Masteringove studio na slovensku ???

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
gorila
Příspěvky: 7
Registrován: 26 led 2009 17:49

Příspěvek od gorila » 27 led 2009 20:34

matucha píše:Taky bych splnoval tvoje podminky ;-).

Pak maji mastering v Soundsquare (PMC bedny, GML komprese, Manley eq... prevodniky nevim). Dalsi je treba ve Svengali (B&W bedny, GML eq, Millenia kompresor, apogee prevodniky)... je vidis prehlid sem to v jardatopove prispevku.
Splnujes moje podmienky ? Aky mas gear ? robis aj mastering ?

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 27 led 2009 20:40

Ivo píše:
gorila píše: No pekne, chcel som byt v prvom rade osobne pri tom,
Nevím co přesně očekáváš od své přítomnosti při masteringu, podle mých docela pestrých zkušeností je osobní přítomnost často dost kontraproduktivní prvek, a to z několika důvodů:

Me pritomnost nevadi, ba naopak mam rad otevrenou kominikaci. Jediny co bych zminil je zkusenost, ze cca prvni hodinu klient pozorne sleduje co se deje, ale pak mu zacne bejt dlouha chvile, protoze mastering je i o velkym mnozstvi casu behem kteryho se pri doladovani a jemnym zasahum pro klieta nedeje nic az tak atraktivniho co udrzi jeho pozornost. Cili je to spis o case toho kdo se masteringu chce ucastnit.

Co ja teba mam rad, kdyz si muzu popovidat o jednotlivejch rolich pisnicek na albu, protoze nektery maj bejt spis jemny ne tolik hlasity a jiny je naopak treba podporit v sile a dodat pevnost, atd. Dalsi casti jsou napr pauzy mezi skladbama, sam mam podle vlastniho vkusu predstavu jaky pauzy muzu udelat, ale nevidim do zameru kterej klient ma, casto ma logicky poznamky a prani ktera koresponduji s tim proc ma ta ci ona skladba takovej ci jinej charakter a jak chce aby na albu vyznela a to ja nikdy nemuzu zastoupit za nej, protoze nejsem autor jeho hudby, muzu jen nabidnout moznosti. Takova rozhodnuti delam sam jen pokud jsem o ne pozadan, nikomu nic nenutim.

Z dalsich duvdu proc jsem rad kdyz u me klient je, ze pri komunikaci zvuk tvaruju rychlej a presnej s ohledem na jeho predstavy aniz bych musel investovat cas do ruznejch nahledu do doby nez si na dalku vykomunikujeme detaily, navic se casto ani nejedna o detaily procesu compresse ci limitace ale prave tech vyznamu jednotlivejch pisnicek ktery se na dalku abstraktne hure popisujou nez kdyz je delame spolecne na miste. Delam mastring prirozene i na dalku, jen to nekdy trva dyl, osvecil se mi mimochodem Skype kterej kominukaci urychluje. No a i kdyz je internet rychlej, tak kazda pripadna zmena pristupu k charakteru zvuku (tedy s jinym nastavenim compressoru/eq/limiteru na jinej charakter) a nasledna manipulace s audiem neni otazka 5ti minut, neni mozny zmeny delat tak rychle, navic pokud se mastering dela na nekolika ruznejch HW analog masinach, trva to prirozene delsi cas nez SW mastering kde se spousta procesu urychluje.



Ivo píše: - člověk přichází do jemu naprosto neznámé akustiky a začne poslouchat na naprosto neznámých bednách - tím pádem všechno pro něj začne znít úplně jinak než je zvyklý a není čas, aby se v tom nějak rychle zorientoval (na rozdíl od mnohadenní nebo mnohatýdenní mixáže)
S tim souhlasim. Ale na druhou stranu, ucho si zvykne docela rychle. Prirozene ale s predpokladem ze je kvalitni akustika a monitory reprodukuji verne to co se prehrava, cili v nezabarveny vyrovnany frekvencni charakteristice - bez propadu basu a stredu atd. Nemam zkusenost ze by nekdo neveril tomu co u me na FARech slysi. Naopak je prekvapenej co mu poslech rika za novy informace.


Ivo píše: Jeho poznámky, návrhy a pokyny proto přicházejí většinou z velmi nejisté půdy (což může přivádět do rozpaků domácího zvukaře, který v některých případech jasně vidí, že to není dobré, snaží se ale vyhovět - ovšem s očekávaným post-efektem ...

