Snimanie rytmicaku / poloha mikrofonu

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Snimanie rytmicaku / poloha mikrofonu

Příspěvek od rastis » 03 srp 2006 00:38

Mate nejaku univerzalnu polohu mikrofonu pri toceni rytmicaku ?

Hlavne - mate problemy s presluchovou hi-hat ?

Ja teda nemam zrovna velke skusenosti s tocenim bicich, ale vzdy si vyskusam zopar roznych poloh a potom s bubenikom spolocne rozhodneme, ktora zneje najlepsie. Aj ked vacsinou zneje najlepsie taka ta klasika, ako robia aj podiovi zvukari - zhora nad rafikom nasmerovane smerom do miesta uderu palicky.

Ale to zase az tak neriesim - poloha mikrofonu je vec vkusu a da sa to nejak najst.

Co ma zaujima, ako vyriesit presluch hi-hat. Neviem, ci je to iba skusenostami, ale vzdy mam v rytmicaku tolko hajtky, ze aj by stacilo a netrebalo by tocit hi-hat samostatne. Samozrejme ma ta hajtka hroznu farbu. Riesim to ako viem - samostatne odsnimanej hi-hat spravim na EQ tiez hroznu farbu, extremne ju stensim a dam extremne do strany, aby dokopy s tou rytmicakovou presluchovou spravila "normalny" celok. Vysledky su len velky kompromis. Samozrejme ak chcem robit nieco s hlasitostou rytmicaku, vzdy zase vytiahnem aj hajtku. Hajtka je skratka nepriatel :). Riesil som to uz aj tak, ze som podsamploval rytmicakovu stopu samplom toho isteho rytmicaku, nech je vyraznejsi, ale to zase vedie k strojovitej neprirodzenosti.

Mate niekto nejake tipy, ako na tieto problemy ? Inak pouzivam na rytmicak SM57.

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek » 03 srp 2006 07:49

Taky jsem točil bicí jen párkrát a měl jsem naprosto identické problémy. Akorát minule jsem dospěl k názoru, že to, že má mikrofon ukazovat do místa úderu, je zažitý omyl. Stejně jako to, že pokud se má virbl prosadit v mixu, přidají se výšky. Rockový rytmičák musí mít taky spodek. Myslím, že se mi to relativně povedlo zde http://www.cutekid.cz/mp3/3-sonicstreams.mp3 Mikrofon ukazuje spíš ke kraji a pak jsme jen tak podle ucha chvilku hledali místo. V nízkých vzdálenostech od bubnu hraje roli každý cm mezi mikrofonem a bubnem. To? z mých chabých zkušeností.

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 03 srp 2006 09:20

Na rytmičák používám buď SM57 nebo když chci víc "šro?ák", tak dávám Sennheiser E835, který má o něco agresivnější středy. Obvykle dávám mikrofon zhora k ráfku (směrem skoro kolmo na blánu, cca. 2 až 5cm) a přeslech hihatky mi extra nepřekáží. Pokud překáží, dávám mikrofon zespoda a otočím mu fázi.

Celý kit snímám následovně: kopák Audixem D4 (obvykle uvnitř, 5 až 10cm od místa dopadu paličky), snare SM57 / E835 (viz. výše), overheady párem Oktava MK012 (XY, asi 75cm nad činely). Když je potřeba, přizvučím přechody dalším E835, popřípadě přidám ještě Oktavu MKL5000 na celý kit (asi 2m před).

Saša

rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 03 srp 2006 11:09

syncro píše:...Pokud překáží, dávám mikrofon zespoda a otočím mu fázi....
Este jeden mikrofon zospodu ? Alebo ? Vysvetlil by si mi to prosim Ta aj trochu principialne, o co tam ide s tou fazou ? Dik.

Inak pozeram, ze celu sadu snimas pomerne usporne :). Ja to mam tak nejak zazite z tych podii, ze omajkovat co sa da :).

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 03 srp 2006 11:17

rastis: Ne ještě jeden mikrofon, ale jenom jeden mikrofon zespoda. Otočení fáze je kvůli ostatním mikrofonům, protože takhle vůči nim vlastně snímáš protifázi rytmičáku. Stejně je pak potřeba na konci s fázemi laborovat (ale to je u kitu kvůli rozdílným vzdálenostem mikrofonů vždycky). Ne každý rytmičák se ale dá zespodu nahrát (struník, atd.).

