Mastering pro rádia help!!!

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 11 led 2007 20:04

Ivo píše: To určitě ne ... dosažení optimální hlasitosti je věcí masteringu, nikoli mixu. ...
Ne že bych nesouhlasil.
Nicméně pokud bude mix nevyvážený dynamicky a frekvenčně , tak z něj nevytlučeš nic ani těmi analogy. Já myslím, že pokud to někdo chce mít nahlas, mělo by to být nahlas už smíchaný, a teď mám na mysli průměrnou hlasitost při zachování dostatečného headroomu pro mastering procesory.

Ivo píše: Základem k dosažení maximální rozumné hlasitosti při zachování nebo dokonce vylepšení struktury, barevnosti a dynamiky mixu je (mimo jiné) špičkový analogový masteringový kompresor ...
Já, zastánce analogu, lamp a klasiky Ampex 456 (tape) že bych oponoval? Oponovat bych si netroufnul, nicméně s digi hračkama to jde taky dobře ne? (Weiss DS-1)

Ivo píše: zapomeňme na pluginové kompresory - to jsou spíše papírové dětské hračky pro domácí účely...
A s tímhle už bych si dovolil trochu nesouhlasit :?

Ivo píše:Je fakt že některé "referenční" metalové nahrávky se po 90% délky skladby usilovně drží na -0,01 dB, ale to už považuju za jistý druh perverze ...
Tak tuto skutečnost jsem zjistil i např. u posledních Garbage nebo Duran Duran. A to není metal! Ani perverzní :)
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 11 led 2007 20:16

TAP píše:LUPO: Asi jo. Jak ho najít a jak zničit?
Máš nějakej analyzer? Nejen hlasitostni, spektralni....

Do projektu si do volný stopy naimportuj jednu či více obdobných písní, s kterými se chceš porovnávat, pověs si spektrální analyzer na hlavní šavli, vysóluj referenční song , koukni "jak vypadá". Zamutuj referenční song, a pusť do hlavní šavle svoje stopy a koukni jak vypadá Tvůj projekt. A patrně by jsi měl vidět rozdíl a "problémové partie"...
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 11 led 2007 21:11

anebo si treba pomoci voxengo GlissEQ pust obe spektra pres sebe realtime.

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 11 led 2007 21:45

No ja s ivem taky nesouhlasim (uplne).

Velmi dobre vime, ze vetsina (velka vetsina) mastering studii pouziva na hlasitost L2 (HW) a 90% lidi, co delaj mastry se shoduje, ze na "hlasitost" fungujou proste digitalni limitery nejlip (s tim, ze kdyz muzou, tak limitujou co nejmin - o tom zadna).

Je velmi znamou veci, ze kompresory se na "hlasitosti" projevuji jen z velmi maleho procenta (jestli se mnou nesouhlasis, urcite najdes spoustu poznamek tohoto druhu na PSW), jsou spis veci barvy, charakteru a "lepidla"

Limiter v lavry a i jeho digi saturace je zajimava, nicmene je nutno dodat, ze se taky nepouziva, skoro bych rek, ze se vic pouziva (zverstvo) klipovani tech prevodniku nez tyhle veci. Ten limiter je v tom prevodniku na obcasne zachyceni nejakyho peaku pri nahravani nez pro procesovani mixu.


No a taky nutno dodat, ze uplne nejlip hrajou veci, u kterejch typci tvrdej, ze nepouzili skoro zadny EQ a ze kompresory nesnasej. Dokonce jistej swedien se kompresi vyhejba jak cert krizi a pritom dela popik (vcetne toho jacksona), kterej si vetsina lidi bez kompresoru neumi predstavit (a ja popravde taky moc ne).

Uživatelský avatar
ECSON WALDES
Profesionál
Příspěvky: 1859
Registrován: 16 zář 2002 14:52

Příspěvek od ECSON WALDES » 11 led 2007 22:53

matucha píše: Dokonce jistej swedien se kompresi vyhejba jak cert krizi a pritom dela popik (vcetne toho jacksona), kterej si vetsina lidi bez kompresoru neumi predstavit (a ja popravde taky moc ne).
No on taky bez kompresoru nemicha:) Jestli bych mel rict nejklasictejsi zvuk UREI 1176 tak je to prave Bruce Swedien jich pouzival s velkou oblibou velkou hromadu. Je to taky slyset na jeho typickym zvuku desek, hlavne bici s krasnym tvrdym transientem, osumdestkovy basy a pod - Michale Jackson je krasnej priklad.

http://www.420recordsgroup.com/images/G ... e-Anim.gif


.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11516
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Příspěvek od Ivo » 11 led 2007 23:35

Těžko pochybovat o tom, že čím lepší vyváženější mix, tím lepší pozice před masteringem a celkovým dynamickým vyvážením. Ze špatného mixu se hodně těžko něco doluje ... Ale co se týče hlasitosti - spíše jsem myslel na ten neblahý případ, kdy se mixážní umělec snaží vše vybudit na maximální hlasitost už během procesu mixu (včetně celého mixu), to pak není ideální pozice pro mastering. Anebo si aspoň neodpustí to celé na závěr přejet vintage warmerem :) - i takový případ jsme tu měli ...).

