Marylinovo "DIY"

Ostatní audio hardware, obecná diskuse
Odpovědět
Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Dnes jsem porovnával origo Neumann K87 kapsli s kapslí Maiku K87 v mém klonu U87... Oba mikráky mají totožné střeva, až na mikrák s Maiku kapslí, kde jsem nakonec C6 vyměnil za kondík s hodnotou 100pF... Z mého pohledu to výrazně pomohlo dostat se blíže ke zvuku Neumannu...

Neumann kapsle stojí nová 800EUR, Maiku 200EUR.

Nahrávací řetězec 2X SSL4K - Lucid 88192... Mikráky byly umístěné co nejblíže kapslama k sobě asi 50 cm od kytary. Paravany jsem neřešil, protože jsem chtěl vědět, jak reagují obě kapsle na místnost...

Druhý mikrák začíná v nahrávce od 1:17.

Zkuste uhodnout ve kterém je Neumann kapsle?

Obrázek
Naposledy upravil(a) marylin dne 19 dub 2018 11:09, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Stan
Příspěvky: 2523
Registrován: 27 dub 2013 15:26

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od Stan »

Nebudu hadat mic ale 1-ka je oproti 2-ce ohodne jasnejsi na vyskach. Navic mi 2 prijde na urcitych frekvencich nejak nosova. Ja by jsem si na akustiku asi nevybral ani jeden a kdyz tak by sly na krk, ale ono take zalezi na kvalite kytary.

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Ahoj, je to už nějakou dobu, co jsem zde nenapsal. Času je tak nějak furt míň, ovšem něco se mi přeci jen podařilo postavit.

Jedná se o lampový mikrofon. Jde o klon mikrofonu Neumann M49. Tento mikrofon se začal vyrábět počátkem 50 let. minulého století a v průběhu času se měnily jak verze obvodu, tak i verze jeho kapsle, elektronky a transformátoru. Začalo to lampou Hiller MSC2, která byla vystřídána lampou Telefunken AC701. Kapsle se používala nejprve M7 a poté K49. Převodní poměr se u výstupního trafa v historii taktéž měnil v rozmezí od 7:1 do 10:1. Modely do roku 1957 měly také přepínač na „cardiode only“ mod, což zlepšovalo poměr signálu a šumu asi o 4dB k lepšímu, tím, že se odpojil 1000pF kompenzační kondík mezi oběma membránami. Zde příklad originálu Neumann M49C s přepínačem na kardiod only mod a elektrolytem (zřejmě již měněným) kondíkem na katodě.

Obrázek

Já jsem si vybral verzi schématu od Olivera Archuta, s tím, že jsem si ji upravil trochu více směrem k originálním hodnotám součástek, tak jak je ve schématu Neumann M49 verze „C“. Dalo by se říci, že jeho verze M49tky je oproštěna od všech tzv. „broadcast filtrů“ přidávaných v historii na úplný základ a tak nějak spojuje to nejlepší z Neumannu M49B a M49C. Rovněž jsou odstraněny asi tři „nepotřebné“ součástky, které byly napojeny na kalibrační pin č. 8, který není nutné používat a nemá to tedy vliv na audio… Někdo je zastáncem, někdo odpůrcem. Já jsem chtěl vyzkoušet, jak to zní. Případně je možné ony filtry kdykoliv přidat a experimentovat tak dále se zvukem…. Zde je schéma Olivera a schéma originálu pro porovnání:

