Jaký mikrofon a preamp do malého studia

Mikrofony a předzesilovače
Odpovědět
Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Jaký mikrofon a preamp do malého studia

Příspěvek od fova » 07 pro 2007 00:23

Nova verze z 9.12. Nemusi proto uplne korespondovat s nasledujicimi prispevky.

JAKÝ MIKROFON A MIKROFONNÍ PŘEDZESILOVAČ DO MALÉHO STUDIA


1. Úvod

Nejprve musím zdůraznit, že jsem poučený laik, jehož hobby je tvorba hudby a ne profesionál, který se nahráváním živí. Článek vznikl z čistého fandovství, aby pomohl těm, kteří chtějí s nahráváním začít a mohli být ušetřeni omylů, které jsem udělal.

Žádám profesionály, kteří jsou na vyšší úrovni než já, aby byli shovívaví k případným nepřesnostem.

Náhrávání přes mikrofony vyžaduje určité znalosti a zkušenosti, kvalitu nahrávaných interpretů a dále vybavení slušné kvality, aby výsledek za něco stál. Je to mnohem sofistikovanější záležitost, než slepování hotových smyček v Acidu. Na druhou stranu má tato činnost originální a jedinečné výsledky a hudba se tak dostane na novou úroveň. Určitě tedy stojí za to se poprat se všemi úskalími a do své hudby přidat nahrávané vokální nebo nástrojové stopy.

Při pořizování nahrávek přes mikrofony je pořadí důležitosti jednotlivých článků v nahrávacím řetězci následující (od nejdůležitějšího k nejméně důležitému):

Intepret

Akustika nahrávací místnosti

Mikrofon

Předzesilovač

Zvuková karta

Efekty

Kvalita hry nebo zpěvu interpreta hraje nejdůležitější roli. Nudný pěvecký projev ani ten nejlepší mikrofon neučiní zajímavým. Vyplatí se tedy přistoupit k nahrávání v okamžiku, kdy skladba je řádně nacvičena. Ušetříte tak zvukařovy nervy.

Akustika místnosti je extrémně podceňovaným prvkem při nahrávání. Nevhodná akustika vám do nahrávky vnese např. nežádoucí odrazy a dunění, s kterými už po nahrávání moc neuděláte.

Investice do akustických úprav dnes při výrobě svépomocí nepřesáhne několik tisíc korun a je to řešení nastálo.

Pokud jsou akustické úpravy pro vás z nějakého důvodu nemožné, postavte si alespoň nahrávací paravány. Jsou to vlastně postavené rámy vyplněné akusticky pohltivým materiálem. Ty rozestavíte kolem interpreta.

V nejhorším případě pomůžou místo paravánů přikrývky na spaní, polštáře, závěsy a spací pytle.

Mikrofon hraje v celém řetězci také podstatnou roli. Je nereálné očekávat od mikrofonu za 2000Kč, že bude znít jako profesionální nahrávky. Většinou zde platí přímá úměra, že za kvalitu se platí.

Předzesilovač také ovlivní výsledný zvuk, ale už ne tak výrazně, jako mikrofon. Dalo by se tedy říci, že pokud je rozpočet hodně napjatý je lépe nejprve investovat do kvalitního mikrofonu a pak koupit o něco horší předzesilovač.

Zvuková karta a efekty jsou prvky nejméně ovlivňující výsledný zvuk. Jejích podíl na celkovém výsledku určitě není v řádu desítek procent. Bavíme se zamozřejmě o zvukové kartě určené pro tvorbu hudby, jako je minimálně M-Audio Audiophile 2496, nikoliv o multimediálních kartách.


2. Počet mikrofonů

Při hodně napjatém rozpočtu, kdy je možné zakoupit pouze jeden mikrofon, je třeba hledat něco univerzálního. Takové řešení bude sice použitelné na vše, ale obvykle platí, že tento mikrofon nebude v žádné oblasti excelovat.

