je síla...", "méně je někdy více..." apod. On opravdu jeden kvalitní zvuk (dobře nasnímaný a dobře nahraný a? již do pásku nebo do digitálu) je ve výsledku lepší než 3 ne tak kvalitní (tím nechci říct že by se nemohly zdvojovat kopáky, kytary apod...). To se týka samozřejmě i samplů. I když ty maj často záměrný lo-fi charakter tak pořád platí, že kvalitní zvuk můžeš zprasit do "horší" podoby (rozuměj "hůře" znějící-třeba právě lo-fi) ale z blbýho zvuku lepší neuděláš
2)
Tak že sejmutí nahrávaného zvuku by mělo být co nejlepší to půjde. Např.: kdo má na výběr hafo dobrejch mikrofonů, většinou si zkusí u zpěváka několik variant, podle umělcova hlasu - a taky zamýšleného aranžmá. to už jsem u těch frekvencí ale o těch ještě později. Pár vjecí bych doporučil, pokud se nahrává přes mikrofon do DAW: co nejlepší mikrofonní předzesilovače (a následný převodníky...) . A je důležitý, aby se digitál nepřebudil, tak že je prostě lepší nahrávat i přes nějakej ten hárdwarovej kousek s kompresorem kterej ohlídá volume a peaky-ale samozřejmě neni dobrý při nahrávání komprimovat moc, protože jak to jednou bude nahraný tak tu kompresi z toho dostaneš horko těžko. Jde o to v podstatě nahradit pre-amp a "šavli" na mixážní konzoli. Stále je to lepší než to píchnout rovnou do "zvukovky" a DAW... A ještě k tomu volume: to je pro následný míchání dost důležitý. Fakt není třeba nahrávat úplně "hot" signál co leze do červenýho. Klidně postačí pohybovat se v rozpětí -12 až - 20db... v dnešní době..... kdy většina DAW má interní 32 floating point bla bla bla.... Samozřejmě nahrávání do pásku je jiná.... Ale saturace kterou dodá pásek je prostě jiná věc než v 99% digitální zkreslení, jež je nežádoucí pokud nejsi Trent Reznor nebo Marilyn Manson
3)
A konečně míchání: jasně že jsou důležitý frekvence. Panorama a dynamika jednotlivejch kanálů nestačí. Nahrávka musí znít dobře i v monu (v monu je dnes ještě TV, spousta rádií a někdy i kluby nebo restaurace a veřejný prostory co maj repráky moc daleko od sebe...). Jak chceš dosáhnout oddělení nástrojů pouze panoramou, když to pak pustíš v monu
Tak že frekvence:když budu mluvit o "klasice" jako elektrická basa, akustické bicí, el. kytary, lidský hlas atd... každej nástroj má svojí přirozenou frekvenci. Někdo tady dával link na nějaký obrázky (ještě jsem neviděl) a to je myslím dobrej příměr-představ si místnost, co má u jedný stěny polici kam musíš všechno co chceš v mixu použít poskládat. Mluvíme o stereo mixu tak použijem jen jednu stěnu a posluchače umístíme do prostřed místnosti. Pro tenhle příklad předpokládejme, že jsou všechny zvuky (nástroje) stejně hlasitý (nesmysl a kromě toho i když by byly tak lidský ucho vnímá subjektivně jiný frekvence často i jako "různě" hlasité, i když na měřáku bude stejná hodnota). Když chceš mít rovnoměrnej poslech-"uklidíš" ty nástroje do police tak aby byly z hlediska posluchače rovnoměrně rozmístěný. A to jak vertikálně, tak horizontálně. Představ si, že dáš třeba basu do police, kde už jsou kytary a z "panoramatického pohledu" už není v polici místo, tak buď jedna z kytar , nebo basa musí dopředu před ostatní. Posluchač "uvidí" tu kytaru co bude v polici vepředu a ta za ní bude schovaná.... Ve skutečnosti, když takhle bude víc nástrojů okupovat stejné frekvenční pásmo, to bude mít za následek i to, že mix nebude tak hlasitý jak by jsi si představoval...
Dost keců, tady je pár "doporučenejch ekvalizačních frekvencí" pro začátek (je to v angličtině a překládat to nebudu:-):
50Hz
1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, toms, and the bass.
2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on loud bass lines like rock.
100Hz
1. Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments.
2. Increase to add fullness to guitars, snare.
3. Increase to add warmth to piano and horns.
4. Reduce to remove boom on guitars & increase clarity.
200Hz
1. Increase to add fullness to vocals.
2. Increase to add fullness to snare and guitar ( harder sound ).
3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments.
