škola mixu 2. stupeň

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od biscuit » 08 zář 2012 22:45

ja myslim, ze treba konkretne u deephouse, je nejtezsi si pripustit, ze neco tak primitivniho, muze znit tak dobre. problem spociva i v tom, ze clovek, poslouchajic svuj napad nekolik hodin dokola, otupi a zacne svuj jednoduchej, klidne i dokonalej motiv, dal "vylepsovat" a tim muze vystoupit ze stylu razdva... a nakonec zjisti, ze to neni dobry, nebo ze to neni to, co na zacatku chtel. u me byl tenhle boj vzdycky stezejni. dalsi problem u minimalismu je ten, ze sam ve svym napadu rozpoznat plytkost nebo kvalitu, je nekdy nadlidskej ukol :-) konkretismus je v tomhle o moc zretelnejsi - nicmene to zase vyzaduje vetsi miru urcityho typu nadani. holt kazdy ma neco ;)


k tematu:
jinak si teda myslim, ze investice timto smerem, jsou skoro vyhazovani penez. clovek by mel umet zanalyzovat, jestli mu chybi talent (a zit s tim, nebo to zapichnout), nebo se nebat na sobe zamakat. priznat si nedostatek toho prvniho, je myslim to nejtezsi. a to druhy je k nezaplaceni vzdycky a myslim, ze to prinese vysledky i v pripade, ze se jedna o diagnozu z prvni vartianty ;)

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od TOM-Thak » 08 zář 2012 23:08

2matucha: Jenze vis v cem je problem.. vetsina tech treku je po profi masteringu a tim padem to ma rozhodne na mix velky vliv.
Kdyby byla moznost slyset final mixdown, ktery jde teprve do masteringu, tak by si clovek mohl porovnavat tracky doopravdy 1 : 1 se svyma.. ale takhle to dost dobre nejde.. i kdyby mastering udelal na tom treku 5-10% práce navíc, tak i tak je to uz dost velkej rozdil. Stereo, analogovejsi feel, hlasitost, dynamika atd.
Samo i tak se da spoustu veci naucit.. kopirovani je nejlepsi metoda, kterou pouzivam odjakziva a diky ktere sem se toho naucil hodne a vsem zacinajicim to vrele doporucuju... pak nad tim ziska clovek o hodne vetsi nadhled.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od biscuit » 08 zář 2012 23:12

tome, ale to jsou prece "podruzny" veci. clovek musi prece tak nejak cejtit, ze je jeho mix v pohode...

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od matucha » 08 zář 2012 23:24

TOM-Thak píše:2matucha: Jenze vis v cem je problem.. vetsina tech treku je po profi masteringu a tim padem to ma rozhodne na mix velky vliv.
Kdyby byla moznost slyset final mixdown, ktery jde teprve do masteringu, tak by si clovek mohl porovnavat tracky doopravdy 1 : 1 se svyma.. ale takhle to dost dobre nejde.. i kdyby mastering udelal na tom treku 5-10% práce navíc, tak i tak je to uz dost velkej rozdil. Stereo, analogovejsi feel, hlasitost, dynamika atd.
Samo i tak se da spoustu veci naucit.. kopirovani je nejlepsi metoda, kterou pouzivam odjakziva a diky ktere sem se toho naucil hodne a vsem zacinajicim to vrele doporucuju... pak nad tim ziska clovek o hodne vetsi nadhled.
Na mastering bych se nevymlouval, proste budes michat do limiteru. Divil by ses kolik tech tanecnich lidi si dela mastering samo a ciste v pocitaci. A taky kolik z nich nedela s nicim extra specialnim. Jestli to udelas tak, ze bude schazet tech 10%, tak vzdycky budes moct rict "jasne, kdyz takovou vec dam nekomu na master, bude to tam". No a mezi tim se neco naucis.

Myslim, ze malokdo micha elektroniku bez limiteru na konci. Jeho vliv na vysledek muze byt dost zasadni a tak i na styl michani. Akorat davam vzdycky bacha na to aby se mi to pri vypnuti limiteru nerozpadlo, protoze finalni mastr delam z nelimitovanejch samozrejme a chci mit nechany otevreny dvere na to abych pouzil treba jinej kompresor atd.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od TOM-Thak » 09 zář 2012 09:53