Jestli víte, že si do budoucna budete moci dovolit další mikrofon, nakupujte už od začátku specializované mikrofony a tak si postupně vytvoříte velmi kvalitní sbírku. Myslím si, že pro malé studio je určitě ideální mít několik typů mikrofonů.

Je také na zvážení, zda nepořídit použité kousky, protože tím máte možnost za své peníze dostat o třídu lepší mikrofon, než když budete kupovat nový.

U použitých tranzistorových mikrofonů je riziko problémů menší než u lampových. Nicméně pokud jsou mikrofony staré pouze několik let je hodně velká pravděpodobnost, že vám budou bezproblémově sloužit dlouhou dobu.


3. Tranzistory versus lampy

Jak u mikrofonů, tak u předzesilovačů existují dvě různá provedení – lampové, které zde bylo historicky první a tranzistorové. Svůj název odvozují od provedení vnitřních obvodů (do detailů nebudu zacházet).

Lampový mikrofon nebo předzesilovač poznáte jednoduše tak, že je nějakým způsobem rozebíratelný a uvnitř je výměnná lampa (elektronka). Lampové mikrofony mají na rozdíl od tranzistorových také externí napájecí zdroj.

Co je lepší, je předmětem mnohých diskuzí.

Lampové provedení (pokud je dostatečně kvalitní) přidává zvuku líbivé zakulacení a plnost, takže se zdá být příjemnější na poslech. Na druhou stranu dochází k degradaci signálu, což může vadit zvláště u nahrávání nástrojů, kde často požadujeme přesný zvuk.

Tranzistorové řešení je zvukově čistější, ale může zklouznout do určité sterility a nezajímavosti.

Hodně ovšem záleží na konkrétním mikrofonu nebo předzesilovači. Mnohdy nás může příjemně překvapit řešení, které bychom si normálně nevybrali.

Je zde třeba také zmínit, že kvalitní tranzistorové provedení je obvykle výrazně levnější než lampové provedení. Pokud máte omezený rozpočet, doporučuji tedy začít spíše s nákupem tranzistorových řešení.


4. Jaký typ mikrofonu

Hodně často se do studií kupují takzvané kondenzátorové mikrofony, kdežto pro živá vystoupení se spíše používají dynamické mikrofony. Je ale spousta výjimek porušujících toto pravidlo.

Technické detaily zde opět nebudu rozebírat, dají se najít na webu.

Zmíním jen to, že dynamické mikrofony jsou mechanicky odolnější, lépe odolávají zpětné vazbě (to se hodí u hlasitých živých vystoupení), ale zase jejich frekvenční rozsah je omezenější.

Kondenzátorové mikrofony vyžadují šetrnější zacházení, jsou ovšem schopné zaznamenat mnohem vyšší frekvence a jejich zvuk je mnohdy zajímavější.

Další, ve studiu používaný typ mikrofonu je páskový, který má temnější a mohutnější zvuk než kondenzátorové mikrofony a takzvaný elekretový mikrofon s předpolarizovanou mikrofonní vložkou.

Pro malé studio se nejčastěji volí nejprve kondenzátorové mikrofony, postupně lze dokupovat další typy.

Kondenzátorové mikrofony se dále dělí na velkomebránové a malomembránové (tzv. tužky) podle průměru vnitřní membrány (kapsle).

Většina kondenzátorových mikrofonů vyžaduje fantomové napájení 48V, přivedené skrz mikrofonní kabel z mixu, předzesilovače nebo externího napaječe.

Pokud uvažujete o jediném mikrofonu, tak se obvykle volí tzv. velkomembránový mikrofon, který se používá s úspěchem na vokály, méně vhodnější už je na nástroje, protože nemá úplně přesný zvuk a mírně pomalejší reakce. Na nástroje se zase spíše používají malomembránové mikrofony.

Aby toho nebylo dost, tak kondenzátorové mikrofony dále mají různé charakteristiky, které určují, z jakého směru vlastně mikrofon snímá.