Obrázek

Obrázek

Všechny 1G odpory, které Oliver ve své reinkarnaci používá, jsem nahradil originálními hodnotami (100M a 150M). Taky jsem laboroval se zpětnovazebním kondíkem, jehož hodnota se v originálu používala v rozmezí od 1pF do 10pF (v závislosti na verzi mikráku). Oliverova verze M49 má stejný způsob biasu jakou má verze „C“ Neumannu M49. Jde o tzv. „self bias“, což znamená, že na katodě lampy je bypass kondík (elektrolyt nebo dříve tantalový) a k tomu paralelně odpor k zemi. Oproti tomu tzv. „fixed bias“ má katodu elektronky napojenou na zem (resp. 0V) a navíc propojenou s žhavením lampy. Obecně se píše, že mikrofony oplývající self biasem znějí měkčeji a mají míň šumu v užitečném signálu. Oproti tomu mikráky s „fixed bias“ mají lepší, hlubší přednes basů a více jasnosti na středech, což je dělá více „tučněji“ znějící. Způsob biasu také zapříčiňuje to, jakým způsobem mikrofon přenáší dynamiku. U fixního biasu by se neměl měnit tón, když do něj zapějete silně anebo decentně, zatímco u self biasu by se to vše mělo měnit, neboť operační bod lampy se mění v závislosti na hlasitosti zvuku, který přichází do mikráku. Mikráky s fixním biasem jsou daleko náchylnější na filtraci (viz propojení katody a žhavení). Tzn. potřebují dobře navržené zdroje, aby odfiltrovaly veškerý bordel, který by se jinak mohl dostat do signálu. Operační bod lampy se v průběhu času mění, u self biasu se samotný obvod sám adaptuje na jiný optimální operační bod, takže není nutný tak častý servis a dolaďování jako u mikráku s fixním biasem. (Omluvte prosím některé počeštěné výrazy a subjektivní vjemy v tomto odstavci). Zde můj výsledek:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Lampové mikráky mají tu výhodu, že většinou jsou složeny jen z několika málo součástek. Tentokráte jsem se tedy rozhodl, že si desky navrhnu tak, abych mohl postavit mikrák pěkně postaru na očka (poin to point). Mikrák se skládá ze tří desek a několika distančních sloupků, které propojují jednotlivá mezipatra. Před samotným navržením desek jsem již měl v ruce většinu součástek, takže se mi to designovalo celkem dobře. Jako obvykle když už je mikrák postaven, vím, že některé věci bych udělal asi trochu jinak.

Obrázek
Obrázek

Pod spodní transformátorovou deskou je gumová podložka, které by měla lehce tlumit vibrace uvnitř mikrofonu, resp. tlumit přenos mechanických ruchů na desky, potažmo lampu… Ze stejného důvodu je i pod držákem kapsle gumová podložka a taktéž lampa je umístěna v gumovém držáku.

Obrázek

Většina kabeláže je umístěna pod střední deskou a rovněž spodní gumovou podložkou. Do obvodu vedou jednotlivé kabely očky prokovů. Prokovy jsem sehnal na ebayi, s tím, že jde o prokovy určené do kůže. Dá se to koupit i s takovým nástrojem a podložkou na rozklepnutí. Dvoupinové očka jsem zase sehnal na Aliexpressu. Ve výsledku toto DIY napodobí něco, jako jsou dvoupiny na originálech… Funguje to stejně. Napojení kapsle je pak vyřešeno podobně jako v originále na očka, která jsou přitáhlá šrouby.

Obrázek

Desku pod kapslí s obvodovou deskou (střední deska, na které je většina součástek) pak elektricky propojují dva drátky – jeden z přední membrány na mřížku elektronky a druhý kabel z rámku kapsle do spoje R2 a C5 a třetí propojení je pomocí R2 (100M) odporu, který propojuje zadní membránu a spojení R8 aC4. Spojení obvodové desky a transformátorové desky je pak zabezpečeno pomocí výstupního 1uF PIO kondíku (ten velký zelený).

Obrázek

Co se týče součástek, tak stěžejní jsou elektronka, transformátor a kapsle. Protože lampa Telefunken AC701 je hodně drahá, zvolil jsem náhradu v podobě taktéž miniaturní ruské triody 6S6B. Tuto lampu používá mj. Flea do svých reinkarnací M49. Vyznačuje se nízkým šumem, navíc je v tomto parametru hodně konzistentní, takže není potřeba složitě vybírat z vícero kusů lampu s nejlepšími parametry. Transformátor jsem sehnal v Srbsku od jednoho člena GroupDIY, kterému se podařily sehnat trafoplechy přesně podle tehdejších specifikací Neumannu a vyrobil si rovněž stroj na odlévání stejných cívek. Výsledkem je trafo, které má absolutně stejné parametry jako origo Neumann (stejné hodnoty odporu, indukčnosti). Doporučuji. Kapsli jsem prozatím zvolil čínskou, zde několikrát omílanou, oboustrannou. Co se týče ostatních součástek – odporů a kondíků, tak jsem zvolil asi to nejlepší, co je v dnešní době možné sehnat (WIMA, DALE) plus pár NOS Tesla odporů a NOS sovětský kondík papír v oleji.

