Mastering pro vinyl.
Mastering pro vinyl.
Nevite nekdo jaky je rozdil v masteringu na vinil a na CD?
Samotnej mastering zas tak úplně jinej není, ale je třeba si dávat pozor už u mixu.
MIX:
1. V minimální míře používat stereo phasing, obzvláš? v nižších frekvencích. Kontrolovat mix na korelačním metru.
2. Basová složka by měla být prakticky mono. Nemá cenu zahlcovat headroom nejhlubším subbasem a extra výškami, stejně to na vinylu nebude slyšet.
3. Pozor na transienty!
MASTER:
1. Dynamika! Nezarovnat limiterem "až nadoraz", nechat spíš dynamickou nahrávku. Samotný přepis na vinyl trochu limituje a hlasitost se stejně nastavuje podle délky tracku.
2. Délka tracku!!! Pokusit se zachovat doporučené délky tracků na jednotlivé rozměry desky. Je-li to možné, preferovat 45rpm a radši větší placku.
3. Jde-li o LP, měl by být důležitější a dynamičtější materiál u okraje, klidnější u středu.
4. Zavčasu zavolat inženýrovi, který bude rýt matrici a domluvit se s ním na případných doporučeních!!!
Když tohle všechno zvládneš, odměnou ti bude dobře hrající vinyl. Přeju ti hodně štěstí,
Saša.
MIX:
1. V minimální míře používat stereo phasing, obzvláš? v nižších frekvencích. Kontrolovat mix na korelačním metru.
2. Basová složka by měla být prakticky mono. Nemá cenu zahlcovat headroom nejhlubším subbasem a extra výškami, stejně to na vinylu nebude slyšet.
3. Pozor na transienty!
MASTER:
1. Dynamika! Nezarovnat limiterem "až nadoraz", nechat spíš dynamickou nahrávku. Samotný přepis na vinyl trochu limituje a hlasitost se stejně nastavuje podle délky tracku.
2. Délka tracku!!! Pokusit se zachovat doporučené délky tracků na jednotlivé rozměry desky. Je-li to možné, preferovat 45rpm a radši větší placku.
3. Jde-li o LP, měl by být důležitější a dynamičtější materiál u okraje, klidnější u středu.
4. Zavčasu zavolat inženýrovi, který bude rýt matrici a domluvit se s ním na případných doporučeních!!!
Když tohle všechno zvládneš, odměnou ti bude dobře hrající vinyl. Přeju ti hodně štěstí,
Saša.
Juan: Transient - velmi rychlá dynamická změna.
Jak co nejlíp zmasterovat CD? Už se to tady řešilo milionkrát, takže ti doporučuju prohledat fórum. Navíc já nahrávám a míchám, nejsem masteringovej engineer, takže ty mastery, na kterejch mi fakt záleží (releasy), si nechávám udělat v masteringovejch studiích. Vždycky si tam ale u svý produkce chodím sednout, abych měl nad mástrem kontrolu. Jednou jsem to neudělal a stálo to fakt za hovno... Lidí, který udělaj dobrej mástr je pár v republice a myslím, že k tomu se fakt musí dozrát. Navíc ne každej obecně "dobrej" mástr bude dobrej pro tvojí konkrétní muziku. Já bych třeba svojí muziku v dobrým "rádiovým" mastru slyšet fakt nechtěl...
Vidina, že si doma sedneš ke svejm bednám za 5k a pomocí cracklýho Ozone uděláš dobrej mástr, je fakt zcestná. Když už budeš lepit vydání CD, obětuj kačky a nech si ten mástr udělat od někoho, kdo tomu rozumí a někde, kde to fakt dělaj dobře.
IGGY: Tak to je loterie. Možná to bude dobrý, ale mnohem spíš ne. Můžeš si zkusit nechat vyřezat zkušební dubplate, což tě bude stát tak litr, tedy mnohem míň, než metal master. Když to bude hrát dobře, můžeš se zabejvat rytím matrice, když ne, tak se buď nějak vrátíš k mixu, nebo jsi v loji... Než se začneš ptát, kdo ti uděla dubplejt, tak si dej do Google hledání "dubplate cutting" a projeď si odkazy.
