Kompozice - problém mojí budoucnosti?

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Petr_Macháně
Příspěvky: 254
Registrován: 11 zář 2006 18:43

Kompozice - problém mojí budoucnosti?

Příspěvek od Petr_Macháně » 24 zář 2006 07:28

Zdravím všechny...

Chci tu vznést myšlenku, kterou když se snažím komponovat tak docela prožívám. Týká se to především piána a to tak, že když zmáčknu jakýkoliv ton, tak mi to připomene nějakou hudbu, která už dávno byla udělaná a já ji někde už slyšel. Tak ja jí hraju aniž bych chtěl, podvědomí mě k ní vede a právě to je asi to umění se snažit přemoci podvědomí. Je to ostatně jen můj názor a zajímají mě vaše názory. Pak je tu ještě otazka, o komponaci jako takové, jestli k tomu abych mohl skládat náročné skladby bude stačit odvaha, trpělivost sezení denně za klavírem tak sem to ochoten podstoupit. Zajímá mě taky jak, kdo odhaduje budoucnost hudby, jak se asi bude vyvíjet, když už ji je tolik.

Zaujal mě názor Cyrila " o tom, že mám jako nováček vlastně výhodu, že nejsem zkažený různými pravidelnostmi a styli."

Tak děkuji za odpovědi :arrow:

Jerry Forester
Příspěvky: 194
Registrován: 23 pro 2004 16:47

Příspěvek od Jerry Forester » 24 zář 2006 08:32

Ono je to tak,že ke skládání můžeš přistoupit několika způsoby.Nejhorší a vypadá to na ten tvůj je "teď musím něco složit,aby se z toho druzí posrali,musí to být pecka která tu ještě nebyla aby se to všem líbilo" To je špatný.Muzika je v podstatě sdělení myšlenky,situace kterou jsem zažil nebo bych chtěl zažít ostatním. Musí to mít atmosféru,musí to ostatní pochopit./Pokud to neděláš jen pro sebe./Když ke skládání přistupuješ komerčním způsobem a nic za tím není,nemusí to být špatné,ale to plítké a dá se prokouknout.Je jasné,že pokud chci dávat,musím mít z čeho.Musím mít nějaké zážitky v sobě.Jinak je to o ničem.Může se někdy zdát že osm tónů stupnice je málo a že všechno dobrý už bylo složený ale není tomu tak.Hlavně je třeba mít na mysli že skutečně musí být něco "za zrcadlem" jinak s tím nemá cenu ani vylézt.

Uživatelský avatar
Vey
Příspěvky: 475
Registrován: 19 čer 2003 12:44

Příspěvek od Vey » 24 zář 2006 09:34

Řekl bych, že není možný naučit se improvizovat a vymejšlet vlastní věci, prostě někomu to jde a někdo nezahraje bez not ani ň. Pokud tě nic nenapadne, tak tě prostě nic nenapadne, to je stejný jako se vším .. Pokud chceš podnikat, taky k tomu musíš mít nápad a předpoklady ... Spoustu lidí by chtělo mít ty nápady a schopnosti, ale ne všichni je maj. Podle mě je zbytečný o tom mluvit ....
Co se kompozice týče, tak pokud to máš v sobě není potřeba žádnýho velkýho učení .... Pokud teda nechceš o muzice víc mluvit a teoretizovat.
Myslím, že v hudbě existuje tolik kombinací a možností, že je stále možný přijít s ojedinělím songem, Ezone je toho důkazem :_)))
Jinak souhlasím s Jerrym. A o tej zkaženosti, popř. ovlivněnosti různejma stylama bych pochyboval ... I když nevím jak to Cyril přesně myslel.

Petr_Macháně
Příspěvky: 254
Registrován: 11 zář 2006 18:43

Příspěvek od Petr_Macháně » 24 zář 2006 15:15

ja s notama nikdy nehral jen když mě dal ucitel ukol jinak hraju bez nich spis zkousim bez nich ale dik

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 24 zář 2006 16:17

"mas vlastne vyhodu, ze jsi jeste "nezkazenej" silenstvim hudebniho HW a SW a tim fetisismem jako spousta z nas, a muzes se vazne venovat skladani hudby, to je to nejdulezitejsi a vlastne jediny, na cem hlavne zalezi, spousta z nas si hodiny a hodiny hraje s nejakou technikou, ale vlastne nic nevytvori! Proste si v klidu sedni a hraj... a hraj..."
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Robot Jox
Příspěvky: 45
Registrován: 29 srp 2006 23:05

