Co koupit na domácí "mastering" za VST
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Pro me, kdybych si mel vybrat jestli budu mit soft bez hardwaru nebo hardware bez pluginu. Tak si bez vahani vyberu pluginy. Duvody k tomu mam tyhle:
1) se softem muzu delat hodne presny zasahy a resit tak urcity problemy dost presne, hlavne uzky Q, ale i velmi flexibilni krivky
2) no bulshit software (nehraje si na vintage analog) hraje proste dobre
3) specificky nastroje jako Fabfilter Pro-MB v HW prakticky neexistujou a daj se s tim delat s trochou duvtipu resit problemy, ktery by clovek musel jinak nechat plavat nebo proste muze udelat mnohem presnejsi upravu nez ciste EQ/komp
4) limitery (i kdyz to je kontroverzni tema)
Co by mi schazelo z HW
1) obcas charakter a prijemny prekvapeni
2) nekdy (!) podobny nastaveni na analogu zni prirozenejc i kdyz neni mozny ho tak presne zacilit
3) easy mastering typu "zvedame vejsky a basy" je s HW zabavnejsi
Co by mi neschazelo z HW
1) zapisovani nastaveni a jeho vyvolavani
2) neprijemny prekvapeni - ty jsou typu: bavi me jak tenhle ekvalizer umi udelat vejsky, ale jakmile ho zaradim, tak se zhorsi basy, nebo se zmekcej transienty tak ze me to pak min bavi celkove...
3) udrzba
1) se softem muzu delat hodne presny zasahy a resit tak urcity problemy dost presne, hlavne uzky Q, ale i velmi flexibilni krivky
2) no bulshit software (nehraje si na vintage analog) hraje proste dobre
3) specificky nastroje jako Fabfilter Pro-MB v HW prakticky neexistujou a daj se s tim delat s trochou duvtipu resit problemy, ktery by clovek musel jinak nechat plavat nebo proste muze udelat mnohem presnejsi upravu nez ciste EQ/komp
4) limitery (i kdyz to je kontroverzni tema)
Co by mi schazelo z HW
1) obcas charakter a prijemny prekvapeni
2) nekdy (!) podobny nastaveni na analogu zni prirozenejc i kdyz neni mozny ho tak presne zacilit
3) easy mastering typu "zvedame vejsky a basy" je s HW zabavnejsi
Co by mi neschazelo z HW
1) zapisovani nastaveni a jeho vyvolavani
2) neprijemny prekvapeni - ty jsou typu: bavi me jak tenhle ekvalizer umi udelat vejsky, ale jakmile ho zaradim, tak se zhorsi basy, nebo se zmekcej transienty tak ze me to pak min bavi celkove...
3) udrzba
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Nikdo nemluví o opraváři důlních strojů. Obojí jde ruku v ruce - nejlepší studia (např. pro nahrávání klasické hudby apod.) mají nejlepší možná vybavení a má to svůj jasný důvod. Pokud se člověk trochu vyzná, tak postavit mikrofony ke zdroji hudby víceméně optimálním způsobem, zapojit do preampů a spustit nahrávání není samo o sobě až tak šamanská magie ... Rozdíl mezi Polyhymnií, Telarcem a lokálním nahrávačem sborů z LŠU je především v kvalitě vybavení a technických podmínkách. Při stejném postavení a nastavení bude velmi podstatný rozdíl ve výsledku v závislosti na použité technice (mikrofonech, preampech, převodnících). Pokud šéf zvukařů Telarcu dostane hromadu Behringerů (mikrofony, preampy, převodníky) a T-Bones k nahrání Berlínské Filharmonie, tak výsledek nebude stát za moc. Pokud techniku kterou má Telarc a spol dostane k témuž záměru nahrávač sborů LŠU , výsledek bude nesrovnatelně lepší. Pokud oba budou mít stejné vybavení, je pravděpodobné že ten zkušenější bude mát lepší výsledek ...Fractal píše:Ivo, to cos napsal je omyl. Neznám Behringer bundle, ale průměrný mikrofón v rukou profíka je, alespoň podle mě, teda lepší zbraň než Schoeps v rukou opraváře dulních strojů. Od "slušného amatéra" není k "nejlepšímu zvukaři na světě" zas tak daleko, ale tys to napsal tak, že to skoro vypadá jakoby používání Schoepsů, Neumannů a Telefunkenů toho zvukaře nejlepším dělalo...
Podobně i v masteringu - je zbytečné mluvit o případech že by někdo nevěděl o co kráčí. Ale pokud někdo víc o co kráčí a má zároveň špičkové vybavení, bude výsledek lepší než kdyby špičkové vybavení neměl ...
Pokud někdo tvrdí že dobré vybavení je zbytečné, jsme u bajky o lišce a hroznech

Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
hlavne mam pocit ze sme uz uplne odisli od povodnej temy threadu
)

Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Nic proti, ale pokud neslyšíš zásadní rozdíl třeba mezi špičkovým HW kompresorem (a tím nemyslím nějaké krabičky za 10-20k s nápisem kompresor, kterými se navíc prohání signál low end převodníky ze zvukových karet) a pluginem, tak máš asi problémy buď s ušima, typem poslechu, schopností rozlišování, typem použitých zařízení (možná jsi zatím žádný pořádný HW neslyšel ? ) anebo vším dohromady. V každém případě bych se tím veřejně moc nechlubilFractal píše: Fakt vždycky seru do plinek když se vedou tyhle debaty o pluginech a HW a zastánci HW pějí o těch propastných rozdílech. Myslím že mám hodně dobré cvičené uši a přístup k různým poslechovým zařízením v různých studiích, ale nemůžu při blindtestech mluvit o patrných rozdílech ani v procentních jednotkách. Možná promile je ještě jakžtakž dobrá míra rozdílu. V případě Nebuly ani to ne.

Pravda, od původního tématu jsme trošku odskočili

Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
A já si zatím zkouším Fabfilter
ale furt nevím, jestli se mi chce dávat zrovna 400€ za plug iny, kvůli jednorázovce, ale na druhou stranu znějí fakt zajímavě.. No uvidím.

Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Já jsem to nemyslel tak, že ten rozdíl nejde slyšet... ale nepoužíval bych slovíčko "zásadní". Už i slůvko "rozdíl" je moc silné. Jsou to jenom jemné až zanedbatelné nuance. A nepoukazuju na 1:1 emulace hw, protože víme, že i ty jednotlivé kusy hw můžou znít jinak. Chápu proč do toho lidi investujou, ale nechápu proč se kolem toho dělá takové halo a majitelé těchto mašinek vše nehorázně zveličujou. Já se ti ozvu až mě nějaký hardware posadí na prdelIvo píše:Nic proti, ale pokud neslyšíš zásadní rozdíl...

Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Za mě dělá HW jednoznačně charakter, který většinou z pluginů nevytáhnu.Nebaví mě na něm, že dvakrát do roka potřebuje něco přelampovat nebo nějaký podobný problém.O vintage věcech ani nemluvím.. Pluginy fungujou proměrně dobře a je to pohodlnější.Ale zas každé má něco.Většinou záleží na tom jak se mi zrovna chce a jak mi za to dotyčný projekt stojí.Nakonec pokud není přímé porovnání stejně nikdo nic nepozná.
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Zpatky k tematu. Nema cenu se bavit o prinosu kvalitniho HW a to zejmena pro mastering kdyby jsem na to mel financne rozhodne by jsem sel do HW. Tema je o domacim "masteringu" a na to staci par pluginu. V pomeru cena / vykon je opravdu vhodny T-Racks ale jakykoliv kompresor a limiter poslouzi stejne dobre pro zvyseni RMS na pozadovany level. T-Racks ci Ozone jsou jen komplexni nastroje k vyuziti nejen pri domacim masteringu.
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Ale je příjemný vidět, že se k nějakému tématu po delší době vyjádřilo víc místních kapacit najednou.. Carloff, Ivo, Matcuha atp. Já asi nakonec půjdu opravdu cestou toho koupit plug iny, které mi budou vyhovovat pro práci v mixu a pak je využiju i na případný amatérský master chain pro zvýšení hlasitosti / úpravy charakteru pro spoty a dema. Často dělám to, že než pošlu skladbu na mastering nebo někam na label, tak ji zkouším live, abych otestoval, jestli to kompozičně funguje nebo ne a na to právě je dobrý mít to aspoň nějak slušně finalizovaný, aby to bylo hratelný.
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
za mě Slate FXG a nějaký EQ s M/S a máš vystaráno...
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Mně osobně přijdou skvělé Voxengo pluginy ...
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Já nevidim jedinej důvod (mimo to, ze je lepsi kdyz master dela nekdo jinej), proc bys na pluginach nemohl se svymi zkusenostmi a poslechem udelat normalni "ackovej" master.TOM-Thak píše:Ale je příjemný vidět, že se k nějakému tématu po delší době vyjádřilo víc místních kapacit najednou.. Carloff, Ivo, Matcuha atp. Já asi nakonec půjdu opravdu cestou toho koupit plug iny, které mi budou vyhovovat pro práci v mixu a pak je využiju i na případný amatérský master chain pro zvýšení hlasitosti / úpravy charakteru pro spoty a dema. Často dělám to, že než pošlu skladbu na mastering nebo někam na label, tak ji zkouším live, abych otestoval, jestli to kompozičně funguje nebo ne a na to právě je dobrý mít to aspoň nějak slušně finalizovaný, aby to bylo hratelný.
Vylucnost masteringovejch studii s hw (aspon v elektronice) mela svoje opodstneni treba pred 10 lety, protoze jednak na trhu nebyly adekvatni pluginy a jednak nebylo jeste v sirsim povedomi "jak na to"
Me prijde proste blizsi a vecnejsi pohled Matuchy, Dendyho nebo Fractala...Na master (respektive na cokoliv v audiu - kdyz zustanem v oboru) primarne clovek potrebuje dobre usi (a adekvatni poslech), umet si rozlozit frekvence (neco podobneho, jako kdyz nekdo umi z poslechu prespsat do not) a mit pro to cit.
Na cem to dela uz je druhotny (samozrejme beru ackove zarizeni)
Komercni mastering (reklamy, jingely, proma) delam denne (a rozhodne je to specificka displina, kterou se clovek musi naucit) a nemam pocit, ze by nastaveni limiteru a ekvalizeru bylo neco "svateho" a dilo mistru, na co bych musel skladat cernej pasek.
kdyz vezmu posloupnost tvorby songu, tak master mi prijde nejsnazsi se naucit uz proto, ze funguje par "industry standardu", ktere jdou uplatnit na sirokou skalu stylu...Navic ti v retezci staci EQ, stereo a Limiter (ani jedno nema milion nastaveni a neni slozite na pochopeni)
A co se tyce k hiend HW vybaveni.. Opet souhlasim s Matuchou co psal v jinem tematu.. Dneska uz se snadno muze stat, ze "levny" SW zni lip nez drahy HW.
Ja tu paralelu vnimam u syntaku.. Jeste pred 10 lety byla tvorba pouze v SW naprosto nemyslitelna. HW proste znelo lip a pokud si chtel znit profi, taks ho potreboval.. A dneska? Z me vlastni praxe nemam jedinej duvod proc bych si jakejkoliv HW syntak kupoval... spis si dokazu predstavit, ze by me x veci na hw uz vadilo a chybelo...
PS: Muj nazor vychazi ze zkusenosti s elektronickou, popovou hudbou a komercni tvorbu...Nemusi byt platny pro rock, vaznou hudbu, akustickou atd.
PS2: Ivovo studio vyuzivam na hudebni tvorbu, protoze to jednak nechci delat a Ivo to dela dobre... A je mi celkem fuk jestli to dela na HW nebo na softu.. Ja platim za vysledek.
Výroba reklam, jingles a prom pro síť rádií Media Club.
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
http://www.semamastering.cz | http://www.kiss.cz | http://www.bandzone.cz/mellowpower
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
tiez toto robim velmi casto .. ale mastrovat muziku mi pride ako uplne iny svet .. myslim si ze tam HW ma opodstatnenie a aj vysledok je lepsi ..Oxyygen píše:Komercni mastering (reklamy, jingely, proma) delam denne (a rozhodne je to specificka displina, kterou se clovek musi naucit) a nemam pocit, ze by nastaveni limiteru a ekvalizeru bylo neco "svateho" a dilo mistru, na co bych musel skladat cernej pasek.
Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
...proboha kterej hw potřebuje dvakrát do roka přelampovat?carloff píše:Nebaví mě na něm, že dvakrát do roka potřebuje něco přelampovat nebo nějaký podobný problém.

Re: Co koupit na domácí "mastering" za VST
Nene ja psal ze dvakrat do roka potřebuju něco přelampovat:) jako z toho množství co mám se prostě něco pokazí...
Hudebník a producent, majitel studia Soundevice
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz
http://www.boriscarloff.com | http://www.soundevice-studio.cz