Obrázek

Co se týče zdroje, tak jsem si navrhl neregulovaný zdroj. Poměrně předimenzovaný pro tuto verzi. Chci si ale postavit i M49B verzi, tak jej použiji pro béčko. Zdroj produkuje 116V anodové napětí a 6.1V na žhavení (originální Telefunken AC701 lampa potřebuje na žhavení 4V). Za zmínku stojí, že na desce zdroje je pořešena i volba polarizačního napětí, takže mikrofon je možné použít v kardiodě, omni anebo osmičce. Na propojení zdroje a mikráku jsem použil sedmi žílový kabel určený pro lampové mikrofony. Taky jsem použil průmyslové Binder konektory, které samy o sobě nabízí blbu vzdorné řešení propojování, byť ne zrovna nejlevnější. Důležité je v konektorech kabelu propojit 0V, stínění a šasi konektoru na obou koncích, tak jak to dělal samotný Neumann. Ve zdroji je rovněž propojena OV, stínění kabelu a šasi. To samé v mikráku. Mikrofon je tichý, nic nebrumí…. Na žhavení jsem použil v kabelu silnější drát, stejně tak na 0V. Zbytek (tenčí kabely) byl použit pro Audio +, Audio -, anodové napětí a polarizační napětí (0-58-116V).

Obrázek

Jak jsem již někde na začátku zmínil, tak jsem mikrák upravoval k obrazu svému. Laboroval jsem se zpětnovazebním kondíkem, což je kondík mezí mřížkou a anodou lampy. Tento kondík Neumann vybíral podle poslechu. Zapříčiňuje to, že více narovná frekvenční průběh mikráku, takže se více zvýrazní samotný průběh kapsle a upozadí vliv zesilovacího lampového obvodu mikrofonu. Tento kondík rovněž snižuje celkovou citlivost mikrofonu. Mně osobně přišel mikrofon s tímto kondíkem (zkoušel jsem hodnoty 1pF a 5pF) více utažený a ne tak barevný jako bez něj. Možná takový „nudnější“ je to správné slovo. Více se mi zvuk líbil bez tohoto kondíku, a tak jsem jej nakonec nepoužil. Rovněž jsem zkoušel „cardiod only“ mod, tzn. odpojení 1000pF, který spojuje obě membrány. Zvýšila se tím citlivost mikrofonu a teoreticky to mělo zlepšit parametr šumu. Zvuku to dodalo ještě cosi navíc, co nebylo zanedbatelné a moc se mi líbilo. Nakoplo mě to přemýšlet o tom, že v příští verzi asi udělám přepínač na odpojení tohoto kondíku. Rovněž správné nastavení biasového napětí má svůj vliv na zvuk. Oplatí se zde zapojit trimer a poslouchat, co to dělá se zvukem. Větší fajnšmekři mohou ještě nahradit 100K odpor na anodě rovněž trimrem a štelovat oba tyto parametry současně a poslouchat, co to dělá se zvukem… Já jsem skončil někde na 1.5V na katodě a 0.7mA na anodě, což jsou specifika hodně podobná tomu, co má Neumann uvedeno ve svých schématech (nicméně nutno podotknout, že s jinou lampou)…

Obrázek

Co říci na závěr? Nečekal jsem, že lampový mikrák se mi zvukově bude tak moc líbit… Tak nějak jsem byl skeptický… Obrat a úsměv na tváři přišel, když jsem poprvé porovnal můj klon s čínskou kapslí s Neumannem CVM563 s origo M7 kapslí... Jak to pak bude asi znít s kapslí Thiersch, kterou chci jako upgrade?

Obrázek

jammix
Příspěvky: 943
Registrován: 02 črc 2015 23:10

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od jammix »

takehoto člankara by bolo treba audiozonom sponzorovat 8) celkom som sa zabavil ked vidim nadšenie pre vec, ta elektronka má uplne normalne jednosmerne zosilnenie v triede A takže by sa dal preorbiť aj na akukolvek dostupnu dvojitu triodu nie? :D

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Asi ano, nicméně nemá vůbec smysl uvazovat o jiné lampě, protože tato ruská stojí cca 60 Kč a je špičková... Je velmi lehce dostupná z Ebay (většinou z Ukrainy, Ruska nebo Bulharska). Nehledě na to ze lehce seženeš i párovane dvojice... Da se použít i pentoda, mrkni na schémata M49 s elektronkou 5840, která se taktéž hojně v mikrofonech používá. Kreativitě se zde meze nekladou. Až si postavíš mikrofon tak uvidíš (uslyšíš) 8) :D

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Po přechodu na PCIe zvukovku jsem přišel o dva sluchátkové zesilovače, které mi nabízela moje stará Saffire 56. Nezbývalo než něco narychlo zbastlit. Ale co? Moje požadavky na potencionální sluchátkový zesilovač byly následující:

- dostatečná hlasitost i pro hluché metloše (zesíky na Saffire 56 byly nedostatečně hlasité),
- aby dokázal vybudit co největší množství sluchátek s různými impedancemi
- aby prznil zvuk co možná nejméně
- aby se náklady na jeho stavbu nacházely v rozumných částkách.

