Nahrávání symfonického orchestru

Ozvučení, nahrávání, mixáž a mastering
Uživatelský avatar
pavlii
Moderátor
Příspěvky: 3666
Registrován: 05 čer 2002 19:23

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od pavlii »

Případně mám k dispozici stereo párek Beyerů (MC 930) a podle termínu bych možná mohl mít už i ten pár LCT 340 (i s kapsulema pro kouli). Prostě vidno, že možností máš spoustu ;-)

P.

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od matucha »

nooly píše:Tascam DR680, jehož prý už tak slušné preampy byly vyměněny za o dost lepší, takže jsem někde na úrovni Sound Devices zařízení.
S takovejma vyrokama bych byl opatrnej. Ale urcite to bude vpohode.
nooly píše:Každopádně mám ještě digital in, takže na hlavní stereo pár můžu zakoupit externí preamp, na mysl se mi vkrádá třeba Apogee mini me.
To myslim nebude potreba.
nooly píše:Matucho díky za tip ohledně Line audio CM3. Vypadá na pohled fajn, rád bych si poslechl ukázky. Ještě jsem koukal na AT450, dají se sehnat něco přes 5 tisíc za kus.
Kdyz na Gearslutz zadas CM3 do hledani, tak budes mit chvili co cist a poslouchat. Ne vsechno co tam uslysis je dobry, protoze stejne jako tady na ezone tam pise i hromada lidi, ktery jsou sice nadsenci ale to je tak vsechno ;). Takze se musis prokousat i k tem ukazkam, ktery srovnavaj a ktery znej dobre. Tim, ze CM3 nepotrebuju, tak jsem se tim nezaobiral uplne dohloubky... a dalsi pruzkum si musis udelat sam, ja ti muzu rict jenom to, ze me to zaujalo.

nooly píše:Jinak 3x NT1A nemám, vlastním jeden a matched stereo pár se dá nový koupit za 7 tisíc, což mi prostě přišlo jako varianta ke zvážení. Ale asi máte pravdu, celkově je tenký a má nepříjemné výšky na to, abych s ním bral orchestr.
Tak to si je spis nech na nejaky spoty, ktery budou delat maly procento celyho zvuku.


DPA 4060 jsou lavaliery (omni), docela casto je ale lidi zkousej proti 4006 (radove drazsi). No a rozdil tam je ten, ze 4060 maj zvedly vejsky (nic agresivniho, jako kompenzace vzdalenosti dobry) a s tema vejskama zvedlej sum na vejskach. Kdyz pak ekvalizovali 4006 na stejnej zvuk, tak to bylo dost blizko oboje. Pro nekoho je ten rozdil zasadni, pro jiny marginalni. No a vzhledem k tomu, ze tu jsme v low-budgetu...

Jo prej taky shure KSM 137 a 141 jsou inspirovany nejakejma schoepsama...http://www.gearslutz.com/board/remote-p ... mples.html


MKH8040 jsou urcite prima, ale to jsem myslel, ze je mimo budget. Jakej vlastne je? Z druhy ruky se da sehnat leccos zajimave. Ja jsem napriklad koupil par schoepsu cmc6 / mk21 za 30tis. MKH40 je taky bezne za 700eur/kus. MKH405 i pod 200eur (akorat musis koupit za 30e redukci z tonaderu na phantom). Neumanni s v vymennejma kapslema jako KM140 taky stojej za zminku, vcetne jejich digitalnich verzi, kde nepotrebujes preamp.. a to jsou vsechno supr-dupr mikraky.

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od matucha »

http://blip.tv/recordproduction/tony-fa ... re-5864598

kdo neni trpelivej a chce slyset jenom technicky veci, tak skocte na 12:20 (a kdo neumi anglicky, tak at to raci ani nerika nahlas)

a od 23:40 - o rode ;)

nooly
Příspěvky: 576
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly »

Opět díky za zkušené a inspirativní odpovědi. Rozpočet - nemám pevně stanovený. Plán je takový, že časem bych se chtěl nahráváním menších akustických těles vážněji zabývat, jsem trpělivý a rád se učím. Pokud by mi to v budoucnu mělo při (větší) troše štěstí vyjít, určitě bude dobře, když co nejdříve koupím fakt kvalitní mikrofony (aspoň 1x stereo), protože s lacinou čínou si lepší reference udělám těžko.

