Ktery soft je nejlepsi pro mastering?
Ktery soft je nejlepsi pro mastering?
1. IZotope
2. PSP Audioware
3. T-RackS
A nebo neco jineho?
Dik
2. PSP Audioware
3. T-RackS
A nebo neco jineho?
Dik
Ozone je sragora.
Jestli myslis tim molitanem akustiku, tak akustika je moc dulezita, ale molitan v ni nema moc vyuziti.
Jinak na mastering se pouziva spousta veci, co normalne na michani (co se softu tyce), kazdej plugin ma svuj charakter a ten budto pasne nebo ne.
Me se pacej Sonalksis pluginy, UAD, PSP (VW) a Waves.
Kdyz tu zase vidim nekoho "pronikat do kouzel masteringu", raci se zeptam, co si pod pojmem mastering predstavujes?
Jestli myslis tim molitanem akustiku, tak akustika je moc dulezita, ale molitan v ni nema moc vyuziti.
Jinak na mastering se pouziva spousta veci, co normalne na michani (co se softu tyce), kazdej plugin ma svuj charakter a ten budto pasne nebo ne.
Me se pacej Sonalksis pluginy, UAD, PSP (VW) a Waves.
Kdyz tu zase vidim nekoho "pronikat do kouzel masteringu", raci se zeptam, co si pod pojmem mastering predstavujes?
Rekl bych to asi tak. Kdyz udleam neco o cem jsem presvedcen, ze to musi znit lip, tak je po tom .... a nekdy neco zni fakt dobre a nemusi se s tim ani moc delat. Jak je to mozny? Jak se to naucit ovladat a jakou nejlepsi cestou jit? Jasny, kdyz uz to znas, tak je to brnkacka, ale po mych "zkusenostech" vidim, ze je to beh na dlouhou trat. Cetl jsem i par "navodu" na mastering, ale pochopil jsem jen neco a priznavam nekdy ani nevim o cem je rec. Mozna par obecych pravidel. Jako napr: Je dobre pouzivat kompresory, limitery uz na jednotlivych stopach v cubase, nebo radeji nechat vse "sirove" a puzit to az na finalim mixu?
ehm...matucha píše:Jestli myslis tim molitanem akustiku, tak akustika je moc dulezita, ale molitan v ni nema moc vyuziti.

to lou: pro tvoje ucely bude asi zatim stacit PSP VW, casem zjistis co a jak..
auralex ;\, zbytecne drahy a neucinny
Popravde, kdyz delas nejakou svoji vec, tak mastering spravne nemuze vypadat jinak, nez ze tomu trochu zvednes RMS na pozadovanou uroven a pri tom si rikas, neku**m to moc? Rozhodne je spatne si pred mastrem vlastni veci rict: "hm, to hraje nic moc, tak ted tomu dam ty koule". Pokud si tohle rikas, tak se vrat k michani a jestli to nemuzes vyresit v michani tak se zamer na zdroje (samply nebo nahrany stopy), jestli nejdou vybrat/nahrat lip.
V pripade ze delas master pro jiny, tak pak je to jina... tam je dost zodpovednosti... ale o tom asi nemluvis.
Popravde, kdyz delas nejakou svoji vec, tak mastering spravne nemuze vypadat jinak, nez ze tomu trochu zvednes RMS na pozadovanou uroven a pri tom si rikas, neku**m to moc? Rozhodne je spatne si pred mastrem vlastni veci rict: "hm, to hraje nic moc, tak ted tomu dam ty koule". Pokud si tohle rikas, tak se vrat k michani a jestli to nemuzes vyresit v michani tak se zamer na zdroje (samply nebo nahrany stopy), jestli nejdou vybrat/nahrat lip.
V pripade ze delas master pro jiny, tak pak je to jina... tam je dost zodpovednosti... ale o tom asi nemluvis.
Delam si jen "domaci mastering". Hadware jsem vybral z velke casti diky tomuto foru. Mam Audiophile 192, prezesilovac M-Audio Buddy, mikrofon M-audio NOVA, monitory EDIROL MA-10A, kytara standard + Guitar Rig ... Nastroje pouzivam pouze VSTi. Potreboval bych takovu rychlo kucharku, ktera nezaruci super mastering, ale vyvaruje tem zakladnim chybam. Hardware je hlavne otazka penez a tak bych to nechtel moc rozebirat, ale zacit az od toho mista kdy je to vse v pocitaci. Jasne, ze ten kdo ma nekvalitni hardware na to "narazi". Pojdme zkusit tady par rad definovat?
1) udelej dobrej vyvazenej mix, kde ti nic neschazi a mas pocit, ze lip to hrat ani snad nemuze
2) otevri si to ve wavelabu a skrz VW a L2 nebo L3 to zesil na potrebnou hlasitost -12 az tak -9dB RMS podle vkusu. -9dB je hodne hlasita nahravka, -12dB je dneska podprumerna "hlasitost", pro veci, ktery se nepotrebujou nikam tlacit a vsichni zucastneni maji raci dynamiku.
