
Vzhledem k loňské dosti nepříjemné výměne názorů z Lupem jsem se hodně rozhodoval jestli jsem dám ještě někdy nějaký link nebo ne. Nechci aby se podobný střet opakoval i přesto, že měl Lupo ve spoustě věcech pravdu, ale na to musí každý přijít sám...
Jako testovací song jsem zvolil toto:
www.richard-rich.aktualne.cz/labyrintzivotatest.mp3
jen pro srovnání, než jsem se výrazneji začal zabývat zvukem, tak to znělo takto:
www.richard-rich.aktualne.cz/pojdnato.mp3
Musím předem říct, že mi jde o detailní vylepšení zvuku na maximální možnou úroveň a o věcné názory. Dostal jsem velmi zajímavou nabídku na produkci ale jsou na mě kladeny nemalé zvukové nároky. Stylem hudby se prosím vůbec nezabívejte, o to mi nejde....názory typu: co je to za s....u, taková komerční kravinka pro dětičky na disco atd. mě nezajímají, to už jsem slyšel mnohokrát.

Bohužel kromě dostupné literatury v PDF atd.. se alespoň v Čechách není kam obrátit pro radu.. tohle je jedinej rozumnej server..
Jde mi opravdu o sebemenší zvukové niance a né o obecné informace, kterých je tady dost. Tím bych chtěl zároveň nastartovat detailní diskuzi na toto téma, podrobné zkušenosti každého z Vás. Zvukařů je tady spousta..
Aby jste mi mohli případně co nejlépe poradit, popíšu trochu podrobněji svou konfiguraci a postup. Budu se snažit nějak rozumně, abych se do toho nezamotal.
Používám dva compy ve VST system link, 2 digitální karty RME 9636 2x ADAT a Ginu 24 jen pro monitoring.. první okruh 8 ADAT kanálů obou compů slouží jako Send/Return pro efektivnější využívání plugins a VSTi. Zpracovaný signál z ADAT 1 se routruje do ADAT2(compu2) společně s dalšími odchozímy zvuky počítače hlavního mixu po ADAT 2. Na vstupech compu 2 na ADAT 2 se tedy setkává kopletní mix a ten se posílá po kanálech 1-2 již zmaster FX na ADAT Giny, kde se finální signál nahrává a zároveň monitoruje.. zbylých šest kanálů ADAT 2 slouží pro případné generování 5.1 surr. z prvních dvou stereo kanálů....vzniklá latence mezi počítači je kompenzová Offsetem, sakra zní to jako nesmysl, ale líp to napsat neumim..
Nedochází tedy k žádnému DA převodu a jde o metudu mixteringu a ne mixáže a dodatečného masteringu, to se mi vůbec neosvědčilo. Neustále jsem se musel vracet k mixu, protože se mi masterem rozhazoval mix.. nejen frekvenčně, ale i amplitudou jednotlivejch stop.. to mě fakt nebavilo.....
snažím se všelijak zvukově vylepšit již nějakou dobu..postupuju ovšem velmi pomalu..nastudoval jsem všechnu možnou literaturu co jsem ztáhnul na netu, ale ještě to není dostatečné.. je mi jasné, že to není jednoduché a unifikované pro všechny styly, realitu si uvědomuju.
jde mi v tomto příadě o konkrétní rady jak co vylepšit.
Teď čeho se snažím docílit a nejde mi to ..
Největší problém mi dělá zdvih RMS na úroveň v kterých se skladby podobného žánru pohybují.. ty jsou opravdu hodně hlasité a plné. I přesto, že každá stopa v mixu má vlastní kompresor s limiterem, popřípadě EQ atd. po finálním vymasterování nedosahuji zdaleka úrovně se vzorovým songem. Pokud to seříznu tak abych se srovnal, jsem ve zkreslení.
Když zmenším spodní frekvence, tak mi to ještě o chlup jde, ale to se mi nelíbí.
Jasně, že můžete říct a? se na RMS vyprdnu, protože o to nejde..ale nedá mi to spát, nějak toho ti co to dělali docílit museli...

Taky jsem něco četl o ořezávání frekvencí u jednotlivých stop při mixáži, tak aby se pohybovali jen tam kde maj a frekvenčně se zbytečně nepřekrývali. To jsem zatím nezkoušel, je to důležité?
Dále by mě zajímala případná chyba v master sekci a konkrétní plug ins, které jsou na master vhodnější než ty co používám...
jmenovitě: Nejprve EQ Q1O od waves(hodně tady bylo zmíněno EQ od sonalsis jako vhodnější).. na EQ mám jen trochu vytažené středy a potažené výšky. Pak přidávám tranzienty pomocí PSP mix treble, tím to frekvenčně srovnávám z nastavením EQ. Když to tak neudělám, tak to pak nemá jakoby "písek" a čirost. Pouhým EQ se mi toho nepodařilo dosáhnout. Další na řadě je mírný roztažení sterea o 7 procent pomocí waves stereo image..potom kompresor a pak už jen L3kou ořezávám vzniklý špičky a ditheruju z 24 bitů do 16.. saturace se mi neosvědčila...
Budu rád za jakékoli rady, jak se hnout dopředu, jak v mixu tak u masteringu. Vaše postřehy týkající se čehokoli atd...
Haleluja...