- klient přijede domů, poslechne na svém důvěrně známém poslechu a najednou začne mít pocit že by to celé udělal dost jinak (často právě tak, jak se mu zvukař snažil celou dobu navrhovat) ... Následují hektické telefonáty, pokyny, konzultace a mastering nakonec proběhne tak, jak je pro výsledek v naprosté většině případů ideální: online :)
To se mi jeste nestalo. Krom toho mastering s velkou pravdepodobnosti (frekvencne a dynamicky) udelam ve vysledku po vsech vykomunikovanejch informacich nakonec stejnej, at uz tam klient je nebo ne, jen se pro moje masteringovy studio lisi delka casu nad danym albem, protoze vznikaji prostoje nez si klient najde cas nebo se dostane k emailu a poslechne ukazku. Navic klient si master pak vzdy porovnava na poslechu kterej zna a porovnava ho s deskama ktery tam ma naposlouchany, cili pokud posloucha dobry desky ktery zna i kdyz treba v jeho ne uplne dokonaly akustice, posloucha tam i novej master, cili ma stejny podminky i pro porovnani pred a po masteringu a slysi rozdily, coz je pro nej dulezita reference.



Ivo píše: Jinak pokud vím, ve většině případů i ve světových masteringových studiích probíhá mastering skoro vždy online (nebo poštou, není-li internet :)


Prirozene, ne kazdej chce/muze za Bob Ludwigem castovat z evropy az do statu : ) Pak je jeste rozdil delat mastering jedne skladby, kde se cestovat nevyplati, ci mastering celyho alba kde uz se jedna o mnohem slozitejsi complexnejsi praci a tomu odpovidajici cas kterej je k tomu potreba pro obe strany.



Mozna se pletu, ale prijde mi Ivo, ze jsi to cely trosku zamerne shodil : ) spis do pozice kluku kteri v 18 ti nahrali doma demo a pri masteringu maj skolacky otazky a tebe to otravuje. Ale ani s takovym pristupem jsem se nesetkal, pravda cim mladsi muzikanti tim jsou radikalnejsi ve svejch pravdach a nazorech : ) ale vetsinou uz maji predstavu jak veci fungujou a k moji praci pristupuji se stejnym respektem, s jakym pristupuju ja k nim. Rozhodne nikdy kantorsky nepoucuju a nepodtrhuju chyby, pokud tak jen upozornim na problem a navrhnu reseni.

Zaverem bych rek ze pro vetsinu lidi je prilis velkej luxus obetovat celej den nebo dva na pritomnost v mastering studiu, zvlast pokud jsou mimo prahu kde pracuju. 70% masteringu delam bez pritomnosti klienta, jednak proto protoze znaji moji praci a verej tomu co odevzdam a pak taky proto protoze ne kazdej muze utrhnout celej den zvlat pokud by mela prijet treba cela kapela. Vse ma svy pro a proti, jde o to se umet prizpusobit a vyhovet, protoze jen spokojeni klienti se vraceji : )

Uživatelský avatar
c9000
Příspěvky: 1892
Registrován: 11 úno 2008 12:37

Příspěvek od c9000 » 27 led 2009 20:47

Ecsonův příspěvek nikdy nezklame! :)
Cimbál, Harmonium a Vozembouch.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 27 led 2009 21:28

ECSON WALDES píše:
Mozna se pletu, ale prijde mi Ivo, ze jsi to cely trosku zamerne shodil : )
Je jasné že jsem to psal trochu s humornou nadsázkou (po čtyřhodinové cestě z Moravy relaxuju u koláčků :)

Obojí má svoje specifika (plusy, minusy), ale i když se na úvod snažíš trochu polemizovat, nakonec přiznáváš, že toho sám též děláš 70% online :wink:

Já mám rád obojí, ale je (příjemným) pravidlem, že zejména u velkých projektů (Sunshine, Kryštof, David Koller, Support Lesbiens, Tereza Kerndlová apod.) kapela nebo část vždy přijede osobně ... Na druhé straně, nelze to čekat u projektů z USA, Kanady, Anglie nebo Austrálie ...