Nejběžnější do malého studia je kardioidní (ledvinovitá) charakteristika, kde mikrofon snímá hlavně před sebou, méně už po stranách a skoro nic vzadu. V místnostech se špatnou akustikou je toto vítané řešení, protože mikrofon nesnímá tolik charakter místnosti a nežádoucí odrazy. Nevýhodou je to, že zvuk zní méně přirozeněji.

Další charakteristika je osmičková, kdy mikrofon snímá hlavně vpředu a vzadu, hyperkardioidní, kde mikrofon snímá podobně jako kardioidní a navíc i trochu vzadu a nakonec všesměrová charakteristika.

Je třeba také zmínit, že je možné koupit mikrofony dva, v tzv. stereo páru. Tyto mikrofony by měly být výrobcem vybrány jako zvukově shodné a nahrává se na oba najednou. Kombinací různých poloh mikrofonů můžete docílit zajímavé zvukové barvy a podání prostoru.

Stereo nahrávka zní mnohem zajímavěji, plněji než náhravka přes jeden mikrofon. Na internetu je mnoho článků o tom, jak mikrofony při stereofonním nahrávání umístit – do toho se tu teď nebudu pouštět.

Existují i speciální stereofonní mikrofony, kde v jednom mikrofonu jsou dvě oddělené kapsle. Je to levnější než dva monofonní mikrofony, ale nezískáte tím při nahrávání tak široký stereo obraz.


5. Pop filtr

Při nahrávaní na kondenzátorové mikrofony je důležité používat tzv. pop filtr, což je vlastně clona bránící plivání na mikrofon a dále prostupu nežádoucích sykavek a výdechů. Zde doporučuji kovový pop filtr s většími oky, který degraduje signál méně než síťovinový. Nevýdodou kovového pop filtru je větší citlivost na sykavky a výdechy. Jsou uživatelé, kteří preferují síťovinový pop filtr před kovovým.

Pokud nejste ochotni do tohoto komponentu investovat, v krajním případě pomůže dámská punčocha natažená na drátu nebo kovové sítko.


6. Pavouk

Pavouk je slangový výraz pro protiotřesový koš, do kterého se umísťují mikrofony při nahrávání. Koš zabraňuje přenášení otřesů přes stojan do mikrofonu. Pokud nedostanete koš při koupi k mikrofonu, lze dokoupit i neznačkový produkt, ale vždy je lepší vzít mikrofon s sebou do obchodu a tam vyzkoušet, jak mikrofon v koši sedí. Výrobci rádi dělají atypická provedení tvarů mikrofonů.


7. Kabely

Pro začátek můžete vystačit s levnými propojovacími kabely jako jsou Proel, Bespeco a Sssnake, ale do budoucna doporučuji přejít na lepší kabely.

Možná se někdo bude divit, ale i kvalita kabelu ovlivňuje výsledný zvuk. Je to samozřejmě minoritní vliv v porovnání s vlivem mikrofonu nebo akustiky místnosti.

Buď si spájejte vlastní kabely z kabelů např. od firmy Gotham a konektorů Neutrik nebo kupte hotové. Já mám dobré zkušenosti s německými Sommer Cable Gallileo a Pro Snake.


8. Jaký konkrétní model mikrofonu

Zde budu prezentovat svůj názor, svoje zkušenosti a svoje preference. Je pravděpodobné, že někdo jiný to může vidět úplně jinak. Nevylučuji, že se mýlím a za pár let možná uvidím některé věci jinak.

Také je naprosto zásadní fakt, že každému může sedět něco jiného. Proto doporučuji mikrofony před koupí vyzkoušet a nerozhodovat se jen podle toho, co někdo napíše.


Vokály:

Pro toto použití se mi nejvíce osvědčily mikrofony s výraznými středy a mírně zastřenějšími výškami, které způsobí, že vokál „ztloustne“ a nejsou v něm nepříjemné sykavky. Tyto mikrofony jsou vhodnější pro hlasy, kterým je třeba pomoci, aby zněly mocněji a mají problém se sykavkami.

Takovým mikrofonem je například Oktava MK319 nebo MXL V67 a V69. Tyhle mikrofony doporučuji jako slušné minimum pro začátek.