Jak co nejlíp zmasterovat CD? Už se to tady řešilo milionkrát, takže ti doporučuju prohledat fórum. Navíc já nahrávám a míchám, nejsem masteringovej engineer, takže ty mastery, na kterejch mi fakt záleží (releasy), si nechávám udělat v masteringovejch studiích. Vždycky si tam ale u svý produkce chodím sednout, abych měl nad mástrem kontrolu. Jednou jsem to neudělal a stálo to fakt za hovno... Lidí, který udělaj dobrej mástr je pár v republice a myslím, že k tomu se fakt musí dozrát. Navíc ne každej obecně "dobrej" mástr bude dobrej pro tvojí konkrétní muziku. Já bych třeba svojí muziku v dobrým "rádiovým" mastru slyšet fakt nechtěl...
Vidina, že si doma sedneš ke svejm bednám za 5k a pomocí cracklýho Ozone uděláš dobrej mástr, je fakt zcestná. Když už budeš lepit vydání CD, obětuj kačky a nech si ten mástr udělat od někoho, kdo tomu rozumí a někde, kde to fakt dělaj dobře.
IGGY: Tak to je loterie. Možná to bude dobrý, ale mnohem spíš ne. Můžeš si zkusit nechat vyřezat zkušební dubplate, což tě bude stát tak litr, tedy mnohem míň, než metal master. Když to bude hrát dobře, můžeš se zabejvat rytím matrice, když ne, tak se buď nějak vrátíš k mixu, nebo jsi v loji... Než se začneš ptát, kdo ti uděla dubplejt, tak si dej do Google hledání "dubplate cutting" a projeď si odkazy.
Jen nakopiruju zkusenost jednoho capka se kterym se msi o tom psal:
"Cus, bylo to tady: www.audiowerker.de . Jeden oboustranej dubplate me vysel se vsema nakladama s tim spojenejma na cca 1300,-. Docela dost, ale porad levnejsi nez klasicky acetate dubplates. Kvalita feer, akorat trochu ubylo vejsek.
Poslal sem cedo s prachama v obalce a do tejdne sem doma hotovou placku... muzu jenom doporucit :)"
"Cus, bylo to tady: www.audiowerker.de . Jeden oboustranej dubplate me vysel se vsema nakladama s tim spojenejma na cca 1300,-. Docela dost, ale porad levnejsi nez klasicky acetate dubplates. Kvalita feer, akorat trochu ubylo vejsek.
Poslal sem cedo s prachama v obalce a do tejdne sem doma hotovou placku... muzu jenom doporucit :)"
Transient je to co rika synchro - treba typickej trasient je snare, vlastne jeho prvnich par vlnek, zbytek uz sou odrazy a rezonance, to uz neni transient. Je to rychla zmena zvuku, ktera nema nijak periodickej charakter. Transienty se hodne nicej limitaci (treba L2), maj svoji funkci a kdyz je potlacis, tak ta pecka zacne znit tupe.
Co se protifazovyho matrose tyce, tak se da pracovat i s mixem, kterej holt nekdo pro vinyl nepripravil. Ja tyhle veci rozdelim nekde okolo 300-400Hz. Tu spodni cast zMONOizuju a snazim se treba eqckem trochu kompenzovat ztraty, uplne to nejde, ale to se neda nic delat. Tohle je vec, se kterou musi byt "klient" srozumenej a odsouhlasit ze to je vpoho (po poslechu). Hm a tu horni cast tu taky hodne resim, protoze tam prave nesmi byt zadnej extremni ostrej hlasitej zvuk, nekdy staci L1, ktera vetsinu casu nic nedela, jenom vezme nejaky ty neřády. Nekdy tam zavesim deesser nastavenej tak aby to nerozdeloval, ale jen tlumil hlasity vejsky. Tohle vsechno s peclivou ekvalizaci (casto automatizovanou) vede k dobrejm vysledkum. Zatim sem nikomu nic neposral a nikdo odemne neutek ;-))))).