Po prostudování několika kandidátů, resp. jejich schémat, padla volba na open source project jednoho nadšence v oblasti DIY, který je nazván jako Objective 2 Headphone Amplifier. Project je velmi podrobně popsán na blogu zde:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2- ... e-amp.html

Obrázek
Obrázek

Když říkám velmi podrobně popsán, tak tím myslím opravdu velmi podrobně. Na blogu naleznete všechna možná měření, od frekvenčního průběhu, přes zkreslení, taky poznámky důležité pro zdárné zhotovení sluchátkového zesilovače. Co je důležité je taky to, že NWAVguy publikoval na svém blogu i tzv. gerber soubory pro zhotovení desek plošných spojů. Také zde najdete BOM (seznam součástek s odkazy na mouser.com) a schémata s naměřenými napětími na různých bodech osazené desky pro porovnání.

Obrázek

Desku plošného spoje jsem byl schopen osadit asi za hodinu. Není na tom nic těžkého. Snad jen se vyplatí dávat si pozor na orientaci kondíků, regulátorů napětí a fetů. Když jsem to pájel, tak mi za zády řádily dvě děti, a tak se mi podařilo napájet dvě součástky naopak :-) Nebylo to nic zásadního, co by nešlo opravit, ale přeci jen cesty na desce jsou celkem tenké a chce to trochu opatrnosti a cviku na vypájení špatně osazených součástek…

Obrázek
Obrázek

Po zkompletování desky jsem připájel konektory. Zde jsem oproti originálnímu návrhu použil 6.3 mm TRS konektory, což mi přišlo pro studio vhodnější jak miniaturní počítačové 3.5 mm TRSka, se kterými originální návrh počítá. Taky jsem vstupní konektor a konektor pro připojení napájení dal na zadní stranu šasi a nikoliv na přední panel.

Obrázek

Zesilovač může být napájen dvěma 9V bateriemi, anebo zdrojem střídavého napětí. Já jsem zvolil druhou možnost…

Na předním panelu se nachází zleva tlačítko ON/OFF, výstupní TRS konektor pro připojení sluchátek, volume knob, a taky tlačítko „Gain“, které skokově zesílí výstupní hlasitost, dle rozsahu, který si zvolíte pomocí dvou odporů v obvodu. Já jsem použil zesílení 6.5x, jak je originálně zapsáno ve schématu.

Obrázek
Obrázek

Hraje to opravdu hlasitě. Pro moji běžnou práci postačuje, když mám ovladač hlasitosti asi na desíti hodinách. Cokoliv, co je za půl dráhy potu je už moc. Gain tlačítko asi ani nevyužiju. Možná tak s nějakými sluchátky s velkou impedancí. Ne s tím, co ve studiu mám. Frekvenčně je zesík rovný od 20Hz (-0.04dB) do 48kHz (-0.01dB). Zesilovač nešumí, nebrumí. Jsem spokojen.

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Zdravím vás!

Doba kolem nás je tak nějak zvláštní... Do práce chodím dva dny v týdnu, trávím víc času s rodinou a taky zbývá více času na DIY!!! Mám pocit, že to tu trošku vše stagnuje, tak snad nikoho neurazím, když zde opět něco přispěju...

Tentokráte jsem postavil mikrák jehož inspirací byl klasický Schoeps tranzistorový obvod, který najdeme v mnoha Schoeps mikrofonech (např. SMC5). Já jsem ho adaptoval tak, aby jej bylo možné používat s velkomembránovou kapslí.

Obrázek
Obrázek

Poté co jsem narazil na limity lampových mikráků, když jsem nahrával tiché pasáže akustické kytary, tak jsem si řekl, že toto by mohlo být pro podobné účely to pravé....

