"Dabelske" Stupnice :)

Harmonické postupy, rytmické grify,...
vasek
Příspěvky: 1864
Registrován: 11 úno 2005 12:04

Příspěvek od vasek » 22 říj 2008 13:30

ještě záleží, jestli zakladatel měl na mysli "ďábelský" výběr tónů z chromatiky anebo "ďábelské" ladění. Mám pocit, že myslel spíš to první. To by se pak mohla vzpomenout třeba moll harmonická... i když ta zní spíš orientálně než ďábelsky.
V ďábelské tónině by asi měla být ta zmenšená kvinta... ovšem když se to moc přehání, tak to může začít být směšný - viz Metallica

betunek
Příspěvky: 21
Registrován: 12 čer 2008 17:57

Příspěvek od betunek » 22 říj 2008 17:35

Tritón už se používal po renesanci (v té byl zakázaný a dokonce za něj popravovali :) - holt církve) Jinak "moderní" autoři v podstatě už nepoužívají pojem stupnice, ale víceméně výběr tónu, s kterými pak pracujou. Myslím že dodekafonisti byli největší ďábeláci, ale poslouchat se to nedá :). Nečekej ale, že ti to někdo zazpívá :D

Uživatelský avatar
marian
Příspěvky: 240
Registrován: 22 čer 2008 12:29

Příspěvek od marian » 22 říj 2008 18:02

a skusal si stredoveke stupnice ?

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 22 říj 2008 19:26

vasek: jj... vyber tonu...

betunek: :)

marian : stredoveke vubec neznam , nemas nejaky zdroj kde by se daly nacerpat informace?

Uživatelský avatar
marian
Příspěvky: 240
Registrován: 22 čer 2008 12:29

Příspěvek od marian » 22 říj 2008 21:21

ekeaze píše: marian : stredoveke vubec neznam , nemas nejaky zdroj kde by se daly nacerpat informace?
je to vlastne velmi jednoduche

Stredoveke (cirkevne, "stare") stupnice - mody

material su biele klavesy na klaviri, len vzdy zacnes od ineho

Iónska (dnešná durová) C, D, E, F, G, A, H, C
Dórska D, E, F, G, A, H, C, D (velka sexta oproti moll. prirodz) (MOLL charakter)
Frygická E, F, G, A, H, C, D, E (typicka mala sekunda oproti moll prirodz.) MOLL charakter
Lydická F, G, A, H, C, D, E, F (typicka zvacsena kvarta F-H oproti dur prirodz) DUR charakter
Mixolydická G, A, H, C, D, E, F, G (typicka mala septima oproti dur )DUR charakter
Aiolská (dnešná molová) A, H, C, D, E, F, G, A
Lokrická H, C, D, E, F, G, A, H (moc sa nepouziva)

Ricardo
Příspěvky: 116
Registrován: 29 črc 2002 11:19

Příspěvek od Ricardo » 23 říj 2008 11:10

marian píše:
ekeaze píše: marian : stredoveke vubec neznam , nemas nejaky zdroj kde by se daly nacerpat informace?
je to vlastne velmi jednoduche

Stredoveke (cirkevne, "stare") stupnice - mody

material su biele klavesy na klaviri, len vzdy zacnes od ineho

Iónska (dnešná durová) C, D, E, F, G, A, H, C
Dórska D, E, F, G, A, H, C, D (velka sexta oproti moll. prirodz) (MOLL charakter)
Frygická E, F, G, A, H, C, D, E (typicka mala sekunda oproti moll prirodz.) MOLL charakter
Lydická F, G, A, H, C, D, E, F (typicka zvacsena kvarta F-H oproti dur prirodz) DUR charakter
Mixolydická G, A, H, C, D, E, F, G (typicka mala septima oproti dur )DUR charakter
Aiolská (dnešná molová) A, H, C, D, E, F, G, A
Lokrická H, C, D, E, F, G, A, H (moc sa nepouziva)
To je stejně všechno moc klasika.. Aby to bylo "víc" jiný, chtělo by to asi jít hloub až k intervalům a dělení.

rastis
Příspěvky: 2882
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Příspěvek od rastis » 23 říj 2008 16:19

marian píše:a skusal si stredoveke stupnice ?
nie stredoveke, ale cirkevne a to je uplne najbeznejsia teoria, ktoru by mal ovladat kazdy, kto chce prejst " k dabelskym stupniciam". dabelske stupnicie su kravina.

ekeaze - precitaj si nejaku zakladnu knihu o teorii, nauc sa, co su intervaly, pochop princip stupnic a ich harmonizacie - nie je to nic zlozite. potom Ta nenapadne otvorit takuto hlupu temu - samozrejme nemyslim to v zlom :)