Příspěvek od Robot Jox » 24 zář 2006 16:55

Problém prvních skladeb je v tom, že jsou většinou příliš osobní a jejich atmosféru chápe jen sám autor. Buď se z toho bodu člověk dostane a nebo bude skládat vlastně jen pro sebe. Záleží, pro koho to skládáš. Jestli chceš hit number one v nějaké komerční hitparádě, tak musíš složit něco, co se líbí co největšímu okruhu lidí a to zohlednit v celé skladbě. Komerci poslouchá hodně žen, takže bys měl zohlednit co jim se líbí. To je ale cesta, kdy budeš dělat něco, co se bude líbit ostatním a třeba ne tobě. Je hodně cest, kam se může komponování ubírat a je jen na tobě, kteoru si vybereš, protože nic není správně ani špatně. Vývoj muziky je to, co ti představují mass media, jako že nejlepší skupiny ve 20 století jsou Beatles, Presley, Queen, Jackson, atd. To jsou prostě interpreti, co se zalíbili jak veřejnosti, tak médiím a dneska se každej ptá: co bude dál, kde jsou další super mega hvězdy, další revoluční hudba? Ta se prostě vylíhne občas někde náhodně, občas cíleně, jako třeba Tatu. Tady ti člověk nemůže dát jednoduchej vzorec na to, kam bude směřovat kompozice, to prostě nejde.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 25 zář 2006 10:02

na komponovanie musis mat TALENT, neviem preco sa vsetci tomu slovu vyhybate? bez talentu sa ani so sebevacsim usilim nikam nedopracujes, to plati pre kazde umenie a komponovanie hudby bohuzial umenie je. hraj si dalej na klaviri co ta napadne a ked zacnes mat pocit, ze je to originalne, az vtedy to zacni zapisovat. a skus sa nenechat ovplyvnit tym, ako si myslis ze ma hudba vyzerat.

Robot Jox
Příspěvky: 45
Registrován: 29 srp 2006 23:05

Příspěvek od Robot Jox » 25 zář 2006 10:56

kexik: já myslim, že když máš dobrýho učitele co tě naučí jakž takž komponovat, tak to může dělat v podstatě každý...talent možná potřebuješ na zkomponování něčeho opravdu kvalitního...podle mě je to hodně o prostorovém myšlení/představivosti, o abstraktním myšlení a inteligenci. Možná to vysvětluje, proč příliš ženy nekomponují - protože mají špatnou prostorovou představivost.

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 25 zář 2006 11:16

jo a kdyztak kompozice nebo komponovani a ne komponace...

Uživatelský avatar
upman
Příspěvky: 1587
Registrován: 08 zář 2004 16:29
Vybavení

Příspěvek od upman » 25 zář 2006 11:22

a) zdokonaluj se v ovladani nastroje - to ze ti prijde, ze hrajes neco, co uz davno existuje, je vetsinou dano tim, ze nastroj neovladas dostatecne a neustale se vracis k 'zajetym kolejim'

b) nauc se noty - i kdyz to neni zakladem pro skladani vlastnich melodii, je to jedina spolecna rec, kterou maji vsichni hudebnici (krome MIDI :D )

c) cvic a trenuj, postupne zacnes porad vice a vice hrat vlastni melodie. Ja sam sednu ke klaviru, zahraju C dur akord, pak C mol (tim zjistim na co mam naladu), jednou projedu celou klaviaturu nahoru a dolu, aby se mi zahrali prsty, a uz jedu ciste svoje veci. Kdyz se mi nejaky motiv libi, zapnu pocitac, nastavim VST piano a ulozim si to. Pak to zacistim, dam tam finalizer efekt a jde to do mp3 sem na forum, kde me bud zjebou, nebo pochvali, kazdopadne ale vzdy pomohou!

d) delat melodie na klaviru je celkem tezke, prave kvuli komplexnosti ovladani klaviru - nejde o klapky, ale o atmosferu, jak dychas, co se ti honi hlavou, co citis. Mozna mas lepsi si nejdrive melodii zapiskat, zazpivat, atd. a teprve potom ji zkopirovat na klaviru

e) trenuj na klasice, da ti veskere harmonicke zaklady (Schumann, Chopin, Morart, Bach).

f) improvizuj na opravdu jednoduchych melodiich, treba Kocka leze dirou, a postupne melodie rozvijej