Jestli udelas nejakou skladbu, smichas ji a nejsi spokojenej, jak to hraje, tak to zadnej mastering nema (z 99%) sanci vylecit. U vlastnich veci bys pri masteringu nemel chtit sahat po EQ. Jestli je malo vejsek, tak proc si je tam nedostal uz v mixu? Proc je malo vejsek? Je to ekvalizaci jednotlivejch veci nebo je treba hihat malo? Vetsinou je to komplexni problem. Casto muze malo vejsek byt vysledkem prilis hlasitych basu a kdyz lehce stlumis basu (nemyslim eqckem ale faderem), tak to ten problem uplne vyresi.
No a abych se tu nerozepisoval furt dokolecka (jak mi nekteri rikali, ze nechapou, proc to stale delam), tak di a precti si FAQ a pouzij funkci "hledat"... tva otazka tu uz byla zodpovezena mnohokrat. Hlavne si precti co je to michani a co mastering, synchro se docela rozepsal a myslim, ze to potrebujes, protoze dotaz:
2) otevri si to ve wavelabu a skrz VW a L2 nebo L3 to zesil na potrebnou hlasitost -12 az tak -9dB RMS podle vkusu. -9dB je hodne hlasita nahravka, -12dB je dneska podprumerna "hlasitost", pro veci, ktery se nepotrebujou nikam tlacit a vsichni zucastneni maji raci dynamiku.
Jestli udelas nejakou skladbu, smichas ji a nejsi spokojenej, jak to hraje, tak to zadnej mastering nema (z 99%) sanci vylecit. U vlastnich veci bys pri masteringu nemel chtit sahat po EQ. Jestli je malo vejsek, tak proc si je tam nedostal uz v mixu? Proc je malo vejsek? Je to ekvalizaci jednotlivejch veci nebo je treba hihat malo? Vetsinou je to komplexni problem. Casto muze malo vejsek byt vysledkem prilis hlasitych basu a kdyz lehce stlumis basu (nemyslim eqckem ale faderem), tak to ten problem uplne vyresi.
No a abych se tu nerozepisoval furt dokolecka (jak mi nekteri rikali, ze nechapou, proc to stale delam), tak di a precti si FAQ a pouzij funkci "hledat"... tva otazka tu uz byla zodpovezena mnohokrat. Hlavne si precti co je to michani a co mastering, synchro se docela rozepsal a myslim, ze to potrebujes, protoze dotaz:
je hodne mimo...Je dobre pouzivat kompresory, limitery uz na jednotlivych stopach v cubase, nebo radeji nechat vse "sirove" a puzit to az na finalim mixu?
Zaprvy mix, kterej de na masterin musi byt genialni... to je snad jasny. Faktem je, ze jestli se neco dobre natlaci, tak to sou zapatlany mixy-nemixy, kde uz neni mozny veci ublizit. Casto treba dostavam do pacek rovnou vec na -6dB RMS nebo i min! podle wavelabu. Samozrejme neni mozny, ze by to nekdo dodal lip, takze se s tim musi pracavat a to je fakt ee ee.
No je pravda, ze hodne zalezi na typu skladby, nektery veci s dlouhejma a vyraznejma basama -9dB RMS dosahnou ani nevis jak a jiny veci fakt do -9 nenatlacis ani za cenu celkovyho zhrouceni dynamiky ;-).
Ted duvod k tem hodnotam. Je to marny, ale kdyz udelas CD, ktery je pod -12dB RMS, tak ti lidi (a hlavne klient) tu vec hodi na hlavu, ze jako to neni dost nahlas, ze ma diskmana na max a nehraje to... a muzes mit super mix a super vychytanej master a stejne pridou a reknou, ze to nehraje. Abych si teda zkratil tyhle kolecka, tak nejdriv si zjistim, jak to ty lidi maj (a nestalo se mi, ze by to nekdo chtel dynamictejsi a tissi) no a pak delam co se da aby to tech -11 az -10 nezabilo. Vic kompresoru za sebou atd atd.
No je pravda, ze hodne zalezi na typu skladby, nektery veci s dlouhejma a vyraznejma basama -9dB RMS dosahnou ani nevis jak a jiny veci fakt do -9 nenatlacis ani za cenu celkovyho zhrouceni dynamiky ;-).
Ted duvod k tem hodnotam. Je to marny, ale kdyz udelas CD, ktery je pod -12dB RMS, tak ti lidi (a hlavne klient) tu vec hodi na hlavu, ze jako to neni dost nahlas, ze ma diskmana na max a nehraje to... a muzes mit super mix a super vychytanej master a stejne pridou a reknou, ze to nehraje. Abych si teda zkratil tyhle kolecka, tak nejdriv si zjistim, jak to ty lidi maj (a nestalo se mi, ze by to nekdo chtel dynamictejsi a tissi) no a pak delam co se da aby to tech -11 az -10 nezabilo. Vic kompresoru za sebou atd atd.