Uživatelský avatar
Ondra P.
Příspěvky: 2028
Registrován: 24 črc 2002 21:30

Příspěvek od Ondra P. » 23 říj 2008 16:56

rastis: no dobra no :D

Uživatelský avatar
marian
Příspěvky: 240
Registrován: 22 čer 2008 12:29

Příspěvek od marian » 31 říj 2008 08:05

este ma napadlo ze by si mohol nastudovat alterovane akordy a z chromatickych tonov tohto materialu (staci nejaky obsiahlejsi priklad na alterovane akordy v nejakej tonine) vytvorit kombinaciami alterovanych akordov so zakladnym harmonickymi funkciami (T, S, D, popripade + modifikacie) nejaku stupnicu (resp. postupnost tonov)

zda sa mi to lepsie ako bezduche behanie po chromatike, aj z toho dovodu ze alterovane akordy maju svoj princip

a to si pis, ze to bude sakra diabolska stupnica :-D

Hupox
Příspěvky: 114
Registrován: 22 zář 2003 09:11

Příspěvek od Hupox » 03 lis 2008 15:13

ekeaze mozno chcel zistit radu v akej stupnici je dobre hrat pri urcitej podkladovej harmonii, aby to znelo super, bombove ...
MacBookPro 2.3 GHz Intel Core i5, M-Audio ProFire, MainStage 3, Nord Electro 5 74, Novation Mininova

Uživatelský avatar
esu
Příspěvky: 66
Registrován: 05 čer 2009 11:48

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od esu » 12 čer 2009 23:27

No ona to hlavně asi nebude stupnice ale tónina :)
Každopádně spíš než snažit se hledat nějaký "devil feeling" striktně ve variacích v jedné konkrétní tónině, zkusil bych ho dosáhnout nějakou řadou vzájemně disharmonických akordů...
" hudba se dělí pouze na dva druhy... hudba dobrá a hudba špatná..."
(i5QC, TC48, A6, A7)

Wohma
Příspěvky: 1656
Registrován: 05 říj 2007 08:30

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od Wohma » 13 čer 2009 00:11

No do "dabelskych" stupnic trochu delam, bohuzel nemam poradne hudebni vzdelani, takze to dokazu popsat jen z pohledu kytarovych prazcu/pultonu, kazdopadne doporucuju vhodne kombinovat bud tri pultony po sobe (pak ale hrozi, ze to zni prilis bluesove, takze spis na preskacku), anebo sekvenci 1-2-4-5 (znaci pultony) a zejmena jeji permutace, vysledek byva casto opravdu dabelsky :)
Pokud chcete delat opravdu "zlou" muziku, doporucuju oprostit se od zabehlych stupnic a vyzkouset kdejake disharmonie, ona "nasranost" vetsinou spociva v lehke ci tezsi disharmonii, ktera vsak esteticky neurazi.

rastis
Příspěvky: 2882
Registrován: 27 úno 2005 21:23

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od rastis » 13 čer 2009 10:44

Wohma - to je chromatika a tiez by sa siklo trochu mat sajn, co a ako a kedy a preco, inak hentake postupy budu iba klise... tak isto ako tritonus - zmensena kvinta - pre predstavu na gitare prazdna struna a potom 6 prazec - tiez velmi "dabelske" (aj historicky tak bolo brane :) ), akurat je to otrepane klise mnohych tvrdsich metaloviek...

ako som spominal, treba mat o tej teorii sajn a potom sa da ist do "dabelskych" rieseni :)

Wohma
Příspěvky: 1656
Registrován: 05 říj 2007 08:30

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od Wohma » 13 čer 2009 12:20

Ja jedu zasadne podle ucha, nebavi me vymyslet melodie na zaklade nejakych teoretickych uvah :) A klisovitost snad nejlip odhalim prave poslechem, ne tim, jake postupy z hlediska teorie jsou tam pouzity ne? U hudby mas tu vyhodu, ze staci neco zahrat treba v triolach a hned to zni uplne jinak... Ostatne Kocka leze dirou ve Vltave od Smetany je toho nejlepsim dukazem :DD

O tritonu vim, ale tam je prave problem to vhodne zakomponovat tak, aby to nebylo tak okaty :D

DeTee
Příspěvky: 50
Registrován: 08 říj 2005 00:13

Re: "Dabelske" Stupnice :)

Příspěvek od DeTee » 15 srp 2009 01:15

[url]http://vladimir_ladma.sweb.cz/czech/music/harstructs/mmodalities.htm[/url]

[url]http://vladimir_ladma.sweb.cz/czech/music/harstructs/mmicrotonal.htm[/url]
http://www.muzikalsrdce.cz
bandzone.cz/srdce

Odpovědět