Kazdopadne, hraj, hraj a hraj. Ja sedim u piana posledni rok a pul 1-2h denne (predtim jsem na nem absolutne neumel!) a prinasi to ovoce. Je klise tvrdit, ze kompozice a improvizace se docili treningem - je sposta lidi, co improvizuji od prvniho tonu. Ta zbyvajici cast populace se ale k tomu musi dopracovat. A existuje i vysoke procento muzikantu, kteri imporvizovat neumi a nikdy nebudou umet, zato ale perfektne hraji z not. Casem prijdes sam na to, do ktere kategorie patris.
Naposledy upravil(a) upman dne 25 zář 2006 11:25, celkem upraveno 1 x.
Mac mini, Logic 9, MOTU Ultralite, PadKontrol, Novation SL37, IK VSTs
http://bandzone.cz/lifelies

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 25 zář 2006 11:24

neviem... co ta moz ucitel naucit, je technika, teda pravidla rytmiky a harmonie, to je cele... zbytok je ciste o talente... a ide to aj bez onoho klasickeho vzdelania, clovek potom lahsie objavi nove formy (ok, vacsinou to je nepocuvatelny humus, ale to je imho jedina cesta ako sa hudba moze niekam posunut)

Uživatelský avatar
upman
Příspěvky: 1587
Registrován: 08 zář 2004 16:29
Vybavení

Příspěvek od upman » 25 zář 2006 11:36

kexik píše: ..... ok, vacsinou to je nepocuvatelny humus, ale to je imho jedina cesta ako sa hudba moze niekam posunut
Naprosty souhlas :) Posledni dobou je hudba tahnuta zabavou, ne prozitkem, alias konzumem. At zije experimentalni tvorba!
Mac mini, Logic 9, MOTU Ultralite, PadKontrol, Novation SL37, IK VSTs
http://bandzone.cz/lifelies

Uživatelský avatar
biscuit
Příspěvky: 8807
Registrován: 22 črc 2004 02:58

Příspěvek od biscuit » 25 zář 2006 11:43

jo priklanim se ke kexikovi s tim talentem, i kdyz to slovo nemam rad... zalezi na tom jak moc to chce clovek delat, jestli ho to bavi a nachazi v tom nejakou dusevni stimulaci. jestli tohle plati, nejakej talent tam urcite je - podle me se to tak nejak snoubi.
ad nezkazenost naposlouchanym: ja jsem zasadni odpurce tvorby s prioritou originality. myslim, ze by se melo tvorit hlavne z duse - nechat se vest svoji muzou (to bude asi ten talent), taky se klidne nechat inspirovat tim co mam rad (protoze je rozhodne lepsi bejt vedome inspirovanej tim co mam rad, nez nevedome tim co rad nemam) a experimentovat podle libosti. a jelikoz je kazdej z nas originalem, nebude-li svoji kompozici nekam tlacit, vzdycky se dilem stane original - nejakej otisk nasich pocitu, toho co mame radi a samozrejme i otisk nasich schopnosti. takhle nejak to cejtim ;)

Uživatelský avatar
Cyril
Příspěvky: 5626
Registrován: 26 říj 2004 12:55

Příspěvek od Cyril » 25 zář 2006 12:03

Ja sednu ke kytare (akusticky), podotykam, ze nejsem zadnej virtuoz, a hraju si, dlouho, v potemnely mistnosti napriklad. Casem z toho vylejzaj melodie, ktery se mi zacinaj libit. Vracim se k tem motivum znova a znova, nektery zavrhnu, nektery vylepsuju... v hlave k nim vymejslim zbytek skladby...
Grafický design – http://www.cyrilkriz.cz (velmi rád navrhnu tiskoviny pro kapely, producenty a studia)

Robot Jox
Příspěvky: 45
Registrován: 29 srp 2006 23:05

Příspěvek od Robot Jox » 25 zář 2006 12:03

biscuit: jenže talent a odhodlání je něco jiného...když má někdo talent, tak dejme tomu dokáže v pěti letech namalovat skvělý portrét který vypadá velmi dobře...když má někdo odhodlání, tak si řekne: já chci být muzikant, skladatel a jde si za tím, dělá pro to všechno a prostě když člověk má tohle odhodlání, tak možná ani talent mít nemusí...ono i kreslit se dá naučit, je to všechno jen o technice a fíglech...to vim sám, sem byl na grafické škole, kde mi sice u přijímaček řekli, že talent na kreslení mám, ale že bych tedy dokázal nakreslit něco ultra skvělého, to teda ne...ale při výuce sem postupně přicházel na různé finty a cvikem se zlepšoval...

Odpovědět