Kdo jste natáčeli v decca tree: Je zásadní faktor použít 3 identické mikrofony? Protože je potom rozdíl koupit 2 či 3 mikrofony, každej za 25 tisíc. Proč se ptám: Kdybych rozestavěl decca tree s SDC mikrofony, tak mě ještě napadlo využít jako představený mikrofon svůj rode NTG3, který je sice filmovým, směrovějším mikrofonem, nicméně barvu zvuku má moc hezkou. Mám ještě NTG1 a Sennheiser MKH815T, ale u těch už mě nenapadá jiný využití, než na nějakej spot.

matucha
Příspěvky: 5780
Registrován: 24 kvě 2002 19:30

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od matucha »

Podle hesla "co funguje to funguje" ti nemuzu rict nic jinyho nez, zkus ty pusky na spoty, treba to bude dobry. Ale odvazim se rict, ze sance je mala.

Pusky pracujou na principu, kdy se uzsi smerovosti dosahuje odcitanim zpozdenyho zvuku v ramci toho barelu. To neni upne perfektni i kdyz se to od generace 416, 816... o dost zlepsilo. Znamena to totiz, ze cokoli co prichazi mimo osu je hodne zabarveny a totalne jinak nez veci co prichazej na ose. To ti nevadi kdyz tocis nekde venku a vsechno co prichazi mimo osu je zvuk, kterej nema s tim na ose nic spolecnyho (ruchy, doprava...). Jakmile se s tim dostanes dovnitr a to co prichazi mimo osu je z velky casti odraz toho co mas na ose, tak je to jak si pod zdravej zvuk nandat nekolik combfiltrovanejch rozmazanejch verzi toho samyho a nemit sanci to vyhodit. I v ramci nahravani hlasu do filmu se uvnitr prechazi na hyperkardiody a kardiody.
No a u nahravani zivejch veci je casto lepsi s preslechama pocitat a mit je co nejhezci. Hezky preslechy fungujou jako prijemnej room/reverb a pojivo. Samozrejme jejich minimalizace je dulezita, jen ne za cenu toho, ze budou znit jak šrot. Kdyz clovek pracuje s preslechama, tak je vzdycky fajn mit po ruce 8ky.

Myslim taky ze se nemusis ted nutne soustredit na to mit jako hlavni mikraky deku. Dobrej par v ORTF nebo jeho modifikaci bude fungovat dobre. Raci bych tam mel dobrej par nez 3 kompromisni mikraky. Docela by me zajimalo co k tomu rekne Vitek Liquidsound ;)

nooly
Příspěvky: 576
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly »

Jo, máš pravdu v tom, že využití pušek bych měl zminimalizovat na použití tam, kde si budu moct dovolit ten kanál v mixu nakonec nepoužít (pokud místo nich nebudu mít nějaké vhodnější mikrofony). Ono i u kardioidních mikrofonů bývají okraje "ledviny" jaksi frekvenčně zdeformované. ORTF jsem zatím na natáčení akustických těles neměl možnost okouknout, většinou spíš AB. Pan Zobač (ten, co mě to učí) rád AB (ledviny) používá s tím, že oba mikrofony jemně vyosí do stran, takže je to vlastně něco mezi standardní AB a ORTF a hraje to fajn.

Co použití velkomembrán a malomembrán jako hlavních mikrofonů? Tam se zvukařská obec rozchází v názorech, ale co v poslední době sleduju trendy, tak vídám víc malomembrán (i M50 je prý malomembrána).

Analogaudioman
Příspěvky: 28
Registrován: 10 pro 2012 06:50
Vybavení

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Analogaudioman »

nooly píše:Kdo jste natáčeli v decca tree: Je zásadní faktor použít 3 identické mikrofony? Protože je potom rozdíl koupit 2 či 3 mikrofony, každej za 25 tisíc. Proč se ptám: Kdybych rozestavěl decca tree s SDC mikrofony, tak mě ještě napadlo využít jako představený mikrofon svůj rode NTG3, který je sice filmovým, směrovějším mikrofonem, nicméně barvu zvuku má moc hezkou. Mám ještě NTG1 a Sennheiser MKH815T, ale u těch už mě nenapadá jiný využití, než na nějakej spot.
Podla mojho nazoru by to mali byt identicke mikrofony, s identickou chatakteristikou, pokial sa nesnima orchester viacmikrofonovou technikou - spotlighting. Nic viac by ma nenastvalo, ako keby mi niekto dal do laveho kanalu jeden reprak iny ako do praveho. Skus si dat aj na multikanal kazdy reprak iny a pocuvaj to :D, zastavam ten nazor, ze by mala byt zachovana identicka farba a charakter zvuku, mikrofon je zodpovedny za vysledny zvuk, tak ako na opacnom konci reprodukcneho retazca reprosustava.

nooly
Příspěvky: 576
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly »

Analogaudioman - ja psal o 1 predstavenem mikrofonu, ktery posiluje stredovou informaci v rozestaveni decca tree. samozrejme je nejlepsi mit identicky mikrofon s temi 2 zbyvajicimi, ale pouzit jiny mikrofon, ktery je charakterove podobny, je podle me mozny.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Ivo »