Ja to taky micham do kompresoru / limiteru a zvuk se mi nerozpada co do pomeru a charakteru, ale rodil po vypnuti limiteru je tam pak treba 6dB. Ja se furt nemuzu zbavit predstavy, ze to musi jit umichat bez master limiteru do urcity urovne kdy master limiter
a bez limiteru bude rozdil treba jen 3dB v peaku a ne treba 6 - 8 dB. Hlavne v tomhle mi dela problem jedna vec.. myslim si, ze
vyber nastroju cca jde, rozhozeni do prostoru mam, osekavani frekvenci ekvalizaci "aby si tam vsecko naslo svoje misto" taky praktikuju, kompresi grup taky podle navodu (vsechny bici slozky grupa, vsecky basy, leady co hrajou spolu).. ale ve finale i kdyz nakomprimuju bici grupu, tak proste kdyz pustim vsecko naraz, tak tam stejne ty peaky vyskacou - je to logicky.. protoze main lead musi hrat aspon od 1khz do 16khz, kde mu muzu oriznout kolem 8khz na jiny nastroje, ale stejne se to pak zakonite musi scitat s perkusema a hihatkama, kde perkuse hrajou vic ve stredech a hihaty hrajou ve vyskach.. vzdycky v tom treku proste bude neco, co pujde frekvencne pres sebe, kick taky sice kope na 80hz, ale tecku ma nekde ve vyssich stredech = dalsi peaky po secteni
se zbytkem nastroju, takze ve finale jeste udelat dalsi grupy a nebo neco naprat na master. Nebo napr. crash cymbal a efekt na prvni dobu, taky nastroj v docela sirokym spektru, co nasazi peaky pekne na kazdou prvni po prechodu.
To je to, co sem videl v X tutorialech.. komprimujte grupy bicich atd. ale ve vysledku kdyz pak mam 5grup, tak ty se pak stejne mezi sebou sectou, i kdyz kazda zvlast hraje v pohode. Treba napadne nekoho v cem delam zasadni chybu a nebo je to proste celkove o slazeni jednotlivych prvku.. nekdy to vyjde a nekdy ne. Clovek sedne a nepremysli tolik nad zvukem kdyz sklada a sklada podle pocitu a podle zvuků, aby ten trek znel dobre. Pak kdyz dojde ale na mix, tak muze zjistit, ze se to tam nekde kope.
Samo nikdy neskladam uplne bez niceho.. sou veci, ktere automaticky ladim uz i pri skladani, ale uplny detaily si nechavam na konec.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od matucha » 09 zář 2012 11:20

Poslech sem si co delas a podle me to vsechno moc resis, hraje ti to uplne vpohode a zadnej kurz nepotrebujes. Pri tyhle urovni spis muzes zacit byt vic experimentalni a ucit se z toho. Treba tak, ze zkusis neco udelat min upjate a vic volne.

Mimochodem me casto pride, ze zni proste lip, kdyz nechas nejakou praci i na tom finalnim limiteru. Pouzivam dva za sebou a dohromady urcite nejakejch 6dB daj, jeden z nich vezme nejaky random spicky treba 2-4dB podle pripadu, druhej z nich u je ten "nicici" nastavenej tak aby nicil co nejslusivejc (dalsi 3). Nekdy prilis komprese na groupach nevede k lepsimu vysledku, je dobry si vyzkouset bypassy.

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 09 zář 2012 12:07

TOM-Thak píše:Ja to taky micham do kompresoru / limiteru a zvuk se mi nerozpada co do pomeru a charakteru, ale rodil po vypnuti limiteru je tam pak treba 6dB. Ja se furt nemuzu zbavit predstavy, ze to musi jit umichat bez master limiteru do urcity urovne kdy master limiter
a bez limiteru bude rozdil treba jen 3dB v peaku a ne treba 6 - 8 dB. Hlavne v tomhle mi dela problem jedna vec.. myslim si, ze
vyber nastroju cca jde, rozhozeni do prostoru mam, osekavani frekvenci ekvalizaci "aby si tam vsecko naslo svoje misto" taky praktikuju, kompresi grup taky podle navodu (vsechny bici slozky grupa, vsecky basy, leady co hrajou spolu).. ale ve finale i kdyz nakomprimuju bici grupu, tak proste kdyz pustim vsecko naraz, tak tam stejne ty peaky vyskacou - je to logicky.. protoze main lead musi hrat aspon od 1khz do 16khz, kde mu muzu oriznout kolem 8khz na jiny nastroje, ale stejne se to pak zakonite musi scitat s perkusema a hihatkama, kde perkuse hrajou vic ve stredech a hihaty hrajou ve vyskach.. vzdycky v tom treku proste bude neco, co pujde frekvencne pres sebe, kick taky sice kope na 80hz, ale tecku ma nekde ve vyssich stredech = dalsi peaky po secteni
se zbytkem nastroju, takze ve finale jeste udelat dalsi grupy a nebo neco naprat na master. Nebo napr. crash cymbal a efekt na prvni dobu, taky nastroj v docela sirokym spektru, co nasazi peaky pekne na kazdou prvni po prechodu.
To je to, co sem videl v X tutorialech.. komprimujte grupy bicich atd. ale ve vysledku kdyz pak mam 5grup, tak ty se pak stejne mezi sebou sectou, i kdyz kazda zvlast hraje v pohode. Treba napadne nekoho v cem delam zasadni chybu a nebo je to proste celkove o slazeni jednotlivych prvku.. nekdy to vyjde a nekdy ne. Clovek sedne a nepremysli tolik nad zvukem kdyz sklada a sklada podle pocitu a podle zvuků, aby ten trek znel dobre. Pak kdyz dojde ale na mix, tak muze zjistit, ze se to tam nekde kope.
Samo nikdy neskladam uplne bez niceho.. sou veci, ktere automaticky ladim uz i pri skladani, ale uplny detaily si nechavam na konec.
nepohybuju se ve stejnych stylovych vodach, ale tam, kde se pohybuju, mam sanci slyset spoustu skladeb (na tech v beatportu nejprodavanejsich prickach) pred masteringem a rozdil je v tomhle levelu minimalni; naopak casto se posledni dobou setkavam s tim, ze master je 'horsi' (a je jasny, jak to vznika: label dostane track michanej do limiteru a posle na master s pokynem 'a at je to este vo dva fousy hlasitejsi!'. stava se mi to casto, kdyz masteruju jinejm.)