Co se týče "uležení" hotového, je úplně normální a přirozené, že když si člověk poslechne hotovou věc (at je to mastering, mixáž, vlastní projekt apod.) s určitým odstupem a čerstvýma ušima - např. následující den, skoro vždycky najde ještě pár drobností, které by rád změnil nebo vylepšil (ať už je to zvuk, jednotlivá pauza nebo vrátil co včera rychle spontánně vymyslel apod.). Odstup je třeba a závěrečné retuše jsou blahodárné ... a nezbytné ...

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 27 led 2009 22:04

Ivo píše: Obojí má svoje specifika (plusy, minusy), ale i když se na úvod snažíš trochu polemizovat, nakonec přiznáváš, že toho sám též děláš 70% online :wink:
jj delam 70% online ale osobni kontakt a komunikaci mam neradej z duvodu ktery jsem psal. Uved jsem pohled na mastering zase z meho pohledu, fajn debata, je dobry videt tohle tema jinejma ocima : )

Ivo píše: Je jasné že jsem to psal trochu s humornou nadsázkou (po čtyřhodinové cestě z Moravy relaxuju u koláčků :)
Moravsky kolacky ja taky rad : )

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 27 led 2009 22:15

Když jdu osobně přihlížet masteringu do studia, vezmu si pár věcí na CD a požádám maníka, aby mi pár věcí přehrál, abych si "nakalibroval uši".

Do online masteringu bych šel pouze v případě, že budu vědět (skutečně) o koho jde a budu mít doporučení a dopředu bude možné si domluvit postup. Potom - jak pravil Ivo - je tahle forma opravdu velice fajn a i se mi osvědčila. Přeně ty vjecy o kterých psal Ecson pro mne bývají dost důležité (odlišný charakter každé písně např.), lze je vyřešit i po telefonu.

Koneckonců bych řekl, že se oba shodujete: komunikace je základ, bez kterého je výsledek nejistý. Kvalita komunikace stojí podle mne výš než její forma, resp. každému vyhovuje jiná forma komunikace a proto asi nelze zobecňovat
;)
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 27 led 2009 22:19

Ivo: a co, mas naky ty historky z nataceni s Terezou Kerndlovou? :)))
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
PiKey
Profesionál
Příspěvky: 686
Registrován: 17 led 2007 11:44

Příspěvek od PiKey » 28 led 2009 00:39

Mna osobne nikdy ani nenapadlo ze by som sa mal cloveku co robi mastering mojich albumov pozerat poza plece, co musi byt trapne jemu aj mne... a vobec nerozumiem ako moze clovek naplno a v pohode pracovat ked mu niekto dycha na krk. Ecson ma pravdu, ze je dobre podelit sa o myslienky o com ta ktora piesen na cd je, aj ked to sa da tiez hodit do mailu... snad uz len mozem dodat ze mam uz viacero skusenosti s masteringom online cez Iva a som maximalne spokojny, rychle pohotove odpovede na kazdu jednu poziadavku, na kazdy jeden mail.
Hudobník a producent, majiteľ štúdia
http://www.fairytale.sk | http://www.peterkravec.com

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 28 led 2009 01:23

gorila píše:
matucha píše:Taky bych splnoval tvoje podminky ;-).
Splnujes moje podmienky ? Aky mas gear ? robis aj mastering ?
Splnuju tvoje podminky v tom smyslu, ze mam dobry prevodniky a analog kompresor. Relevantni veci k masteringu u me jsou lavry ad/da, manley varimu, cranesong avocet, adam s3a a rozumna akustika.


K ty dalsi debate:

Me "online" mastering a i michani pride nejprijemnejsi. Nebranim se spolecnosti ani primejm zasahum a debatam, ale na 90% prace potrebuju klid a mit moznost zkouset veci, laborovat...

Vlastne idealni je pro me:

1) osobni setkani, spolecnej poslech, debata o smeru veci
2) vlastni prace, vysledky poslany pres internet, debata, doladeni
3) osobni setkani, doladeni veci, ktery se na dalku delaj blbe
4) spokojenost na obou stranach ;-)

Samozrejme da se mluvit o ruznych variantach, vypusteni kroku... Vicemene stejnej postup plati u me taky pro mix.


Ale jinak vicemene vsechno co psal jak ivo tak jirka mi pride jako popis moznejch situaci. Si taky myslim, ze u jirky hraje svoji roli jeho povaha a asi i biceps ;-). Kolikrat proste klienta nenecha udelat spatny rozhodnuti (nenasilne).