4. Reduce to decrease gong sound of cymbals.
400Hz
1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume.
2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms).
3. Reduce to decrease ambiance on cymbals.
800Hz
1. Increase for clarity and "punch" of bass.
2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars
1.5KHz
1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass.
2. Reduce to remove dullness of guitars.
3KHz
1. Increase for more "pluck" of bass.
2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar.
3. Increase for more attack on low piano parts.
4. Increase for more clarity / hardness on voice.
5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals.
6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars.
5KHz
1. Increase for vocal presence.
2. Increase low frequency drum attack ( foot / toms).
3. Increase for more "finger sound" on bass.
4. Increase attack of piano, acoustic guitar and brightness on guitars (especially rock guitars).
5. Reduce to make background parts more distant.
6. Reduce to soften "thin" guitar.
7KHz
1. Increase to add attack on low frequency drums ( more metallic sound ).
2. Increase to add attack to percussion instruments.
3. Increase on dull singer.
4. Increase for more "finger sound" on acoustic bass.
5. Reduce to decrease "s" sound on singers.
6. Increase to add sharpness to synthesizers, rock guitars, acoustic guitar and piano.
10KHz
1. Increase to brighten vocals.
2. Increase for "light brightness" in acoustic guitar and piano.
3. Increase for hardness on cymbals.
4. Reduce to decrease "s" sound on singers.
15KHz
1. Increase to brighten vocals (breath sound).
2. Increase to brighten cymbals, string instruments and flutes.
3. Increase to make sampled synthesizer sound more real
Když už jsme u tý ekvalizace- je dobrý vědět jak to funguje, co je bell/shelf, bandwith a Q setting.
Tady je "Bandwith values chart" :
Q Setting / Bandwidth
0.7= 2 Octaves
1.0= 1 1/3 Octaves
1.4 = 1 Octave
2.8 = 1/2 Octave
A ještě "DESCRIPTION OF GAIN CHANGE CHART" :
dB Change / Description
1.0 dB = unnoticeable (usually)
2.0 dB = sometimes noticeable
3.0 dB = noticeable small change
4.0 dB= distinctly noticeable change
6.0 dB= twice (1/2) as loud
10 dB = three times (1/3) as loud
No a taky je důležitý odstranit (odfiltrovat) z každý stopy frekvence co tam nejsou potřeba. Např. různý šumy, "rumble" atd. Málo "ruchů" na více stopách je dohromady hodně ruchů ve výslednym mixu = míň prostoru pro muziku... Nejde jen o "ruchy" ale např.: u elektrické kytary je málo "muzikálních" informací obsaženo ve frekvenčním pásmu pod 82 Hz. Odfiltrováním (hi-pass nebo low-cut filtrem) všeho pod 82 HZ ponecháme v této oblasti více prostoru pro basu, kopák... A proč zrovna 82Hz? (zase ty frekvence...) . "Tlustý éčko" zní právě na 82Hz... Když bude ale kytara podladěná do D, tak to má frkvenci 73 Hz. Takhle je to se všemi tóny-mají svoje frekvence... Teď jsem zmiňoval jak toho využít pro odfiltrování nežádoucích frekvencí. A využiješ toho naopak když budeš nějaký frekvenční pásmo zvýrazňovat. Tak např. píseň je v "E dur" tak např. basu zvýrazníš v těch oktávách a frekvencích, který přísluší tónu E. Tj. 82Hz v druhý oktávě, 164 Hz ve třetí, 329Hz ve čtvrtý, 659 v pátý atd. Samozřejmě nezvýrazníš všechny a všude - ve třetí nebo čtvrtý oktávě by se to mohlo "mlít" s kytarama... Chci říct, že tóny ve kterejch je píseň, frekvence a ekvalizace - může udělat v mixu hodně...
to by snad pro začátek stačilo
PS- to bych se mohl upsat až do smrti tak pár typů na tehcniky využívaný hojně během míchání, který si zkus vyhledat na netu: "paralelní komprese" (používá se např. u bicích aby jsi neztratil attack ale zároveň byly bicí hezky zkomprimovaný , občas až překomprimovaný)
"side-chain compression" , "ducking"
A tady je zbytek toho textaku ...
Kick Drum
Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Try a small boost around
5-7kHz to add some high end.