no a z tvych poznamek mam trosku pocit, jestli se tema predepsanyma postupama uz trochu neomezujes, muzes to imho delat mnohem vic podle citu, vybaveni a zkusenosti na to mas.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od TOM-Thak » 09 zář 2012 12:41

Je fakt, ze v posledni dobe to hodne podrizuju ty dementni loudness war, coz je obcas problem.
Prisel jsem totiz jen na jeden uspokojivej zpusob, jak toho docilit a ne-prilis podelat zvuk a to je prave michani do limiteru
a naslednej DIY master. Ale taky to neni vsemocny.. je to kus od kusu.. vzdycky treba z 10ti projektu odladim jednu template, na ktery pak postavim treba jednu originalku a dva remixy a pak zas nekolik mesicu ladim dalsi projekt uz jen treba kvuli tomu nez
najdu kopak, kterej se tam vejde a pritom bude znit dobre v projektu.
Ale jinak diky za povzbuzeni, zas mam chut vic experimentovat!

ad vybaveni) Mistnost je to co mi hodne chybi, otazka je, jestli az ji budu mit, tak toho uslysim o tolik vic nez ted.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od matucha » 09 zář 2012 14:09

Cim presnejc slysis, tim lip se ti dela a muzes byt presnejsi. No a taky rychlejsi. Vsechny nepresnosti a bolavy mista poslechu se nejak na tvejch vecech projevej, protoze je budes kompenzovat.

Dobry je mit i vic poslechu a me osobne pomaha hodne i poslech ve sluchatkach (je to jinej pohled na vec a lidi dneska dost poslouchaj na sluchatkach). Je ale potreba ty sluchatka znat a nepozadovat po nich 100% stejnej prednes jako na bednach, spis jde o to aby to tam fungovalo stejne.

Krome sluchatek pak kazdej mix (a nekdy i master) poslocham pres low, band, high passy. Nezebych neumel veci srovnat v sirokym pasmu, ale kdyz me chvili neotravujou (sub)basy a muzu se soustredit jenom na stredy (treba 500hz-3kHz) tak pridu na veci, ktery by me v sirokopasmu hned nenapadly. Casto se to tyka kopaku, basy ale i kytar/zpevu/syntaku, par drobnejma pohybama si mi pak ty stredy sednou a mix je konkretnejsi, pruraznejsi. Lowpass na basy jsem delaval casto, ted trochu min, ale i tak je poucnej. Nekdy i tak, ze si vypnu kopak a basu a posloucham co se mi tam dole deje nebo nedeje. A to je vubec vec kapitola sama o sobe - vypnuti stopy v popredi aby sis poslech co s ni koliduje a kde naopak nema oporu.

Nevim jak je to s tim zanrem co delas, na prvni poslech je jasny, ze vic co chces a vis co delas. Muj jedinej postreh byl ze vsechny mas hooodne otevreny/vejskovy a potlacujes spodni stredy. Takze je to vsechno takovy ultra hifi a trochu bez "masa". Ty propadly spodni stredy povazuju za ulitbu hrani v klubu (kde asi neznej moc dobre a chces mit hodne cistou basu) a extremni vejsky nevim, u tech sem si vzdycky myslel, ze PA moc rady nemaj.Treba je to ale fakt vec stylu. Stejne tak jako hromada kytarovek "nema" vejsky nad 5-6khz.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od matucha » 09 zář 2012 14:21

Ad kopaky. Tak v zasade mas 3 druhy, 909 kterej je rychlej sweep treba 200-40hz, 808 a spol jako staticka sinusoida s par harmonickejma no a pak akusticky. Kombinace tehle 3 elementu dohromady ve spravnym nalazeni a sfazovani obalkovani je vicemene vsechno co v zakladu muzes. Jasne, nekdy to trva najit tak aby to sedelo uplne na 100%. Na ty synteticky neni od veci nepouzivat samply, ale syntaky. Kdysi davno mi Ecson ukazoval jeden freeware ve kterym se daly udelat vlastne vsechny typy syntakovejch kopaku a byla radost ho pozorovat, jak ho to bavi v tom delat.