Nedoporučuji nic levnějšího a zvukově horšího, jako třeba T.Bone SC450, protože tyto mikrofony mají podstatně horší zvuk, ale volba je na vás.

Zvukovým extrémem v této oblasti je MXL V6 s hodně výrazným retro, poddekovým zvukem. Mě osobně se jeho zvuk velmi líbí, někomu jinému se to ale může zdát jako příliš.

Oktava MK219 zní zajímavě, ale její tělo nepříjemně rezonuje.

Pokud potřebujete nahrát nudný a nezajímavý hlas, který nemá problém se sykavkami nebo nahrávat mluvené slovo, je možné že budete potřebovat jasnější mikrofon s více výškami.

Osobně nedoporučuji mikrofony Rode NT1A, levné kondenzátory T.Bone, Studio Projects C1 a B1 a AKG C3000, které nemají zvýrazněné středy a na vokály tudíž zní tence a a mají výšky zvýrazněné takovým způsobem, že vokál je plný sykavek.

Taková je moje zkušenost, ale připouštím, že pro někoho mohou udělat dobrou práci.

Co se mi v této oblasti zdálo jako zajímavý mikrofon pro začátek, je SE Electronics 2200A, kde vokál zní uspokojivě.

Takovým univerzálem, který stojí na pomezí obou výše zmíněných táborů je ADK Hamburk. Jeho velkou devizou je použitelnost jak na vokály, tak na nástroje.

Zajímavou alternativou jsou i páskové mikrofony s temnějším a mohutnějším zvukem. Vynikající poměr cena/výkon pro začátek má mikrofon T.Bone RB100

Budete-li chtít jít s kvalitou o úroveň výše, tak do této kategorie spadají Oktava MKL5000 se sametovým, hodně poddekovým zvukem, Studio Projects TB1 s poměrně neutrálním lampovým zvukem nebo Rode K2 s jasnějším zvukem.

Další možností je SE Electronics Z5600A s výraznějšími výškami, který se mi zdá být spíše vhodnější na mluvené slovo a rap než na zpěv, ale někomu může na zpěv sedět a je to rozhodně mikrofon hodně slušné zvukové kvality.

Sem bych zařadil i známého univerzála AKG C414, který se podobně jako Hamburg dá používat jak na vokály, tak na nástroje.

Z páskových mikrofonů bych sem zařadil Beyerdynamic M130 a další páskové modely tohoto výrobce a páskové modely firmy SE Electronics.

Pokud má zpěvák velmi dynamický hlasový projev s výrazným akustickým tlakem je bezpečnější neriskovat zničení kondenzátorového mikrofonu a použít nějaký špičkový dynamický mikrofon. Zde excelují zvukově „slušný“ Shure SM7 a jasnější Sennheiser MD 421.

Co se týče nejlepších vokálních mikrofonů, tak zde nemám velké zkušenosti.

Odvažuji se sem zařadit svůj ADK CE, který má příjemný, lampový charakter, zvuk je zvýrazněný na středech a zastřenější na výškách a na zvuku je znát, že je to mikrofon vysoké kvality.

Takzvaným „Svatým grálem“ zastřenějších vokálních mikrofonů je stařičký Neumann U47, který po repasi může být skvělou volbou, ale jeho cena je obrovská.

Zajímavé jsou i jeho klony Wunder CM7, Flea 47 a další.

V těch jasnějších mikrofonech je standardem mnoha studií univerzál Neumann U87Ai, který se používá jak na vokály, tak na nástroje. Je to spíše jasnější míkrofon, s více výškami.

Pro milovníky otevřenějšího zvuku s více výškami bývá dále doporučován Microtech Gefell UMT70. Mezi jasnější mikrofony patří také SE Electronics Titan, jeden z vrcholných modelů firmy SE Electronics a samozřejmě AKG C12.

Mezi high end se dá také zařadit velká část produkce firmy Soundelux, a dražší modely Peluso a Blue.