Techniku s dvěma mikrofony na rytmičák jsem ještě nikdy pořádně nepoužil, zkoušel jsem ji a nepřinesla mi oproti použití jednoho mikrofonu žádný zřejmý posun, jen práci navíc. Asi to ještě neumím pořádně využít.

Saša

rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 03 srp 2006 11:19

Jasne, dik.

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 03 srp 2006 11:24

Není zač. Ještě k té úspornosti. Mám dojem, že čím víc mikrofonů, tím víc práce v mixu a výsledek tomu nemusí vůbec odpovídat. Když není sada extra velká a nečeká se, že ten zvuk budeš nějak zásadně měnit (tj. sada hraje pěkně), pak je podle mě ten mnou popsaný počet mikrofonů úplně dostatečný...

Saša

Uživatelský avatar
safa
Profesionál
Příspěvky: 2851
Registrován: 12 říj 2003 18:37

Příspěvek od safa » 03 srp 2006 11:45

To jsou otazky porat dokola. Jeste ze ja uz to mam predepsany ;-)) (viz muj clanek o nataceni demo projektu pro soutez Smichej SI Sam v casopise Musicstore - tam mas i fotky a zbytek clanku):

Šro?ák, snare, rytmičák, céčko, neboli malý
buben (či chcete-li bubínek), jsem se
rozhodl snímat jenom seshora a to ze dvou
důvodů. Za prvé pokud se budeme držet
nízkorozpočtového nahrávání demo nahrávky,
mnohdy může být problém s nedostatkem
stop (nebo spíše vstupů) a za
druhé bych vám v souvislosti s tímto závěrem
rád ukázal další šikovný trik.
Někteří bubeníci si staví hi-hatku tak nízko,
že bývá problém se k bubínku dostat se
stojanem a s mikrofonem. V takovém případě
(tedy pokud není s bubeníkem možná
dohoda, což obvykle není) nezbude
než sáhnout po mikrofonu se speciální
svorkou (tzv. klipsnou), která se připne na
ráfek bubínku (například Beyerdynamic
Opus 88). To ovšem naštěstí nebyl případ
Martina Kuzmy, takže nebyl problém mikrofon
na bubínku (hyperkardioidní M201
TG) vhodně umístit a nasměrovat. Stejně
jako u kopáku, tak i u bubínku se dá nasměrováním
zásadně ovlivnit zvuk. Ve středu
blány je zvuk plný a měkký, do krajů je
tvrdší a kovovější. Další věc je přeslech
z hi-hatky, který často a rád do mikrofonu
od bubínku prolézá. U akustické muziky to
zase až tak nevadí nebo se toho dá dokonce
vhodně využít a nesnímat hi-hatku
vůbec. U tvrdších stylů, kde lze předpokládat,
že budeme bubínek později zavírat
pomocí gate, to ale může být problém.
Pak je nutné směrovat mikrofon na bubínku
tak, aby se hi-hatka dostala na necitlivou
stranu směrového mikrofonu
(u kardioidy na 180 stupňů, u hyperkardioidy
na 110 stupňů). To mnohdy bývá obtížné,
speciálně u dlouhých tužkových
mikrofonů s kardioidní charakteristikou
a XLR konektorem v ose mikrofonu. Já
osobně raději používám hyperkardioidu,
nebo? dostat hi-hatku na 110 stupňů je
menší problém (není to v ose těla) a navíc
hyperkardioidy bývají užší než normální
kardioida.
Ačkoliv při zkoušce jsem byl se zvukem
bubínku spokojený, přeci jsem s ním ještě
při nahrávání byl nucen pohnout. Totiž
abyste rozuměli, Martin ve skladbě střídá
normální úder s hrou na ráfek, takže jsem
mikrofon nasměroval trochu víc k místu,
kde se palička setkává s ráfkem, aby byl
zvuk vyrovnanější.
Totéž, co platí o zvuku bubínku vzhledem
k pozici mikrofonu, platí i o hi-hatě. Na
tento ?dvojčinel" se používají zpravidla
směrové kondenzátorové mikrofony, někdy
i všesměrové. Pokud mikrofon nasměrujete
ke středu hi-haty, bude znít tvrdě a průrazně,
ke kraji bude zvonivější. V těchto
podmínkách bych hi-hatu osadil mikrofonem
Behringer B-5 s kardioidní vložkou,
ale tím, že jsem na overheadech ušetřil díky
novým C-2, zbyl mi v kufříku excelentní
Beyerdynamic Opus 83. Za svoji osobu
mám rád zvuk hi-haty spíše zvonivější než
tvrdý, takže jsem mikrofon umístil směrem
nad vnější hranu hi-hatky. I tady je dobré
dát pozor na přeslechy od bubínku a směrovat
mikrofon trochu od něj.
Freelance zvukař, uživatelská a prodejní podpora u Audiopro s.r.o.
http://www.soundman.cz | http://www.audiopro.cz | http://www.zvukarskaskola.cz

nick_valensi
Příspěvky: 517
Registrován: 04 úno 2005 13:37

Příspěvek od nick_valensi » 03 srp 2006 12:30

syncro, zkousel si nekdy sejmout celou sestavu pouze tou lampovou oktavou MKL5000?