Kompresor se na zvýšení hlasitosti podílí často dost podstatně (tím že kromě jiného ohladí "peaky" a "fairchildovsky" zesílí a zvýrazní slabší pasáže - to samozřejmě neumí každý kompresor). Jsou kompresory, které v tomto směru působí dost výrazně.
Samozřejmě ve finále téměř vždy přichází digitální brickwall limiter ( i u nás). Mám ovšem zkušenost s tím, že pokud je ještě před ním analogový peak limiter (a Lavry je velmi dobrý) zní to ještě lépe. L2 moc rád nemám, Elephant mi zní o hodně přirozeněji...

Co se týče pluginů - mezi SW a HW ekvalizéry není až taková nebetyčná propast ve zvukové kvalitě jako mezi SW a HW kompresory (ale mám tím na mysli skutečně ty nejlepší analogové kompresory). Až budu mít chvíli čas, schválně na ukázku projedu kousek něčeho přes "top" plugin kompresor a top analogový kompresor ...

Co se týče extrémně vybuzené umělé hlasitosti, která se (bohužel) stává současným "standardem" (a komu to víc praská ve švech, ten je lepší), je to opravdu extrém. Lidé už si tak trochu neuvědomují, že když je hlasité úplně všechno, není vlastně hlasité už vůbec nic.
Bohužel je to ale začarovaný kruh, ze kterého skoro není úniku. A kdo chce s vlky žíti, musí s nimi výti ...

Ovšem to, co dělá odjakživa hudbu hudbou, co jí dodává duši a emoce, jsou dynamické kontrasty. Když všechno od začátku do konce zní jako spuštěný soustruh nebo sbíječka - je to občas trochu ubíjející ... Když si poslechneme některé úžasné a nepřekonatelné nahrávky 60.,70., 80. let(myslím tím např. Yes, Genesis atd.), ta dynamika v nich nádherně žije a krásně se to poslouchá (a dnes by samozřejmě hlasitostně neuspěly). Pointa digitálu oproti analogu je ovšem v tom, že digitál má větší dynamické rozpětí, ne menší. Často ale dnes skladby oscilují v rozmezí 1-2 dB...
Ale proč ne, pokud se to někomu líbí, poskytneme jak nejlépe umíme

:wink:

Brooklyn / juanita juarez
Profesionál
Příspěvky: 3559
Registrován: 06 úno 2005 01:03

Příspěvek od Brooklyn / juanita juarez » 11 led 2007 23:53

ECSON WALDES píše:

lol

matucha
Příspěvky: 5058
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Příspěvek od matucha » 12 led 2007 01:29

Ivo vyzkousej urcite tu Nebulu2, je tam "vysamplovenej" avalon 747 kompresor (i eq) a je to fakt zajimavy, nemyslim, ze by to nahradilo HW, ale ostatni pluginy jsou proti tomu docela plochy (kompresory)... a to sem vyzkousel vedle toho hodne pluginu...

Uživatelský avatar
TAP
Příspěvky: 449
Registrován: 20 črc 2004 10:04

Příspěvek od TAP » 12 led 2007 09:10

Děkuji pánové za vaše názory. Možná je škoda, že jsem dotaz nedal jako zvláštní topic, protože ačkoliv jste mi konkrétně příliš nepomohli, je tohle přesně ta debata, kterou jsem hledal a nevím jestli ji další hledající najde. Nešlo by to nějak udělat?

V každém případě jste mi znova potvrdili, že asi dost podceňuju práci s ekvalizérem.

Ach jo. Teorie a praxe se v tady těch nahrávacích srandičkách tak strašně často liší.

Jindy2
Příspěvky: 2039
Registrován: 26 bře 2007 21:26

Příspěvek od Jindy2 » 16 úno 2008 14:38

poklop: mluvil jsi tu na třetí stránce o nějakém FM Broadcast suite od T-RackS...zajímalo by mě, o co jde...je to plugin, preset, nebo v jakém jejich produktu to konkrétně hledat?

teď také řeším mix pro rádio, ale to co jste tu rozebírali je na mě moc profi, nerozumím tomu a popravdě mě tyhle věci nebaví řešit...chtěl bych nějaký plugin s presetem "FM broadcast", co bych hodil na master...je mi jedno, jestli by to znělo profi nebo ne, jen prostě to něčím posychrovat, abych jim tam neposílal "jen" klasický CD master...