V oblasti páskových mikrofonů sem patří produkce firem AEA a Royer.


Nástrojové mikrofony:

Zde se nejčastěji používají malomebránové kondenzátorové mikrofony. Jestliže u vokálů se obvykle používá při nahrávání jeden mikrofon, zde stojí za úvahu pořízení stereo páru. Zvuk nástroje je pak jakoby o třídu lepší, prostorovější.

Pro začátek se můžete spokojit s levnými tužkami T.Bone, ale pokud budet chtít vyšší zvukovou kvalitu, tak v této kategorii jsou vynikající malé tužky Oktava MK012 a mě se dost osvědčily tužky SE Electronics SE3. Mají více výšek, ale na akustické nástroje je to skvělá volba.

Další zajímavou možností jsou tužky Beyerdynamic MCE 530. S Rode NT3 a 5 a tužkami od Studio Projects nemám zkušenosti, možná budou také slušné.

Vyšší ligou v těchto mikrofonech jsou tužky Schoeps.

Na nástroje se dají použít i velkomembránové mikrofony, ale zde bych spíše doporučil mikrofony s více výškami. Nástroj nahraný přes zastřenější mikrofon jako je třeba Oktava MK319 může znít nezajímavě.

Právě zde v těch nejlevnějších dominují výše zatracované mikrofony Studio Projects B1 a Rode NT1A.

Vyšší ligou zde je univerzál AKG C414, spíše jasnější Neumann TLM103 a jedním z nějlepších velkomembránových mikrofonů na nástroje je určitě Neumann U87.

Dále lze na nástroje použit páskový mikrofon. Například na uječenější nástroje jako je saxofon to je velmi dobrá volba. Platí zde podobná doporučení jako u vokálních mikrofonů.

Za zmínku u nahrávání nástrojů stojí drobné, speciální mikrofony DPA, které nachází použití tam, kde mikrofon putuje spolu s instrumentalistou nebo mikrofon nechceme vidět.

Také se při snímání nástrojů hodně používají dynamické mikrofony, zvlášť při snímání nástrojů s velkým akustickým tlakem, kde hrozí poškození kondenzátorového mikrofonu.

Klasikou, s kterou nemůžete udělat chybu je Shure SM57. Hodně zajímavé jsou také dynamické mikrofony od firmy Audix.

Vyšší ligou je zde mikrofon EV RE 20.

Bicí nenáhrávám, takže zde nemohu sloužit.


9. Předzesilovače

Jak už jsem psal výše i zde máme lampová provedení a tranzistorová. Zvláštní kapitolou jsou hybridní řešení, kde je signál nejprve prohnán přes tranzistorový obvod a pak obarven v lampovém obvodu. Příkladem takového řešení je SPL Goldmike 9844.

Pro úplný začátek doporučuji koupit zvukovou kartu určenou pro tvorbu hudby, která bude mít mikrofonní vstupy (tzn. že tyto vstupy mají vlastní předzesilovače) nebo ještě lépe, v případě, že využijete menší mixážní pult, koupit ke zvukové kartě bez mikrofonních vstupů mixáček s několika mikrofonními vstupy. Zde bych doporučil např. mix Yamaha MG série, která má vcelku povedené předzesilovače. K tomu si dokupte nějaký slušnější velkomembránový mikrofon a můžete začít experimentovat s nahráváním.

Po čase, když zjistíte, že vám to nestačí, si můžete koupit externí předzesilovač. Při omezeném rozpočtu bych doporučil tranzistorový předzesilovač, kde spíše dostanete za málo peněz slušný zvuk.

Příkladem takového řešení je M-Audio DMP3 nebo 2 kusy mono předzesilovačů Rane MS 1b. Trochu dražší a velmi dobrý je také RME Quadmic.

Zvukově zajímavý je dále Joemeek ThreeQ, který ovšem hodně koloruje signál, což každému nemusí vyhovovat. Většinou se ve světě spíše používá na kytary než na vokály.