Jo a na bednickach za 5k se to da delat, ale musi to byt 5k euro ;-)))
Co se protifazovyho matrose tyce, tak se da pracovat i s mixem, kterej holt nekdo pro vinyl nepripravil. Ja tyhle veci rozdelim nekde okolo 300-400Hz. Tu spodni cast zMONOizuju a snazim se treba eqckem trochu kompenzovat ztraty, uplne to nejde, ale to se neda nic delat. Tohle je vec, se kterou musi byt "klient" srozumenej a odsouhlasit ze to je vpoho (po poslechu). Hm a tu horni cast tu taky hodne resim, protoze tam prave nesmi byt zadnej extremni ostrej hlasitej zvuk, nekdy staci L1, ktera vetsinu casu nic nedela, jenom vezme nejaky ty neřády. Nekdy tam zavesim deesser nastavenej tak aby to nerozdeloval, ale jen tlumil hlasity vejsky. Tohle vsechno s peclivou ekvalizaci (casto automatizovanou) vede k dobrejm vysledkum. Zatim sem nikomu nic neposral a nikdo odemne neutek ;-))))).
Jo a na bednickach za 5k se to da delat, ale musi to byt 5k euro ;-)))
Jo a este bych rad vypichnul jednu vec, casto se mi stava (vlastne furt), ze mi lidi daj na master veci, ktery uz zlimitovali a vubec nejak zrasili... Jestli neco davate na mastr, tak to nechte cisty, pak se s tim neda delat ani polovina veci. U nekterejch veci se mi stava, ze je musim spis nejak rozdejchat nez zkompresovat.
;-) no zase minulej mesic byl na gearslutech jako guestmoderator typek, co delal takovy ty hruznosti jako napr. Ricky Martina a tak... a nastala tam velka debata, jak "michat do kompresoru". Je to legrace, ted tam sou vzdycky lidi, ktery delaj velkou cast michani ciste pluginama v protools, vypada to jak trend ;-).
No kazdopadne tahle debata samozrejme nebyla o tom, ze vezmes L2, zavesis ji na master savli a vohulis to co to de. Mluvili o tom, ze takhle zavesis treba RenComp, nastavis na nem neco jako attack 2ms, release 25-70ms dle potreby a ratio tak 2.8. No a pak vsechny veci tlacis do tohodle kompresoru, ze s nim pocitas jako s prirozenou veci. Samozrejme to delas tak aby bral tak okolo 2-4dB, nic drastickyho. Prej pak potrebujes daleko min separatnich kompresi na jednotlivejch vecech a mixy z toho lezou vic "doksichtu" a jakoze dobry zkusenosti. Prislo mi to zajimavy a urcite to vyzkousim.
Samozrejme vyslednej burt, kterej z toho vyleze neni vubec hranatej. A vicemene de o to, ze takhle uz budes mit nahravku, ktera se zmastrovanim na soucasnou hlasitost uz moc nezmeni... a pritom je tam ale dost mista na opravy, furt tam sou transienty atd atd.
No kazdopadne tahle debata samozrejme nebyla o tom, ze vezmes L2, zavesis ji na master savli a vohulis to co to de. Mluvili o tom, ze takhle zavesis treba RenComp, nastavis na nem neco jako attack 2ms, release 25-70ms dle potreby a ratio tak 2.8. No a pak vsechny veci tlacis do tohodle kompresoru, ze s nim pocitas jako s prirozenou veci. Samozrejme to delas tak aby bral tak okolo 2-4dB, nic drastickyho. Prej pak potrebujes daleko min separatnich kompresi na jednotlivejch vecech a mixy z toho lezou vic "doksichtu" a jakoze dobry zkusenosti. Prislo mi to zajimavy a urcite to vyzkousim.
Samozrejme vyslednej burt, kterej z toho vyleze neni vubec hranatej. A vicemene de o to, ze takhle uz budes mit nahravku, ktera se zmastrovanim na soucasnou hlasitost uz moc nezmeni... a pritom je tam ale dost mista na opravy, furt tam sou transienty atd atd.
No o kompresi byl ne uplne davno zajimavej clanek na prorec, chlapek tam vzal desky nejaky kytarovy kapely a byly tam obrazky stereo burtu z kazdy desky.. prvni este vypadalo jako normalni vlna a postupem doby k soucasnosti z toho byly cim dal tim vic dva obdelniky.. neni to nic objevnyho samozrejme, ale je to hezke mit to takhle vyobrazeny a uvedomit si to..
