
Ale uznavam, ze to zdaleka nema takovy kouzlo... i kdyz vysledek je, troufam si rict, 1:1.
Se stopou do ktery nahraju ROOM nikdy nehejbu (az na par vyjimek). Mikrofony pouzivam v odlisnych vzdalenostech od bibich, cili to je informace vzdalenosti a casu. Az jsou bici postaveny necham bubenika hrat a umistnim ROOM mirofony tak aby pro jeho sadu dobre znely. Kdyz jsem pak s vysledkem spokojenej neni pak uz potreba s nahranejma stopama hejbat. Krom toho, tim ze zvuk je v ROOM stope zpozdenej proti treba primymu signalu v BassDrum ci SnareDrum mikrofonu mam zachovanej casovej charakter dozvuku mistnosti. I u klasickejch digitalnich reverbu vzdy nastavuju PreDelay, cimz docilim ze prostorovej efekt se ozve s malym zpozdenim, to jednak zcitelni zvuk hlavnich uderu bubun (ci jinejch nastroju) a pak taky zkonkretni prostor mistnosti. Krom toho kdyz se tocilo driv do pasu, nebyla zadna moznost hejbas se stopama proti sobe, k tomu ale taky nebyl duvod, protoze kdyz jsou mikrofony pred nahravanim dobre umistneny tak pak vse sedi jak ma. Tak jak jsou pak bici nahrany reprezentuji sejmutej obraz mistnosti a pokud je vse nahrany spravne neni potreba uz s nicim hejbat. Konkretne pro bici je ROOM naprosto zasadni, protoze definuje charakter, barvu a objem bubunu.jardatop píše:
Kdyz snimate takhle daleko bici (treba v druhe mistnosti), davate v mixu ty stopy pak driv o tu vzdalenost nebo to nechavate tak? Dik.
Takhle vzdaleny "reverby" zivejch mistosti konkretne pro bici preferuju mono, protoze odraz na takovou vzdalenost uz zadnou realnou stereo informaci bubnu nenese. Zni to ale hezky na mono zdoje nastroju, treba trumpeta, spanelka, vokaly a pod.matucha píše:zkus este stereo... v tomhle pripade mi pride stereo hodne znat
Matousi, Mono Room na bici je jedna ze sasadnich technik, skoda ze jsi ji prehlednul . ) Mrkni na fotky z ruznejch studii kde stoji sada bubnu a kolem ni mikrofony. Mono mic je velmi casto pouzivanej. Nabizi dve moznosti vyuziti - bud jako doplnkovej mono "reverb", nebo jako zakladni "maso - telo bubnu". U bicich at uz na to koukas z vice pohledu je v zakladu potreba smerovat energii bubnu (kopak+virbl) do stredu panoramy - center. Cili stereo room i kdyz ho tocim stereo osobne nenechavam ve 100% tvrdy L-R panorame, ale pracuju s rozevrenim jednotlivejch mikrofonu. Jeden stereo Room kterej mam jako hlavniho zastupce bubunu (casto to bejva AEA R88) nechavam ve stereu rozverenej 30%-L 30%-R. ostatni Room mikrofony pouzivam v sirsim L_R rozevreni bud jako miru dozvuku, nebo jako variaci jinyho charakteru zvuku jedny sady. Tim ze nahravam nekolik Room mikrofonu najednou, pak diky rozmanitejm Room mikrofonum a umistnenim v mistnosti muzu podle potreby menit charakter a dozvuk pro kazdou skladbu zvlast, cili kdyz tocim rychlejsi/pomalejsi/tvrdsi skladby tak pak pri michacce vyuzivam moznosti vybirat si kterej Room se pro kterou pak bude vic hodit a tim padem kterej Room bude dominantni a kterej jen doplnkovej podle vyrazu kterej pro danou vec potrebuju. Neni to o tom ze bych pak pri michacce pouzil vsechny 4 room mikrofony. Vzdy ale pak pri mixazi pracuju se dvema stereo parama jeden pro hlavni telo kopak+virbl (uzky stereo) a druhej kterej zastupuje dozvuk (siroky stereo). Room mikrofony je potreba mimo to dobre umistnit, aby se nestalo ze v levy strane bude hodne kopaku a v pravy virblu. Nekdy dany umistneni vypada ciste opticky nesymetricky ale pro vyvazenej stereo obraz pak zni jak ma. Davam si hodne prace najit misto kde bude ve vsech Room mikrofonech mit kopak a virbl hlavni energii na stredu panoramy a pak taky aby byla hlasitostni proporce vyvazena - to pak hodne ovlivnuje umistneni mikrofonu.matucha píše:Popravde mono room/dozvuk na bici mi prisel trochu vic "zahlenujici" nez stereo, kterej mi prisel otevrenejsi. Ale ono samozrejme zalezi na konkretnich vecech.
Na stred ne, mikrofon pro HiHatu davam kolem 45 stupnu ve smeru od bubenika. Mikrofon je lehce stranou od okraje HHt, dulezity je ho dobre umistnit aby byl co nejmensi preslech z virblu a aby HHt soucasne znela prirozene.matucha píše: Jo a koukam na hihatu, ty ji snimas koukam pomerne na stred, kde vicemene nehraje. nebo me jenom matou ty obrazky?
Aaaa tak to prepracovanost urcite neni, moza vnitrni rozpolozeni nebo slaba chvilka : )matucha píše:Neprehlid........ a mam ten pocit jenom ja, nebo me tady chces s placanim po ramenu a usklebkem stranou skolit misto normalni debaty na foru? Doufam, ze se ten pocit nezaklada na realnym zaklade a ze to je jenom moje haluz z prepracovanosti.
S tema cinelama souvisi i tvoje otazka na HHT, to je podobnej pohled jako u tech cinelu – protoze ty vse ovlivnujou v cely sade – zrovna tak i hajtku. U tvrdejch kytarovejch kapel je potreba OV dat v jiny proporci nez u nekonfliktniho popu, kde muzou OV zastoupit zvuk cely sady. Cili kdyz je kvuli cinelum v tvrdejch kytarovejch kapelach potreba dat mensi hlasitost celyho OV stereo paru, tak tim soucasne zeslabuju i zvuk kopaku, virblu, hajtky a prechodu – to ma ale za efekt ze z celyho obrazu bici sady dominuji cinely a virbl prechody kopak jsou v pozadi. Pak je pro me mikrofon u HHt hodne moc dulezitej, protoze mi umoznuje nebejt tolik odkazanej jen na OV mikrofonech popr Room mikrofonech. Potom druha vec, kdyz je mirkofon nad HHt tak HHt soucanse slouzi jako lehka prekaza a zlepsuje preslech od virblu. Protoze opet u tvrdejch kapel bubenici silove nehrajou jen na cinely ale taky na virbl a ten se do mikrofonu kterej snima HHt hodne prosazuje, proto je umistneni hodne dulezity. A naopak aby do virblu nelezla HHt.matucha píše: tebe trapej preslechy v hajtkovym mikraku? U me vetsinou z hajtkovyho mikraku v mixu konci malo, protoze je uz dost v OH a stejne se mi libi vic hajtka s mistnosti a sucha skoro vubec, tu pouzivam jen na zvyseni konkretnosti, pokud je treba.
Moc dekuju za to, ze si mi to vysvetlil.Aaaa tak to prepracovanost urcite neni, moza vnitrni rozpolozeni nebo slaba chvilka : )
Naopak, dobry info.Snad se nebudete zlobit ze jsem tu debatu posunul hlavne na bici .c) Ale ono to se snimanim prostorovyho Room/Reverb zvuku pri nahravani kapel souvisi skoro ze vseho nejvic.