Obrázek
Obrázek

Obvod je geniálně jednoduchý. Na výstupu není transformátor, takže je i relativně levný. Navíc se vyznačuje tím, že je velmi nízkošumový (oproti Neumannům je to velký rozdíl) a neutrální, což může být pro někoho opruz. Část obvodu slouží k tomu, aby z fantomového napájení bylo možné vycucat více než 48V. Jednoduchý oscilátor to dokáže velmi dobře. Byl jsem schopen nastavit polarizační napětí až někde ke 100VDC (což může být pro některé kapsle příliš a může to způsobit kolaps membrány, která se "přilepí" na mosazný backplate pod ní). Mikrák jsem osadil opět čínskou kapslí K47, kterých mám v šuplíku dostatek. Tato snese 60-70V. Nastavil jsem to na 60V a mikrák je poměrně citlivý, na overheady nad bicí to určitě nebude... S citlivostí je však možné laborovat právě snížením polarizačního napětí (třeba na 40V).

Pokud by měl někdo zájem blížeji sledovat mé DIY počiny, tak může zde:
www.facebook.com/vamisound

M.

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Ahoj!

pořídil jsem stařičký Sennheiser MKH mikrofon, který není napájen fatomovým 48V napětím, ale je založena na standardu T12. Zkrátka je napájen 12V. Na mikrofon nepasuje standardní XLR konektor, ale tzv. Tuchel konektror. Rovněž jednotlivé piny jsou zapojeny jinak než v "běžném" XLR konektoru. Pin 1 je signal +, pin 3 je signal - a pin 2 je zem. Pro jistotu je vždy lepší se mrknou na schéma daného mikráku, protože tu a tam to mohlo být jinak zapojené.

Obrázek
Obrázek

Přemýšlej jsem, jak ho rozchodit. Nejprve jsem chtěl udělat samostatný zdroj pro dva mikráky, nicméně nakonec jsem objevil pěkné schéma na stránkách uneeda.audio.com. Na těchto stránkách je nákres obvodu adaptéru z 48V na 12V. Vydal jsem se tedy touto cestou. Je to velice jednoduchý obvod, který se mi vešel s trocho snahy na desku 11x37mm, a je tedy možné tu desku vpasovat do kovového šasi XLR adaptéru. K tomu, aby se to vešlo do kovového šasi adaptéru jsem musel jít u některých součástek cestou SMD součástek. 4 odpory jsou SMD, zbytek jsou klasické thru hole součástky. Taky se mi podařilo sehnat tři elektrolyty s velmi malou výškou (cca 10mm).

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Bylo nutné ještě vytvořit kabel na kterém je na jedné straně Tuchel konektor a na druhé straně XLRko.

Obrázek
Obrázek

Funguje to jak má. Na výstupu to dává asi 11.4V, což je plně v tolerancích pro T12 standard (12V +-2V). Pokud by někdo měl doma nevyužitý mikrák s T12 napájením, toto je cesta, jak jej opět uvést v život s moderními preampy opatřenými fantomem.

Více mých počinů na:
www.facebook.com/vamisound

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22488
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od Pytkin »

Ja predavam MKH 435T mikrofony a tam uz je XLR .. tiez to je ale 12V Tuchel .. cize napajanie je proti zemi .. nie medzi plus a minus ..

http://mic.pytkin.sk/#mkh435t

Obrázek

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Ahoj, jak hraje ten MKH 435? Na co jsi ho používal?

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22488
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od Pytkin »

Ja som ho nepouzival .. len ho predavam .. Ale vraj je vynikajuci .. To su vsetko stare mikrofony co tam mam na webe ..

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22488
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od Pytkin »

Marylin : Inak nepotrebujes trafa ?

Mam tu dake diboxy s trafami a nasiel som tam este aj nejaky panel s trafami .. Ak by si to vedel vyuzit , spravim fotky .. tak su tiez tie 506

http://audio.pytkin.sk/#di_506

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Ahoj,

nemáš od těch trafek datasheet? Vypadá to, že se jedná o trafa 5AN670 47 s převodním poměrem 1:1. To asi nevyužiju.
Pokud by to mělo poměr 1:2, tak by se to obráceně dalo využít třeba na nějaký katodový sledovač (AKG C12A).

M.

Uživatelský avatar
Pytkin
Moderátor
Příspěvky: 22488
Registrován: 23 kvě 2002 16:23

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od Pytkin »

To by mali byt TESLA "vajicka" .. ale zistim ..

