Klávesy v art rockové kapele
- Greyhound90
- Příspěvky: 573
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Klávesy v art rockové kapele
I v Čechách to jde - viz Filip Benešovský :
Poslední zkušenost z letního koncertu. Naše kapela hrála jako předskokan před Kamilem Střihavkou a hráli jsme na jeho aparát a zvučil nás jeho zvukař. Klávesy tam byly po celou dobu produkce. Žádný problém. Takže je to čistě otázka zvukařů a kvalitního aparátu. Tolik můj závěr této debaty.
Re: Klávesy v art rockové kapele
Už je to asi off topic, ale v té ukázce Floyd revivalu někdo slyší nějaký KLÁVESY? No cosi tam hlavně zpočátku v pozadí hučí jakože asi nějaký levný digital workstation nebo hodně blbě nastavený drahý digital workstation
Nicméně je to zvuk slité koule, nevýrazný, nečitelný, blátivý, spíše kazící celkový dojem tím, jak mizerně zní. Ovšem pokud jak popsáno, si někdo dovolí o tom tvrdit, že tak je to vlastně v pořádku a ideálně nastaveno a nazvučeno, no tak potěš pánbu. Fakt je ten, že existuje spousta i slušných vintage kláves a za pár korun na bazarech k mání, kde by úplně stejně zahraný pad, od stejného muzikanta a v totožné hlasitosti změřené v dB zněl stejně výrazně a v popředí jako třeba sólová kytara nebo každý jednotlivý úhoz bubeníka. A celkový zvukový dojem z takto zvukově vybavené kapely je pak nejmíň o 100% výše, zkuste to a uvidíte sami Nechci dělat reklamu nějaké značce, ale skoro rovnocenně třeba k té lead guitar bych se prosadil např. už i se svými user pady na Rolandu XP-30, a určitě rovnocenně třeba s Korgem Poly 61 + Smallstone a analog Chorus. Rozhodně ne s M50, Krome, Kingkorg, FA, MOXF a podobnými zvukovou kvalitou spíše entrylevel hračkami (i když možnostmi a vlastnostmi superstroji).
Nicméně je to zvuk slité koule, nevýrazný, nečitelný, blátivý, spíše kazící celkový dojem tím, jak mizerně zní. Ovšem pokud jak popsáno, si někdo dovolí o tom tvrdit, že tak je to vlastně v pořádku a ideálně nastaveno a nazvučeno, no tak potěš pánbu. Fakt je ten, že existuje spousta i slušných vintage kláves a za pár korun na bazarech k mání, kde by úplně stejně zahraný pad, od stejného muzikanta a v totožné hlasitosti změřené v dB zněl stejně výrazně a v popředí jako třeba sólová kytara nebo každý jednotlivý úhoz bubeníka. A celkový zvukový dojem z takto zvukově vybavené kapely je pak nejmíň o 100% výše, zkuste to a uvidíte sami Nechci dělat reklamu nějaké značce, ale skoro rovnocenně třeba k té lead guitar bych se prosadil např. už i se svými user pady na Rolandu XP-30, a určitě rovnocenně třeba s Korgem Poly 61 + Smallstone a analog Chorus. Rozhodně ne s M50, Krome, Kingkorg, FA, MOXF a podobnými zvukovou kvalitou spíše entrylevel hračkami (i když možnostmi a vlastnostmi superstroji).
Re: Klávesy v art rockové kapele
Uz je to asi off-topic, ale neni to nahodou zvuk z beznej kamery ?
A uplne off-topic... spev je OK ? (to k tej tvojej poznamke o celkovom dojme)
Ano, klavesy su tam vyrazne tichsie nez gitara. Hlavne pri tych solach v druhej polovici sa mi zda, ze klaves vobec nekopiruje celkovu dynamiku skladby. Cize ano, chyba hlasitost. A prieraznost zvuku sa da vyrazne menit aj pouzitim inej farby tonu.