Ja ted delam takovy veci kde jsou fakt dobry zdroje, tj. bici dobra sada a v Sonu atd. a komprimuju fakt jen minimalne, protoze je proste skoda to kurvit... jedina skutecne KOMPRIMOVANA vec tam jsou vokaly.. jsem presvedcenej ze by bylo spatne zacit zavodit o kazdej decibel, i za cenu ze to bude znit jako jazz
Mam pocit ze vetsinou se tou divokou kompresi neco dohani, co uz dohnat nejde.. coz tady neni ten pripad.
Ja ted delam takovy veci kde jsou fakt dobry zdroje, tj. bici dobra sada a v Sonu atd. a komprimuju fakt jen minimalne, protoze je proste skoda to kurvit... jedina skutecne KOMPRIMOVANA vec tam jsou vokaly.. jsem presvedcenej ze by bylo spatne zacit zavodit o kazdej decibel, i za cenu ze to bude znit jako jazz
Mam pocit ze vetsinou se tou divokou kompresi neco dohani, co uz dohnat nejde.. coz tady neni ten pripad.
Hm vidis, me nejak nedela problem dosahnout -10dB RMS na svejch mixech aniz bych to moc ku***l. Co ted delam bratry orfy, tak je to latka pro popovy veci a kdyz komprimuju v mixu dost a dostanu z toho zvuk, co se mi libi, tak potom tech 10 dosahnu a nemusi to vypadat jako obdelnik, jasne je to hodne plny, ale spicky nejsou serizly, furt to dela oblacek... no spis nafouklej balonek ;-). No ale na tu desku na finale asi malicko povolim, myslim ze -11dB je uplne vpoho, neurazi a nebude to ani pretlaceny. Horsi je, kdyz ke me pride hranaty techno na -6dB a mastruj to ;-))))).
Vlastne me napada prihoda, proc sem to tak zacal delat.
Ziskali sme moznost umistit jednu "pecku" na nejaky Kofolacky CD, ktery delaj ciste pro radia, aby se to hralo na ruznejch radiich.
Podklady byly udelany clovickama okolo Frogski Pop (slovaci), ale nebyla moc dobra basa, takze sem udelal novou SH09 a bylo o celkem ok... Samozrejme problemy jako vylozene cvachtavy bici a trochu rozladeny dobro misto kytary, ktery bylo skoro jedinou veci, ktera hrala v rozsahu 200-700Hz mimo vokalu, takze nastaval problem s prazdnotou. Po dost a dost mixech se podarilo z toho vytahnout docela poslouchatelnej zvuk a tak sem to poslal "na ozkouseni".
Nojo, jenze vsem to hralo bidne, prej ze si to dali mezi veci co maj radi a uplne jim to tam zaniklo, hralo uplne bez stavy atd atd... proste vsechno co bys o svym mixu nechtel slyset mi prislo jako pripominky. Byl sem dost nastvanej protoze v tom byla spousta prace. Bylo to tak -14 -13dB RMS.
Natlacit to na mastru moc neslo, to hned stracelo. Takze nazpet k mixu a tam sem zacal podstatne vic komprimovat jednotlivy veci. Po spouste hodinach laborovani sem dospel k mixu, kterej se mi libil. Hodil sem to do wavelabu malicko posteloval Vintage Warmer a L2, nic brutalniho VW to spis jenom trochu secvak do sebe a L2 tu a tam lizla 1dB redukce... a co neni na meracich -10dB a vedle "cehokoli" se to neztraci.
Zajimavy bylo, ze proste ta min nakomprimovana verze i na stejny hlasitosti fungovala hur, byla tenka...
Podle me de o to jak k tomu pristoupis od zacatku, doladit to na vetsi RMS neni az takovej problem a krome casu nemusis moc obetovat.
Ziskali sme moznost umistit jednu "pecku" na nejaky Kofolacky CD, ktery delaj ciste pro radia, aby se to hralo na ruznejch radiich.
Podklady byly udelany clovickama okolo Frogski Pop (slovaci), ale nebyla moc dobra basa, takze sem udelal novou SH09 a bylo o celkem ok... Samozrejme problemy jako vylozene cvachtavy bici a trochu rozladeny dobro misto kytary, ktery bylo skoro jedinou veci, ktera hrala v rozsahu 200-700Hz mimo vokalu, takze nastaval problem s prazdnotou. Po dost a dost mixech se podarilo z toho vytahnout docela poslouchatelnej zvuk a tak sem to poslal "na ozkouseni".