Uživatelský avatar
marylin
Příspěvky: 316
Registrován: 25 bře 2013 15:18

Re: Marylinovo "DIY"

Příspěvek od marylin »

Před pár dny jsem dokončil další mikrofon. Tentokrát jde o mikrofon se dvěma výstupy, resp. mikrák, u kterého je možné nahrávat zvlášť signál z přední membrány kapsle a taky zadní membrány kapsle. Jedná se prakticky o stereo-mikrofon. Něco v principu podobného jako Austrian Audio OC 818, Lewitt lct640ts atd. K mikráku se dají připojit dva kabely a nahrávají se dvě separátní stopy.

Použil jsem kapsli Maiku K87, která je v U87 obvodě poměrně tmavá (použije-li se originální hodnota kondíku na potlačení výšek z originálního schématu U87). Říkal jsem si, že by to mohla být dobrá kandidátka i pro frekvenčně „rovný“ obvod jako je klasický, zde zmiňovaný, Schoeps.

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Osadil jsem tedy dvě desky s klasickým Schoeps obvodem, na nichž jsou i DC DC měniče sloužící k tomu, abychom z fantomového napětí 48V dostali něco více pro polarizaci kapsle. Typicky něco v rozmezí od 55V do 120V (v závislosti co která kapsle zvládne, bez toho ani ž by došlo k přicucnutí membrány k mosaznému rámku za ní).

Obrázek
Obrázek

Když jsem obě dvě desky oživil a připojil k nim kapsli a výstupní 5 pin XLR konektor, tak mikrák v zásadě fungoval, ovšem nikoliv dobře. Výstup byl u obou desek hodně malý a jedna polovina byla oproti druhé daleko více zašuměna. Na poprvé jsem polarizoval přední membrány přes 1nF kondík, kdy rámky kapsle byly uzemněny. Z nějakého důvodu mi toto nefungovalo, přestože to v jiných zapojeních takto bez problému funguje. Vyzkoušel jsem tedy druhou variantu, a sice polarizační napětí jsem poslal do rámků kapsle a signál vyvedl z membrán přímo do vstupního Fetu. Problém s malým výstupem vyřešen. Ovšem nevyřešilo to šum někde v jedné z osazených desek. Spájel jsem tedy novou desku, protože těch pár součástek je osazených na desce za pár minut, a ejhle po šumu ani památky :D Po podrobném testování mikráku jsem zjistil problém s oscilací – peak někde na 10kHz. Bádal jsem, co to může způsobovat a nakonec jsem na to přišel. Na obou deskách byl aktivní DC DC měnič. Vzájemně se to asi nějak negativně ovlivňovalo, což vyústilo právě v oscilaci. Navrhl jsem tedy ještě jednu jednodušší desku Schoeps obvodu bez DC DC měniče (kterou chci mimochodem použít na stavbu mikráku s elektretovými kapslemi) a polarizační napětí bral pouze z první desky (je tam minimální odběr, takže to je možné). Problém vyřešen, mikrák má nízký šum, poměrně vysokou citlivost…. Spokojenost.

Obrázek

Mikrák jsem zkalibroval – nastavil bias pro co nejmenší zkreslení a taky polarizační napětí na cca 55V, což se zdá je dobrý kompromis ve vztahu toho, jak mikrák zní a jaká je jeho citlivost…

Obrázek

Slyšel jsem hodně dobré výsledky z nahrávek pořízených na Austrian Audio OC818, tak jsem byl zvědav, co dokáže Polar Designer plugin a vůbec chtěl jsem vyzkoušet něco nového… Potvrdil jsem si to, co jsem slyšel u nahrávek Austrian Audio. Ten plugin umožňuje měnit směrové charakteristiky až v pěti pásmech. Tzn. je možné u basové složky nahraných signálu použít omni, u nižších středu kardiodu, u vyšších středů osmičku a u výšek třeba zase kouli. Funguje to jako takový ekvalizér bez jakéhokoliv náznaku fázových nepěkností… S vokálem to dělá divy, většinou se mi líbila koule na basech, kardioda na středech a koule na výškách  Naprostá pecka je to na nahrávání zkreslených elektrických kytary. Dělá to divy… Taky jsem se přistihl, že jsem nastavoval hlasitost zadní části kaple stejně jako předek. V pluginu se s tím pak pracovalo více kreativněji.

Snad bude nový majitel spokojený. Mně nezbývá nic jiného, než si znovu zbastlit tento mikrák.

Odpovědět