50-100Hz ~ Adds bottom to the sound
100-250Hz ~ Adds roundness
250-800Hz ~ Muddiness Area
5-8kHz ~ Adds high end prescence
8-12kHz ~ Adds Hiss
Snare
Try a small boost around 60-120Hz if the sound is a little too wimpy. Try
boosting around 6kHz for that ' snappy' sound.
100-250Hz ~ Fills out the sound
6-8kHz ~ Adds prescence
Hi hats or cymbals
Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. To add some brightness
try a small boost around 3kHz.
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Bass
Try boosting around 60Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled
off around 300Hz.If more presence is needed, boost around 6kHz.
50-100Hz ~ Adds bottom end
100-250Hz ~ Adds roundness
250-800Hz ~ Muddiness Area
800-1kHz ~ Adds beef to small speakers
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds high-end presence
8-12kHz ~ Adds hiss
Vocals
This is a difficult one, as it depends on the mic used to record the vocal.
However...Apply either cut or boost around 300hz, depending on the mic and
song.Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity.
100-250Hz ~ Adds ' up-frontness'
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds sibilance and clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Piano
Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Apply a very small boost
around 6kHz to add some clarity.
50-100Hz ~ Adds bottom
100-250Hz ~ Adds roundness
250-1kHz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8Khz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds hiss
Electric guitars
Again this depends on the mix and the recording. Apply either cut or boost
around 300hz, depending on the song and sound. Try boosting around 3kHz to add
some edge to the sound, or cut to add some transparency. Try boosting around
6kHz to add presence. Try boosting around 10kHz to add brightness.
100-250Hz ~ Adds body
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6Khz ~ Cuts through the mix
6-8kHz ~ Adds clarity
8=12kHz ~ Adds hiss
Acoustic guitar
Any apparent muddiness can be rolled off between 100-300Hz. Apply small amounts
of cut around 1-3kHz to push the image higher. Apply small amounts of boost
around 5kHz to add some presence.
100-250Hz ~ Adds body
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Strings
These depend entirely on the mix and the sound used.
50-100Hz ~ Adds bottom end
100-250Hz ~ Adds body
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6hHz ~ Sounds crunchy
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Kick Drum
Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Try a small boost around
5-7kHz to add some high end.
50-100Hz ~ Adds bottom to the sound
100-250Hz ~ Adds roundness
250-800Hz ~ Muddiness Area
5-8kHz ~ Adds high end prescence
8-12kHz ~ Adds Hiss
Snare
Try a small boost around 60-120Hz if the sound is a little too wimpy. Try
boosting around 6kHz for that ' snappy' sound.
100-250Hz ~ Fills out the sound
6-8kHz ~ Adds prescence
Hi hats or cymbals
Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. To add some brightness
try a small boost around 3kHz.
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Bass
Try boosting around 60Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled
off around 300Hz.If more presence is needed, boost around 6kHz.
50-100Hz ~ Adds bottom end
100-250Hz ~ Adds roundness
250-800Hz ~ Muddiness Area
800-1kHz ~ Adds beef to small speakers
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds high-end presence
8-12kHz ~ Adds hiss
Vocals
This is a difficult one, as it depends on the mic used to record the vocal.
However...Apply either cut or boost around 300hz, depending on the mic and
song.Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity.
100-250Hz ~ Adds ' up-frontness'
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8kHz ~ Adds sibilance and clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Piano
Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Apply a very small boost
around 6kHz to add some clarity.
50-100Hz ~ Adds bottom
100-250Hz ~ Adds roundness
250-1kHz ~ Muddiness area
1-6kHz ~ Adds presence
6-8Khz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds hiss
Electric guitars
Again this depends on the mix and the recording. Apply either cut or boost
around 300hz, depending on the song and sound. Try boosting around 3kHz to add
some edge to the sound, or cut to add some transparency. Try boosting around
6kHz to add presence. Try boosting around 10kHz to add brightness.
100-250Hz ~ Adds body
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6Khz ~ Cuts through the mix
6-8kHz ~ Adds clarity
8=12kHz ~ Adds hiss
Acoustic guitar
Any apparent muddiness can be rolled off between 100-300Hz. Apply small amounts
of cut around 1-3kHz to push the image higher. Apply small amounts of boost
around 5kHz to add some presence.
100-250Hz ~ Adds body
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
Strings
These depend entirely on the mix and the sound used.