Nojo, jenze vsem to hralo bidne, prej ze si to dali mezi veci co maj radi a uplne jim to tam zaniklo, hralo uplne bez stavy atd atd... proste vsechno co bys o svym mixu nechtel slyset mi prislo jako pripominky. Byl sem dost nastvanej protoze v tom byla spousta prace. Bylo to tak -14 -13dB RMS.
Natlacit to na mastru moc neslo, to hned stracelo. Takze nazpet k mixu a tam sem zacal podstatne vic komprimovat jednotlivy veci. Po spouste hodinach laborovani sem dospel k mixu, kterej se mi libil. Hodil sem to do wavelabu malicko posteloval Vintage Warmer a L2, nic brutalniho VW to spis jenom trochu secvak do sebe a L2 tu a tam lizla 1dB redukce... a co neni na meracich -10dB a vedle "cehokoli" se to neztraci.
Zajimavy bylo, ze proste ta min nakomprimovana verze i na stejny hlasitosti fungovala hur, byla tenka...
Podle me de o to jak k tomu pristoupis od zacatku, doladit to na vetsi RMS neni az takovej problem a krome casu nemusis moc obetovat.
k tomu mixu---jsou tri skoly michani a lisi se prave tim jak se komprimuje...Newyork--kde se komprimuje vse a nekolikrat..typicky SSL na grupe bicich, kazdej buben taky nakomprimovanej, kazdej nastroj a micha se i s bus kompresorem.los angeles skola , kde se komprimuje tak mozna zpev a snare, a posledni londynska kde je to tak napul.....
jinak na mastr vinylu cutuju vse pod 5O Hz vse nad 16 kHz a vse pod 300 Hz je mono...delam to ve Voxengo Sonicformeru, kde si kde si muzu upravit sirku sterea na jedotlivych freq.
jinak polovina uspechu je cut matrice....opravdu je to dulezitejsi nez mastr...
jinak na mastr vinylu cutuju vse pod 5O Hz vse nad 16 kHz a vse pod 300 Hz je mono...delam to ve Voxengo Sonicformeru, kde si kde si muzu upravit sirku sterea na jedotlivych freq.
jinak polovina uspechu je cut matrice....opravdu je to dulezitejsi nez mastr...
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
Mastering je pro mě jasnej - to at dělá profík ... fakt nemá smysl !
Po nějakejch zkušenostech s mixem od někoho jinýho ( ale jen testy - po netu ) přemejšlím , že bych to taky někomu předhodil ... a jen do toho mírně pindal ,-) Mix je stejně nejdůležitější .
Otázka zní ... kdyby jste to měli míchat - co by ste raději :
A/ Uplně čistý tracky/mix down ( tak jak vylezli ze syntáku ) bez komprese , EQ , reverbu atd atd
B/ Tracky mix downem se základní kompresí / eqalizací .. podle mé představy .
C/ Obojí k dispozici .
Idealní se zdá C ... ale může hloupě ovlivnovat . Chtěl bych aby mix dělal někdo jinej taky kvuli jinýmu pohledu na věc ... něco pouštět by mohla bejt chyba ? Na druhou stranu ... když na stopách všechno povypínám ... může se stát , že zmizí všechno co se mi líbí a bude z toho s*ra*ka ,-)
Po nějakejch zkušenostech s mixem od někoho jinýho ( ale jen testy - po netu ) přemejšlím , že bych to taky někomu předhodil ... a jen do toho mírně pindal ,-) Mix je stejně nejdůležitější .
Otázka zní ... kdyby jste to měli míchat - co by ste raději :
A/ Uplně čistý tracky/mix down ( tak jak vylezli ze syntáku ) bez komprese , EQ , reverbu atd atd
B/ Tracky mix downem se základní kompresí / eqalizací .. podle mé představy .
C/ Obojí k dispozici .
Idealní se zdá C ... ale může hloupě ovlivnovat . Chtěl bych aby mix dělal někdo jinej taky kvuli jinýmu pohledu na věc ... něco pouštět by mohla bejt chyba ? Na druhou stranu ... když na stopách všechno povypínám ... může se stát , že zmizí všechno co se mi líbí a bude z toho s*ra*ka ,-)