Uživatelský avatar
syncro
Příspěvky: 1148
Registrován: 09 čer 2002 11:30

Příspěvek od syncro » 03 srp 2006 14:12

nick valensi: Ano, ale mám jenom jednu, takže to nemůžu sejmout stereo. Zvuk byl moc pěkný, dojem kompaktní, chyběl mi ale kopák, takže přinejmenším ten to chce přizvučit. Zvláš? pokud bicí mají znít moderně (v současné hudbě se kopáku míchá mnohem víc, než bylo zvykem třeba v 70tých letech).

Vůbec to snímání málo mikrofony má speciálně u bicích svoje kouzlo. Současný studiový trend "každý buben dva mikrofony" je dle mého názoru jenom bezradnost s umístěním a výběrem mikrofonů při nahrávání a špatná akustika místnosti. Chápu to naživo (riziko obrovských přeslechů a vazby), ale ve studiu tomu moc nerozumím.

Typický příklad mám z nahrávání jednoho bubeníka, který předtím nahrával u někoho jiného a u mě se rozpačitě povztekával, že mu nechci snímat všechno sólo. Nahrál jsem ho na čtyři mikrofony a z výsledného zvuku byl velmi příjemně překvapen, protože čím méně mikrofonů (ekvalizace a sfázovávání) se použije, tím více se daří udržet původní zvukový charakter bicích. A znovu opakuji - je to také mnohem méně pracné při míchání.

Samozřejmě jde při způsobu nahrávání hodně i o to, jak to má výsledně znít. Pokud není cílem zvuk nástroje, ale bude se hodně editovat, nahrazovat, atd. tak potom má možná hodně mikrofonů opodstatnění. Takhle já ale nepracuji a ani neumím a nechci.

Jen můj názor, Saša.

rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 08 srp 2006 16:49

Skusal som sa hrat rozne s fazami jednotlivych stop a je naozaj pravda, ze presluchy sa tym daju rozne zvyraznit alebo eliminovat. Vlastne je to logicke, len ma to nikdy sameho nenapadlo. Nemoze to ale robit problem pripadnej buducej monokompatibilite ?

Uživatelský avatar
Profil
Příspěvky: 115
Registrován: 26 bře 2008 13:03

Příspěvek od Profil » 20 dub 2008 21:58

toto by mozno pomohlo ja pouzivam na rytmicak dva mikrofony aj na live aj studio
Přílohy
recording drums-jul99.pdf
(520.15 KiB) Staženo 109 x

vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek » 21 dub 2008 12:41

Pánové, dávám do placu tip, kterej jsem si mohl vyzkoušet a funguje super. Oktava MK 319 na tomy.

Zazy
Příspěvky: 73
Registrován: 24 čer 2004 23:08

Příspěvek od Zazy » 29 dub 2008 18:36

Rastis: Napřed Ti řeknu mnou odzkoušený tip:

Potřebuješ stojan na mikrofon, nějaké plastové víčko a gaffu.
Gaffou připevníš víčko na stojan a umístíš mezi hi-hat a mikrofon na snare. V kombinací se směrovou charakteristickou mikrofonu je to velmi účinné.

Další tip jsem ještě nezkoušel, pouze jsem ho viděl na videu, ale určitě ho prubnu :-)

Opět přijde ke slovu gaffa, pak papírové kapesníky či toaleťák nebo vata atd. a papírový kelímek.

V kelímku uděláš díru, navlékneš na SM57 a kol dokola vycpeš. Gaffou pak zafixuješ.

Dál se dá ještě gatovat a to tak, že použiješ ještě jeden mikrofon, který dáš prakticky kamkoliv, protože bude sloužit pouze jako key k otevírání gatu. Tahle metoda je ale dost odvislá od žánru, který točíš.

Pak ještě vyzkoušej hyperkardioidní mikrofon.

rastis
Příspěvky: 2883
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 29 dub 2008 19:48

co je gaffa ? :)

Odpovědět