50-100Hz ~ Adds bottom end
100-250Hz ~ Adds body
250-800Hz ~ Muddiness area
1-6hHz ~ Sounds crunchy
6-8kHz ~ Adds clarity
8-12kHz ~ Adds brightness
And now specific guidelines for each instrument:
Violin:
Frequency Range: (G-C4) 196 Hz to 2100 Hz
Overtones: Up to 10 kHz
EQ: Warmth around 240 Hz, String 2.5 kHz, Attack 7-10 Hz
Double Bass:
Frequency Range: (E-C1) 41 Hz to 260 Hz
Overtones: Up to 8 kHz
EQ: Fullness 80 to 100 Hz, Body 200 Hz, String Noise 2.5 kHz
Acoustic Guitar:
Frequency Range: (E-D3) 41 Hz to 1175 Hz
Overtones: Up to 12 kHz
EQ: Warmth 240 Hz, Clarity 2 kHz to 5 kHz, Attack 3.5 kHz
Electric Guitar:
Frequency Range: (E-G3) 82 Hz to 1570 Hz
Overtones: 5 kHz
EQ: Fullness 240 Hz, Warmth 400 Hz, String 2.5 kHz
Trumpet:
Frequency Range: (E-D3) 160 Hz to 1175 Hz
Overtones: Up to 15 kHz
EQ: Fullness 120 to 240 Hz, Bell 5 kHz, Attack 8 kHz
Tuba:
Frequency Range: (B2-A1) 29Hz to 440 Hz
Overtones: Up to 1.8 kHz
EQ: Fullness 80 Hz, Resonance 500 Hz, Cut 1.2 kHz
Grand Piano:
Frequency Range: (A2-C5) 27 Hz to 4200 Hz
Overtones: Over 13 kHz
EQ: Warmth 120 Hz, Clarity 2.5 Hz to 4 kHz, Attack 8 kHz
Flute (small):
Frequency Range: (D2-C5) 587 Hz to 4200 Hz
Overtones: Around 10 kHz
EQ: Warmth 500-700 Hz, Breath 3.2 kHz, Air 6 kHz
Oboe:
Frequency Range: (B-F2) 247 Hz to 1400 Hz
Overtones: Up to 12 kHz
EQ: Body 300 Hz, Resonance 1.2 kHz, Attack 4.5 kHz
Clarinet:
Frequency Range: (D-G3) 147 Hz to 1570 Hz
Overtones: Up to 4 kHz
EQ: Bell 300 Hz, Harmonics 2.5 kHz, Air 5.2 kHz
Timpani:
Frequency Range: (D-C) 73 Hz to 130 Hz
Overtones: Up to 4 kHz
EQ: Warmth 90 Hz, Attack 2.0 kHz, Air 4.5 kHz
Bass Guitar (Electric):
Frequency Range: (E-C2) 82 Hz to 520 Hz
Overtones: Up to 8 kHz
EQ: Body 80 Hz, Warmth 300 Hz, String 2.5 kHz
Viola:
Frequency Range: (C-C3) 130 Hz to 1050 Hz
Overtones: Around 8 kHz to 10 kHz
EQ: Fullness 200 Hz, String 2.4 kHz, Scratch 4.2 kHz
Bass Drum:
Frequency Range: Not Defined (low)
Overtones: Around 4 kHz
EQ: Body 120 Hz, Box Sound 400 Hz, Cut 3.0 kHz
Snare Drum:
Frequency Range: Not Defined
Overtones: Up to 8 kHz
EQ: Body 120 Hz and 240 Hz, Hollow 400 Hz, Snare 2.5 kHz
Cymbals:
Frequency Range: Not Defined
Overtones: Up to 10 kHz
EQ: Bell 220 Hz, Clarity 7.5 kHz, Air 10 kHz
Toms:
Frequency Range: Not Defined
Overtones: Up to 3.5 kHz
EQ: Fullness 120 Hz, Cut 5 kHz
Violin:
Frequency Range: (G-C4) 196 Hz to 2100 Hz
Overtones: Up to 10 kHz
EQ: Warmth around 240 Hz, String 2.5 kHz, Attack 7-10 Hz
Double Bass:
Frequency Range: (E-C1) 41 Hz to 260 Hz
Overtones: Up to 8 kHz
EQ: Fullness 80 to 100 Hz, Body 200 Hz, String Noise 2.5 kHz
Acoustic Guitar:
Frequency Range: (E-D3) 41 Hz to 1175 Hz
Overtones: Up to 12 kHz
EQ: Warmth 240 Hz, Clarity 2 kHz to 5 kHz, Attack 3.5 kHz
Electric Guitar:
Frequency Range: (E-G3) 82 Hz to 1570 Hz
Overtones: 5 kHz
EQ: Fullness 240 Hz, Warmth 400 Hz, String 2.5 kHz