Ktoru cast mas konkretne namysli, nech nediskutujeme do vetra.
A uplne off-topic... spev je OK ? (to k tej tvojej poznamke o celkovom dojme)
Ano, klavesy su tam vyrazne tichsie nez gitara. Hlavne pri tych solach v druhej polovici sa mi zda, ze klaves vobec nekopiruje celkovu dynamiku skladby. Cize ano, chyba hlasitost. A prieraznost zvuku sa da vyrazne menit aj pouzitim inej farby tonu.
Ktoru cast mas konkretne namysli, nech nediskutujeme do vetra.
Re: Klávesy v art rockové kapele
Měl jsem na mysli, že v celé skladbě je jakožto klávesový pad použit zdroj zvuku, který degraduje celkový dojem zvuku kapely na úroveň odpovídající úrovni toho zdroje, jinak řečeno, pokud se použije entrylevel klávesová hračka, celá kapela pak zní více jako entrylevel.
Vůbec nehodnotím, a ani mne jakožto muzikanta, zvukaře, ani jako posluchače nijak extra nezajímá, co s tím udělal zvukař a zda je něco málo nebo moc nahlas - vždyť toto přece bylo nastaveno na live podmínky akustiky daného místa a ne na kdovíjakou nahrávku kdoví v jakém místě scény nějakým mobilem nebo čím? Navíc každý zkušenější muzikant ví, že v případě expresivitou silného a zvukově přirozeného, frekvenčně plného zdroje, je takovýto part kolikrát i zajímavější a výraznější v mixu, než nezáživný a frekvenčně nepřirozeně posazený part co ale celý zbytek 2x přeřvává. Typicky osolený kytarista s digitálními mršidly a trhá uši nepříjemnými prezency místo kultivovaného vyváženého zvuku. S tím žádný zvukař nic neudělá, jedině pokud nechce ohluchnout, tak takové paskvily z mixu stáhne... U těch klávesových ploch je to odlišné - jediná pomoc a řešení je nebrat si na stage china plast krámy s fázově nevyrovnaným zvukem obsahujícím navíc tak málo stěžejních vyšších harmonických, že z toho čitelný zvuk nedostanete ani přes Nexo nebo Nova array systémy a mix za půl mega ani když to osolíte ani když to necháte v pozadí úplně. Je to všechno pouze o kvalitě zdroje zvuku, toho co leze z nástroje. Moderní digitály mají základní tón, k němu hodně výšek, ale obvykle nic moc definovatelného mezi tím. Chybí tomu ty nosné středové kmitočty, ale problém je v tom, že se nedá určit a přidat ekvalizerem napevno nějaké frekvence, protože oscilátory nebo PCM vzorky tyto frekvence neobsahují a z ničeho prostě nic uvařit nelze. Navíc od každého hraného tónu jsou ty důležité vyšší harmonické tóny na jiné frekvenci, to by musel umět equalizer automaticky přelaďovat středové frekvence podle hraných tónů (frekvence základu x 2 nebo x 3 = kmitočet 2. a 3. vyšší harmonické frekvence od daného základního tónu). Kvalitní a analogové klapky mají stejně tučný a sytý tón jako třeba kytara přes overdrive nebo hlas zpěvu, pak se to ani nemusí zvučit, korekce na PA na střed nejvýš zapnout omezení HPF na šavli a "je to tam" obvykle vždy, jak jsem psal, dokonce i bez podstatné závislosti na hlasitosti stopy. Blbý - nepřirozený, blátivý a slitý zdroje zvuku se v mixu neprosadí ani při vyšší volume - pak je z toho akorát brajgl a mišmaš...