Jedna vec, co me zaujala na Gearslutz. Jeden clovek tam mel udelany dva elementy na kopak - jeden uder/tecku a druhej telo za teckou. Dalo se to ruzne kombinovat a vysledky byly pekny a pestry. No a nemlatilo se to do sebe jak se obcas umej mlatit nejaky kombinace bez toho aniz bys je obalkoval (sampler nebo transient designer).

No ale to uz se tu zas rozepisuju o vecech, ktery velmi pravdepodobne znas.

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od TOM-Thak » 09 zář 2012 14:25

Jasne to ja taky delam, bypassuju pasma a sluchatka teda pouzivam hlavne na poslech sterea, jestli nemam neco v protifazi
a taky na prevejskovanost a svete div se, ale sluchatka mi obcas odhali i to, jestli to neni prekomprimovany.
Az budu mit mitnost chci si poridit nejakou tu stredni nizsi tridu beden, kterou pouzivaj ale temer vsichni v mym zanru.
Takze kdyz budu mit stejny poslech, tak budu mit i sanci, delat to v danym zanru podobne.. takze KRK VXT nebo Mackie HR.
APSka s tema sem spokojenej, protoze je to 8" a dava mi ta bedna to, co mi treba A7 dat nemohli.. fyzika..
JJ s tema vejskama souhlasim, ale to je otazka, jestli to neni i tim, jak sem toho pak uz preposlouchanej.
Profi mastering navic dela to, ze ty moje vejsky dost casto dostanou takovou jinou barvu.. sou sice vyrazne, ale prijemne ne metalicke. Jako kdybys mel saw prubeh na syntaku v tom noise a pak po masteringu bez noisu a slysel bys jen tu syntezu.
Stacilo mi u Ecsona, kdyz to pustil do toho SPL Passive EQ a ziskalo to uplne jinej charakter, kteryho doma nak nemuzu docilit.
Prehnana cistota nahravek to je moje velky minus.. nemam rad spinavej sound, kdyz tam nesedi loop nebo je v samplu vysamplovana nejaka hihatka apod. Mam rad noise, distorzi i bit reducer, ale vseho s mirou a cilene.

Me se libi hodne takovejhle sound.. hraje to u me i na akci, ma to vejsky, ma to stredy, hlasity je to dostatecne a neni to spina spinava.
V danym stylu je to jedno z tech TOP. Duranda masterujou v Belgii.

http://leteckaposta.cz/772098538

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od TOM-Thak » 09 zář 2012 14:29

Jasny kopaky to je samo o sobe veda.. najit uz hotovej kopak je dneska skoro nemyslitelny. Premejslel sem, ze bych zkusil ze srandy poridit Mbase kopakovej synth a schvalne, co to dokaze vyloudit. Ostatne zbytek uz je jen kombinace v DAW a efektovani.. ekvalizace, komprese.

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 09 zář 2012 18:24

delal sem ted kopaky v FM8, fm synteza je na to fakt dobra.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od matucha » 09 zář 2012 18:40

juo: Dobrej napad ;).

Tom-Thak: ukazky, jo je cejtit, ze to te zvukove inspiruje, akorat mi prijdou o chlup spinavejsi (vic zkresleni, min utahnuty na spodnich stredech a lehce min hifi nez to mas ty). Zajimavy je taky, ze obe maj 909 typ kopaku koncici okolo 50hz s tim, ze to je "ten bas" v mixu a ze 50 je proti ostatnim frekvencim toho kopaku zvedla. Dost veci se kterejma sem se setkal spis tuhle hranici maj na 40hz a kopaky vyrazny 100-200 spis nez ten ultra spodek. No a samozrejme syty stredovy clapy, zaklad hlasitosti ;).

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Re: škola mixu 2. stupeň

Příspěvek od TOM-Thak » 09 zář 2012 18:52

Dost zajimavy postrehy! Diky za inspiraci a pomoc!
S tema kopakama musim neco udelat, protoze tahani to ze samplu nebo kombinace samplu, ktery v zakladu stojej za prd
neni zrovna ideal. Mam se co ucit...

Odpovědět