Trumpet:
Frequency Range: (E-D3) 160 Hz to 1175 Hz
Overtones: Up to 15 kHz
EQ: Fullness 120 to 240 Hz, Bell 5 kHz, Attack 8 kHz
Tuba:
Frequency Range: (B2-A1) 29Hz to 440 Hz
Overtones: Up to 1.8 kHz
EQ: Fullness 80 Hz, Resonance 500 Hz, Cut 1.2 kHz
Grand Piano:
Frequency Range: (A2-C5) 27 Hz to 4200 Hz
Overtones: Over 13 kHz
EQ: Warmth 120 Hz, Clarity 2.5 Hz to 4 kHz, Attack 8 kHz
Flute (small):
Frequency Range: (D2-C5) 587 Hz to 4200 Hz
Overtones: Around 10 kHz
EQ: Warmth 500-700 Hz, Breath 3.2 kHz, Air 6 kHz
Oboe:
Frequency Range: (B-F2) 247 Hz to 1400 Hz
Overtones: Up to 12 kHz
EQ: Body 300 Hz, Resonance 1.2 kHz, Attack 4.5 kHz
Clarinet:
Frequency Range: (D-G3) 147 Hz to 1570 Hz
Overtones: Up to 4 kHz
EQ: Bell 300 Hz, Harmonics 2.5 kHz, Air 5.2 kHz
Timpani:
Frequency Range: (D-C) 73 Hz to 130 Hz
Overtones: Up to 4 kHz
EQ: Warmth 90 Hz, Attack 2.0 kHz, Air 4.5 kHz
Bass Guitar (Electric):
Frequency Range: (E-C2) 82 Hz to 520 Hz
Overtones: Up to 8 kHz
EQ: Body 80 Hz, Warmth 300 Hz, String 2.5 kHz
Viola:
Frequency Range: (C-C3) 130 Hz to 1050 Hz
Overtones: Around 8 kHz to 10 kHz
EQ: Fullness 200 Hz, String 2.4 kHz, Scratch 4.2 kHz
Bass Drum:
Frequency Range: Not Defined (low)
Overtones: Around 4 kHz
EQ: Body 120 Hz, Box Sound 400 Hz, Cut 3.0 kHz
Snare Drum:
Frequency Range: Not Defined
Overtones: Up to 8 kHz
EQ: Body 120 Hz and 240 Hz, Hollow 400 Hz, Snare 2.5 kHz
Cymbals:
Frequency Range: Not Defined
Overtones: Up to 10 kHz
EQ: Bell 220 Hz, Clarity 7.5 kHz, Air 10 kHz
Toms:
Frequency Range: Not Defined
Overtones: Up to 3.5 kHz
EQ: Fullness 120 Hz, Cut 5 kHz
PUF: no konecne neco co se hodí... rozsahy nástrojů znát je výborný pomocník, hlavně to urychlí práci, i když taky každý nástroj ač stejného jména (pokud ho nevyrobili v číně) zní troske inak...
ale ty dva přízpěvky nad tím bych normálně smazal z povrchu zemského
...to je pro me nepochopitelne tohlencto....
ale ty dva přízpěvky nad tím bych normálně smazal z povrchu zemského
...to je pro me nepochopitelne tohlencto....
- Pierre niko
- Příspěvky: 719
- Registrován: 28 pro 2004 11:04
Re: dobrej mix: frequence a td.
... teda milej pane, klobouk dolu a moje ucta. Takhle srovnany to ma malo kdo. Myslim, ze prizvisko "novacek" u vasi ikonky rozhodne musi byt omylem ...velvet píše:pro muziku... Nejde jen o "ruchy" ale např.: u elektrické kytary je málo "muzikálních" informací obsaženo ve frekvenčním pásmu pod 82 Hz. Odfiltrováním (hi-pass nebo low-cut filtrem) všeho pod 82 HZ
(...)
Tj. 82Hz v druhý oktávě, 164 Hz ve třetí, 329Hz ve čtvrtý, 659 v pátý atd. Samozřejmě nezvýrazníš všechny a všude - ve třetí nebo čtvrtý oktávě by se to mohlo "mlít" s kytarama... Chci říct, že tóny ve kterejch je píseň, frekvence a ekvalizace - může udělat v mixu hodně...
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz





