Mastering - hezke vysvetleni pojmu s info pro newbies

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 09 led 2009 23:52

Kdyz nekdo udela aspon rozumne dobrej mix, tak se potom da takova (elektronicka) vec v mastru pomerne dobre tvarovat. V tom ma ivo pravdu. Ale staci, kdyz ten mix nema dobre zaklady a pak je jakykoly teply analog uplne stejne k nicemu jako neteply plugin. No a je to jen diky tomu, ze u tech veci neni zadna jina zvukova reference nez kopak, basa, snare/tlesk, cinely/hh... to je sice fura veci, ale cokoli je mezi nima uz snese znetvoreni a diky tomu se s tim da neco delat. S akustickejma vecma tohle de mnohem mnohem hur.
Naprosto ale neplati, ze by jeden clovek takhle prumerne smichal tu svoji vec a pak by ji skvele sam zmastroval o deset urovni vys. Nejde to protoze to proste neslysi a nema tu zkusenost. Protoze kdyby ji mel, tak uz ten mix udela dobre, ze mu bude stacit ten limiter hlidajici idealne jen par peaku.

A v cem ma ivo zase pravdu, ze ty teply hracky delaj svoji praci. Rozdil tam je, ale blbej mix blbe postaveny skladby nespasi.

Urcite neni zly, kdyz si s "masteringem" kdokoli z vas hraje, treba v tom najdete svuj talent a vsem nam to tu nandate ;-). Ale jestli komukoli z vas de o to, ze chcete, aby vase vlastni hudba hrala dobre, tak rovnou zapomente, ze neco jako mastering existuje. Davejte velky duraz na kvalitu a vhodnost zdroju zvuku a naucte se poradne michat. To vyzaduje hodne trpelivosti a prace, aby si clovek odedrel zkusenosti.

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 09 led 2009 23:57

ja sem zase posledni dobou delal elektronicky veci, ktery byly udelany fakt dobre - opravdu zalezi, co se k tobe dostane.

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 10 led 2009 00:05

jj to cos mi posilal me velmi velmi mile prekvapilo... ted nevim, kdo to byl odsud z fora... ale ten mix byl fakt na urovni. A rozhodne to nebylo jen mixem.

Ivo>
k tem obejvakovejm rockerum... ja vim, ze je to byznys, pridou, maj vec, ktera hraje na 5% a ty jim z toho udelas 30%... oni sou spokojeni, tvuj ucet je spokojen a je plno radosti na svete. Ale kdyby to typci dobre nahrali, tak budou na 50%, kdyby to nechali dobre smichat, tak budou na 90% a pak bys to ty dolakoval nekam k 91% nebo treba i vic ;-) (si z tebe utahuju, ty cisla sou samozrejme pitomost, ale nejak to popsat musim). Celej ten proces by je stal vic, ale uz jenom to nahravani by je posunulo k tomu, ze priste by treba vedeli vic.

dost bylo mejch kecu, dneska to balim ;-)

Uživatelský avatar
Fractal
Příspěvky: 2683
Registrován: 10 dub 2004 14:54

Příspěvek od Fractal » 10 led 2009 13:27

jasne, nechci znevažovat procesory za x desitek tisíc, jenom si myslím že ta práce kterou dělají je potřeba jenom u hudby která si to zaslouží, většina dnešní produkce elektronicke tanecni hudby jsou předistorzované, nakomprimované, zprasené, naeqované hnusy (95% te hudby je kopie kopie, vysmyčkovaná lůza bez nápadu) které jakekoli dalsi procesovani jeste vice rozdrolí a prd tomu pomuze - ta hudba se pousti v klubech, pres spunty, v mp3, ja tam proste nevidim zadne plus, ktere stoji za tech x desitek tisic

jina vec je to u hudby na soustredeny poslech

helpmerobot
Příspěvky: 72
Registrován: 30 kvě 2008 22:27

Příspěvek od helpmerobot » 12 led 2009 21:58

Matucha: k těm obejvákovejm rockerům...Že by narážka na muj topic obývákové demo? :P Vždyt ta nahrávka byla přímo skvostná a mix brylantní :lol: :lol: :lol:

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 led 2009 01:15

Ne sory, vubec o tom topicu nevim ;-) takze ne... to byla narazka na to, co ivo povazuje za "luzu". Popravde to moc nesleduju, za mnou zatim zadny obyvakovy rockeri neprisli.

fractal:
Je hudba, ktera si to nezaslouzi a nezaslouzi si ani rozumnej mix.
Ale je taky hudba, ktera pod prikrovem amaterizmu ma neco, co ma smysl, aby vylezlo na povrch. Ja bych se nerad pasoval do jakykoli nadrazeny pozice, odkud bych mel urcovat, co jako "jo" a co jako "ne". Jsou jen veci co me bavi i pres vsechny ty veci co si tu vyjmenoval a stojej za to "zachranit". Ale casto to neni o masteringu a uz vubec ne o drahejch masinkach.
Na druhou stranu ale proste nemuzu opominout to, ze moje vysledky skrz masinku sou jinde nez bez ni. Nekdy umim s pomoci dvou dalsich dnu a spousty revizi naprosto rozdrtit predchozi verzi mixu/mastru udelany skrz masinku a v tom si myslim, ze je sila prace a michani a rozhodovani a tak. Ale i tak na konci kdyz pouziju masinku, tak sem zase o den napred (kdyz to reknu zjednodusene). No a kdyz se dostanes tam, kam az sahaji tvoje moznosti a masinka te posune o ten den kam s pluginama nemuzes... tak ses jinde ;-).

Hlavne muj umysl neni brat tohle tema nijak vazne... spis jen trochu prudivou cestou zabranit tomu, ze by lidi co zacinaj chytali falesny predstavy o masteringu jako o spase vseho zvuku. Ja vim, ze s tim muzu bejt trapnej nebo otravnej, ale neda se nic delat, mam to nutkani to psat pokazdy, kdyz neco podobnyho vidim.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 13 led 2009 09:47

matucha píše:Ne sory, vubec o tom topicu nevim ;-) takze ne... to byla narazka na to, co ivo povazuje za "luzu".
No počkej, nikdy jsem nic takového neřekl ... Pod pojmem "obývákoví rockeři" jsem myslel některé nadšenecké amatérské rockové kapely, které vokály nahrají v ložnici, něco smíchají sami, zbytek na pár cracklých pluginech další tři kamarádi a pak čekají že mastering z toho udělá Metallicu :) Ale vždycky jsou to fajn chlapci a berou to velmi nadšeně ... A většinou jsou nakonec s výsledkem spokojeni ... když přijmou určitý kompromis :wink:

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 led 2009 11:00

proto jsou tam ty uvozovky

Uživatelský avatar
IGGY
Příspěvky: 100
Registrován: 10 čer 2004 14:18
Vybavení

Příspěvek od IGGY » 13 led 2009 13:42

to Ivo: Nebudu se vyjadrovat k tomu co kdo umi ci neumi, to at posoudi jini, ale vzhledem k tomu, co jsi napsal, se musim podelit o zkusenost s tvym pristupem. Prisel za mnou vydavatel jedne kapely, s tim at udelam mastering, dal mi mix + dva vzorky jeden ze Sopy, tam se delal mix a mastering, hral docela obstojne (kdyz uvazim zdroje, nahravali to jak rikas ty "v obyvaku"), ten ale neprosel, protoze uplne zmenil ksicht kapely, pak tam byl druhy vzorek a to byl mastr od tebe ze studia, pry treti verze. Zkousel jsem to mastrovat a dostal jsem z toho stejny vysledek jako ty, vic pokusu nemelo cenu delat. Vydavateli jsem sdelil, ze takovy mix nestoji za nic a musi se to premichat, penize jsem si nevzal, kapela to premichala a nahravka se dodelala, bez absolutni krece. Co ale nepochopim, jak nekdo muze neco mastrovat a to trikrat po sobe s tim, ze nic kloudneho nemuze vylest. Bud je uplne hluchy nebo arogantni k danemu stylu. Je tu i moznost ze kapela je nepoucitelna, ale v tomto pripade to neberu anebo jde jen o love, coz je docela pruser....