Stereo pár je spolehlivý základ ... (je spousta skvělých nahrávek a špičkových zvukařů, kteří nahrávají na stereo pár celý symfonický orchestr). Experimentování se třetím mikrofonem může být podle mě v tomto stadiu trochu kontraproduktivní, pokud člověk opravdu přesně neví co dělá, nemá v tom bohatou zkušenost a adekvátní náčiní ... (může to ve výsledku přinést nežádoucí interference, nereálný zvukový obraz atd.) ORTF nebo NOS jsou osvědčené setupy, které málokdy zklamou. Soustředit se na pokud možno co nejkvalitnější dostupný stereo pár - preamp - AD (a mít čas a prostor na otestování a úpravu optimálního umístění) může být nejplodnější cesta k úspěchu ...

Je též velmi osvědčené mít na place ještě nějakého svého zasvěceného kolegu .. ve dvou se to v těchto komplexnějších úlohách mnohem lépe táhne :wink: (moje dlouhodobá zkušenost - přece jen když máš před sebou 50+ lidí, není to sranda ...).

Je taky dobré, přímo nezbytné (!) s velikým předstihem si to na místě všechno perfektně sám a v klidu zapojit a opakovaně otestovat a být si jistý že to všechno funguje a opravdu nahrává a přehrává. Nespoléhat se že to bude fungovat

Při těchto polních setupech je vždycky 100+1 možností proč něco najednou za boha nenahrává, někam nejde signál + klasické naschvály ... něco začne dělat dropy atd. Není větší stres než to začít zoufale řešit při čekajícím orchestru/sboru :) Všechno zapojené a nenahrává to :) Je taky dobré mít po ruce nějaký záložní setup (jiný notebook apod.). Náhoda je blbec ... Plus po každém nahrávacím bloku všechno okamžitě zazálohovat na externí disk :wink:

markuc

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od markuc »

Já bych se snažil co nejdůsledněji držet kulových charakteristik, zatím se mi to vždycky vyplatilo. Koneckonců AB by taky mělo být na koulích. Tam se toho dá minimálně zkazit. Kluci z HAMU říkali, že ty spotový mikrofony zpožďujou a měřej si to metrem co nejpřesněji, ale pravdou je, že dřív tahle možnost prostě nebyla tak dostupná a taky jim to hrálo. Pokud tě učí pan Zobač, máš jednoho z nejlepších učitelů, tak bych byl v pohodě :)

nooly
Příspěvky: 576
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly »

OK, určitě na nahrávání zaexperimentuju s klasickým stereo rozestavením. Ivo, psals o ORTF a NOS jako o osvědčených setupech. V situacích, kdy by bylo NOS rozestavení moc široký, máš zkušenosti třeba s DIN? ORTF určitě joo, ale zas jak kdy.

markuc: jojo, toho s AB a koulema jsem se taky všude dočetl. pak jsem byl překvapenej, že Zobač naprosto fundamentálně na AB používá ledviny. ale hraje mu to dobře.

Uživatelský avatar
Vrzalík
Příspěvky: 488
Registrován: 27 říj 2009 10:29

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Vrzalík »

Kolik ty mikrofony Line audio CM3 stojí? Prodává je někdo v ČR či SR? Jsou to jen kardioidy nebo mají i jiné kapsle? Díky!

Uživatelský avatar
Cundo
Profesionál
Příspěvky: 616
Registrován: 15 pro 2007 17:44

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Cundo »

Najlepšie urobíš, keď sa poradíš s Jirkom Zobačom, ten isto bude vedieť odporučiť, ako vyjsť z danej situácie.
Aranžovanie, tvorba a nahrávanie hudby.

Uživatelský avatar
Ivo
Moderátor
Příspěvky: 11515
Registrován: 19 črc 2003 06:02

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od Ivo »

Vrzalík píše:Kolik ty mikrofony Line audio CM3 stojí? Prodává je někdo v ČR či SR?
Napsal jsem jim s nabídkou CZ distribuce, tak uvidíme :)

nooly
Příspěvky: 576
Registrován: 12 pro 2004 17:27

Re: Nahrávání symfonického orchestru

Příspěvek od nooly »

Tak jsem nahrál jeden malý komorní koncert se svojí domácí čínou. ORTF na celek a spoty na hlas a kontrabas. Napadá vás po poslechu, co jsem mohl udělat špatně? Není čembalo utopené? Mikrofony jsem na něj měl, ale stativ už ne... To víte, nějak se začít musí :] Budu rád za názory a připomínky, ač je to samozřejmě trochu něco jiného, než veliký orchestr.

Odpovědět