Vůbec nehodnotím, a ani mne jakožto muzikanta, zvukaře, ani jako posluchače nijak extra nezajímá, co s tím udělal zvukař a zda je něco málo nebo moc nahlas - vždyť toto přece bylo nastaveno na live podmínky akustiky daného místa a ne na kdovíjakou nahrávku kdoví v jakém místě scény nějakým mobilem nebo čím? Navíc každý zkušenější muzikant ví, že v případě expresivitou silného a zvukově přirozeného, frekvenčně plného zdroje, je takovýto part kolikrát i zajímavější a výraznější v mixu, než nezáživný a frekvenčně nepřirozeně posazený part co ale celý zbytek 2x přeřvává. Typicky osolený kytarista s digitálními mršidly a trhá uši nepříjemnými prezency místo kultivovaného vyváženého zvuku. S tím žádný zvukař nic neudělá, jedině pokud nechce ohluchnout, tak takové paskvily z mixu stáhne... U těch klávesových ploch je to odlišné - jediná pomoc a řešení je nebrat si na stage china plast krámy s fázově nevyrovnaným zvukem obsahujícím navíc tak málo stěžejních vyšších harmonických, že z toho čitelný zvuk nedostanete ani přes Nexo nebo Nova array systémy a mix za půl mega ani když to osolíte ani když to necháte v pozadí úplně. Je to všechno pouze o kvalitě zdroje zvuku, toho co leze z nástroje. Moderní digitály mají základní tón, k němu hodně výšek, ale obvykle nic moc definovatelného mezi tím. Chybí tomu ty nosné středové kmitočty, ale problém je v tom, že se nedá určit a přidat ekvalizerem napevno nějaké frekvence, protože oscilátory nebo PCM vzorky tyto frekvence neobsahují a z ničeho prostě nic uvařit nelze. Navíc od každého hraného tónu jsou ty důležité vyšší harmonické tóny na jiné frekvenci, to by musel umět equalizer automaticky přelaďovat středové frekvence podle hraných tónů (frekvence základu x 2 nebo x 3 = kmitočet 2. a 3. vyšší harmonické frekvence od daného základního tónu). Kvalitní a analogové klapky mají stejně tučný a sytý tón jako třeba kytara přes overdrive nebo hlas zpěvu, pak se to ani nemusí zvučit, korekce na PA na střed nejvýš zapnout omezení HPF na šavli a "je to tam" obvykle vždy, jak jsem psal, dokonce i bez podstatné závislosti na hlasitosti stopy. Blbý - nepřirozený, blátivý a slitý zdroje zvuku se v mixu neprosadí ani při vyšší volume - pak je z toho akorát brajgl a mišmaš...
- Greyhound90
- Příspěvky: 573
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Klávesy v art rockové kapele
ZFarkas: Toto jsou dobře míněné rady nicméně na akademické půdě.Měl byste to vyučovat, sám bych se k Vám jako první přihlásil. Jako teoretik jste na tomto fóru nepřekonatelný. Ovšem do té doby, než bych s klávesami vylezl napódium. Zažil jsem, kdy nás zvučil Jiří Krampera v 80. letech a moje tehdejší dvoumanuálové delicie, které ani zdaleka nemohou sahat po kotníky KORGu M50 zněly i přes kytary a bylo to tam. Osobně se domnívám, že vše je opravdu věc zvukaře. Už jen z praxe si všimněte jak dnešní "agro" zvukaři zvučí kapely: Půl hodiny zvučí šlapák, virbl, kytaru. Pak přijde na řadu klávesák a panu zvukaři stačí jen to, že to leze ven z beden. Pak kapela začne hrát, kytarista dá kilo a klávesista si tam místo sebe může dát hadrového panáka a nikdo nic nepozná. Moje zkušenost za dvacet let v art rockovké kapele kromě několika světlých výjímek.
Re: Klávesy v art rockové kapele
ZF: ale, však toto VA synťáky zvládajú v pohode, či nie ?ZFarkas píše: ... to by musel umět equalizer automaticky přelaďovat středové frekvence podle hraných tónů (frekvence základu x 2 nebo x 3 = kmitočet 2. a 3. vyšší harmonické frekvence od daného základního tónu) ...