matucha
Příspěvky: 5057
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 13 led 2009 15:46

To neni moc jednoduchy, love sou potreba... parkrat jsem takhle taky neco mastroval, ale tam nebyla sance z tech lidi dostat neco rozumnyho. Ale kdyz to slo, tak jsem tlacil na premichani nebo se nabid, ze to raci smicham, nez bych zbytecne travil spoustu marnejch hodin opravou neopravitelnyho. Jenze michani je mnohem narocnejsi financne a do toho casto lidi nechtej investovat...

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 13 led 2009 16:20

Jako ve všem, i tady jsou věci co se povedou moc dobře a jiné co moc nejdou nebo jdou hůře, nebo je to prostě neprůchodné (těch je naštěstí naprostá menšina). Vzhledem k tomu, že příspěvek výše je naprosto anonymní (autor i předmět), nemám k čemu moc referovat ... Jinak jsou i věci, které na mastering opravdu neberu, jako například mp3 stlačenou na -5dB RMS (to už jsem tu opravdu měl) nebo nedávno jednu švýcarskou kapelu, to byla hudba snad přímo z pekelného kotle :) , to už mě na poslech skoro fyzicky zraňovalo ... (i když love by za to bylo bývalo relativně dost ...)

Jindy2
Příspěvky: 2039
Registrován: 26 bře 2007 21:26

Příspěvek od Jindy2 » 13 led 2009 20:29

No, ja to TRacks 3 ted zkousim a je to teda narocny jako prase, latenci to ma obrovskou, na zivo imho nepouzitelne. Je to i narocnejsi (a ma to 3x vetsi zpozdeni), nez take kvalitni Izotope Ozone 3. Ale Tracks 3 se mi libi temi moznostmi monitorovani zvuku vic, je to supr ty meraky.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 13 led 2009 20:46

pri masteringu je latencia putna, nech si je aj 5s

Jindy2
Příspěvky: 2039
Registrován: 26 bře 2007 21:26

Příspěvek od Jindy2 » 13 led 2009 20:57

kexik: jo, to je, akorat ja bych to radsi realtime a s malou zatezi...tech par meraku co z toho potrebuju mi za takovy zahul nestoji...

jde o to, ze nekdy chci slyset zvuk jak ma byt a aby take hral rychle z klaves, ale mastering plugin ma moc velkou latenci na to, abych si to mohl poslechnout...tak ted saham k resenim jako Fruity limiter, pripadne jeste Izotope Ozone co ma latenci asi 10-20ms, ale na live to jeste porad jde poslouchat....ten TRacks 3 uz na live hrani pouzit absolutne nelze, ten ma tak min. 50ms a to je moc...

Tak me napada, nevis o nejakem ultra nenarocnem mastering limiteru a mastering pluginu s temi meraky perceived loudness, peak meter, spectrum analyzer, RMS a tak podobne? Treba Glitch EQ je fajn, akorat ty funkce jsem tam nejak nenasel, hlavne to perceived loudness mi prijde zajimave.

Uživatelský avatar
kexik
Příspěvky: 12152
Registrován: 08 bře 2004 13:43

Příspěvek od kexik » 13 led 2009 21:27

fruity limiter ma hnusny zvuk. ako rms merak pouzivam sonalksis freeG, ako spektrometer voxengo span. a free master limiterov sme tu riesili MRTE. neviem preco by to malo byt vsetko v jednom vst. ale poriadny mastering limiter ma vzdy lookahead aspon 50ms, a to znamena automaticky minimalne 50ms latenciu. s master efektami nemas co hrat na klavesoch. v momente ked ich zacinas pouzivat, ma byt skladba vymyslena a nahrata

Odpovědět