Osobně vám příliš nepodoručuji levná lampová řešení, protože podle mě je v jejich zvuku patrná vyšší míra degradace a občas chybí některé frekvence, ale použít do nahrávky se to dá a zas tak tragické to není. Hodně slušný lampový zvuk mají až dražší modely.

V této kategorii bych doporučil Behringer MIC100 a 200, méně už Presonus Tube Pre a Studio Projects VTB1. ART Tube MP osobně neznám.

Pokud chcete lampové nebo hybridní řešení vyšší kvality, tak zajímavým modelem je německý SPL Goldmike 9844. Tento původně 40-ti tisícový produkt se dnes vyprodává za čtvrtinovou cenu (výrobce uvedl na trh nový model a 9844 se jakoby doprodává) a jeho zvuk patří určitě minimálně do střední třídy. Nejsou tam patrné žádné rušivé degradace a přitom dává příjemné lampové zabarvení. Podobným, hodně slušným produktem střední třídy je ART MPA Gold.

Pokud chcete kvalitní tranzistorové řešení střední a vyšší třídy, tak zde stojí za úvahu DAV BG1.

Za špičkové produkty v této oblasti považuji americké API předzesilovače (na vokály např. 512C) a výrobky firem Apogee, Great River, Millenia, Avalon, Manley a dalších.

Do high-endu v předzesilovačích jsem zatím ještě nepronikl, takže nemohu sloužit postřehy. Také nemám zkušenosti s více než dvoukanálovými předzesilovači.
Naposledy upravil(a) fova dne 10 pro 2007 14:04, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 21309
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Příspěvek od Pytkin » 07 pro 2007 00:29

je to moc dlhe .. nechce sa mi to citat cele .. ale kategoricke odmietanie mic 100,200, tube pre a VTB1 akoze sa ich clovek musi zbavit .. to je silna kava na mna ..

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 07 pro 2007 00:36

fova: diky, parada! Mam dotaz, ty mas osobni zkusenost s ART MPA Gold?
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 07 pro 2007 00:40

Osobni ne. Prenesenou.

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 07 pro 2007 01:11

Pytkin píše:ale kategoricke odmietanie mic 100,200, tube pre a VTB1 akoze sa ich clovek musi zbavit .. to je silna kava na mna ..
Hmm, to jsem asi zbytecne vyhrotil. Bude revidovano v dalsi verzi.

Acid Punk
Příspěvky: 2444
Registrován: 23 srp 2006 19:55

Příspěvek od Acid Punk » 07 pro 2007 01:45

Obrazky obrazky :) komix !

Uživatelský avatar
Tudy
Příspěvky: 2379
Registrován: 28 pro 2002 15:07

Příspěvek od Tudy » 07 pro 2007 07:50

Fova: jako do časopisu to není, ale zaplaťpánbůh za ty dary! :)
Je to na ezonu, takže nevím, proč by Tvé osobní názory měly být na škodu. Jen bych trochu upravil/doplnil nějaké info pro začátečníky. Ty sice píšeš, že MIC100 se časem každý zbaví, ale do začátku je to podle mě nejlepší volba se skvělým poměrem cena/výkon.

Takže já bych tam jen doplnil doporučený setup do začátku:
Oktava MK319, Behringer MIC100, M-audio Audiophile 2496
S tím, že Oktava už většinou člověku zůstane napořád, MIC100 není problém prodat a koupit něco lepšího a Audiophilka se dá nechat vytunit (skrytá reklama :) )
Petr Tudy Holubář - INSANIA, RIVER
Tvorba + dema nástrojů: http://www.soundcloud.com/tudy-cz

Uživatelský avatar
delay
Příspěvky: 5828
Registrován: 20 říj 2005 09:29

Příspěvek od delay » 07 pro 2007 07:53

Fova: Ty máš praktickou zkušenost s ADK Hamburg?