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 16 úno 2008 15:12

Jindy2 píše:poklop: mluvil jsi tu na třetí stránce o nějakém FM Broadcast suite od T-RackS...zajímalo by mě, o co jde...je to plugin, preset, nebo v jakém jejich produktu to konkrétně hledat?

teď také řeším mix pro rádio, ale to co jste tu rozebírali je na mě moc profi, nerozumím tomu a popravdě mě tyhle věci nebaví řešit...chtěl bych nějaký plugin s presetem "FM broadcast", co bych hodil na master...je mi jedno, jestli by to znělo profi nebo ne, jen prostě to něčím posychrovat, abych jim tam neposílal "jen" klasický CD master...
Já teď teda nemám čas se vracet diskusí zpět a zjišťovat o co vlastně jse,
ALE
jestli Ty chceš svůj mix poslat do Rádia, aby ho tam hráli, tak prohnat Tvůj mix nějakým presetem je IMHO blbost. Tedy -může to vyjít a nemusí. Patrně jsem to tady někde již psal, že v US se (alespoň dříve) dělaly mástry přímo "na tělo" pro to -které rádio, dle toho, jak mělo to-které rádio nastavené svoje broadcast somp/limitery.
Tak že pokud víš, že to posíláš do jednoho konkrétního rádia, zkus si zjistit nastavení jejich procesorů :wink:
Každopádně si myslím, že je smysluplný udělat verzi pro radio jinak, než verzi na CD. Samozřejmě záleží na žánru, ale když si představíš, že svůj mix podomácku "zmástruješ" - (zkomprimuješ, zlimituješ) a pak ho proženou v rádiu dalším procesem (EQ,comp/lim), tak se vsadím, že se Ti to líbit moc nebude...
Zkrátka, je-li to verze pro rádio (a Tebe to nebaví tak řešit), poslal bych jí Carloffovi / Ivovi, aby Ti ohlídali/zlepšili frekvenční vyváženost, napsal bych poznámku, že to je pouze pro rádio (a tudíž to nemusí být tak "natlačený" jako pro lisovnu) a zapomněl bych na "FM broadcast" preset.

T-Racks :?: No tak určitě se dá říct, že mají "svůj" zvuk :lol: :lol: :lol: Ale zase tolik je neznám - jsem něco (asi simulaci pásku) kdysi použil při míchání na jednotlivé stopě. Ale že by T-Racks (a jejich nastavený preset) mohli nahradit masteringový studio / proces / člověka? A vzhledem k jejich ceně si troufám tvrdit, že budou způsobovat aliasing, a to není pro mastering, nebo plugin na master-šavli to nejlepší :wink:
Naposledy upravil(a) velvet dne 16 úno 2008 15:17, celkem upraveno 1 x.
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
velvet
Příspěvky: 525
Registrován: 05 bře 2006 01:42

Příspěvek od velvet » 16 úno 2008 15:15

PS- ještě k těm presetům: on takový "FM-Broadcast" taky může být zamýšlen tak, aby jsi slyšel, jak asi bude daná "věc" znít, když projde FM-broadcast procesory. A tedy, aby jsi to nepřehnal s nějakým procesorem na master-šavli.
Tak že tak...
-------------------------------------
http://www.markvelvet.com

-------------------------------------

Uživatelský avatar
TOM-Thak
Příspěvky: 3854
Registrován: 19 čer 2004 22:38

Příspěvek od TOM-Thak » 18 úno 2008 11:44

velvet: To je presny.. domaci mastering teda v uvozovkach :D hraje pak na a radiu docela divne.. to co mi hraje na Adamech slusne a nekdy i lip proti ostatnim nahravkam, tak kdyz slysim v radiu tak je extremne over jako kdyby ten radiovej limiter nemel kam limitovat. Pritom ve vysledku ten muj track je -0,2dB a RMS kolem -13dB. Kdyz jsem dal track velvetum na mastering, tak ten track od nich tam hraje v pohode pritom, kdyz se na nej podivam ve wavelabu tak je taky takovej trosku utazenej, ale o tom zadna ja to tak chtel :)) Jen me zarazi proc neco hraje a neco nehraje.. asi je to fakt o tom headroomu kolik tam je prostoru pro ten jejich limiter.

Odpovědět