Re: Klávesy v art rockové kapele
Greyhound, prosim Ta, z coho je tahany ten zvuk na videu? Je to interny mikrofon kamery ?
Re: Klávesy v art rockové kapele
Už jsem sem nic dalšího psát nechtěl, ale kdaž jste se teď konečně sami přiznali, tak jen, že přesně o tom to je!!!! O tom celý ty roky mluvím, že to NENÍ o zvukařich ani o aparátu, ale o tom zdroji zvuku na podiu!!! Ano je to tak a podepisuju se plně pod to - analogové tranzistorové varhany byť nejlevnější a jedny z nejhorších ve své době, měly resp dodnes mají nesrovnatelně lepší, muzikálnější a expresivnější zvuk než třeba dnešní zmíněný Korg Krome a podobné china plast technologicky nabušené hračky, ale bez "zvuku". Není to o zvukařích, Krampera by ani dnes nenazvučil Krome tak, jak by zněly přes tentýž aparát klidně i ty starý Delicie varhany. Samozřejmě mám na mysli charakterem pododbný zvuk, Delicie s analog chorusem a phaserem na nějaké pady, plochy, ne na klavírní party
Re: Klávesy v art rockové kapele
Jenom dodatek, když jdu hrát s kýmkoliv a vezmu si svoje analogy (synty i kytary přes analog simulace nebo jim kvalitativně rovnocenné digitály - ty se vyráběly až cca do r. 2000), tak jediný co chci po zvukaři, dát korekce na střed, zapnout HPF pokud jsou pod podiem výkonné suby, zkusit 3 sec zda je signál OK a to je celý. Vintge Moogy, Vermony, Viscount varhany - obdoba Farfisa varhan - což byl hlavní nástroj na pady Wrighta u Pink Floyd, kdyby náhodou někdo nechápal proč jsem prodal imitace hammondů ala Kurzweil PC3 nebo Hammond Sk1 - byly to jen nechutné digitální imitace bez "velkého zvuku" a nechal si kostelní Viscounty - právě na syté hutné pady s ext analog chorusem ala Wright z Pink Floyd - páč to není imitace, co pak v mixu dělá akorat bordel a zavdává si stěžovat na zvukaře , ale defacto kvalitativně originál... co v mixu proleze i bez zvukaře a ještě to zvedá o 100% sound celé kapely...
Re: Klávesy v art rockové kapele
ZF: ale ja sa Kurzweilom nič simulovať nesnažím. Páči sa mi jeho zvuk a nemusím rozumieť ani po čínsky . A ak aj, tak sa s ním dosť reálne dajú napodobniť technické nedostatky vtedajších analógov , ktoré ich robia charakteristickými.
Re: Klávesy v art rockové kapele
namouduši napsíuši, já bych chtěl na koncert momentobrna víc než na Genesis a Yes dohromady
- Greyhound90
- Příspěvky: 573
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Klávesy v art rockové kapele
MDudas: to je točené na kameru a interní mikrofon.
Re: Klávesy v art rockové kapele
preminie mi osazenstvo moju sprostost, ale co je to take "art rock"?
- Greyhound90
- Příspěvky: 573
- Registrován: 22 zář 2013 11:42
Re: Klávesy v art rockové kapele
hombrefero: to neřeš. Muzika fajna klawesowa. Teď vážně: art rock je možnost, jak se malý chlapeček co musel chodit na klavír jako já může dostat do rockový kapely a já měl to štěstí že na přelomu 70-80 let byl v laufu žánr jenž se jmenoval art rock a na rozdíl od anglických Katapultů, kteří se jmenují Rolling Stones a nikdy by klávesáka na stálo nepřijali rozmnožily kapely, které naopak ano. A tito malí hošíci vesměs s akademickým vzděláním stály za slávou třeba takových Yes. Stručně řečeno.
Re: Klávesy v art rockové kapele
Já bych řekl, že i výstižně