Uživatelský avatar
Amorph
Moderátor
Příspěvky: 4613
Registrován: 24 lis 2005 22:22

Příspěvek od Amorph » 07 pro 2007 08:49

Dik za rešerši.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 07 pro 2007 09:56

fova: improvizovany filter vyrobis lepsie z kovoveho sita (drotene oka ca 1mm, cena noveho tak kilo), na ktore natiahnes pancuchu... to mas jednak dve roznorode vrstvy, jednak to vydrzi a lahsie sa vyraba. pripevnenie na stojan SK paskou. dlho som tak fungoval...
tudy: aj mic100 ide vytunit (skryta reklama v ziadnom pripade, NECHCITE to po mne)

Uživatelský avatar
nemo
Příspěvky: 453
Registrován: 27 bře 2004 20:30

Příspěvek od nemo » 07 pro 2007 10:27

Skvělý článek, dám přečíst zbytku kapely, ušetří mi spoustu vysvětlování.. :)

Právě uvažujeme o zřízení kapelového mini studia a teď řeším mikrofon - náš zpěvák má temnější hlas a zvukař, s kterým jsme dělali poslední dvě desky/dema pro něj radí spíš nějaký jasnější mikrofon. Tady se hodně doporučuje Oktava, ale u ní se bojím, že by jeho hlasu nesedla, potřebuje projasnit. Stylově pop, funky, dance.

Uvažoval jsem o Blue Bluebird:
http://www.frontendaudio.com/Blue_Blueb ... p/1616.htm

Náš zvukař zase konkrétně radil Rode NT1000.. (v našich cenových možnostech)
Co byste z těch dvou spíše doporučili? Nebo který jiný v ceně tak do 10 tis.?

Doufám, že tohle snad není OT v tématu "Jaký mikrofon do malého studia"...

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 07 pro 2007 10:34

kexik: u mic100 myslis vymenit lampu, nebo neco slozitejsiho? (nic vic nez vymenu lampy nezvladnu)
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Uživatelský avatar
macceba
Příspěvky: 251
Registrován: 26 led 2006 11:18

Příspěvek od macceba » 07 pro 2007 10:44

nemo: o mikrácích BLUE ti toho nejspíš nikdo moc neřekne, protože je v u nás nikdo nemá.......v podstatě jsem kdysi zaregistroval jenom jednoho človíčka, kterej sem napsal, že měl dokonce právě Bluebird, ale už si nepamatuju kdo to byl..............myslím, že pokud nechceš pálit naslepo, nebo se spolehnout na některého místního guru.....máš na výběr v podstatě jen dvě možnosti a to jsou Rode a SE Electronics, který si můžeš vyzkoušet :-)

Uživatelský avatar
fova
Příspěvky: 3941
Registrován: 21 říj 2004 14:52

Příspěvek od fova » 07 pro 2007 13:48

Presne tak.
Blue je spickova, ale hooodne draha firma a neznam tady nikoho, kdo by mel nejaky majk od nich. Levnejsi alternativou jsou mikrofony Violet, ale ani s nimi nemam osobni zkusenost.
O Blue se dost pise na Geaslutz. Pokud jsi na tom dobre s anglictinou, zkus neco vycist tam.
Jinak, co se tyce tech jasnejsich a levnejsich mikraku, tak bych se osobne spise podival po necem od SE Electronics (2200A, Z5600A). Me osobne se ty zakladni modely od Rode nelibi a zajimave jsou az vyssi modely - NTK, K2 a Classic II.

Co se tyce vlastniho clanku, tak to, prosim, berte tak, ze jsou to nazory pouceneho laika, ktery dela hudbu pro zabavu. Nezivim se tim a moje zkusenosti jsou ponekud omezene. Je to clanek pro zacatecniky, mozna pro mirne pokrocile. Dal uz si ambice nedelam. O high-endovych preampech a mikrofonech by se tu museli rozepsat jini.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 07 pro 2007 14:00

Cyril píše:kexik: u mic100 myslis vymenit lampu, nebo neco slozitejsiho? (nic vic nez vymenu lampy nezvladnu)
mierne nadnesene skor by som v tom vymenil lampu za drotenu prepojku :)

Odpovědět