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 28 led 2009 05:42

matucha píše: Vlastne idealni je pro me:

1) osobni setkani, spolecnej poslech, debata o smeru veci
2) vlastni prace, vysledky poslany pres internet, debata, doladeni
3) osobni setkani, doladeni veci, ktery se na dalku delaj blbe
4) spokojenost na obou stranach ;-)
Vidis takhle pracuju taky, ale tohle je pristup kterej mi sedi spis na mixaz alba nez mastering. Pracovat sam a v klidu je pro mix temer nevyhnutelny, protoze v tomhle pripade by se klient jak uz jsem naznacil u masteringu unudil : ) a pak taky malo kdy si kapela muze vzit vetsi dovolenou nez treba tejden kterej ale nestaci na celej mesic prace na albu. Ono jen pripravit bici, udelat zvuk basy, vokalu kejtry atd atd to je hromada casu u kteryho neni potreba bejt spolecne. U me je jeste druhej fakt ze velmi rad pracuju dlouho dlouho do noci, jako treba ted ( a kdyz exportuju nebo nechavam procesovat pocitac kratim si cas psanim tady tech plku . ) Vzdycky udelam mix a v prubehu prace posilam nahledy, s masteringem je to podobny. Protoze mam hodne kapel mimo prazskejchch je to vpodstate jediny mozny reseni, pak se potkavame treba jednou za tejden a resime detaily na miste. U masteringu s tim rozdilem ze se pocita ze bude dokoncen do jednoho max dvou dnu, cili neni moc casty volat lidi na nekolikraty a delat mastering v delsim casovym useku, uz proto protoze album by melo mit jednotnej nazor a zvuk a pusobit kompaktne, coz kdyby se prace rozlila do delsiho casu se bude realizovat mnohem hur.


matucha píše: Ale jinak vicemene vsechno co psal jak ivo tak jirka mi pride jako popis moznejch situaci. Si taky myslim, ze u jirky hraje svoji roli jeho povaha a asi i biceps ;-). Kolikrat proste klienta nenecha udelat spatny rozhodnuti (nenasilne).
Povaha tim myslis urcite perfekcionizmus a smysl pro detail a biceps tim myslis silnej zvuk a nasazeni, zejo :c)

No na to ze jsme spolu jeste nepracovali tak mas docela nazor... . ) Ne vazne, pokud by mel klient spatny rozhodnuti (ve vztahu ke zvuku) o kterym pises, tak se vec u me resi vzdy diplomaticky, jde o to si umet obhajit svoji paci tak aby obe strany byly spokojeny. Ale pevnou ruku v nazorech mam to jo, ono to moc jinak ani nejde. Kdyz jsem pred lety delal grafiku tak si vzdycky vzpomenu na zakazky kde melo bej podle zadani klieta obrovsky pismo, dvacet fontu vystridanejch na jedny A4 a spousta protichudnejch barev, no a pak se pod to podepiste : )) Uz na skole nam vtloukali do hlavy, ze soucasti nasi prace je umet si obhajit svuj nazor a tim udrzet pomyslnou kvalitu a uroven naseho remesla, meli pravdu. Nastesti v hudbe mi prijde ze tyhle primery tak casto nepotkavam, cili o to min stresu, ale samo je potreba rict svuj nazor (konec koncu prave ten nazor a snim spojenej zvuk / rukopis prace je prave to co klient hleda a rozlisuje v neprebernym mnozstvi konkurence), ale jde spis o vhodnou formulaci a "umeni" obhajit si ho tak aby klient vedel proc a aby odchazel stim ze dostal neco navic a sam se pro to moh rozhodnout. Nejlepsi odmenou je kdyz odchzi nadsenej a spokojenej. Obcas pouzivam „trik“ kdy oznamim kde je uskali (napr klasickej konflikt kdy se mackaj kopak a basa na jedny frekvenci, nebo treba ze perkuse zerou detail hajtkam) a navrhnu reseni popr nekolik moznosti, ale rozhodnout necham klienta, tim ho zapojim do procesu zmen a presunu nej kus odpovednosti, komunikace je pak mnohem otevrenejsi a privetivejsi. Vestinou problem ve zvuku vyresim pri masteringu rovnou aniz je potreba ho komentovat, ale obcas si klient hlida kazdej krok a je hodne fixovanej na detaily a chce znat proc se vec posunuje tim a tim smerem. Nekdy je hrozne choulostivy poukazat na chybu a vysvetlit ji, protoze nevhodnou formulaci by se mohlo stat ze se kousne, nebo hur ze ho to bude mrzet, coz by pak mrzelo hlavne me a nebylo mi to prijemny a krom toho by to pokazilo dobrou atmosferu pri praci, tu mimochodem mam rad kdyz udrzujeme hodne pratelskou, to je zaklad at uz je komunikace pres emaily ci tel nebo na miste. Nekdy je sranda jak si treba mlady kapely nejsou jisty jestli muzou chtit zmenu a nez se seznamime a zjistej ze nic neni problem, tak dlouho treba behem mixaze polikaj nesmelej dotaz „muzeme prosim tu hajtku mit radej v levy misto pravy panorame?“, to je mi pak jasny ze jsou vylekani studiem kde se jakej koliv nazor trestal setnutim hlavy, kdo takovy studio zazil, vi o cem mluvim : )))

No, jsem se od tveho prispevku dostal vpodstate uz k „studiovy psychologii“. Ta je mimochodem ale hodne dulezita a je nedilnou soucasti tyhle prace aniz si to clvovek uvedomi, v podstate uz je to podvedomy chovani defakto jako u jiny prace s lidma, clovek ma v mistnosti treba 6 lidi a potrebuje je udrzet jednak v pozornosti a pak taky v kreativnim nasazeni.

Uf, cas ulozit projekty a jit spat : )

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 28 led 2009 10:42

ECSON WALDES píše:Povaha tim myslis urcite perfekcionizmus a smysl pro detail a biceps tim myslis silnej zvuk a nasazeni, zejo :c)

I to. Ale narazim na par veci z casu pomerne davnych, kdy napriklad nekdo chtel basu o oktavu vys nez by kdokoli soudnej dal a tys tam pro dobro ty kapely ten spodek propasoval ;-)... a podobny "boje".

kyvaa
Příspěvky: 216
Registrován: 04 dub 2008 21:43

Příspěvek od kyvaa » 28 led 2009 11:02

Borci, jak to děláte, když se nastydnete? Mě třeba pravidelně v tomhle období zalehnou uši, náká rýma či co, a pak slyším uplně jinak třeba tejden. Nedělám tolik co vy, ale už se mi stalo, že jsem předělával všechny tracky (málo výšek), vypálil, odeslal, ráno se probudil, uši odlehly a pak ten poslech byl průser jak sviňa. Řešíte to taky, nebo jsem takovej krypl jen já?

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 28 led 2009 11:10

kyvaa píše:Borci, jak to děláte, když se nastydnete? Mě třeba pravidelně v tomhle období zalehnou uši, náká rýma či co, a pak slyším uplně jinak třeba tejden. Nedělám tolik co vy, ale už se mi stalo, že jsem předělával všechny tracky (málo výšek), vypálil, odeslal, ráno se probudil, uši odlehly a pak ten poslech byl průser jak sviňa. Řešíte to taky, nebo jsem takovej krypl jen já?
Přiznám se, že to, že by mi kvůli nachlazení zalehly nějak uši se mi ještě nestalo ... Ucho mi zalehlo jen jednou (před několika lety), zaběhl jsem k ušnímu, on zjistil mazový "špunt", propláchl a bylo vše zase OK ..
Naposledy upravil(a) Ivo dne 28 led 2009 11:11, celkem upraveno 1 x.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 28 led 2009 11:11

Jo to je dobry tema.

Tim ze moc nevychazim, tak sem nastesti celkem zdravej prubezne a neni to takovej problem. Nicmene kdyz pride na to, ze usi zalehnou, tak rozhodne nedelam zadnou dulezitou a definitivni praci. Vetsinou de prace preorganizovat.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 28 led 2009 11:20

matucha píše:
Tim ze moc nevychazim,
:lol: :lol: Ano ... už mnoho let diskutovaná návštěva u mě ve studiu vyvolává vždy podobnou reakci, jakou bych já měl, kdyby mě někdo zval na Nový Zéland :lol:

Odpovědět